Το κίνημα Bauhaus, το οποίο ξεκίνησε από τη γερμανική σχολή τέχνης και αρχιτεκτονικής και έγινε γνωστό για τα γεωμετρικά σχήματα, τις καθαρές γραμμές και τα έντονα χρώματα, παραμένει το ίδιο σύγχρονο σήμερα όσο πριν από έναν αιώνα. Από το κοστούμι που φορούσε ο David Bowie επί σκηνής ως το alter-ego του, Ziggy Stardust, μέχρι τα συναρμολογούμενα έπιπλα Ikea που βρίσκονται στα σπίτια όλων μας, οι βασικές αρχές του έχουν εισβάλλει στην καθημερινότητα.

 


Ο David Bowie επι σκηνής ως Ziggy Stardust, Λος Άντζελες 1973
©Michael Ochs Archives/Getty Images

Τα πιο αναγνωρίσιμα, ίσως, χαρακτηριστικά του, όπως η γεωμετρία και τα χρώματα, έχουν φυσικά βρει τη θέση τους και στις πασαρέλες της μόδας. Ας θυμηθούμε τα γραμμικά μοτίβα στο show Spring/Summer 2005 του Jonathan Saunders, το γνωστό color blocking της Roksanda Ilincic, καθώς και τις τυπωμένες Bauhaus αφίσες στη συλλογή Autumn/Winter 2018 της Mary Katrantzou. Επιπλέον, η συλλογή του Hugo Boss Autumn/Winter 2015 χαρακτηρίστηκε από τα καρό μοτίβα, εμπνευσμένα από τα έργα της καλλιτέχνιδας και σχεδιάστριας υφασμάτων Anni Albers, η δουλειά της οποίας επηρέασε και τον Paul Smith.

 


Αφίσα του Joost Schmidt για την έκθεση Bauhaus στη Βαϊμάρη, 1923
©Apic/Getty Images

«Αυτό που προσπάθησε να καθιερώσει το κίνημα Bauhaus μέσα από καλλιτέχνες όπως ο Paul Klee και ο Wassily Kandinsky ήταν η σημασία των σχημάτων και η συνύπαρξη των χρωμάτων», εξηγεί ο Grant Watson, συν-επιμελητής της έκθεσης Bauhaus Imaginista που πραγματοποιείται με αφορμή τα 100 της σχολής στο Haus der Kulturen der Welt, στο Βερολίνο.

 


Red Baloon, Paul Klee, 1922
©Marka/UIG via Getty Images

 


Flutter like, Wassily Kandinsky, 1931
©Fine Art Images/Heritage Images/Getty Images

Η ίδια αισθητική των αυστηρών γραμμών ενέπνευσε μερικούς από τους σημαντικότερους σχεδιαστές μόδας της δεκαετίας του ’60, όπως ο André Courrèges, η Mary Quant και η Jil Sander. «Οι δημιουργικές ρίζες μου βρίσκονται στο κίνημα του Bauhaus, που διακήρυξε τη λειτουργικότητα στο καθημερινό design», είχε πει η τελευταία σε συνέντευξή της στη Suzy Menkes για τη Vogue, το 2017. Αλλά και ο Hussein Chalayan, συνδυάζοντας την τέχνη με την τεχνολογία, θυμίζει μέσα από τη δουλειά του τα έργα μιας χαρακτηριστικής προσωπικότητας της σχολής, του Oskar Schlemmer.

 


Κοστούμια του Oskar Schlemmer για το θέατρο Metropol στο Βερολίνο, φωτογραφημένα από τον Ernst Schneider, 1926
©Apic/Getty Images

Φέτος, όπως είπαμε, γιορτάζεται η 100η επέτειος του Bauhaus. Με αφορμή αυτό το σπουδαίο γεγονός ζητήσαμε από τρεις σχεδιαστές που έχουν επηρεαστεί από το κίνημα να μας μιλήσουν για το πώς επηρέασε τη δουλειά τους.


Roksanda Ilincic, London Fashion Week Spring/Summer 2013
©Tim Whitby/Getty Images

Roksanda Ilincic

«Το Bauhaus υπήρξε τεράστια πηγή έμπνευσης για μένα, ιδιαίτερα σε ότι αφορά το color blocking, το οποίο χρησιμοποιώ από τη πρώτη μου κιόλας συλλογή. Η δουλειά του καλλιτέχνη Josef Albers βρίσκεται πάντα στα mood boards μου. Ο τρόπος που χρησιμοποιεί τα χρώματα με γοητεύει, ειδικά ο τρόπος με τον οποίο συνδυάζει αποχρώσεις που δεν θα μπορούσε κανείς να φανταστεί ότι θα ταίριαζαν μεταξύ τους. Με ελκύει ο πειραματισμός με το χρώμα, το να καταλύεις τα στεγανά του τι είναι αρμονικό και τι όχι.

Ο αρχιτέκτονας Mies van der Rohe είναι επίσης μια μορφή που θαυμάζω. Τον ανακάλυψα ως φοιτήτρια και ερωτεύτηκα τη δουλειά του. Η αρχιτεκτονική του ματιά, ο τρόπος με τον οποίο σχεδίαζε σπίτια που ήταν τόσο όμορφα -ανοιχτά στο εσωτερικό και προστατευμένα στο εξωτερικό – είναι στοιχεία που μπορεί να διακρίνει κανείς και στη δική μου δουλειά, καθώς στην αρχή της καριέρας μου σχεδίαζα φορέματα από αέρινα υφάσματα, έχοντας αυτή την αρχιτεκτονική άποψη στο μυαλό μου».


Paul Smith Menswear, Fall/Winter 2015-2016
©Victor Virgile/Gamma-Rapho via Getty Images

Paul Smith

«Η πρώτη φορά που άκουσα για το Bauhaus ήταν στο Nottingham, όπου μεγάλωσα. Μου μίλησαν γι’ αυτό οι φοιτητές της σχολής καλών τεχνών. Στην αρχή νόμιζα ότι ήταν κάποιο συγκρότημα κατοικιών! Το ξεκίνημα της καριέρας μου είναι άμεσα συνδεδεμένο με αυτή τη συζήτηση. Το Bauhaus επιδεικνύει μια πρακτικότητα και μια λειτουργικότητα που είναι πολύ σημαντικές και στη δική μου δουλειά. Επίσης, μου αρέσει η ιδέα της δημιουργικής συνεργασίας, κάτι που υποστήριζε το κίνημα – το να δουλεύουν πολλοί άνθρωποι μαζί, να μοιράζονται τις ιδέες τους και να αντλούν έμπνευση από διάφορες πηγές.

Η συλλογή μου για το Χειμώνα του 2015 είχε άμεση αναφορά στα έργα των Josef και Anni Albers, ενώ πρόσφατα δημιουργήσαμε μια μικρή κολεξιόν εμπνευσμένη από τα υφάσματα της Anni, με σκοπό να συμβαδίσει με την έκθεση στην Tate Modern. Το κυριότερο μέλημά μου ήταν ο σεβασμός στη δουλειά και στον ιδιαίτερο τρόπο ύφανσης που είχε επινοήσει, ώστε να μπορέσω να την εκπροσωπήσω όσο καλύτερα μπορώ μέσα από τη δουλειά μου».


Mary Katrantzou Spring/Summer 2011, London Fashion Week
©Antonio de Moraes Barros Filho/WireImage

Mary Katrantzou

«Σαν σκεπτικό, το Bauhaus είναι η επιτομή του πώς αντιμετωπίζουν οι σχεδιαστές το design στη σημερινή πραγματικότητα. Θεωρώ ότι η μόδα, σαν μια μορφή εφαρμοσμένης τέχνης, πρέπει να ισορροπεί μεταξύ της δημιουργίας και της εμπορικότητας. Να διατηρεί τη λειτουργικότητα του design και ταυτόχρονα να επικοινωνεί κάτι που σχετίζεται με την εποχή. Αυτό είναι το ίδιο σημαντικό σήμερα όσο και τότε.

Για τη συλλογή μου Autumn/Winter 2018 βρήκα κάποιες εκπληκτικές αφίσες και φωτογραφίες, ενώ υπήρχαν αναφορές στο Bauhaus και σε προηγούμενες δουλειές μου – η φούστα σε σχήμα καπέλου φωτιστικού που παρουσίασα το 2011 παραπέμπει σε έργα με διάφορες γεωμετρικές φιγούρες. Η collection μου για το 2018 αναφερόταν στο Bauhaus μέσα από την ουσιαστική φύση του design και το πως μεταφράζεται στη μόδα. Μελετήσαμε πολλές αφίσες Bauhaus και τη χρήση της γεωμετρίας στα έργα των καλλιτεχνών που το αντιπροσώπευαν και τα χρησιμοποιήσαμε στα πλεκτά μας».