Στο διάλειµµα µιας φωτογράφισης, η Julia Roberts και ο Alexi Lubomirski «αναµετριούνται» δίπλα σε έναν βράχο. Η µάχη δίνεται για το ποιος από τους δύο, η ηθοποιός ή ο φωτογράφος, έχει πιο µακριά πόδια, ενώ το χαριτωµένο στιγµιότυπο ανεβαίνει λίγο αργότερα στον προσωπικό λογαριασµό της Roberts στο Instagram. Στο παντοδύναµο, παράλληλο ψηφιακό σύµπαν, η σταρ παροτρύνει τους 4,5 εκατοµµύρια ακολούθους της να ρίξουν µια µατιά στη φιλανθρωπική οργάνωση «Concern Worlwide» που υποστηρίζει ο Lubomirski και της οποίας το λογότυπο κοσµεί το T-shirt του εκείνη την ηµέρα. 

«Όταν ασχολείσαι µε την εικόνα, καλό είναι να αναρωτιέσαι αν αυτή στέλνει ένα θετικό µήνυµα, αν είναι κάτι που προσθέτει ή αφαιρεί», λέει στη Vogue Greece ο φωτογράφος ένα πρωί από τη Νέα Υόρκη, όπου ζει µε τη σύζυγο και τους δύο γιους τους. Πρώην βοηθός του «έκπτωτου» σήµερα Mario Testino –ο οποίος έχει κατηγορηθεί για σεξουαλική παρενόχληση– και νυν φωτογράφος προσωπικοτήτων και µόδας, ο 44χρονος στέλνει τα δικά του µηνύµατα µέσα από τη δουλειά του. Το portfolio του περιέχει εξώφυλλα µε σταρ όπως η Charlize Theron, η Beyoncé και η Nicole Kidman, όµως δεν περιλαµβάνει φωτογραφίσεις µε αληθινές γούνες, φτερά ή εξωτικά δέρµατα. Την επαγγελµατική του αυτή επιλογή θα ήθελε να ακολουθήσουν και άλλοι συνάδελφοί του και για τον σκοπό αυτόν έχει δηµιουργήσει την πρωτοβουλία «Creatives 4 Change».    

Εν τω µεταξύ, οι εικόνες που τον έφεραν στο παγκόσµιο προσκήνιο έχουν γράψει τη δική τους ιστορία. Η αρχή έγινε µε την επίσηµη φωτογράφιση των αρραβώνων του «υπέροχου ζευγαριού» –όπως χαρακτηρίζει τον πρίγκιπα Harry και τη Meghan Markle– τον ∆εκέµβριο του 2017. Ακολούθησε πέρυσι τον Μάιο η γαµήλια τελετή, κατά την οποία ο Lubomirski είχε στη διάθεσή του 25 λεπτά για να εξασφαλίσει έξι διαφορετικές λήψεις και ένα χαµόγελο της βασίλισσας Ελισάβετ.      

«Σας αρέσουν τα Smarties;»

Η φωτογράφιση ολοκληρώθηκε στην ώρα της και η µακροβιότερη µονάρχης του Ηνωµένου Βασιλείου έµοιαζε ιδιαίτερα ευδιάθετη, κάτι που µπορεί να οφειλόταν και στις προσπάθειες του φωτογράφου να τραβήξει τα βλέµµατα των µικρότερων µελών της βασιλικής οικογένειας προς τον φακό του. Έχοντας λίγο πριν ακούσει κάποιον να προσφέρει σοκολατένια Smarties στα παιδιά την ώρα της φωτογράφισης, άδραξε την ευκαιρία να ρωτήσει: «Σε ποιον αρέσουν τα Smarties;» προκαλώντας σε µικρούς και µεγάλους ενθουσιασµό και κερδίζοντας πλατιά χαµόγελα! 

Η φαινοµενική άνεσή του µε το βασιλικό περιβάλλον ίσως συνδέεται και µε το ότι κατέχει και ο ίδιος τον τίτλο του πρίγκιπα, µε οικογενειακές ρίζες στην Πολωνία του 10ου αιώνα. Πέρα από την έµφυτη ευκολία να προσαρµόζεται, όµως, υιοθετεί και µια προσεκτικά δοµηµένη συµπεριφορά προς τα πρόσωπα που βρίσκονται απέναντί του. Το «κλειδί» σ’ αυτή την περίπτωση εντοπίζεται στις µέρες που εργαζόταν ως βοηθός του Mario Testino, εποχή που «σαν µια µύγα στον τοίχο», όπως λέει, συνέλεγε πληροφορίες και επιχειρούσε δύσκολες ισορροπίες. Κάπως έτσι κατέληξε στο συµπέρασµα ότι η επιτυχηµένη στάση είναι να κρατάει µια φιλική απόσταση από τα µοντέλα του.    

«Το πιο σηµαντικό είναι η εµπιστοσύνη», εξηγεί. «Έχω µια µέθοδο: όταν κάποιος µπαίνει στο στούντιο για φωτογράφιση, εξαφανίζοµαι. Πίνουν τον καφέ τους, χαλαρώνουν λίγο και τότε µιλάω µαζί τους για πέντε δέκα λεπτά. Στον λίγο αυτό χρόνο προσπαθώ να καταλάβω πώς θέλουν να τους συµπεριφερθούν εκείνη την ηµέρα: σαν τη βασίλισσα της Αγγλίας ή σαν την καλύτερή τους φίλη; Θέλουν λίγο χιούµορ ή µόλις τα χάλασαν µε τον φίλο τους; Αν συµβαίνει το δεύτερο, περνάω όλη µέρα λέγοντάς τους πόσο συναρπαστικό είναι να ξεκινάει κανείς ένα νέο κεφάλαιο στη ζωή του. Είναι λίγο σαν ψυχανάλυση. Αν δουν ότι τους κατανοώ, ότι καταλαβαίνω τις επιθυµίες και τις ανασφάλειές τους, αρχίζουν να µε εµπιστεύονται και µου δίνουν περισσότερα». 

Αυθεντικές διασημότητες

Οι σύγχρονοι celebrities µιλούν δηµοσίως για κοινωνικά θέµατα όπως η σεξουαλική παρενόχληση, αγκαλιάζουν διεθνή κινήµατα όπως το #ΜeΤoo και δείχνουν προσιτοί. Το γεγονός αυτό, λέει ο Lubomirski, έχει να κάνει µε την αναζήτηση της αυθεντικότητας. «Παλαιότερα θα είχες σε µια φωτογράφιση την Elizabeth Taylor να “στάζει” από κοσµήµατα, ενώ σήµερα έχεις να κάνεις περισσότερο µε ανθρώπους οι οποίοι έχουν επίγνωση του τι συµβαίνει στον κόσµο και των αγώνων που δίνονται παγκοσµίως. Το 50% οφείλεται στο γεγονός ότι αυτοί οι αγώνες είναι σηµαντικοί και το άλλο 50% στο ότι οι συγκεκριµένοι άνθρωποι θέλουν να δείξουν ότι έχουν σχέση µε την πραγµατικότητα».

Η νέα πραγµατικότητα περιστρέφεται γύρω από ζητήµατα όπως η ενσωµάτωση (inclusion) και διαµορφώνεται µε τη συµβολή δηµιουργικών ανθρώπων, όπως ο ίδιος. Το 2016 κυκλοφόρησε το φωτογραφικό άλµπουµ Diverse Beauty, µε το οποίο µοιράζεται τη δική του έννοια της οµορφιάς, «γιορτάζοντας» τη διαφορετικότητά της µέσα από κάθε χρώµα δέρµατος, κάθε µέγεθος σώµατος και κάθε ηλικία. Το έναυσµα για τη δηµιουργία του ήταν µια συζήτηση µε την Κενυάτισσα ηθοποιό Lupita Nyong’o –η οποία κοσµεί το εξώφυλλο του άλµπουµ–, που του εξηγούσε ότι είχε συµβεί πολλές φορές η επιδερµίδα της να µοιάζει πιο ανοιχτόχρωµη στο τυπωµένο χαρτί. Όµως, δεν ξεχνά και τη δική του απογοήτευση, όταν διευθυντές περιοδικών τον απέτρεπαν να δουλεύει µε διαφορετικούς τύπους οµορφιάς. «Μου έλεγαν: “Πρέπει να πουλήσουµε περιοδικά και, αν βάλουµε ένα κορίτσι µε σκούρο δέρµα στο εξώφυλλο, θα πουλήσουµε 20% λιγότερα τεύχη απ’ ό,τι µε ένα ξανθό”», θυµάται. 

Μεγαλώνοντας στη βιοµηχανία της µόδας στα τέλη του ’90 και στις αρχές της δεκαετίας του 2000, ο Lubomirski, όπως πολλοί άλλοι εκκολαπτόµενοι συνάδελφοί του, ξεκίνησε την καριέρα του προσπαθώντας να µιµηθεί τους πολύ επιτυχηµένους του χώρου. Οι τελευταίοι, λέει, αντιµετώπιζαν τις γυναίκες στις φωτογραφίσεις ως «αντικείµενα», κάτι που αδυνατούσε να κατανοήσει, καθώς δεν είχε καµία σχέση µε τη δική του πραγµατικότητα. «Στον δικό µου κόσµο κυριαρχούν οι Λατίνες. Η µητέρα µου κατάγεται από το Περού, η γυναίκα µου είναι Κουβανή-Ιταλίδα και η µάνατζέρ µου από τη Βενεζουέλα. Όλες οι γυναίκες που γνώρισα ήταν έξυπνες, σίγουρες για τον εαυτό τους, ντύνονταν για εκείνες και όχι για κάποιον άντρα, αισθάνονταν καλά και ζούσαν πραγµατικά», εξηγεί.

Κάποια στιγµή άρχισε να εργάζεται µε έναν τρόπο που θεωρούσε ότι τον αντιπροσωπεύει. Και κάπου ανάµεσα στις φωτογραφίσεις διασήµων, στα editorials µόδας και στις διαφηµιστικές καµπάνιες, άρχισε να χτίζει ένα προσωπικό στιλ, βασισµένο στην ιδέα ότι η γυναίκα εκφράζει σήµερα τη σεξουαλικότητά της µέσα από αυτοπεποίθηση και όχι υποταγή. Υπήρχε, όµως, και κάτι που πήγαζε από τον ίδιο. «∆εν είµαι ένας βασανισµένος καλλιτέχνης», παραδέχεται.

Ο μικρός πρίγκιπας

Ο Alexi Lubomirski γεννήθηκε στη Μεγάλη Βρετανία και σε ηλικία 8 ετών µετακόµισε στην Μποτσουάνα µαζί µε τη µητέρα του και τον πατριό του – ο οποίος του χάρισε την πρώτη του φωτογραφική µηχανή. Ήταν 11 ετών, όταν η µητέρα του του αποκάλυψε ότι ήταν πρίγκιπας. «Την πρώτη εβδοµάδα στο σχολείο ήµουν ο ήρωας, ενώ τη δεύτερη έτρωγα ξύλο, ακριβώς για τον ίδιο λόγο», θυµάται γελώντας. Η πρώτη φορά που χρησιµοποίησε επίσηµα τον τίτλο του ήταν το 2015, όταν εξέδωσε το πρώτο του βιβλίο, Princely Advice for a Happy Life (Πριγκιπικές συµβουλές για µια ευτυχισµένη ζωή), που έγραψε για τους γιους του. Το βιβλίο, το οποίο απευθύνεται σε µικρούς και µεγάλους, δεν περιλαµβάνει υποδείξεις για πρίγκιπες, αλλά συµβουλές για µια γεµάτη ζωή. «Η οικογενειακή κληρονοµιά είναι σηµαντική, εφόσον χρησιµοποιείται σωστά. Ανάλογα µε την προσωπικότητα και την ιστορία σου, µπορεί να γίνει βάρος ή να έχει θετική διάσταση», πιστεύει.

Ένα ακόµη βιβλίο του για όλη την οικογένεια, µε τίτλο Thank You for My Dreams, εστιάζει στην έννοια της ευγνωµοσύνης και αναµένεται να κυκλοφορήσει τον Μάιο, ενώ αυτό το διάστηµα δουλεύει πάνω σε µια νέα έκδοση, η οποία στοχεύει στο «rebranding» του veganism, τρόπου ζωής που ασπάζεται και ο ίδιος. Να σηµειωθεί ότι τα έσοδα από τις πωλήσεις των βιβλίων του ενισχύουν τους σκοπούς του «Concern Worlwide».

Ο Alexi Lubomirski δεν γνωρίζει αν ο δικός του φακός θα είναι εκείνος που θα αποκαλύψει στην παγκόσµια κοινότητα το βασιλικό µωρό αυτής της άνοιξης, κλείνοντας µε αυτόν τον τρόπο τον πρώτο κύκλο µιας όµορφης ιστορίας αγάπης. Ξέρει, ωστόσο, ότι θα συνεχίσει να τραβάει φωτογραφίες που θα έχουν σκοπό. «Οι εικόνες δηµιουργούν µια πλατφόρµα που πρέπει να χρησιµοποιείται µε σωστό τρόπο. Πρέπει να κάνουν καλύτερη τη βιοµηχανία, να ευαισθητοποιούν», εξηγεί χαµογελώντας. «Είναι εργαλείο και όχι µόνο ένα όµορφο αρχείο».

 


To άλμπουμ του Diverse beauty (ΕΚΔΟΣΕΙΣ DAMIANI), με εξώφυλλο τη Lupita Nyong’o
©Alexi Lubomirski

To άλμπουμ του Diverse beauty (ΕΚΔΟΣΕΙΣ DAMIANI), με εξώφυλλο τη Lupita Nyong’o
©Alexi Lubomirski

Δημοσιεύθηκε στη Vogue Greece Μαΐου 2019.