Η δουλειά μου ως Beauty Director μου έχει προσφέρει αξέχαστες εμπειρίες και ακόμα περισσότερες όμορφες στιγμές -κυριολεκτικά και μεταφορικά-, αφού στο γραφείο καταφτάνουν καθημερινά αρώματα και προϊόντα περιποίησης και μακιγιάζ σε υπέροχες συσκευασίες. Ιδιαίτερα βάζα και μπουκάλια, πολύχρωμα περιτυλίγματα, ξεχωριστά διακοσμητικά και πολυτελείς συνθέσεις μας φτιάχνουν τη διάθεση, μόλις όμως επιτελέσουν τον σκοπό τους καταλήγουν στον κάλαθο των αχρήστων. Κάτι που παλαιότερα προσπερνούσαμε, πλέον όμως τα πράγματα έχουν αλλάξει. Η επιδείνωση του κλίματος είναι μια ορατή στον καθένα πραγματικότητα και η αρχική χαρά μετατρέπεται σε μεγάλη λύπη για την αλόγιστη σπατάλη. Και αυτή είναι μία μόνο πλευρά της συμμετοχής της βιομηχανίας της ομορφιάς στην επιβάρυνση του πλανήτη, καθώς οι ίδιες οι πρώτες ύλες που χρησιμοποιούνται για τις συσκευασίες -αλλά και τις συνθέσεις σε πολλές περιπτώσεις- ενοχοποιούνται, αφού η άντληση και επεξεργασία τους δεν ακολουθεί πάντα σωστή διαδρομή, ενώ οι πολύπλοκοι συνδυασμοί κάνουν δύσκολη έως αδύνατη την ανακύκλωσή τους. Όση καλή διάθεση και να έχει κάποιος, αν το παραγόμενο είδος δεν διαθέτει βιώσιμη συμπεριφορά, θα καταλήξει στα σκουπίδια. Το ελπιδοφόρο είναι ότι το μήνυμα έχει ληφθεί, με τους συνειδητούς καταναλωτές να αυξάνονται με ταχύτατους ρυθμούς, υποχρεώνοντας τη βιομηχανία να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα – η βιωσιμότητα εξελίσσεται σε προϋπόθεση επιβίωσης, είναι γεγονός.

Η βιωσιμότητα ωστόσο δεν εξαντλείται στην παραγωγή ανακυκλώσιμων συσκευασιών. Επεκτείνεται στη χρήση φυσικών πρώτων υλών με υπεύθυνη παραγωγή και ανανεώσιμη ενέργεια, αλλά και στη λεγόμενη κοινωνική ευθύνη των εταιρειών – σε πρακτικές δηλαδή οι οποίες αποσκοπούν στην αντιμετώπιση περιβαλλοντικών και κοινωνικών ζητημάτων. Τέτοιου τύπου κινήσεις έχει αποδειχθεί στην πράξη ότι ενισχύουν την εικόνα μιας μάρκας στη συνείδηση των καταναλωτών, οδηγώντας σε αύξηση των πωλήσεων – τον τελικό στόχο κάθε βιομηχανίας.

Δεν χρειάζεται να αναζητήσει κανείς επίσημες έρευνες που επιβεβαιώνουν τη στροφή του κοινού στα φιλικά προς το περιβάλλον προϊόντα. Το διαπιστώνει παρατηρώντας τη συμπεριφορά φίλων και γνωστών, τις διαφημίσεις των brands που πλέον εστιάζουν στην «πράσινη» φιλοσοφία, την επισήμανση στις ετικέτες ότι δεν περιέχουν χημικά συστατικά, συνθετικά συντηρητικά (parabens) ή microbeads (πλαστικά μη βιωδιασπώμενα μικροσφαιρίδια τα οποία περιέχονταν μέχρι το 2015 σε εκατοντάδες προϊόντα φροντίδας και κατέληγαν μέσω της αποχέτευσης στις θάλασσες). Επίσης, όλο και περισσότερες εταιρείες ανακαλύπτουν δημιουργικούς τρόπους για να χρησιμοποιήσουν ανακυκλωμένες συσκευασίες ή υιοθετούν ανανεώσιμες πηγές ενέργειας για την παραγωγή των προϊόντων τους.

 


©Vogue Greece

Pro-Collagen Cleansing Balm, Elemis, σε επιλεγμένα SPA στην Ελλάδα και στην Κύπρο. Ενυδατική κρέμα Moisture Plus Rare Rose Gel Cream, Jurlique, σε επιλεγμένα φαρμακεία. Aura Botanica Shampoo, Kérastase Paris, αποκλειστικά στα κομμωτήρια. Άρωμα Bee My Honey, Apivita, στα φαρμακεία. Argan Oil Post-Colour Conditioner για μετά τη βαφή, Κορρές, στα φαρμακεία. Ενυδατική κρέμα Vitamin E για όλους τους τύπους δέρματος, The Body Shop.

Η διεθνής εμπειρία

Το Body Shop είναι ένα από τα πρώτα brands που εισήγαγαν τις αειφόρους πρακτικές στην παραγωγή, τη χρήση φυσικών συστατικών στις συνθέσεις και την ενίσχυση των μικρών κοινοτήτων. Σήμερα προχωράει σε άλλη μια καινοτομία, χρησιμοποιώντας για πρώτη φορά στις συσκευασίες του ανακυκλωμένο πλαστικό από το εμπόριο με κοινότητες.
Η Grown Alchemist από την πλευρά της κατασκευάζει τις συσκευασίες των προϊόντων της από γυαλί και υψηλής ποιότητας σκληρό πλαστικό υλικό τερεφθαλοπολυαιθυλενίου (PET), ένα από τα πλέον ανακυκλώσιμα υλικά, με τον μικρότερο βαθμό έκπλυσης και το πλέον αδρανές, που διασφαλίζει ότι το προϊόν παραμένει φρέσκο και δραστικό όσο την ημέρα που παρασκευάστηκε καθώς οι συνθέσεις της βασίζονται αποκλειστικά και μόνο σε υγιεινά συστατικά.

Στην ίδια λογική κινείται η Elemis, στο επίκεντρο της φιλοσοφίας της οποίας βρίσκονται η βιωσιμότητα και η βιοποικιλότητα. Η εταιρεία συνεργάζεται με τοπικούς παραγωγούς στην Αγγλία και πειραματίζεται με νέες καλλιέργειες που δεν έχουν δοκιμαστεί στον τομέα των καλλυντικών, ενισχύοντας το φυσικό οικοσύστημα. Δημιουργούν επίσης βρετανικά φυτικά έλαια, μειώνοντας το αποτύπωμα του άνθρακα και στηρίζοντας την τοπική γεωργία. Επιπλέον, αυτά τα συστατικά βοηθούν να διατηρηθεί ο πληθυσμός των βρετανικών μελισσών, κάτι απαραίτητο για ένα υγιές οικοσύστημα. Με τις κυψέλες στα χωράφια, αυτές οι μέλισσες θεωρείται πως αυξάνουν κάποιες σοδειές μέχρι και 25% κάθε χρόνο.

Όσο για τον κολοσσό L’Oreal Paris, μπαίνει και αυτός δυναμικά στη νέα εποχή, χρηματοδοτώντας την έρευνα και παρουσιάζοντας νέες σειρές περιποίησης όπως η Botanicals Fresh Care για τα μαλλιά με eco-friendly φιλοσοφία, που έχει σχεδιαστεί με σεβασμό στο περιβάλλον, τις πηγές των πρώτων υλών και τις κοινότητες των παραγωγών. Οι φόρμουλές της περιέχουν τουλάχιστον 98% φυσικής προέλευσης συστατικά, είναι βιοδιασπόμενες minimum κατά 94%, ενώ οι συσκευασίες τους κατασκευασμένες από ανακυκλώσιμα και ανακυκλωμένα υλικά. To packaging, δε, έχει επιλεγεί με γνώμονα τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, καθώς ο eco-friendly σχεδιασμός του δίνει την ευκαιρία στον καταναλωτή, αφού χρησιμοποιήσει το περιεχόμενο των μπουκαλιών, να τα εκμεταλλευτεί για κάποια άλλη χρήση.


©Vogue Greece

Το ελληνικό παράδειγμα

Ένα από τα καλύτερα παραδείγματα sustainability στον χώρο της ομορφιάς είναι της ελληνικής Korres, που ασπάστηκε αυτή τη φιλοσοφία πριν από 25 χρόνια, όταν ακόμα δεν ήταν trend. Η Λένα Φιλίππου, Chief Innovation Officer της εταιρείας, μας είπε σχετικά: «Το sustainability όλοι θέλουν να το πρεσβεύουν, αλλά λίγοι καταλαβαίνουν σε τι ακριβώς συνίσταται. Στα ελληνικά ονομάζεται αειφόρος ανάπτυξη -ή πιο σωστά αειφόρος διαχείριση- και έχει να κάνει με τη διαχείριση των φυσικών πηγών με τρόπο που να πολλαπλασιάζονται και όχι να εξαντλούνται. Έχοντας την ευλογία να ζούμε στην Ελλάδα, έναν παράδεισο βιοποικιλότητας, η δέσμευσή μας να διατηρήσουμε τον φυσικό πλούτο της χώρας είναι βαθιά και ουσιαστική. Τα μοναδικά βότανα της Ελλάδας υποφέρουν από την ανεξέλεγκτη ελεύθερη συλλογή. Είναι αρχή μας να μην παίρνουμε τίποτα από τη φύση, αν πρώτα δεν δημιουργήσουμε. Συνεργαζόμαστε λοιπόν με καλλιεργητές και αγροτικούς συνεταιρισμούς οι οποίοι καλλιεργούν για εμάς τα βότανα που χρησιμοποιούμε. Αυτά εκχυλίζονται στις εγκαταστάσεις μας στα Οινόφυτα με πράσινες διαδικασίες. Με βάση την αρχή του zero-waste, όλα τα υπολείμματα των εκχυλίσεων -που δεν έχουν υποστεί καμία χημική επεξεργασία- επιστρέφουν στους καλλιεργητές, καθώς αποτελούν άριστο φυσικό λίπασμα. Αυτός είναι ένα τέλειος κύκλος αειφόρου διαχείρισης».

Στην ίδια λογική κινείται από την ίδρυσή της και η Apivita, για την οποία η βιώσιμη ανάπτυξη συνδέεται με αξίες όπως η καινοτομία και η υπευθυνότητα, καταβάλοντας προσπάθειες για μείωση του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος μέσα από την υπεύθυνη διαχείριση των πόρων που χρησιμοποιεί, τον οικολογικό σχεδιασμό των προϊόντων και την ευρύτερη περιβαλλοντική συμπεριφορά που αφορά στο σύνολο των δραστηριοτήτων της, αλλά και στον κύκλο ζωής των καλλυντικών της. Η σημαντικότερη απόδειξη της πράσινης φιλοσοφίας της είναι οι βιοκλιματικές εγκαταστάσεις της στο Βιομηχανικό Πάρκο Μαρκόπουλου, όπου το εργοστάσιο και το κτίριο γραφείων της χαρακτηρίζονται από τεχνολογία αιχμής με πρόβλεψη για την εξοικονόμηση ενέργειας, τη διαχείριση του νερού, τη δημιουργία μικροκλίματος και την ενίσχυση της βιοποικιλότητας. Εν τω μεταξύ, η εταιρεία ετοιμάζεται για την Έκθεση Αειφορίας μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2020, με έτη αναφοράς το 2018 και το 2019, που θα αναδείξει με τον πλέον σαφή τρόπο την προσήλωσή της σε θέματα βιώσιμης ανάπτυξης.

Νεότερη στον χώρο αλλά με τις ίδιες αξίες, η επίσης ελληνική Labbok είναι μια εταιρεία παραγωγής premium πιστοποιημένων βιολογικών καλλυντικών, βασισμένων στη γνώση και την εμπειρία δύο γενεών φαρμακοποιών. Με οικολογική ευαισθησία και πίστη στη δύναμη της φύσης δημιουργεί 100% φυσικά προϊόντα, αποκλειστικά με πιστοποιημένα βιολογικά συστατικά, χωρίς πειράματα σε ζώα, συντηρητικά και αρώματα, κατάλληλα για vegan και ομοιοπαθητική, δερματολογικά ελεγμένα. Επιπλέον, όλα φιλοξενούνται σε ξύλινες, ανακυκλώσιμες συσκευασίες.

Δημοσιεύθηκε στο τεύχος Φεβρουαρίου 2020 της Vogue Greece.