Αν η ψηφιακή ηθοποιός Simone στο πλευρό του Αλ Πατσίνο θύμιζε μακρινό όνειρο, να που ήρθε η στιγμή για τα ψηφιακά μοντέλα, που θα μας απασχολήσουν πολύ στο μέλλον, όχι μόνο με την παρουσία, αλλά και με την κοινωνική τους παρέμβαση.

 

Υπάρχει κενό ανάμεσα στη μόδα και την τεχνολογία; Αν ναι, τότε μια στρατιά ψηφιακών μοντέλων έρχεται να το καλύψει. Η βιομηχανία βιώνει εδώ και καιρό μια 3D επανάσταση. Όχι στους δρόμους του Παρισιού ή κάποιας άλλης μητρόπολης του στιλ, αλλά στο διαδίκτυο. Η Shudu, η Noonoouri, η Imma, η Lil Miquela ή η Lightning έχουν μία και μόνη διαφορά από την Edie Campbell ή τη Vittoria Ceretti. Δεν είναι άνθρωποι.

Κατά τα άλλα, εκπροσωπούνται από πρακτορεία, γίνονται τα πρόσωπα στις καμπάνιες γνωστών οίκων, φοράνε διάσημους σχεδιαστές, έχουν κοινωνικές ευαισθησίες και μπορεί να περπατήσουν στο κόκκινο χαλί, όπως έκανε στα περσινά BAFTA η μαύρη γαζέλα Shudu μέσα σ’ ένα κίτρινο ψηφιακό Swarovski φόρεμα. Με τη βοήθεια της τεχνολογίας του ολογράμματος και του 5G, οι λαμπεροί καλεσμένοι φωτογραφήθηκαν στο πλάι της και εκείνη λειτούργησε σαν ψηφιακή γέφυρα επικοινωνίας με τους διαδικτυακούς φαν των βραβείων, βοηθώντας τους να αναζητήσουν παρόμοια looks σε πιο προσιτές τιμές.

 


Το πρώτο ψηφιακό supermodel του πλανήτη, η Shudu, βρέθηκε με τη δύναμη της τεχνολογίας να περπατά στο κόκκινο χαλί των BAFTA 2019.
©Press

Η μόδα ανέκαθεν φλέρταρε με τη φαντασία και η εποχή της ταχείας τεχνολογικής εξέλιξης που διανύουμε κάνει viral στο Instagram τις CGI influencers. Σύμφωνα με πρόσφατη εκτίμηση της Business Insider Intelligence, τα brands αναμένεται να ξοδέψουν έως και 15 δις δολάρια για το περίφημο influencer marketing μέχρι το 2022, πράγμα που σημαίνει ότι στηρίζουν πολλά από τη φήμη τους στις επιδραστικές περσόνες του Instagram. Τη στιγμή που η δυναστεία των Kardashians μοιάζει παρωχημένη, οι υπεύθυνοι των οίκων προτιμούν να επενδύσουν σε μια εικονική εκδοχή ομορφιάς, που πέρα από διασκεδαστική, είναι και πιο κατάλληλη για τη δουλειά τους. Πόσο μάλλον όταν μιλάμε για καμπάνιες εξ ολοκλήρου ψηφιακές.

«Τα ψηφιακά μοντέλα γίνονται ολοένα και πιο χρήσιμα στα brands, ειδικά όταν πρόκειται για ψηφιακά ρούχα, τάση επαναστατική αυτή τη στιγμή στη βιομηχανία», μου λέει ο Cameron-James Wilson, δημιουργός της avatar καλλονής Shudu. Την παρουσιάζει ως το πρώτο ψηφιακό supermodel του πλανήτη και πήρε αρκετό καιρό στους 190 χιλιάδες (πια) ακόλουθους της στο Instagram για να καταλάβουν ότι δεν πρόκειται για άνθρωπο. Η ξαφνική δημοτικότητά της οφείλεται μάλλον στη Rihanna, η οποία ανέβασε στο Instagram μια φωτογραφία της με το νέο Fenty Beauty lipstick.

 


H Shudu πρωταγωνίστρια σε καμπάνια της Balmain.
©Press

Το αποκορύφωμα ήρθε όμως, όταν πριν από ένα χρόνο ο Olivier Rousteing την έχρισε πρωταγωνίστρια μιας καμπάνιας Balmain, με το σκεπτικό ότι αντανακλά ομορφιά, ροκ στυλ και αυτοπεποίθηση. Η επιλογή του δεν αγκαλιάστηκε από όλους, αφού πολλοί έσπευσαν να σχολιάσουν το μέλλον της μόδας σαν δυστοπία, όπου ανθρώπινα μοντέλα θα έχουν αντικατασταθεί από ψηφιακά.

«Οι καμπάνιες που αναλαμβάνω ως τώρα κινούνται γύρω από την τεχνολογία, οπότε το να χρησιμοποιήσεις ένα ψηφιακό μοντέλο σε αυτές είναι λογικό», λέει ο Wilson. Το ανθρώπινο στοιχείο δεν λείπει, άλλωστε, από το αποτέλεσμα της δουλειάς του. Για τις περισσότερες εμφανίσεις της Shudu φωτογραφίζει αρχικά ένα πραγματικό μοντέλο με παρόμοια χαρακτηριστικά και έπειτα ψηφιοποιεί την παραμικρή λεπτομέρεια (από τα ρούχα μέχρι το μακιγιάζ), με τη βοήθεια του προγράμματος επεξεργασίας Daz3D.

 


Η Shudu μπερδεύει τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας, ανοίγοντας το δρόμο για ένα νέο μέλλον στη μόδα.
©Press

Η Shudu είναι ένα από τα κομμάτια της ψηφιακής του παντοδυναμίας, αφού στο The Diigitals που διευθύνει -το μεγαλύτερο πρακτορείο ψηφιακών μοντέλων-, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να βρουν και άλλες εικονικές θεές, οι οποίες, εκτός των άλλων, προωθούν και αξίες για τις οποίες αγωνίζεται η βιομηχανία, όπως η βιωσιμότητα και η διαφορετικότητα. «Η Shudu είναι μαύρη, υποστηρίζει την έγχρωμη κοινότητα και ό,τι φοράει δεν επιβαρύνει στο ελάχιστο το περιβάλλον, αφού είναι ψηφιακό», συνεχίζει ο Wilson. «Πιστεύω ότι τα ψηφιακά μοντέλα μπορούν να εξελίξουν θετικά τη βιομηχανία στο κομμάτι της ηθικής μόδας, αλλά και στον τρόπο με τον οποίο οργανώνεται».

 


©Press

Από την άλλη, για τον Joerg Zuber, τον άνθρωπο πίσω από τη Noonoouri, «Οι ψηφιακοί χαρακτήρες πρέπει να αντιμετωπιστούν σαν κομμάτι της πολυμορφίας που αγκαλιάζει η μόδα», όπως λέει χαρακτηριστικά στη Vogue Greece. Η δημοφιλής avatar περσόνα του μένει στο Παρίσι, είναι 18 ετών και έχει δουλέψει με τα μεγαλύτερα brands του κόσμου: από Marc Jacobs και Versace, μέχρι την KKW σειρά ομορφιάς της Kim Kardashian. Φωτογραφήθηκε, δε, στο πλευρό της Maria Grazia Chiuri, όταν πριν από λίγο καιρό ο οίκος Dior της «ανέθεσε» να καλύψει τα backstage της Cruise 2019 συλλογής του στα social media.

 


Η Noonoouri στο εξώφυλλο της κινεζικής Vogue
©Press

Στο μεταξύ, η κινεζική Vogue τη χρησιμοποίησε σε μια προσπάθεια να αγκαλιάσει τη Gen Z, τη γενιά των σημερινών εφήβων που έχει εμμονή με την ψηφιακή πραγματικότητα. Για την παραγωγή ενός look της, μπορεί να χρειαστούν μήνες. «Τα μαλλιά και όχι τόσο τα ρούχα είναι το πιο δύσκολο κομμάτι να ψηφιοποιηθεί. Η κίνηση, δε, χρειάζεται 2-6 εβδομάδες για να τελειοποιηθεί. Είναι μια τεράστια προσπάθεια.

Κάθε της κίνηση θέλω να έχει ουσία», συνεχίζει ο Zuber, ο οποίος επικαλείται τη σύμπραξη του με το πασίγνωστο πρακτορείο IMG για να αποδείξει τη σοβαρότητα της δουλειάς του. «Δεν είναι μια απλή ψηφιακή κούκλα που φοράει μεγάλους σχεδιαστές. Είναι ένας χαρακτήρας που την απασχολούν κοινωνικά ζητήματα, όπως η κλιματική αλλαγή, ο φεμινισμός ή τα δικαιώματα των ομοφυλόφιλων».

 


H Noonoouri ανάμεσα στις «συναδέλφους» της Winnie Harlow και Kim Kardashian.
©Press

Τον περασμένο Μάιο η Bella Hadid φιλήθηκε στο στόμα με την ψηφιακή της συνάδελφο Lil Miquela, για λογαριασμό διαφήμισης του Calvin Klein, κάνοντας μια ισχυρή δήλωση για τη διαφορετικότητα. «Δεν ξέρω αν τα ψηφιακά μοντέλα είναι το μέλλον της μόδας, είναι όμως σίγουρα ένας νέος τρόπος να την εμπλουτίσουμε και να την ανανεώσουμε με έξυπνες ιδέες. Αυτές πάντα προέρχονται από ανθρώπους. Επομένως, κανείς δεν πρέπει να φοβάται», καταλήγει ο Zuber, συμφωνώντας εν πολλοίς με τον Nicolas Ghesquière του Louis Vuitton, ο οποίος όταν χρησιμοποίησε τη Lightning, εξύμνησε την ψηφιακή της ομορφιά σαν «αγγελιοφόρο μιας νέας εποχής έκφρασης». Αυτή η εποχή είναι ήδη εδώ.

 


Η εποχή της ταχείας τεχνολογικής εξέλιξης που διανύουμε, κάνει viral στο Instagram τις CGI influencers.
©Press

Δημοσιεύτηκε στο τεύχος Νοεμβρίου της Vogue Greece.