O κόσμος δεν σταματάει λεπτό να κινείται. Ούτε η Lisa Lang. Ίσως γι’ αυτό είναι τόσο συντονισµένη στο πνεύµα της εποχής που ζούµε και σε εκείνο που θα ακολουθήσει. Βρίσκοµαι στο στούντιο όπου γίνεται η φωτογράφιση για την αποκλειστική συνέντευξή της στη Vogue Greece και αντιλαµβάνοµαι ότι έχω µπροστά µου έναν από τους πιο εκφραστικούς ανθρώπους που έχω γνωρίσει. Η Lisa µιλάει µε όλο της το πρόσωπο και τα χέρια της κινούνται σχεδόν τόσο γρήγορα όσο σκέφτεται το λαµπρό µυαλό της. Η λάµψη, εξάλλου, είναι άµεσα συνδεδεµένη µε τη ζωή και το όραµά της για το µέλλον της τεχνολογίας της µόδας.

 


Lisa Lang | Βαμβακερό φόρεμα με δερμάτινα λουράκια στα μανίκια, Max Mara Boutique.
©Dionisis Andrianopoulos

«Μπήκα στον χώρο του Fashion Tech επειδή µια µέρα συνειδητοποίησα ότι, δουλεύοντας ως software engineer, βρισκόµουν σε έναν ανδροκρατούµενο χώρο, περιτριγυρισµένη από τύπους που φορούσαν µόνο τζιν και Τ-shirts. Και εγώ δεν φοράω ποτέ τζιν και Τ-shirts, πώς θα µπορούσα;» λέει και γελάει δυνατά όσο ακούγονται τα διαδοχικά κλικ του φωτογράφου που απαθανατίζει µια τόσο αυθόρµητη σκηνή. «Σε ένα τέτοιο περιβάλλον σκέφτηκα ότι η µόδα µπορεί να λειτουργήσει για µένα ως πανοπλία, να µε κάνει να νιώσω καλύτερα, πιο άνετα, όµορφη και προστατευµένη. Χωρίς να χάσω τίποτε από τη δυναµικότητά µου. Εποµένως, πήρα την κατάσταση στα χέρια µου και αποφάσισα να δηµιουργήσω ρούχα που µου αρέσει να φοράω, αλλά θα είναι και “έξυπνα”. Που θα ενσωµατώνουν τις δύο αγάπες µου, την τεχνολογία και το ωραίο design. Ξεκίνησα να πειραµατίζοµαι στο Βερολίνο, όπου έµαθα τις τεχνικές laser cutting και 3D printing, αλλά και να χειρίζοµαι ψηφιακές µηχανές ραπτικής που λειτουργούν µε software υπολογιστών, κάτι που µε χαροποίησε ιδιαίτερα, γιατί σκέφτηκα ότι µπορώ να τις χακάρω και να πειραµατιστώ µε τον δικό µου τρόπο. Αυτό είναι το καλό όταν δεν έχεις κάνει κλασικές σπουδές πάνω στη µόδα. ∆εν γνωρίζεις τους κανόνες, άρα µπορείς να τους παρακάµψεις, οπότε γιατί να µην παίξω χρησιµοποιώντας LED φώτα; Το φως τραβάει την προσοχή, αλλά είναι ταυτόχρονα υψηλή τεχνολογία. Συνήθως το ξεχνάµε αυτό, δεν βλέπουµε την τεχνολογία πίσω από κάτι που έχει γίνει αναπόσπαστο κοµµάτι της ζωής µας, συνδέουµε το φως µε όµορφες ιστορίες, µε τα Χριστούγεννα, και τα λαµπάκια. Έκαψα τα δάχτυλά µου, χάλασα το µανικιούρ µου, πέρασα ώρες ρωτώντας τους techies φίλους µου, αλλά στο τέλος τα κατάφερα. ∆ηµιούργησα το πρώτο τζάκετ µου µε ενσωµατωµένη κάρτα sim. Στέλνοντας ένα γραπτό µήνυµα #red ή #rainbow ή #sparkle στο jacket µου, µπορούσα να κάνω τα LED στην πλάτη του να αλλάζουν απόχρωση και ρυθµό. Στους άντρες συναδέλφους µου που µε κοιτούσαν να κυκλοφορώ έτσι στο γραφείο απαντούσα: “∆εν είµαι τρελή, απλώς βλέπω στο µέλλον”. Στις γυναίκες που µε σταµατούσαν και µε ρωτούσαν πού µπορούσαν να αγοράσουν αυτό το τζάκετ δεν ήξερα ακόµη τι να πω. Έπρεπε να βρω τον τρόπο να πλένεται πρώτα», λέει και ξεκαρδίζεται.

Και επειδή είναι δύσκολο να φανταστώ τη Lisa να στερεύει από λέξεις, δεν µε εκπλήσσει η συνέχεια της ιστορίας της: «Τότε κατάλαβα πως η µόδα είναι η απάντηση. Οι σχεδιαστές έχουν ένα αβαντάζ σε σχέση µε τους tech designers. Στη µόδα σχεδιάζουν προϊόντα µε τα οποία οι άνθρωποι συνάπτουν συναισθηµατικούς δεσµούς. Θα δω ένα ρούχο ή µια τσάντα ή ένα ζευγάρι παπούτσια και θα το ερωτευτώ, θα θέλω να τα αποκτήσω εκείνη τη στιγµή, ανεξαρτήτως κόστους. Εποµένως, οι σχεδιαστές έχουν τη δύναµη να κάνουν προσιτή και την τεχνολογία. Οι tech designers θα παρέχουν τις ιδέες και την τεχνογνωσία και εκείνοι θα ντύνουν µε αισθητική ένα concept, µε τρόπο που δεν θα τροµάζει τον κόσµο. Εκείνη τη στιγµή αποφάσισα να παραιτηθώ από τη δουλειά µου, να γεφυρώσω τον κόσµο της τεχνολογίας µε τον κόσµο της µόδας και απαντήσω στην επόµενη ερώτηση: Πώς θα ντυθούµε για το µέλλον που θέλουµε να έχουµε;».

Η µόδα είναι γεµάτη από ιστορίες καινοτοµίας, όπως τόνισε η Lisa στη διάλεξη που έδωσε πριν από λίγους µήνες στο τελευταίο TEDx που διοργανώθηκε στην Αθήνα. ∆εν είναι η πρώτη φορά που ζούµε σε µια εποχή κινητικότητας, αλλά είναι η πρώτη που είναι τόσο έντονη. Όταν χρειάστηκε να ταξιδέψουµε στο διάστηµα, η στολή του Neil Armstrong σχεδιάστηκε µε τη συµβολή ενός κατασκευαστή στηθόδεσµων, αφού οι ραφές έπρεπε να είναι γερές αλλά και ευλύγιστες και κανείς δεν κατείχε την απόλυτη τεχνογνωσία. Ένα από τα µεγαλύτερα fashion icons και πρωτοπόρος στον χώρο της µόδας βρήκε την ιδανική ισορροπία που πρέπει να έχει ένα ρούχο όταν οι γυναίκες απέκτησαν µεγαλύτερη ελευθερία στην κοινωνική τους ζωή: στιλ, άνεση, λειτουργικότητα και ποικιλία. Πώς; Τοποθετώντας τσέπες στα γυναικεία σακάκια. Γιατί; Πολύ απλά, επειδή η Coco Channel ήταν καπνίστρια και επιθυµούσε να έχει πάντα πάνω της τα τσιγάρα της.

«Το αγαπηµένο µου hashtag είναι το #doitcoco», λέει η Lisa. Λατρεύω τον πραγµατισµό των σχεδιαστών, έτσι λύνονται τα προβλήµατα που προκύπτουν. Κινούµαστε πιο γρήγορα από ποτέ, είµαστε πιο έξυπνοι και αποδοτικοί, έχουµε εξελιγµένη τεχνολογία. Έχουµε, όµως, τα κατάλληλα ρούχα που θα µας προστατεύουν από την αυξανόµενη ακτινοβολία που θα εκπέµπουν τα δίκτυα 5G, η επόµενη γενιά κινητών; Η φύση της εργασίας αλλάζει συνεχώς, µπορεί στο µέλλον να χρειάζεται να ταξιδεύουµε από τη µία ήπειρο στην άλλη σε διάστηµα λίγων ηµερών. Γιατί να κουβαλάµε βαλίτσες µε χειµερινά και καλοκαιρινά ρούχα, ενώ χρειάζεται απλώς ένα USB µε τα σχέδια των ρούχων που θα εκτυπώνονται µέσω 3D εκτυπωτών; Και τι θα φοράµε όταν θα ταξιδεύουµε στον Άρη; Ό,τι κι αν συµβεί, το τι θα φοράµε στο µέλλον είναι ένα θέµα που αγγίζει όλους µας. Κυριολεκτικά».

 


Αυτοφωτιζόμενο παντατίφ από ασήμι 9250 και ψηφίδες από καθρέφτη, Lisa Lang.
©Dionisis Andrianopoulos

Όσο µιλάµε, κάνει συνεχώς αναφορές σε sci-fi ταινίες, όπως το Back to the Future, και στη Nike, που πρόσφατα δηµιούργησε ένα πραγµατικό ζευγάρι αθλητικά παπούτσια νέας γενιάς, µε τεχνολογία που κάνει τα κορδόνια να δένονται µόνα τους, όπως εκείνα του πρωταγωνιστή του εν λόγω φιλµ. «Τώρα πια διαθέτουµε την τεχνολογία για να κάνουµε τα πάντα σχεδόν, έχουµε ηλεκτρονικά εξαρτήµατα µε αµελητέο µέγεθος που χωράνε παντού. Έχω αγοράσει το smart jacket που δηµιούργησε η Levi’s σε συνεργασία µε την Google και τις προάλλες έλαβα ένα µέιλ ότι είναι διαθέσιµο ένα νέο update γι’ αυτό. Και σκέφτηκα ότι κάπως έτσι θα είναι το µέλλον. Αντί για τα τελευταία νέα από την εβδοµάδα µόδας στο Παρίσι, θα έχουµε το software update από το Παρίσι. Προτείνω σε όλους τους σχεδιαστές να παρακολουθήσουν και τις νέες ταινίες της Marvel. Υπάρχουν τόσα στοιχεία στις στολές των υπερηρώων που δείχνουν προς το µέλλον της µόδας, την προστασία που αυτή θα µας προσφέρει. Αυτό είναι βιωσιµότητα, η ανάγκη να έχουν τα ρούχα µας πολλαπλές χρήσεις, που θα καλύπτουν µεγάλο µέρος των αναγκών µας».

Η Lisa Lang δεν εµπνέεται µόνο από τον κινηµατογράφο επιστηµονικής φαντασίας. «Όταν ξεκινούσα την καριέρα µου στο Βερολίνο, το πρώτο πράγµα που αγόρασα για να διακοσµήσω το νέο σπίτι µου ήταν µια φωτογραφία της Marlene Dietrich µε το γνωστό ατρόµητο ύφος της, σαν να µου έλεγε “∆είξε τους τι µπορείς να καταφέρεις”. Φαντάζεσαι το σοκ µου όταν λίγο µετά την ίδρυση του brand µου, Elektrocouture, µας προσέγγισαν από µια εταιρεία παραγωγής που ετοίµαζε ένα ντοκιµαντέρ γι’ αυτή τη διάσηµη περσόνα; Μας ρώτησαν αν θέλαµε να αφηγηθούµε µια διαφορετική ιστορία γι’ αυτήν και µας έδωσαν πλήρη πρόσβαση στο ανεκτίµητο αρχείο της. Εκεί ανακαλύψαµε δύο γράµµατα που είχε στείλει η Marlene στον σχεδιαστή µόδας Jean Louis, τον ίδιο που δηµιούργησε το αξέχαστο φόρεµα της Marilyn Monroe όταν τραγούδησε το πιο διάσηµο “Happy Birthday” όλων των εποχών. Ήταν η περίοδος που η Marlene έδινε σόου ως τραγουδίστρια στο Λας Βέγκας και ήθελε ένα φόρεµα µε πολλά λουλούδια, διάφανο, λαµπερό στο σκοτάδι και διαδραστικό. Ένα φόρεµα που θα µπορούσε να ελέγχει η ίδια µε έναν κρυµµένο µηχανισµό, ώστε κάθε λεπτό που βρισκόταν στη σκηνή να ρυθµίζει το φως µε το οποίο θα λούζεται, ξαφνιάζοντας τους θεατές. Μια γυναίκα που κατάφερε να πραγµατοποιηθούν σχεδόν όλες οι επιθυµίες της δεν µπόρεσε ποτέ να βρει κάποιον να της δηµιουργήσει το φόρεµα που τόσο ονειρευόταν. Όλοι οι οίκοι µόδας απέρριψαν την πρόταση της εταιρείας παραγωγής, καθώς δεν είχαν την τεχνογνωσία. Εγώ όµως µπορούσα».

Η Lisa Lang λέει ότι η Dietrich είναι το spirit animal της και δεν έχουµε λόγο να την αµφισβητήσουµε. Κατάφερε, 70 χρόνια µετά, να δώσει µορφή σε ένα όνειρο, να ενώσει ραφές µε καλώδια, την τεχνολογία µε τη λάµψη, το παρελθόν µε το παρόν και να κάνει τα LED καλύτερο φίλο των γυναικών, αντί για τα διαµάντια. Μετά την επιτυχία του Elektrocouture, µέσω του οποίου συνεργάζεται µε νέους που θέλουν να διηγηθούν ιστορίες µέσα από την τέχνη και την τεχνολογία, έχει ιδρύσει και το Powerhouse. Εκεί µε τους συνεργάτες της οργανώνουν εκπαιδευτικά εργαστήρια, παρέχουν συµβουλευτικές υπηρεσίες, αλλά και δυνατότητες δικτύωσης για νέους σχεδιαστές και startups που βλέπουν το µέλλον της µόδας όπως η ίδια.

Η αγαπηµένη φράση της είναι του συγγραφέα και προφήτη της ψηφιακής τεχνολογίας Alvin Toffler: «Οι αδαείς του 21ου αιώνα δεν θα είναι εκείνοι που δεν µπορούν να διαβάσουν ή να γράψουν, αλλά εκείνοι που δεν µπορούν να µάθουν, να ξεµάθουν και να ξαναµάθουν».

Δημοσιεύθηκε στο τεύχος Νοεμβρίου της Vogue Greece.

Photographer: Dionisis Andrianopoulos
Fashion director: Nicholas Georgiou