h-maria-grazia-chiuri-μιλά-για-το-dior-cruise-2022-show-αποκλειστικά-στη-vogue-g-182835

Η Maria Grazia Chiuri έχει ξεκινήσει ένα μεγάλο ελληνικό ταξίδι. Είναι ένα ταξίδι μόδας, φυσικά, αλλά συγχρόνως και προσωπικό. Από την Κρήτη και τους Δελφούς, μέσω Σαντορίνης, είναι ένα ταξίδι που ξεκινάει από την προϊστορία και φτάνει στο σήμερα. Η διαδρομή καταλήγει στις 17 Ιουνίου στην Αθήνα, όταν ο οίκος Dior θα αποκαλύψει τη συλλογή Cruise 2022 στο Καλλιμάρμαρο.

Λίγες μέρες πριν τη μεγάλη μέρα, η Chiuri συγκεντρώνει σκέψεις και αποσκευές στο σπίτι της στη Ρώμη. Δεν είναι η πρώτη φορά που θα επισκεφθεί την Ελλάδα. Το πρώτο της ταξίδι το έκανε όταν αποφοίτησε, όταν μαζί με φίλους, ανακάλυψε την αρχιτεκτονική και το φως της χώρας, απολαμβάνοντας σουβλάκι. Σε εκείνο το ταξίδι, έζησε επίσης πολύ έντονα την επίσκεψη της στα Μετέωρα, έναν τόπο που θα ήθελε πολύ να επισκεφθεί ξανά με τα παιδιά της. Για την ώρα, όμως, τα συναισθήματα της επικεντρώνονται στο show της Αθήνας.

«Η ανάπτυξη ενός project είναι μια πολύ διαφορετική ιστορία», λέει η Chiuri στη Vogue Greece, μιλώντας μέσω Zoom. «Εδώ πρόκειται για ένα διάλογο, όχι μόνο μεταξύ του χώρου και εμένα, αλλά και μεταξύ του Dior, του χώρου και εμένα. Είναι κάτι πολύ σύνθετο».

Ανατρέχοντας στον χρόνο (της μόδας), η πρώτη εμπειρία του γαλλικού maison σε ελληνικό έδαφος ήταν το 1951, όταν μια ομάδα μοντέλων και στενών συνεργατών του Monsieur Dior έφτασε στην ελληνική πρωτεύουσα. Ανάμεσα στις δραστηριότητες εκείνων των ημερών ήταν και η άνοδος στην Ακρόπολη για μια φωτογράφιση μόδας. Τα μοντέλα φορούσαν couture φορέματα του Christian Dior και οι φωτογραφίες του Jean-Pierre Pedrazzini για το Paris-Match έμειναν στην ιστορία.

Αν τα full-skirt φορέματα του Dior έφερναν μαζί τους μια μεταπολεμική ελπίδα και αισιοδοξία, η συλλογή Cruise ‘22 της Chiuri εξερευνά πτυχές του ελληνικού ταλέντου. Πριν λίγους μήνες, πολλά εγχώρια δημοσιογραφικά ρεπορτάζ περιέγραφαν πως η Chiuri, μαζί με μέλη της ομάδας της, επισκέφθηκαν τη χώρα για ένα δημιουργικό ταξίδι scouting, συναντώντας Έλληνες καλλιτέχνες και τεχνίτες για να ανακαλύψουν τη δουλειά τους. Μέρος αυτής της δουλειάς θα εμφανιστεί στην πασαρέλα της Dior Cruise. Επιπλέον, ο Dior έχει πάρει πράσινο φως για μια φωτογράφηση μόδας στην Ακρόπολη, 70 χρόνια μετά την iconic πρώτη.

Παράλληλα, το Αθηναϊκό show ακολουθεί παλαιότερες παρουσιάσεις Cruise στο Μαρακές και την πόλη Λέτσε, στην Πούλια της Ιταλίας.

Γιατί αυτή η συγκεκριμένη συλλογή εξελίχθηκε σε ένα τόσο υψηλό επίπεδο storytelling;

«Ήταν δική μου απόφαση να δουλέψω με αυτόν τον τρόπο. Για να δημιουργήσω μια συλλογή που ταξιδεύει ανά τον κόσμο, έπρεπε να έχει κάποιο νόημα, κατά τη γνώμη μου. Έχουμε ήδη εβδομάδα μόδας, οπότε αν θες απλώς να δείξεις μια συλλογή, δεν χρειάζεται να ταξιδέψεις ανά τον κόσμο. Επίσης, στη δική μας περίπτωση είχε να κάνει με το αρχικό DNA του οίκου, καθώς ο κύριος Dior ξεκίνησε αμέσως να ταξιδεύει με τις κολεξιόν του. Οι λόγοι του ήταν διαφορετικοί από τους δικούς μου, μιλάμε για το 1947, μια εποχή χωρίς διαδίκτυο, χωρίς ίχνος από το ψηφιακό περιβάλλον το οποίο σήμερα μας συνδέει με τον υπόλοιπο κόσμο. Εκείνος επιθυμούσε να κατανοήσει τις γυναίκες, τους διαφορετικούς τρόπους ζωής, αλλά και την ιδέα του να δημιουργήσει ένα brand το οποίο θα μπορούσε να συνομιλεί με γυναίκες σε όλο τον κόσμο».

Γίγαντας της πολυτέλειας με παγκόσμια άποψη και ακόλουθους, ο Dior εξακολουθεί να εμπλουτίζει αυτήν τη συνομιλία. Όμως, πως επανερμηνεύει κανείς τις οικουμενικές αξίες που έχει διδάξει η Ελλάδα, πως μεταφράζει κανείς στοιχεία ενός αρχαίου κόσμου τα οποία επανέρχονται πάντα στη διεθνή μόδα – από τη Madeleine Vionnet και τη Madame Gres μέχρι τη Σοφία Κοκοσαλάκη; Φυσικά, η Chiuri το κάνει με τον απόλυτα δικό της τρόπο. Για αρχή, η καλλιτεχνική διευθύντρια των γυναικείων συλλογών Dior έκανε πολύ σοβαρό homework. Ξεκίνησε να ξαναδιαβάζει μύθους και άλλες ιστορίες τον περασμένο Νοέμβριο – έργα τα οποία είχε μελετήσει για πρώτη φορά στο σχολείο. «Η Ελλάδα ήταν μια δύσκολη επιλογή», σημειώνει. «Είμαι Ιταλίδα, ο πατέρας μου ήταν από τη Νότια Ιταλία, τη Μεγάλη Ελλάδα. Ζω στη Ρώμη, μελέτησα την Οδύσσεια στο σχολείο, είναι πραγματικά μέρος της κουλτούρας μου. Υπάρχει μια μικρή πόλη στην Πούλια όπου μιλούν Greco Salentino, τη διάλεκτο Γκρίκο. Όλο αυτό είναι ένα πραγματικό μείγμα της δικής μου αλλά και ολόκληρης της δυτικής κουλτούρας και γι’ αυτό έπρεπε να αρχίσω από την αρχή, να μελετήσω τα πάντα μέσα από μια διαφορετική οπτική».

Στην περίπτωση της Chiuri, αυτή η διαφορετική οπτική είναι μια φεμινιστική οπτική. Άλλωστε, η ιδέα της γυναικείας ενδυνάμωσης είναι ένας κεντρικός πυλώνας του οράματος της στον Dior, ξεκινώντας από την πρώτη της συλλογή, Άνοιξη-Καλοκαίρι 2017, η οποία περιελάμβανε το μότο We should all be feminists της Νιγηριανής συγγραφέως Chimamanda Ngozi Adichie, πάνω σ’ ένα Τ-shirt.

Τις τελευταίες μέρες, η πρώτη γυναίκα σχεδιάστρια του οίκου Dior έχει προκαλέσει μεγάλη περιέργεια και προσδοκία σε σχέση με το show της Αθήνας, μέσω μιας σειράς αναρτήσεων στο Instagram. Εκτός από κάποια αποσπάσματα από μια πρόσωπο με πρόσωπο συζήτηση με τον Ιταλό ιστορικό τέχνης Filippo Cosmelli – όπου οι δύο τους, μεταξύ άλλων, συζητούν για το αρχέτυπο της Μητέρας Θεάς – η Chiuri έχει αναρτήσει εικόνες δυνατών γυναικείων φιγούρων, όπως η Θεά των Φιδιών της Μινωικής Κρήτης.

Η συζήτηση γύρω από τη διαδρομή των γυναικών και τη θέση τους στον κόσμο – από το παρελθόν στο παρών – θα συνεχιστεί στο Καλλιμάρμαρο. «Θα ήθελα να μιλήσω για την Ελλάδα του σήμερα», καταλήγει η Chiuri. «Θέλω να δώσω έμφαση στην ομορφιά της χώρας, στην αριστοτεχνία της, αλλά συγχρόνως να μιλήσω για το τώρα. Δεν έχω καμία φιλοδοξία να μιλήσω για το μέλλον, αλλά μπορούμε να μιλήσουμε για το τι μπορεί να γίνει σήμερα, αυτήν τη στιγμή, γιατί η μόδα μιλάει για αυτό που συμβαίνει τώρα».

Όλη η συνέντευξη και αποκλειστικό backstage υλικό στο τεύχος Ιουλίου/Αυγούστου της Vogue Greece.

Διαβάστε επίσης | Το ταξίδι της Maria Grazia Chiuri στην Ελλάδα αναζητώντας έμπνευση για το Dior Cruise 2022