Μια συνέντευξη με τον Giambattista Valli έχει βαθμό δυσκολίας 10 στα 10. Είναι συνεχώς απασχολημένος µε τις συλλογές του –για την ακρίβεια πέντε κάθε σεζόν– αδιαφορώντας για τους κανόνες, εκτός από αυτούς που θέτει ο ίδιος. Παράλληλα, προσφέρει συµβουλευτικές υπηρεσίες σε µεγάλες εταιρείες, κάτι που του εξασφαλίζει τους οικονοµικούς πόρους για να διατηρήσει την ανεξαρτησία του οίκου του. Αποφεύγει ό,τι του αποσπά την προσοχή, επιλέγοντας πού θα διαθέσει τον χρόνο του. Συνεπώς, κάθε συνάντηση µαζί του είναι εξαιρετικά σύντοµη. Η συγκεκριµένη αποτελεί σπάνια εξαίρεση, αφού µου διέθεσε τριάντα ολόκληρα λεπτά!

Ο Ιταλός σχεδιαστής είναι ένας από τους σηµαντικότερους της γενιάς του, όχι µόνο λόγω της καινοτόµου προσέγγισης του αντικειµένου του, αλλά και για το πώς αντιλαµβάνεται τη γυναικεία παρουσία. Αβίαστα και µε µαεστρία εφαρµόζει τεχνικές που συντηρούν και εξελίσσουν το θηλυκό, κοµψό πρότυπο όπως έχει ερµηνευτεί σε προηγούµενες δεκαετίες, µε τη µατιά του στραµµένη στο µέλλον. Αυτές τις µέρες πρόσθεσε στη λίστα του µία ακόµα συλλογή, που δηµιούργησε µαζί µε το H&M και η οποία έρχεται να επισφραγίσει την αποδοχή του «Giamba» –όπως τον αποκαλούν οι φίλοι του– από το ευρύ κοινό. Η ανακοίνωση έγινε τον περασµένο Μάιο, ενώ το λανσάρισµά της αναµένεται στις 7 Νοεµβρίου.

 


Giambattista Valli
©Filep Motwary

Εν τω µεταξύ, η 17η κολεξιόν υψηλής ραπτικής Giambattista Valli για τη σεζόν Φθινόπωρο/Χειµώνας 2019-20 είχε προγραµµατιστεί για το βράδυ της 1ης Ιουλίου στο ξενοδοχείο Shangri-La, υπό τη µορφή έκθεσης. Βρισκόµουν εκεί από νωρίς και η εµπειρία ήταν συγκλονιστική. Τριάντα φορέµατα, τοποθετηµένα το ένα κοντά στο άλλο, έδιναν την εντύπωση ενός µεταξύ τους «διαλόγου». Όλα µαζί φάνταζαν σαν µια κοµψή συµφωνία, ενώ το καθένα αποτελούσε από µόνο του άριστο δείγµα δεξιοτεχνίας και υψηλής αισθητικής, γεµάτης ευαισθησία. Μαγεία!

 


Αιθέριες δημιουργίες υψηλής ραπτικής του Giambattista Valli για τη σεζόν Φθινόπωρο/Χειμώνας 2019-20, όπως παρουσιάστηκαν στην έκθεση στο ξενοδοχείο Shangri-La, στο Παρίσι.
©HC No17 Courtesy of Giambattista Valli

Σαράντα οκτώ ώρες αργότερα, τον συνάντησα στον καινούργιο του χώρο, στον κήπο του κτιρίου, όπου µε συνόδευσε η καλή του συνεργάτιδα Sandrine. «Ήµουν τυχερός, διότι από παιδί έχω την ίδια εµµονή µε τα ρούχα», ήταν τα πρώτα του λόγια. «Ήξερα τι ήθελα να κάνω από επτά ετών και είχα γνώση του πώς έπρεπε να προχωρήσω, καθώς και του σηµείου όπου ήθελα να φτάσω. Θεωρώ επιτυχία όταν κάποιος σε έχει αντιγράψει, αποτέλεσµα µιας σταθερά ανοδικής πορείας. Ποτέ δεν πίστεψα στα γοργά βήµατα. Συνηθίζω να λέω ότι µούσα µου είναι η περιέργειά µου. Βρίσκω ενδιαφέροντα τα πάντα: από µια τηλεοπτική εκποµπή µέχρι ένα ταξίδι ή ένα βιβλίο. Είµαι εθισµένος στην ανάγνωση, στην τέχνη, στην εσωτερική διακόσµηση… Πολλές από αυτές τις εµµονές αποτελούν το προσωπικό µου σηµείο αναφοράς, σαν έξοδοι κινδύνου που µε καθοδηγούν πριν ξεκινήσω µια νέα συλλογή», τονίζει.

 


Μια αγκαλιά για τον «Giamba», όπως τον αποκαλούν οι δικοί του άνθρωποι, από την αγαπημένη του φίλη Lee Radziwill, στα παρασκήνια του σόου του το 2015.
©Filep Motwary

Τα φορέµατα έχουν ήδη µεταφερθεί στο ατελιέ και ρωτώ αν γίνεται να συνεχίσουµε τη συζήτηση στον χώρο όπου έχουν τοποθετηθεί. Θέλω να τα δω άλλη µία φορά. Συµφωνεί. Η προφανής ερώτησή µου είναι γιατί αυτή τη φορά απέφυγε την επίδειξη. «Στόχος µου ήταν η προβολή των γυναικών του εργαστηρίου µου, η τεχνογνωσία τους και οι δυνατότητες που έχουµε ως οίκος υψηλής ραπτικής», απαντά. «Θέλησα να υπογραµµίσω τη σηµασία ενός ατελιέ γενικότερα. Ήταν µια ευκαιρία να ευχαριστήσω την οµάδα µου τοποθετώντας την µπροστά από µένα. Επιθυµούσα να δείξω το πάθος που έχουν όλες αυτές οι κυρίες και να παρουσιάσω τις δηµιουργίες µας σαν υψηλή τέχνη. ∆εν θα ήµουν τίποτα χωρίς τις συνεργάτιδές µου, πραγµατικά. Μια έκθεση, επίσης, έχει λιγότερες απαιτήσεις από µια επίδειξη – δεν απαιτεί castings, fittings κ.λπ. Η απόφαση αυτή µε έβαλε σε µια κατάσταση διαλογισµού, σχεδόν, µε την οµάδα µου και εργαστήκαµε όµορφα και µε συγκέντρωση. Θα έλεγα ότι σε σχέση µε το πώς εξελίσσεται συνήθως µια συλλογή, από την κατασκευή του πρώτου ρούχου µέχρι την αγωνιώδη στιγµή του σόου, τώρα είχαµε την πολυτέλεια του χρόνου για σκέψη, ενώ µοιραστήκαµε έντονα δηµιουργικές στιγµές. Όλοι ήταν χαρούµενοι, και ελπίζω πως αυτό αντανακλάται στη συλλογή. Ήθελα οι καλεσµένοι µου να δουν από κοντά το µεγαλείο της ραπτικής και πώς τα χέρια της µοδίστρας και της κεντήστρας ωθούν τη δηµιουργικότητα στα άκρα µέσα από αυτές τις παλιές τεχνικές. Φυσικά, το ότι επρόκειτο για µια στατική παρουσίαση –ακόµα και αν αυτό που είχα αρχικά στο µυαλό µου ήταν, ας πούµε, οι όγκοι, που στο τέλος έγιναν ακόµα πιο υπερβολικοί– µου πρόσφερε απεριόριστη ελευθερία».

 


Giambattista Valli | Prêt-à-porter Fall – Winter 2019/2020
©Filep Motwary

Οι δηµιουργίες έχουν εµφανή τα σηµάδια της πρώιµης περιόδου του σχεδιαστή, ο οποίος, όντας ακόµα φοιτητής, εργάστηκε πλάι στον Roberto Capucci, που του δίδαξε την αρµονία των χρωµάτων και τον τρόπο να αντιλαµβάνεται την τέχνη του ενδύεσθαι όπως ο γλύπτης τη δική του. «Για µένα ο Capucci αντιπροσωπεύει ό,τι ο πρώτος έρωτας για έναν έφηβο», λέει. «∆ίπλα του έµαθα να στοχεύω στο καλύτερο, να αγαπώ τα χρώµατα και τους όγκους. Μου κληροδότησε την εµµονή του για τελειότητα. “Να θυµάσαι ότι οι γυναίκες είναι, ίσως, πιο έξυπνες από τους άνδρες, γι’ αυτό πρέπει να τις σεβόµαστε”, µου έλεγε. Ακόµα κι αν δεν είναι αλήθεια, το υιοθετώ και εκτιµώ την εσωτερική οµορφιά των γυναικών».

Επόµενος σταθµός στην εξέλιξή του ήταν ο οίκος Fendi, που, ενώ είχε έδρα τη Ρώµη, του έδωσε µια πρώτη γεύση από το Παρίσι. Θυµάται τη γνωριµία µε τον creative director του, Karl Lagerfeld. «H παρουσία του Karl ήταν ένας συνδυασµός φρεσκάδας και φρενίτιδας µαζί, η επιτοµή της extravaganza και της δηµιουργικότητας όπως τη βιώνει κανείς στη Γαλλία. Νοµίζω, όµως, ότι η ακεραιότητα του οίκου οφείλεται σε πολύ µεγάλο βαθµό στο ότι η βάση του παραµένει η Ρώµη. Ήταν όλα συναρπαστικά εκεί και έµαθα να δουλεύω µε µεγάλη ελευθερία µαζί µε άλλους δηµιουργικούς ανθρώπους, σε κλίµα αλληλοϋποστήριξης. Εξάλλου, ο φιλελευθερισµός του αποδεικνύεται από τη µακρά συνεργασία του µε τον Lagerfeld, σε µια κοινή πορεία, βασισµένη στην εµπιστοσύνη που του εδειξαν σε αυτό το δηµιουργικό και διορατικό ταξίδι».

 


Giambattista Valli | Prêt-à-porter Fall – Winter 2019/2020
©Filep Motwary

Μετά από ένα σύντοµο διάστηµα στο Μιλάνο και στον οίκο Krizia, τα χρόνια που ακολούθησαν βρήκαν τον νεαρό Giambattista Valli στο Παρίσι και στην Avenue Montaigne, στο πλευρό του Emanuel Ungaro. Από τη θέση πλέον του creative director περνούσε όλο και περισσότερο χρόνο στα ατελιέ της haute couture. Σύντοµα άλλαξε ριζικά την εικόνα του οίκου µέσα από καµπάνιες που τον τοποθετούσαν σε ένα καινούργιο πλαίσιο, συµβατό µε την εποχή. Οι φωτογραφίες της Kirsten Owen από τον Mario Sorrenti, κρατώντας αγκαλιά έναν γερµανικό ποιµενικό, είχαν προκαλέσει τότε σάλο και παραλίγο να του κοστίσουν τη θέση του. Μια άλλη αξιοµνηµόνευτη συνεργασία του ήταν µε τον καλλιτέχνη Marcus Tomlinson, µέσα από ένα ολιγόλεπτο βίντεο που έφερε τον τίτλο Infusion. Σε αυτό πρωταγωνιστούσε η ελληνική φουστανέλα – η οποία, παρεµπιπτόντως, αποτελεί αντικείµενο µελέτης από ειδήµονες και µη. Το φιλµ προβλήθηκε στην έκθεση Πτυχώσεις του Μουσείου Μπενάκη το 2004 και, βέβαια, στη συλλογή του Valli για τον Ungaro για τη σεζόν S/S 2005, κύκνειο άσµα της συνεργασίας τους. Είχε ήδη αποφασίσει την ίδρυση ενός οίκου prêt-à-porter που θα έφερε το όνοµά του, κάτι που έγινε πράξη την επόµενη χρονιά, στην οδό Boissy d’Anglas. «Ένιωσα ότι είχε φτάσει η στιγµή για ένα τέτοιο βήµα. Πιστεύω στις µεγάλες αποφάσεις. Η ακινησία είναι επικίνδυνη, µπορεί να αποβεί µοιραία», λέει. «Αυτό που είχε σηµασία για µένα ήταν να στρέψω τα φώτα στο ένδυµα και όχι στα εφήµερα trends, όπως η logomania που κυριαρχούσε τότε. Είχαν χαθεί το µέτρο και η αιτία για την κατασκευή των ρούχων, και έτεινε να εξαφανιστεί η τέχνη του savoir faire. Μέσα από το Maison Giambattista Valli ήθελα να εκφράσω τις εµπειρίες µου, να επαναφέρω τον ήχο του ψαλιδιού όταν κόβεται ένα ύφασµα, να δουλέψω πάνω σε νέες υφές, να δηµιουργήσω µε άξονα τη σιλουέτα και όχι τον εντυπωσιασµό. Έτσι, άρχισα να φτιάχνω ρούχα µε µια πιο εκλεπτυσµένη λογική, τη γαλλική, αν θέλετε. Ακόµα και αν το αποτέλεσµα φάνταζε βιοµηχανικό, διέθετε σίγουρα υψηλή ποιότητα», εκτιµά.

 


Giambattista Valli | Prêt-à-porter Fall – Winter 2019/2020
©Filep Motwary

Το 2011 παρουσίασε την πρώτη του συλλογή υψηλής ραπτικής, «σαν έναν τρόπο να ξεφύγω από τα όρια του εµπορικού και να γίνω, ίσως, πιο δηµιουργικός και, γιατί όχι, υπερβολικός. Οι πελάτισσες είχαν ήδη αρχίσει να ζητούν συγκεκριµένα κοµµάτια και έτσι συνδύασα τα δύο, για να έχω κάτι περισσότερο να τους δώσω, κάτι αιχµηρό, µοντέρνο και µαζί διαχρονικό».

Είναι πολύ εύκολο να διακρίνει κανείς την αγάπη του για την υψηλή ραπτική, που είναι για τη µόδα η επιτοµή της πολυτέλειας. «Η haute couture είναι η καλύτερη “πλαστική χειρουργική επέµβαση” σε ένα σώµα», πιστεύει. «Μπορεί να το διαµορφώσει µέσα από µαθηµατικές εξισώσεις που προκύπτουν από τις διαστάσεις του καθενός. Πέρα από το ότι προορίζεται για λίγους, αρκετοί πιστεύουν πως δεν έχει και τόσο µεγάλες διαφορές από αυτό που κυκλοφορεί µαζικά εκεί έξω. Λάθος. Η υψηλή ραπτική για µένα µεταφράζεται σε ένα εργαστήρι πειραµατισµού, οπότε το ρούχο είναι κάτι που εξερευνάται κοµµάτι κοµµάτι, µέχρι τη στιγµή που θα φορεθεί. Το θετικό είναι πως υπάρχει µια νέα γενιά γυναικών, οι οποίες πιστεύουν σε αυτό το ξεχωριστό ενδυµατολογικό είδος. Σήµερα έχω πιθανότατα τις πιο νεαρές πελάτισσες που θέλουν πραγµατικά κάτι µοναδικό και συνάµα ακραίο, γεµάτο δηµιουργικότητα. Αντιµετωπίζουν τα ρούχα ως έργα τέχνης και τα συλλέγουν. Η πιο όµορφη στιγµή είναι όταν καταφθάνουν στο ατελιέ για να παραλάβουν “αυτό το ένα” που παρήγγειλαν».

 


Giambattista Valli | Prêt-à-porter Fall – Winter 2019/2020
©Filep Motwary

Για την αιώνια ανάγκη µας για αλλαγή, να µετατρέψουµε αυτό που είµαστε σε κάτι άλλο, λέει ότι «απεχθάνοµαι την παρωδία. Μου αρέσει εκείνος που επιδιώκει το καλύτερο για τον εαυτό του να το καταφέρνει µόνος του. Όποιος διαθέτει αυτογνωσία µπορεί να µετατρέψει ένα ελάττωµα σε προτέρηµα. Λατρεύω όσους είναι πιστοί στο όραµά τους, όπως και τα κορίτσια που επιλέγουν να φορούν Valli σύµφωνα µε τη δική τους προσωπικότητα, αφού όλες έχουν µια άποψη για τον εαυτό τους».

 


Giambattista Valli | Prêt-à-porter Fall – Winter 2019/2020
©Filep Motwary

Μια και µιλάµε για τη νιότη, παρατηρώ ότι η prêt-à-porter συλλογή του γι’ αυτόν τον χειµώνα σφύζει από ζωή. Εµπνεόµενος από την υψηλή κοινωνία, τα all-girl gangs, τον ερωτισµό των φωτογραφιών του Guy Bourdin, τη γαλλική bourgeoisie και την ψευδο-µποέµ τάση του 1980 στα µεγάλα σαλόνια, προτείνει σακάκια µε έντονους ώµους, υπερµεγέθη bomber jackets και εµπριµέ φορέµατα σε χρωµατισµούς που θυµίζουν έργα του Claude Monet. Από αξεσουάρ, αρκέστηκε στις τσάντες, στις δερµάτινες µπότες και σε πέδιλα µε παστέλ φτερά µαραµπού – όλα άκρως θηλυκά. Είναι, ίσως, ο µόνος δηµιουργός που κατάφερε να ξεφύγει από τη µανία του sportswear, που για περίπου οκτώ χρόνια κυριαρχούσε σε κάθε ντεφιλέ. «Γνωρίζω τις δυνατότητές µου, όπως όλοι τις δικές τους άλλωστε», τονίζει. «Θέλω να συνεχίσω να είµαι δηµιουργικός, αλλά µε ενδιαφέρει πάνω απ’ όλα το τώρα, όπως η φρεσκάδα των κοριτσιών από τα οποία αντλώ έµπνευση. Θέλω να βλέπουν την αντανάκλασή τους στις δηµιουργίες µου. Στόχος µου είναι να διατηρώ τη φιλοσοφία µου ακέραια. Όντως, κάθε συλλογή στηρίζεται στη φαντασία, υπερβολική ίσως σε κάποιες, αλλά αυτή είναι η φύση του επαγγέλµατος. ∆εν ντύνω τις γυναίκες σαν να πρόκειται για διαφηµιστική αφίσα σε αυτοκινητόδροµο. Λατρεύω την ιδέα ενός ρούχου αβίαστα όµορφου και ταυτόχρονα φορέσιµου, δηµιουργηµένου σε ένα απολύτως επαγγελµατικό πλαίσιο. Προτεραιότητά µου όταν σχεδιάζω δεν είναι το σώµα. Είµαι επικεντρωµένος στην ψυχική διάθεση µιας γυναίκας και η µατιά µου τείνει να είναι λίγο πιο αφηρηµένη. Αυτό γιατί δεν µου αρέσει πολύ η φυσική επαφή όταν δηµιουργώ. Θέλω η γυναίκα να ζει µέσα σε αυτά τα ρούχα. Για να το πετύχω, επιστρατεύω τον σεβασµό προς την πραγµατικότητα της πελάτισσάς µου, ακόµα και αν είναι υπερβολική. Φορώντας το ρούχο, πρέπει να µπορεί να περπατήσει, να αγκαλιάσει, αλλά και να περικλείσει τον ψυχισµό της. Προσπαθώ να της προσφέρω ελευθερία στην κίνηση, όµως αυτό που υπερισχύει είναι η άποψή της και, τελικά, ο τρόπος µε τον οποίο θα ερµηνεύσει το ρούχο. Συνεπώς, µου ανήκει µόνο το 50% αυτού που κάνω. Το άλλο µισό ανήκει στη γυναίκα που ντύνω».

 


Giambattista Valli | Prêt-à-porter Fall – Winter 2019/2020
©Filep Motwary

Η αυθεντικότητα για τον Giambattista Valli είναι ταυτόσηµη µε την ειλικρίνεια, «πρώτα µε τον εαυτό µας και µετά µε τους άλλους». Στην εποχή της ταχείας εναλλαγής των εικόνων είναι, όντως, δύσκολο να παραµείνει κανείς συγκεντρωµένος. «Όταν κάποιος είναι επιτυχηµένος, έχει όλη την προσοχή στραµµένη πάνω του. Αποκτά τόσο υποστηρικτές όσο και εχθρούς, αλλά αυτό είναι κοµµάτι της ζωής, δεν αλλάζει».

 


Giambattista Valli | Prêt-à-porter Fall – Winter 2019/2020
©Filep Motwary

Πόσο επίκαιρη είναι µια επανάσταση µέσα από τη µόδα; «Πιστεύω ότι το Drag Race της RuPaul, για παράδειγµα, έφερε µια πραγµατική επανάσταση», απαντά. «Μέσα από τα ρούχα µπορούν να περάσουν ισχυρά µηνύµατα. Αυτό συνέβαινε πάντα. Εξάλλου, αν θέλουµε να προσδιορίσουµε την εποχή ενός έργου ζωγραφικής, ξεκινάµε από τα κοστούµια. Αυτό δίνει στο θέµα µια πολιτιστική διάσταση. Ανέκαθεν η µόδα αντανακλούσε την κοινωνία. ∆είτε, για παράδειγµα, το ταξίδι του ανθρώπου στο φεγγάρι και πώς επηρέασε σχεδιαστές όπως ο Paco Rabanne, ο André Courrèges και ο Pierre Cardin».

 


Giambattista Valli | Prêt-à-porter Fall – Winter 2019/2020
©Filep Motwary

Αν και διετέλεσε δηµιουργικός διευθυντής της Moncler Gamme Rouge από το 2008 έως το 2017, ο Valli είχε την επιµέλεια της γυναικείας σειράς, ενώ ο Αµερικανός Thom Browne της ανδρικής. Γιατί δεν έχει σκεφτεί τη δηµιουργία ρούχων για άνδρες; «Με την H&M δηµιούργησα µια ανδρική capsule συλλογή µε τίτλο Valli Boys. Τη βλέπω κυρίως σαν µια µορφή προσωπικής άσκησης. Θα δούµε τι θα γίνει. Προς το παρόν, µε ενδιαφέρουν λιγότερο τα ανδρικά ρούχα από τα γυναικεία», εξηγεί και, κάνοντας µια παύση, προσθέτει: «Η µόδα είναι το πάθος µου. Νιώθω πως µε αυτή την υπέροχη δουλειά που κάνω είµαι προνοµιούχος. Γενικά οι σχεδιαστές µόδας είναι τυχεροί. Θέλω να συνεχίσω αυτό που έχω ξεκινήσει, καθώς έχω ακόµα πολλά να πω, να αφηγηθώ µέσα από τις δηµιουργίες µου ιστορίες κοριτσιών και γυναικών. Το µεγαλύτερο δώρο που έλαβα από τη συνεργασία µου µε την H&M είναι η επαλήθευση της αγάπης του κόσµου για τη δουλειά µου. ∆εν µπορούσα να φανταστώ πόσοι ονειρεύονταν να αποκτήσουν ένα ρούχο Giambattista Valli. Τα social media βοήθησαν πολύ στο να γίνει η δουλειά µας γνωστή. Όταν ανεβάσαµε το βίντεο της έκθεσης, λάβαµε εκατοντάδες όµορφα σχόλια. Ο κόσµος ανταποκρίνεται και αυτό είναι ωραίο», λέει, για να καταλήξει: «Η οµορφιά είναι σαν ένα σπάνιο λουλούδι που δίνει χαρά στους ανθρώπους και τους επιτρέπει να ονειρεύονται. Η δύσκολη καθηµερινότητα δεν µπορεί να τους αγγίξει όταν υπάρχει µια ποιητική στιγµή στη ζωή τους. Η αγαπηµένη µου φίλη Lee Radziwill συνήθιζε να µου λέει: “Γλυκέ µου Giambattista, οι ευτυχισµένες στιγµές είναι πολύ λίγες, ζήσε τες στον µέγιστο βαθµό”. Έτσι, αποφάσισα ότι προορισµός µου είναι να κάνω τους ανθρώπους ευτυχισµένους µέσα από τη δουλειά µου».

 

Παρακολουθήστε εδώ το αποκλειστικό βίντεο της συνέντευξης με τον Giambattista Valli.