Η θέα από το παράθυρο του fine jewelry creation studio της Chanel, στο νούμερο 18 της Place Vendôme, περιλαμβάνει τη σουίτα της Mademoiselle στο κομψότατο Ritz. Για τον Patrice Leguéreau, διευθυντή του ατελιέ, η εικόνα συμβολίζει τον συνεχιζόμενο διάλογο του γαλλικού οίκου με την ιστορία του, όπως ακριβώς τα 63 κοσμήματα της νέας haute joaillerie συλλογής του, με τίτλο Le Paris Russe de Chanel.

Στο «Ρωσικό Παρίσι της Chanel», λοιπόν, που παρουσιάστηκε στο Grand Palais στο πλαίσιο της πρόσφατης Εβδομάδας Υψηλής Εαπτικής, ο Leguéreau μεταφράζει παραδοσιακές ρώσικες σιλουέτες, όπως το γυναικείο «sarafan» και την ανδρική «roubachka», με κίτρινο χρυσό, πλατίνα, λευκά και κίτρινα διαμάντια, ενώ χρησιμοποιεί σμάλτο, μπλε και ροζ ζαφείρια, γρανάτες μανδαρίνους και τσαβορίτες, μεταξύ άλλων, για να ερμηνεύσει τα φολκλόρ στοιχεία.

 


©Copyright Chanel Fine Jewelry

Σαν περίτεχνη ρώσικη δαντέλα, η συλλογή αναφέρεται σε μια χώρα που η Gabrielle Bonheur «Coco» Chanel δεν γνώρισε ποτέ, γιατί την πρόλαβε η ιστορία. Η δική της Ρωσία ήταν τα μέλη της ρωσικής διασποράς που συνάντησε στο Παρίσι, ξεκινώντας από τον Sergei Diaghilev, «πατέρα» των Ρωσικών Μπαλέτων, τον οποίο γνώρισε κατά τη διάρκεια του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου. Στις αρχές της δεκαετίας του 1920 ένας μικρός σε διάρκεια αλλά έντονος έρωτας με τον Μέγα Δούκα Dmitri Pavlovich Romanov την μύησε στο ρωσικό savoir-vivre. Ξάδελφος του τσάρου Νικολάου Β’, εκείνος είχε εμπλακεί στη δολοφονία του Grigori Rasputin και ζούσε εξόριστος στη Γαλλία από το 1917.

Θαυμάστρια του Stravinsky, η Chanel χρηματοδότησε την Ιεροτελεστία της Άνοιξης και φιλοξένησε τον συνθέτη και την οικογένειά του στη βίλα La Pausa, ενώ δεν έλειψαν ποτέ οι φήμες περί δεσμού τους. Ο Ernest Beaux, ο γεννημένος στη Μόσχα Γαλλορώσος αρωματοποιός της τσαρικής αυλής δημιούργησε για εκείνη το 1921 το άρωμα N°5, ενώ Ρωσίδες με τίτλους ευγενείας εργάζονταν ως μοντέλα και κεντήστρες στα ατελιέ όπου η Chanel σχεδίαζε τουνίκ, μπλούζες με ζώνες και παραδοσιακά κεντήματα με ρώσικη έμπνευση.

 


©Copyright Chanel Fine Jewelry

Αναγνωρίσιμοι κώδικες 

Δύο φορές τον χρόνο ο Leguéreau και η ομάδα του αποκαλύπτουν high jewelry συλλογές που συμπεριλαμβάνουν τους κώδικες του οίκου -σκεφτείτε τα φτερά και τις καμέλιες- ακολουθώντας τη δημιουργική φιλοσοφία της Chanel, ένα συνδυασμό σχεδιαστικής οικονομίας και δυναμικών διακοσμητικών κυμάτων. Είναι η ίδια φιλοσοφία που είχε χρησιμοποιήσει η Gabrielle το 1932, όταν στράφηκε για πρώτη φορά στα διαμάντια, δημιουργώντας τη μοναδική της συλλογή high jewelry.

«Η Gabrielle Chanel ήταν, πάνω από όλα, μια δημιουργός που καταλάβαινε απόλυτα το γυναικείο σώμα. Αν και οι γνωστοί κοσμηματοποιοί εκείνης της εποχής -ουσιαστικά όλοι άντρες- την αποδοκίμασαν, αυτό ήταν τελικά ένα καταπληκτικό πλεονέκτημα», σημειώνει ο Leguéreau.

 


©Copyright Chanel Fine Jewelry

«Τη δεκαετία του 1930 το κόσμημα παρέμενε χώρος αποκλειστικά αντροκρατούμενος και οι δημιουργίες τους είχαν δύο βασικές λειτουργίες: τα βασικά κομμάτια και τα κομμάτια-τρόπαια. Με τη δική της εκδοχή του design μόδας η Chanel έσπασε το καλούπι, για να δημιουργήσει διαχρονικά, απαλά, άνετα ρούχα που έπεφταν τέλεια πάνω στο σώμα. Τις ίδιες αρχές εφάρμοσε και στο κόσμημα».

Ο πλούσιος μοντερνισμός της πρώτης εκείνης συλλογής, στην οποία οι πολύτιμες πέτρες πήραν τη μορφή των αστεριών, του φεγγαριού και του Σταυρού της Μάλτας – όλα σύμβολα-αναμνήσεις από την καθημερινότητα στο μοναστήρι του Aubazine όπου μεγάλωσε μετά τον θάνατο της μητέρας της- παραμένει κεντρικός δημιουργικός άξονας στο τμήμα κοσμηματοποιίας που ξεκίνησε να λειτουργεί το 1993 και μετακόμισε στην Place Vendôme το 2012.

Τρία χρόνια νωρίτερα ο Leguéreau είχε αναλάβει επικεφαλής του. «Δεν μπορούσα να πω όχι», εξηγεί ο 49χρονος Παριζιάνος, απόφοιτος της σχολής Boulle, ο οποίος ξεκίνησε την καριέρα του το 1992 στον οίκο Cartier, ενώ αργότερα εργάστηκε στον Van Cleef & Arpels.

 


©Copyright Chanel Fine Jewelry

Η πρώτη του high jewelry συλλογή το 2010 για τη Chanel, Plumes de Chanel, ήταν μια βουτιά στην ιστορική κολεξιόν του 1932. Αργότερα, το 2015, η κολεξιόν Café Society εξερευνούσε την πολιτισμική έξαρση της δεκαετίας του 1920, ενώ το 2017 η Flying Cloud αντλούσε έμπνευση από τη ζωή της Coco στη βίλα La Pausa και είχε ναυτικό στίγμα.

Παράλληλα, το 2015 ο Leguéreau δημιούργησε τη σειρά Coco Crush, με σύμβολο το χαρακτηριστικό καπιτονέ μοτίβο του οίκου. «Όταν ξεκίνησα, η φιλοδοξία μου ήταν να εισάγω μια αίσθηση θηλυκότητας σε ένα δημιουργικό πεδίο που περιείχε γεωμετρικά σχήματα και ήταν βαθιά εμπνευσμένο από την αρ ντεκό», σημειώνει. «Αυτή είναι η τεράστια πρόκληση που αντιμετωπίζω στην τέχνη μου: πως να μετατρέψω βαριά, άκαμπτα υλικά, όπως ο χρυσός και οι πέτρες, σε κοσμήματα ρευστά σαν το μετάξι».

Στην Place Vendôme η αίσθηση του ντραπέ ή του μουαρέ αντικατοπτρίζεται στη δουλειά του κοσμηματοποιού, δίνοντας στα haute joaillerie κομμάτια μια νέα ρευστότητα. Παραμένει όμως το ερώτημα: για ποια γυναίκα θα ήθελε να σχεδιάσει σήμερα ένα κόσμημα. Η απάντηση του; «Για την Gabrielle».

 

Δημοσιεύτηκε στο τεύχος Αυγούστου/Σεπτεμβρίου της Vogue Greece.