Η θεά Αφροδίτη είναι ολόγυμνη και μοιάζει λίγο ξαφνιασμένη καθώς καλύπτει την ιδεώδη ομορφιά της με τα χέρια. Η αιώνια influencer βρίσκεται στο λουτρό της, εκεί όπου η διαδικασία του καλλωπισμού είναι σε πλήρη εξέλιξη. Κοντά της δύο αρώματα, ο Κορίανδρος και το Φασκόμηλο, γεμίζουν τις φιάλες.

 


©Margarita Nikitaki

Το ρωμαϊκό άγαλμα αποκαλύφθηκε στις 4 Απριλίου στην περιοδική έκθεση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, «Οι Αμέτρητες Όψεις του Ωραίου», τελευταίο μέρος μιας εκθεσιακής τριλογίας για τον εορτασμό των 150 του χρόνων. Συνοδευόταν από τα δύο νέα, με αρχέγονες όμως ρίζες, αρώματα, που δημιούργησε η ΚΟΡΡΕΣ.

 


©Margarita Nikitaki

Ο βασικός κορμός της μαρμάρινης Αφροδίτης προέρχεται από τους ρωμαϊκούς χρόνους. Πρότυπο του, μια ελληνιστική παραλλαγή της Αφροδίτης της Κνίδου του Πραξιτέλη, η οποία αποδίδεται στον γιο του, Κηφισόδοτο τον Νεότερο. Το έργο, που βρέθηκε στην ευρύτερη περιοχή της Ρώμης, ανήκε στην προσωπική συλλογή του Αλέξανδρου Ιόλα και προστέθηκε στις συλλογές του Μουσείου το 1988. Είναι ένα σύνθετο άγαλμα, πάνω στο οποίο κατά διαφορετικές περιόδους έχουν προστεθεί «μπαλώματα» και έχουν γίνει συμπληρώσεις με άλλα κομμάτια, ενώ το ακριβές αρχαιολογικό του αποτύπωμα βρίσκεται ακόμα υπό έρευνα από την επιστημονική ομάδα του μουσείου. Το έργο καθαρίστηκε, συντηρήθηκε και για την ανεύρεση στοιχείων που αφορούν στο μεταλλικό «σκελετό» του, παραδείγματος χάρη, χρησιμοποιήθηκε υψηλή τεχνολογία όπως υπεριώδης φωτισμός.

 


©Margarita Nikitaki

Οι νέες προσθήκες στην ήδη υπάρχουσα έκθεση καθρεφτίζουν μια ιδιαίτερη συνέργεια. Η διαδρομή της έχει αφετηρία το 2017, χρονιά που η διευθύντρια του Μουσείου, Δρα Μαρία Λαγογιάννη-Γεωργακαράκου, προσέγγισε την ΚΟΡΡΕΣ για τη δημιουργία ενός αρώματος της αρχαιότητας. Και αυτό γιατί παρά τα 11.000 αρχαία ευρήματα που κοσμούν σήμερα τις προθήκες του Μουσείου, δεν υπήρχε κάποιο με τη δυνατότητα να καλύψει την αίσθηση της όσφρησης.

 


©Margarita Nikitaki

Η πρόκληση για την ελληνική εταιρία ήταν τεράστια και το επιτελείο της ΚΟΡΡΕΣ υπερήφανα παρουσίασε το πρώτο άρωμα, το Ρόδο της Αφροδίτης, στα εγκαίνια της περιοδικής έκθεσης τον Μάιο του 2018. Για να φτάσει μέχρι εκεί έγινε εκτεταμένη έρευνα, ξεκινώντας από την μελέτη πινακίδων Γραμμικής Β (η πρώτη μορφή γραφής των ελληνικών), στις οποίες οι αποθηκάριοι των ανάκτορων της Μυκηναϊκής περιόδου σημείωναν τα υλικά που χρησιμοποιούσαν οι παραγωγοί αρωμάτων στις ανακτορικές βιοτεχνίες. Καθώς δεν υπήρχαν στοιχεία για τον τρόπο παραγωγής, η ομάδα της ΚΟΡΡΕΣ υιοθέτησε την πειραματική αρχαιολογία, ανακαλύπτοντας, μεταξύ άλλων, ότι οι αρχαίοι είχαν βρει τρόπους για να αλλάζουν τη χημική δομή των ελαίων για αρωματική χρήση. Στα εργαστήρια της εταιρείας, η ανάπτυξη των αρωμάτων της αρχαιότητας ξεκίνησε από μια βασική μέθοδος στύψης, βράζοντας αγριέλαιο με νερό, ενώ αλεσμένος κύπειρος από την Αμοργό, και κρασί δημιούργησαν μια πάστα. Ακολούθησε ένα φιλτράρισμα για τη δημιουργία ενός έλαιου στο οποίο προστέθηκαν αιθέρια έλαια τριαντάφυλλου, φασκόμηλου και κορίανδρου.

 


©Margarita Nikitaki

Σύμφωνα με το Μουσείο, πάνω από 430.000 επισκέπτες έχουν ήδη επισκεφθεί την έκθεση που αποκαλύπτει τις διαφορετικές μορφές του κάλλους από τη Νεολιθική εποχή μέχρι την Ύστερη Αρχαιότητα. Το πρώτο άρωμα, το Ρόδο, παραμένει στη φιάλη του, ενώ οι νέοι επισκέπτες ανακαλύπτουν τώρα ολόκληρη τη μονοδιάστατη αρωματική τριλογία που συμπληρώνεται με το Φασκόμηλο και τον Κορίανδρο.

 


©Margarita Nikitaki

Μιλώντας στην παρουσίαση των νέων εκθεμάτων, η Δρα Λαγογιάννη σημείωσε ότι το άγαλμα αποτελεί «ακόμα μια όψη του ωραίου», ενώ η Λένα Κορρέ, συν-ιδρύτρια και επικεφαλής του τμήματος καινοτομία της ΚΟΡΡΕΣ, ανέφερε χαριτολογώντας ότι τα τρία αρχαία αρώματα έγιναν για «να απαλύνουμε τον πόνο των αρχαιολόγων».

Το Ρόδο αναμένεται να «μεταφραστεί» σε καλλυντική μορφή και να διατεθεί σε περιορισμένο αριθμό μπουκαλιών από την ΚΟΡΡΕΣ. Στο μεταξύ, «Οι Αμέτρητες Όψεις του Ωραίου» συνεχίζονται μέχρι το τέλος του 2019.

 


©Margarita Nikitaki

Στο κεντρικό βίντεο παρακολουθήσατε στιγμιότυπα από την εγκατάσταση των νέων αρωμάτων και του αγάλματος στην περιοδική έκθεση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου «Οι αμέτρητες όψεις του Ωραίου».