maria-grazia-chiuri-το-μπαλέτο-είναι-κοντά-στη-μόδα-91324
©PAOLA MATTIOLO

Μ’ ένα αυθόρμητο χειροκρότημα υποδέχτηκε το κοινό την όπερα “Nuit Blanche” στο Teatro Dell’Opera της Ρώμης την περασμένη Πέμπτη. Δεν ήταν μόνο οι ερμηνείες, όσο και τα μοναδικά κοστούμια της Maria Grazia Chiuri  που απογείωσαν το αποτέλεσμα. Η 55χρονη Ιταλίδα σχεδιάστρια, άφησε για λίγο στην άκρη τα καθήκοντά της ως καλλιτεχνική διευθύντρια του Dior, δείχνοντάς μας για πρώτη φορά το ταλέντο της σαν σχεδιάστρια κοστουμιών όπερας. Φούστες από τούλι και see through υφάσματα με κεντημένες φλοράλ λεπτομέρειες αναδείκνυαν τα καλλίγραμμα σώματα των χορευτών.

«Ήθελα να χρησιμοποιήσω αυτά τα κεντήματα λουλουδιών στο τούλι, όπως έκανα στην πρώτη μου συλλογή υψηλής ραπτικής για τον Dior, αλλά και στις ολόσωμες φόρμες. Για να το κάνουμε πράξη, έπρεπε να βρούμε ένα τούλι που να είναι ταυτόχρονα ελαφρύ, ελαστικό και διαφανές. Η μεγαλύτερη πρόκληση ήταν τα ρούχα να είναι ελαφριά και άνετα». Η ίδια δεν κρύβει την γοητεία που της ασκεί ο χορός ούτε τις αναφορές που δανείστηκε για την τελευταία καλοκαιρινή συλλογή του οίκου.

Maria Grazia Chiuri: «Το μπαλέτο είναι κοντά στη μόδα»-1
©PAOLA MATTIOLO

«Εδώ έχουμε να κάνουμε με κλασικό χορό», διευκρινίζει η σχεδιάστρια. «Οι κινήσεις των χορευτών είναι τελείως διαφορετικές. Πρέπει να το καταλάβεις και να εργαστείς ομαδικά. Το διακοσμητικό στοιχείο στην προκειμένη έχει να κάνει με υψηλή ραπτική, ενώ αυτό που κάναμε στο show ήταν πιο τεχνικό και αθλητικό. Αυτό εδώ είναι σπορ αλλά με μια παραδοσιακή χειροτεχνία. Το κλασσικό μπαλέτο, για μένα, είναι κοντά στη μόδα», λέει.

Άνεση, κίνηση, κομψότητα. Οι βασικές αρχές του μπαλέτου αντανακλούν πάνω στη φιλοσοφία της Chiuri για το νέο, σύγχρονο πρόσωπο του εμβληματικού οίκου, ο οποίος εξακολουθεί να αντλεί έμπνευση από τα πρωτότυπα σχέδια του ’40 και του ’50. «Προσπαθώ να αποσαφηνίζω τους κώδικες του Dior, γιατί τους αγαπώ, αλλά και να τους φέρνω στα μέτρα μου. Η μόδα σήμερα είναι μια άλλη ιστορία. Δεν μοιάζει σε τίποτα με το παρελθόν. Όταν μιλάμε για τους κώδικες του Dior μιλάμε μόνο για την πρώτη δεκαετία ή για το σύνολο των 70 χρόνων της ιστορίας του;».

Maria Grazia Chiuri: «Το μπαλέτο είναι κοντά στη μόδα»-2
©PAOLA MATTIOLO

Η αντίληψη της, πάντως, γύρω από το θεατρικό στοιχείο διαφέρει σίγουρα από εκείνη που είχε ο προκάτοχός της John Galliano (από το 1996 έως το 2011 που έμεινε στο τιμόνι του οίκου). Το καταλαβαίνεις από το “Nuit Blanche” πόσο μακριά είναι οι αισθητικές τους αναφορές. Για την Chiuri η τέχνη του θεάματος έχει να κάνει με τη λειτουργικότητα των ρούχων, αυτό που με μια φράση θα λέγαμε «να μπορούν να φορεθούν».

«Θέλεις ρούχα που να επιτρέπουν την κίνηση και παράλληλα να σε κάνουν να νιώθεις όμορφος και σίγουρος για τον εαυτό σου. Η αγγλική κουλτούρα, λόγου χάρη, είναι περισσότερο θεατρική από την ιταλική», εξηγεί. «Όταν σκέφτομαι Ιταλούς σχεδιαστές, δεν μου έρχεται κανένας στο νου που να μην μπορεί να φορεθεί. Ακόμα και ο Franco Moschino. Έσπασε τους κανόνες του συστήματος αλλά δεν ήταν ακατάλληλος να φορεθεί». Την απλότητα της προσέγγισής της αντανακλά σίγουρα το κοστούμι του σπουδαίου Friedemann Vogel, που τονίζει τον αλαβάστρινο, γυμνό κορμό του. Το παθιασμένο ντουέτο του με την Abbagnato ήταν χάρμα οφθαλμών.

Maria Grazia Chiuri: «Το μπαλέτο είναι κοντά στη μόδα»-3
©JULIEN BENHAMOU

«Το να φτιάχνει ρούχα για μπαλέτο ένα brand», συνεχίζει η Chiuri, «είναι κάτι που βοηθά τη νέα γενιά να έρθει κοντά στην όπερα, μια τέχνη που εν πολλοίς θεωρεί ξεπερασμένη. Οι νέοι δεν βγαίνουν πια απ’ το σπίτι τους για να βιώσουν κάτι. Τους είναι πιο εύκολο να βλέπουν τηλεόραση».

«Υπάρχει κίνδυνος να χάσουμε μια νέα γενιά θεατών. Στην Ιταλία, οι νέοι τρελαίνονται για τα talent shows. Είναι πιο πιθανό να δουν μπαλέτο στην τηλεόραση, παρά να πάνε στην όπερα. Πρέπει να τους πείσουμε ότι η τέχνη δεν έχει να κάνει με την τηλεόραση».

Θυμάται την πρώτη παράσταση μπαλέτου που είδε σε ηλικία 14 ετών: «Όνειρο Θερινής Νυκτός. Πήγα με δύο φίλους μου. Ήμασταν περίεργοι», λέει. «Ξετρελάθηκα με την ατμόσφαιρα. Ήταν κάτι τόσο διαφορετικό, τόσο ζωντανό. Ο χορός είναι μια έκφραση ελευθερίας. Όλοι χορεύουν. Είναι μια φυσική τάση. Αν κοιτάξετε τα παιδιά σε κάθε γωνιά του πλανήτη, όλα χορεύουν. Είναι ένα ανθρώπινο ένστικτο».

Info: Έως 2/4 στο Teatro Dell’Opera, Ρώμη, Ιταλία 

Originally published at Vogue.co.uk