the-vibe-1821-chic-154311
©Konstantinos Fidanis

Εσείς πως θα “φορέσετε” το 1821; Θα ανοίξετε παλιά οικογενειακά μπαούλα με την ελπίδα να ανακαλύψετε κάποιο κεντημένο με χρυσή κλωστή σιγκούνι; Ή θα αναζητήσετε κομμάτια από τις πολλές επετειακές συλλογές ελληνικών brands που φέτος τιμούν δημιουργικά τα 200 χρόνια από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης;

Η ιστορία και οι κοινωνίες της δεν σταματούν να προσφέρουν τροφή στη βιομηχανία της μόδας. Και ο ενδυματολογικός πλούτος της ένδοξης εποχής του ελληνικού 1821 δεν αποτελεί εξαίρεση. Πρωταγωνιστές των καιρών εκείνων, όπως ο ντουλαμάς – το επιβλητικό πανωφόρι των Δυτικών Βαλκανίων στην εποχή της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας – έχουν εμπνεύσει δημιουργούς όπως ο Dries Van Noten. Το 2006, ένας φίλος της Ελλάδας, ο Jean-Paul Gaultier, αφιέρωσε μια ολόκληρη συλλογή υψηλής ραπτικής στη χώρα, δίνοντας τη δική του οπτική ερμηνεία σε ιστορικά κομμάτια όπως το σιγκούνι και την αγαπημένη φουστανέλα. Λίγα χρόνια αργότερα, ο John Galliano υιοθετούσε το πνεύμα βαλκανικών φορεσιών σε μια κολεξιόν πρετ-α-πορτέ. Σήμερα, οι αναφορές αυτές θα μπορούσαν να ενταχθούν σε ένα ευρύτερο πλαίσιο συζήτησης περί cultural appropriation, ενός πολιτιστικού “δανεισμού” εκ μέρους των δημιουργών – μιας πρακτικής με θετικούς αλλά και αρνητικούς συνειρμούς.

Πέρα από οποιοδήποτε δανεισμό αναφορών, όμως, υπάρχει και μια η ενδυματολογική εξέλιξη μέσα από τη ματιά Ελλήνων. Όπως η σπουδή του Ελληνοράπτη Αριστείδη Τζονευράκη πάνω στον ντουλαμά – μέρος της έκθεσης “Ντουλαμάς ο Μεγαλοπρεπής”, της Ιωάννας Παπαντωνίου και του Πελοποννησιακού Λαογραφικού Ιδρύματος, στο Μουσείο Μπενάκη το 2019. Αλλά και οι ανδρικές φουστανέλες-παντελόνια του δημιουργού Γιώργου Ελευθεριάδη. Ή ακόμα εκείνη η ευφάνταστη συλλογή-ντεφιλέ, “Η Άρτα και τα Γιάννενα”, του Δημήτρη Ντάσιου.

Στη μόδα, η ιστορία δεν αρκείται σε μια και μόνο ερμηνεία. Φέτος, το επετειακό 2021 στρέφει το βλέμμα του στην Ελληνική Επανάσταση, μεταξύ άλλων, μέσα από την πρώτη συλλογή του Marios Schwab στη Zeus+Δione αλλά και το 1821 Anniversary Pouch της Callista Crafts, που σχεδίασε η Ελβίρα Παναγιωτοπούλου. Σε διεθνές επίπεδο, τα 200 χρόνια δίνουν την ευκαιρία στον Έλληνα εικαστικό Ηλία Καφούρο να δημιουργήσει το limited edition μαντίλι “Ελευθερία” για τον οίκο Hermès.

Υπάρχει βέβαια και το styling. Όπως εκείνο που ανέδειξε μετά τον ελληνικό αγώνα ανεξαρτησίας μια πραγματική influencer της εποχής της, η σύζυγος του Όθωνα, Αμαλία, υιοθετώντας ένα mix n’ match του δυτικού στιλ Bidermeier και της ελληνικής στιλιστικής παράδοσης του 19ου αιώνα.

Σκεφτόμουν αυτές τις μέρες τις πληθωρικές συλλογές του Christian Lacroix, ο οποίος την εποχή ‘80-’90 στο Παρίσι, επανέφερε τη δημιουργική χαρά της couture σχεδιάζοντας, μεταξύ άλλων, σύγχρονους κορσέδες και κρινολίνα. Με έναν αέρα γαλλικής αυλής επί Λουδοβίκου 14ου, ήταν ρούχα τα οποία με απενοχοποιημένη διάθεση καθρέφτιζαν μιας συνεχιζόμενη ενδυματολογική διαδρομή.

Μέσα από τόσες διαφορετικές επιλογές, η μόδα και η ιστορία χτίζουν μνήμες. Κάποιες φορές, αποτελούν και αφορμή για πραγματική γιορτή. Και με αυτή την έννοια, σας εύχομαι ολόψυχα να ανακαλύψετε κάποιο κεντημένο με χρυσή κλωστή σιγκούνι στο μπαούλο.

Διαβάστε επίσης | The Vibe: Βασιλικό πλυντήριο