Η μαγεία της υψηλής ραπτικής κρύβεται στα μοναδικά κομμάτια, κάτι που έρχεται σε αντίθεση με τη μαζική παραγωγή των ready-to-wear συλλογών. Πρόκειται για δημιουργίες διαχρονικές που αντέχουν στο χρόνο, χωρίς να βασίζονται σε εποχιακές τάσεις. Αυτό καθιστά την haute couture αισθητά πιο βιώσιμη. «Κάνουμε μόνο δυο συλλογές το χρόνο αντί για έξι», εξηγεί ο Ronald van der Kemp. «Οι couture δημιουργίες είναι συλλεκτικά κομμάτια. Έργα τέχνης. Είναι διαχρονικά». Η σχεδιάστρια Iris Van Herpen προσθέτει, «Δεν δημιουργείς με την ελπίδα ότι κάποιος θα τα αγοράσει, φτιάχνονται κατά παραγγελία».

Ο Van der Kemp και η van Herpen είναι κάποιοι από τους σχεδιαστές που έχουν σαν στόχο να προωθήσουν την ιδέα της βιωσιμότητας στον χώρο της μόδας. «Στο χώρο της μόδας πετιόνται τόσα πολλά πράγματα, κάνει τόσο κακό στο περιβάλλον», λέει ο van der Kemp. Αντί να φτιάχνει καινούρια υφάσματα, ο σχεδιαστής αξιοποιεί ήδη υπάρχοντα υλικά για τις δημιουργίες του. «Δουλεύω με αποθέματα άλλων εταιρειών, ή με vintage υλικά».

 


Ronald van der Kemp autumn/ winter 2019
©Gorunway

Ο Ολλανδός δημιουργός αρνείται να βρίσκεται στη «φούσκα» της Παριζιάνικης μόδας, με αποτέλεσμα να ζει στο Άμστερνταμ, στη πόλη όπου βρίσκεται η van Herpen και οι Viktor & Rolf– οι οποίοι έχουν επίσης υιοθετήσει τις πιο βιώσιμες πρακτικές στη δουλειά τους. «Ήταν μια συνειδητή απόφαση να ζήσω στο Άμστερνταμ, γιατί ήθελα να κάνω τα πράγματα με το δικό μου τρόπο», εξηγεί. «Στο Παρίσι ένιωθα πως πρέπει να ακολουθήσω το σύστημα, ενώ εδώ έχω μια άλλη οπτική».

Ωστόσο, δεν χάνει την ελπίδα πως μπορεί να επηρεάσει τη βιομηχανία της μόδας ακόμα και από εκεί. «Θέλω να δουλέψω με μεγαλύτερες εταιρείες, να χρησιμοποιώ αυτά που πετάνε ώστε να δημιουργώ ρούχα, να βρω μια λύση για στο πρόβλημα των αποβλήτων αντί να τα καίνε». Ο Van der Kemp πιστεύω πως και άλλοι οίκοι θα έπρεπε να ακολουθήσουν και να υιοθετήσουν τις πρακτικές της haute couture. «Πιστεύω πως πρέπει να ρίξουμε τους ρυθμούς αντί να παράγουμε τόσα πολλά ρούχα».

 


Xuan
©Courtesy of Xuan

Η Xuan- Thu Nguyen, ιδρύτρια του παριζιάνικου οίκου Xuan, εκμεταλλεύεται και εκείνη τις γνώσεις της στην υψηλή ραπτική προκειμένου να ανακαλύψει νέες πιο βιώσιμες πρακτικές, με αποτέλεσμα να δημιουργήσεις μια σειρά με upcycled υλικά, την 1/ Off. «Δουλεύουμε με vintage υλικά, αναβιώνοντάς τα», λέει. Όπως και ο van der Kemp, για την Xuan η χρήση ανακυκλώσιμων υλικών παίζει πρωτεύον ρόλο όταν σχεδιάζει μια συλλογή. Συγκεκριμένα, το 90% της συλλογής της autumn/winter 2019 φτιάχτηκε από υφάσματα που είχαν πεταχτεί. «Δεν πρέπει να πετάμε τα υφάσματα», λέει η Nguyen. «Εξακολουθούν να είναι όμορφα, άρα γιατί να μην τα χρησιμοποιήσουμε;».

Εν τω μεταξύ, η van Herpen έχει βρει μια νέα προσέγγιση. Συνεργάζεται με αρχιτέκτονες και επιστήμονες με σκοπό να δημιουργήσει εξ’ αρχής καινούρια, οικολογικά υφάσματα. «Μέσα στα πλαίσια της υψηλής ραπτικής, υπάρχει και ο χρόνος και ο χώρος να δημιουργήσει κανείς νέα υλικά», εξηγεί, ενώ παραδέχεται πως αυτή η τακτική έχει και τις δυσκολίες της. «Για παράδειγμα, κάποια από αυτά δεν έχουν καθόλου χημικά, κάτι που τα κάνει λιγότερο ανθεκτικά».

Μέσα από τη συλλογή για το φθινόπωρο του 2019, η van Herpen ανακάλυψε πως ένα και μόνο ύφασμα μπορεί πάρει διαφορετικές μορφές. Σε συνεργασία με τον Αμερικανό γλύπτη Anthony Howe, δημιούργησε ένα φόρεμα που άλλαζε καθώς το μοντέλο περπατούσε στη πασαρέλα. «Το κινεί ο αέρας», εξηγεί. «Πρόκειται για μια πολύ ευαίσθητη κατασκευή από ένα υλικά που στηρίζεται σε ένα μεταλλικό σκελετό, δημιουργώντας έτσι ένα κομμάτι τεσσάρων διαστάσεων». Επιπλέον, με τη βοήθεια του Philip Beesley, στενού συνεργάτη του Howe, έχει καταφέρει να εξελίξει το χαρακτηριστικό ύφασμα της που μοιάζει με οφθαλμαπάτη. «Προσθέσαμε μια γιαπωνέζικη τεχνική ύφανσης, με αποτέλεσμα να μην καταλαβαίνει κανείς αν πρόκειται για κάτι υπαρκτό ή ψηφιακό». Η προοπτική της δημιουργίας ενός υλικού που θα έχει τη δυνατότητα να μεταμορφώνεται, να αλλάζει μορφή και χρώμα, είναι κάτι που ενθουσιάζει ιδιαίτερα τη σχεδιάστρια, θέλοντας να αφήσει το στίγμα της στο χώρο της μόδας. «Αυτή είναι η υψηλή μόδα. Πρόκειται για κάτι που δεν θα το βρει κανείς στα καταστήματα την επόμενη βδομάδα. Ελπίζω πως αυτό θα αποτελέσει ένα κίνητρο για να αλλάξουμε τον τρόπο με τον οποίο παράγουμε μόδα».

Read more at vogue.es