Κατά τη διάρκεια της ζωής του ο Karl Lagerfeld, εικονοκλάστης και -εμβληματικός- Γερμανός σχεδιαστής, είχε χρίσει μερικούς διαδόχους για τη θέση του στον οίκο Chanel. Πρώτος ήταν ο Hedi Slimane. Η ιστορία της μόδας αποδίδει ότι ο Lagerfeld ήταν από τους πιο ένθερμους υποστηρικτές του Slimane, δηλώνοντας ότι έχασε βάρος για να μπορέσει να φορέσει τα κουστούμια του για τον Dior Homme, όπως μοιράστηκε σε μια συνέντευξη του το 2004. Η ιδέα σύμφωνα με φήμες, ήταν να ενταχθεί ο Slimane στη Chanel για να επιβλέπει την έναρξη της ανδρικής συλλογής υπό τον Lagerfeld, με τον τελευταίο να προετοιμάζει τον Γάλλο σχεδιαστή να αναλάβει τελικά τη θέση του. Η Chanel αρνήθηκε οποιαδήποτε σχέδια συνεργασίας με τον Slimane- ή την έναρξη ανδρικής συλλογής- το 2017, αν και όταν η Viard αποχώρησε από τον οίκο, οι περισσότερες υποθέσεις στράφηκαν αναπόφευκτα στον Slimane. Τo σχέδιο φυσικά, δεν υλοποιήθηκε. Τυχαίνει απλώς να είναι μια τις πιο αγαπημένες ανεκπλήρωτες ιστορίες της μόδας.
Υπήρχε επίσης ο Haider Ackermann. Το 2010, ο Lagerfeld δήλωσε ότι, ενώ είχε «συμβόλαιο ζωής», το θέμα της διαδοχής του εξαρτιόταν από το σε ποιον θα παρέδιδε τον οίκο: «Αυτή τη στιγμή, θα έλεγα Haider Ackermann», δήλωσε. Ένα χρόνο αργότερα, άλλαξε άποψη όταν είπε στο περιοδικό W: «Όχι ιδιαίτερα. Δεν είναι ο κόσμος του, δεν νομίζω». Ο Ackermann έγινε creative director στον Tom Ford τον Σεπτέμβριο του 2024. Είναι ένας από τους λίγους σχεδιαστές που δεν φημολογήθηκε ότι είχε πάρει συνέντευξη για τη θέση της Chanel.
Ο θάνατος του Lagerfeld το 2019 τάραξε τη βιομηχανία. Ποιος, αν υπήρχε κάποιος, θα μπορούσε να αναλάβει τη θέση του Karl Lagerfeld, ο οποίος, έχοντας αναλάβει τη δουλειά το 1983, έφερε επανάσταση στη βιομηχανία της μόδας και επαναπροσδιόρισε τον ρόλο του creative director; Στις 12 Δεκεμβρίου, η Chanel ανακοίνωσε ότι ο Matthieu Blazy, ο οποίος αποχώρησε από τον οίκο Bottega Veneta μετά από τρία εκπληκτικά χρόνια, θα αναλάβει το ρόλο του artistic director of fashion στον φημισμένο οίκο. Όπως αποδεικνύεται, είναι απλώς ο κατάλληλος άνθρωπος για αυτή τη θέση.
Το δεξί χέρι του Lagerfeld, Virginie Viard, που συνεργάστηκε μαζί του πρώτα στην Chloé και μετά στη Chanel, ορίστηκε για πρώτη φορά διάδοχός του το 2019. Ήταν ένας κάπως απρόσμενος, αν όχι μπερδεμένος, διορισμός. Η Viard είχε γνώση του ύφους του Lagerfeld και κυρίως, της Chanel. Το στιλ της ήταν πιο ήπιο και ρεαλιστικό. Τα ρούχα της σχεδιάστηκαν με έμφαση στο wearability και όχι στη φαντασία. Ωστόσο, οι συλλογές της Viard λάμβαναν συχνά χλιαρές κριτικές και γινόταν ολοένα και πιο δύσκολο να αποτιναχθεί η αίσθηση ότι η δημιουργική της ηγεσία ήταν προσωρινή. Αποχώρησε τον Ιούνιο του 2024, έχοντας την δύσκολη αποστολή να διευθύνει τη Chanel στην πανδημία και να λειτουργήσει ως γέφυρα μεταξύ του Lagerfeld και τώρα του Blazy.
Ποτέ μια ανοιχτή θέση δημιουργικού διευθυντή στη μόδα δεν προκάλεσε τόσες εικασίες όσο η Chanel. Οι φήμες τους περιλάμβαναν όλους: από τον Jeremy Scott μέχρι τον Daniel Roseberry, τον Hedi Slimane, τον John Galliano, τον Marc Jacobs, τη Phoebe Philo, τον Pieter Mulier και τον Simon Porte Jacquemus. Κάποια στιγμή, έγινε δύσκολο να ξεχωρίσει κάποιος τις τεκμηριωμένες φήμες από τις “φαντασιακές επιλογές”. Δεν ήταν μόνο επειδή οι άνθρωποι της μόδας αγαπούν την εικασία.
Έπρεπε να ήταν κάποιος με αποδεδειγμένη εμπορική επιτυχία, κάποιος πολύ συμπαθής στον κλάδο που θα ξεκινούσε με αρκετή καλή θέληση για να ωθήσει τη Chanel προς τα εμπρός και του οποίου ο διορισμός θα ήταν αιτία εορτασμού και όχι καχυποψίας. Κάποιος που δίνει καλές συνεντεύξεις και με τον οποίο οι άνθρωποι του κλάδου – κριτικοί, συντάκτες και ισχυροί παράγοντες – απολαμβάνουν να μιλούν. Κάποιος που είναι γνωστός για το ταλέντο, αλλά που δεν αφήνει τον εγωισμό του να τον καθοδηγεί. Κάποιος του οποίου η κύρια προτεραιότητα θα ήταν να σχεδιάζει για τον οίκο Chanel και όλα όσα συνοδεύει, σε αντίθεση με το να ψάχνει προς τα έξω για ευκαιρίες.
Πάνω απ’ όλα, αυτός έπρεπε να είναι κάποιος με τη δημιουργική και, ειλικρινά, ψυχική και σωματική αντοχή για να παράγει δύο συλλογές ready-to-wear, μια συλλογή cruise, δύο συλλογές ραπτικής και μια συλλογή Métiers d’Art κάθε χρόνο για την επόμενη δεκαετία, ή δύο (ή τρία ή τέσσερα χρόνια). Εξάλλου, αυτό που έκανε και ο Lagerfeld στη Chanel ήταν να μετατρέψει τον ρόλο όχι μόνο σε μια από τις πιο πολυπόθητες θέσεις στη μόδα, αλλά σε ένα είδος μόνιμης θητείας. «Είναι μια ευκαιρία για τη Chanel να συνεχίσει να ηγείται για τα επόμενα 20 χρόνια», δήλωσε νωρίτερα ο Bruno Pavlovsky, president of fashion της Chanel, σε μια συνέντευξη με την Cathy Horyn για το The Cut. «Πρέπει να ηγούμαστε. Δεν υπάρχει επιλογή», τόνισε.
Για όλους τους πρακτικούς λόγους, είναι ο κατάλληλος άνθρωπος για τη δουλειά: αγαπητός στη βιομηχανία, με επιβεβαιωμένη εμπορική επιτυχία, καλός συνομιλητής, αρκετά ώριμος για να είναι έμπειρος αλλά αρκετά νέος ώστε να μπορεί κανείς να βασιστεί στη δέσμευση του για το μέλλον. Το πιο σημαντικό είναι ότι είναι ένας δημιουργός που σχεδιάζει ρούχα με προοπτική και ενθουσιασμό. Ο Blazy είναι επίσης “σχεδιαστής σχεδιαστών”. Με πολλούς από τους συναδέλφους του να κοιτούν όλο και περισσότερο προς παράλληλες βιομηχανίες, είναι καλό που η Chanel στοιχηματίζει σε κάποιον που φαίνεται να στηρίζει τις φιλοδοξίες του στο maison.
«Ο Matthieu Blazy είναι ένας από τους πιο ταλαντούχους σχεδιαστές της γενιάς του», δήλωσε ο Alain Wertheimer, παγκόσμιος εκτελεστικός πρόεδρος, και η Leena Nair, παγκόσμια διευθύνουσα σύμβουλος της Chanel. «Το όραμα και το ταλέντο του θα ενισχύσουν την ενέργεια του brand και τη θέση μας ως ηγέτη στην πολυτέλεια. Υπό την ηγεσία του Bruno Pavlovsky, είμαστε βέβαιοι ότι ο Matthieu Blazy θα συνεχίσει να διαμορφώνει το μέλλον και να γράφει μια νέα σελίδα στη δημιουργία της Chanel».
Σας αφήνω με αυτό: την περασμένη εβδομάδα, το Vogue Runway δημοσίευσε μια έρευνα της βιομηχανίας, η οποία, μεταξύ άλλων, ανέδειξε τον σχεδιαστή της χρονιάς. Ο Blazy ήταν μια από τις πιο δημοφιλείς επιλογές. Να τι είπε ένας στυλίστας για αυτόν: «(Ο σχεδιαστής της χρονιάς μου είναι) ο Matthieu Blazy γιατί μας θυμίζει να ονειρευόμαστε. Δημιουργεί αισθησιασμό μέσα από wearable καθημερινά ρούχα». Αυτό δεν θέλουμε και στη Chanel; Ο Blazy θα ενταχθεί στον οίκο το 2025. Θα κρατάμε την ανάσα μας μέχρι τότε.