η-κορέα-αφήνει-το-στίγμα-της-στη-μόδα-κα-251824
©Chopard

Συγκεντρωμένοι έξω από τις πόρτες του Grand Palais Éphémère, λίγο πριν από το ντεφιλέ της Chanel στις αρχές Οκτωβρίου, οι θαυμαστές της Jennie ζητωκραύγαζαν καθώς εκείνη έβγαινε από το αυτοκίνητο που τη μετέφερε. Λίγο πριν μπει στον χώρο για να θαυμάσει τις προτάσεις της Virginie Viard για το επόμενο καλοκαίρι, δίπλα στην έτερη μούσα του οίκου, Kristen Stewart, η 26χρονη Νοτιοκορεάτισσα τραγουδίστρια-ράπερ τούς χάρισε ένα ολοφώτεινο Kbeauty χαμόγελο. Αντίστοιχη ήταν η ατμόσφαιρα λίγες ημέρες νωρίτερα, όταν η Jisoo, μέλος του υπερ-δημοφιλούς νοτιοκορεατικού συγκροτήματος Blackpink, χαιρετούσε το πλήθος των φαν της έξω από το σόου του Dior. Η 27χρονη διεθνής πρέσβειρα του γαλλικού οίκου από το 2021 συνεργάζεται με την καλλιτεχνική διευθύντρια Maria Grazia Chiuri, ενώ παράλληλα είναι ένα από τα πρόσωπα της καμπάνιας κοσμημάτων Panthère de Cartier. Με 70 και 64,9 εκατομμύρια ακόλουθους στο Instagram αντιστοίχως, η Jennie -μέλος των Blackpink– και η Jisoo βρίσκονται ανάμεσα στους πλέον αναγνωρίσιμους σταρ της Kpop, της κορεατικής μουσικής βιομηχανίας, που γνωρίζει τεράστια επιτυχία παγκοσμίως. Στην ίδια κατηγορία ανήκει ο συνάδελφός τους, Jeno, μέλος του γκρουπ NCT, ο οποίος περπάτησε στην επίδειξη του σχεδιαστή Peter Do στην πρόσφατη εβδομάδα μόδας της Νέας Υόρκης φορώντας ένα μετα-σμόκιν με άνοιγμα στην πλάτη και υποδήματα-πλατφόρμες. Για την ιστορία, ο αψεγάδιαστος 22χρονος ήταν το πρώτο μέλος Kpop συγκροτήματος που άνοιξε ντεφιλέ στο επίσημο ημερολόγιο της New York Fashion Week.

Η Κορέα αφήνει το στίγμα της στη μόδα και την ομορφιά-1
©Chanel

Μια παλιά κορεατική παροιμία το λέει καθαρά: osi nalgaeda – τα ρούχα είναι τα φτερά σου. Όμως σήμερα, για τις νεαρές και τους νεαρούς Κορεάτες σουπερστάρ το στιλ εξελίσσεται σε κάτι πολύ παραπάνω, μια καθημερινότητα μεγάλης επιρροής και τεράστιων συμβολαίων. Μιλώντας γενικότερα, η Νότια Κορέα ασκεί τα τελευταία χρόνια το δικό της είδος soft power, μιας «απαλής δύναμης» που περνάει μέσα από την ποπ κουλτούρα και τον πολιτισμό. Το λεγόμενο κορεατικό κύμα, γνωστό ως Hallyu, περιλαμβάνει την εξαγωγή τηλεοπτικών σειρών, κινηματογραφικών ταινιών, μουσικής, μόδας, ομορφιάς και γαστρονομίας μεταξύ άλλων. Ανάμεσα στα χαρακτηριστικά παραδείγματα αυτής της «απαλής δύναμης» βρίσκεται το νοτιοκορεατικό μετα-θρίλερ Squid Game, το οποίο πρόσφατα βραβεύτηκε με 6 Emmys, μεταξύ των οποίων και Καλύτερου Ανδρικού Ρόλου σε δραματική σειρά, που παρέλαβε ο Jeong-jae. Με βάση την τηλεθέαση και τις πολλαπλές βραβεύσεις, το δυστοπικό παγκόσμιο φαινόμενο θα επιστρέψει στο Netflix για μια δεύτερη σεζόν. Από την άλλη, ποιος μπορεί να ξεχάσει τη διεθνή επιτυχία του Parasite, του κοινωνικού δράματος με στοιχεία θρίλερ του Bong Joon-Ho, την πρώτη μη αγγλόφωνη ταινία που έλαβε Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας το 2020; Η μαύρη κωμωδία που ακολουθεί την εξέλιξη των σχέσεων ανάμεσα σε δύο οικογένειες, τις οποίες χωρίζει κοινωνικό και οικονομικό χάσμα, απέσπασε επίσης Όσκαρ Καλύτερης Σκηνοθεσίας και Πρωτότυπου Σεναρίου, ενώ ήταν η πρώτη κορεατική ταινία που κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ των Καννών. Σε πολλές από τις αμέτρητες κριτικές για το Parasite, οι ειδικοί μιλούσαν για μια θεματολογία που αγγίζει θεατές σε όλο τον κόσμο, δοσμένη όμως μέσα από μια καθαρή κορεατική αισθητική. Και ίσως αυτό είναι ένα από τα στοιχεία που εξηγεί τη συνεχιζόμενη δημοφιλία τόσο πολλών σίριαλ του κορεατικού κύματος σε πλατφόρμες όπως το Netflix. Για παράδειγμα, το Business Proposal, μια κωμωδία παρεξηγήσεων που ξεκινά μέσα από ένα ραντεβού στα τυφλά μεταξύ ενός φυσικά γοητευτικού νεαρού διευθυντή εταιρείας και μιας νέας, βεβαίως ταλαντούχας, στελέχους στην ίδια επιχείρηση. Ή ακόμα το Remarriage & Desires, δράμα με φόντο μια ιστορία εκδίκησης, η οποία εξελίσσεται σε ένα γραφείο υψηλών συνοικεσίων, όπου μια ομάδα φιλόδοξων γυναικών αναζητά να παντρευτεί άνδρες που ανήκουν στην επιχειρηματική ελίτ της χώρας. Αλλά και το Crash Landing on You, που διηγείται την ιστορία της απαγορευμένης αγάπης μεταξύ μιας Νοτιοκορεάτισσας επιχειρηματία, η οποία προσγειώνεται σε λάθος περιοχή όταν μια ξαφνική θύελλα αλλάζει την πορεία της καθώς πέφτει με αλεξίπτωτο πλαγιάς, και του Βορειοκορεάτη στρατιωτικού που την εντοπίζει και αποφασίζει να την κρύψει.

Η Κορέα αφήνει το στίγμα της στη μόδα και την ομορφιά-2
©Netflix

Νεαρό κράτος

Μια πολιτικά και γεωπολιτικά αναστατωμένη χώρα που ιδρύθηκε μόλις το 1948, η Νότια Κορέα δείχνει ιδιαίτερο ζήλο και δυναμικότητα σε σχέση με την ανάπτυξη και τη δημόσια εικόνα της. Διεθνής δύναμη στον χώρο της τεχνολογίας, όπως στα παιχνίδια υπολογιστών, έξυπνων τηλεφώνων και αυτοκινήτων, αυτή η χώρα της Ανατολικής Ασίας με τους πάνω από 51 εκατομμύρια κατοίκους είναι σήμερα μια δύναμη που κρατάει τη φήμη της ως πατρίδα της Hyundai, της LG και της Samsung, δημιουργώντας όμως και hot τάσεις, όπως ο καφές Dalgona, ένα είδος κορεατικού φραπέ που έγινε viral στην καραντίνα. Η δύναμη που μπορούσε να αποκτήσει η νοτιοκορεατική ποπ κουλτούρα έγινε εμφανής πριν από δέκα ακριβώς χρόνια, όταν ο Νοτιοκορεάτης μουσικός PSY ξεκίνησε να εκτελεί τη χορογραφία και να ερμηνεύει το Gangnam Style. Το Kpop σινγκλ κυκλοφόρησε το 2012 και κατάφερε να γίνει το πρώτο βίντεο που άγγιξε το ένα δισεκατομμύριο ψηφιακές επισκέψεις στο διαδίκτυο. Το χιτ μιλάει για έναν τρόπο ζωής που συνδέεται με την πολυτελή συνοικία Γκάνγκναμ της πρωτεύουσας Σεούλ. Ο PSY περιόδευε παγκοσμίως, περνώντας κάποια στιγμή και τις πύλες των Ηνωμένων Εθνών, για να «διδάξει» το Gangnam στιλ στον τότε Γενικό Γραμματέα του οργανισμού, Κορεάτη Ban Ki-moon. Το 2021, στην αίθουσα της Ολομέλειας των Ηνωμένων Εθνών εμφανίστηκαν τα μέλη του κορεατικού Kpop συγκροτήματος BTS, τραγουδώντας ένα από τα χιτ τους, το Permission to Dance, ως ειδικοί απεσταλμένοι για θέματα που αφορούν τις επόμενες γενιές και τον πολιτισμό, από τον τότε πρόεδρο της Νότιας Κορέας, Moon Jae-in. Τον περασμένο Μάιο, τα μέλη του ίδιου συγκροτήματος επισκέφθηκαν τον Αμερικανό πρόεδρο Joe Biden στον Λευκό Οίκο, για να συζητήσουν μαζί του το θέμα της έξαρσης της βίας απέναντι σε μέλη της αμερικανο-ασιατικής κοινότητας των ΗΠΑ.

Βαριά βιομηχανία

Πίσω από μουσικά σχήματα-φαινόμενα, όπως οι BTS, βρίσκεται μια άριστα οργανωμένη βιομηχανία, όπου κορεατικές πολυεθνικές όπως η YG Entertainment δραστηριοποιούνται στον χώρο της μουσικής παραγωγής και στην ανεύρεση ταλέντων, αλλά και στον τομέα της μόδας και της ομορφιάς. Τίποτα δεν είναι τυχαίο στο χτίσιμο των ειδώλων της Kpop, όπου νεαρά κορίτσια και αγόρια δεσμεύονται να μάθουν και να ασκήσουν την έννοια της πειθαρχίας και της σκληρής δουλειάς, με την προοπτική να εξελιχθούν σε πρωταθλητές του παγκόσμιου πολιτιστικού στίβου. Και κάπου εδώ ξεκινά μια σκληρή κριτική απέναντι σε αυτό το σύστημα που επιβάλλει δύσκολους όρους στους πρωταγωνιστές του, απαιτώντας θυσίες στην καθημερινότητα και στην προσωπική τους ζωή. Όμως, η ιδέα της πειθαρχίας για χάρη ενός εξαιρετικού αποτελέσματος είναι βαθιά ριζωμένη στην Κορέα. Καθρεφτίζεται ακόμα και στον τομέα της ομορφιάς, του περίφημου Kbeauty, όπου μια παράδοση αιώνων θέτει τις βάσεις για μια περιποίηση που πραγματοποιείται από 7 μέχρι 12 βήματα με φυσικά υλικά, όπως η βλεννίνη σαλιγκαριού. Εδώ, ο αγώνας γίνεται για την απόκτηση του glass skin, μιας άψογης, «γυάλινης» επιδερμίδας. Οι παίκτες του K-beauty επενδύουν στη συνέργεια παράδοσης και καινοτομίας, ενώ επεκτείνονται πέρα από τα σύνορα, αναπτύσσοντας μια βιομηχανία η αξία της οποίας, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Allied Market Research, θα ξεπεράσει τα 15 δισ. ευρώ το 2026. Αν παρατηρήσετε, τα κορεατικά πρότυπα ομορφιάς έχουν μια αίσθηση αθωότητας – πρωταγωνιστούν τα «διπλά» βλέφαρα, η πεντακάθαρη, λευκή επιδερμίδα και η λεπτή σιλουέτα. Και πολλές φορές αυτό το κυνήγι της τελειότητας περνάει από κάποιον θάλαμο πλαστικής χειρουργικής.

Όπως και να ’χει, το κορεατικό είναι και φαίνεσθαι διατηρεί τις παραδόσεις του. Όπως και τους κώδικες συμπεριφοράς που περνούν από γενιά σε γενιά. Οι Κορεάτες εξακολουθούν να υποκλίνονται ως ένδειξη ευγένειας, ενώ το φιλοδώρημα δεν θεωρείται ένδειξη καλών τρόπων, καθώς η παροχή σωστών υπηρεσιών είναι απλώς καθήκον. Και, ίσως, σε έναν παγκοσμιοποιημένο κόσμο όπου κυρίαρχο λόγο έχουν πλέον οι κακοί τρόποι, το κορεατικό μοντέλο να λειτουργεί ως μια κάποια ανάσα.

Στο μεταξύ, τα μέλη του γυναικείου συγκροτήματος Aespa είναι πλέον οι νέες πρέσβειρες του οίκου Chopard, ενώ κρατώντας το πρώτο του βραβείο Emmy, ο Jeong-jae ξεκίνησε μια συνεργασία με τον Gucci. Ως πρεσβευτής του ιταλικού οίκου, ο πρωταγωνιστής του Squid Game αναμένεται να «συνομιλήσει» σε επίπεδο αισθητικής με τον καλλιτεχνικό διευθυντή Alessandro Michele. Παράλληλα, η ταινία της Kim Se-In, The Apartment with Two Women, εξερεύνησε μια αδυσώπητη σχέση μητέρας-κόρης στο τμήμα Panorama της πρόσφατης Berlinale. Αν χρειάζεστε και άλλη απόδειξη ότι η «απαλή δύναμη» της Νότιας Κορέας συνεχίζεται, ρίξτε μια ματιά στο μουσείο V&A του Λονδίνου, όπου η έκθεση Hallyu! Το κορεατικό Κύμα συνεχίζεται μέχρι τον Ιούνιο του 2023.