Είναι πρωί Παρασκευής και μόλις έχω φτάσει στο i-D FINE JEWELLERY στο Κολωνάκι. Πριν μπω, χαζεύω στις βιτρίνες του τα baroque κοσμήματα που τις διακοσμούν. Είναι άκρως εντυπωσιακά και ο ήλιος ακτινοβολεί υπέροχα το φως επάνω τους. Μέσα στο κατάστημα, με περιμένει ο δημιουργός τους, ο Γάλλος σχεδιαστής κοσμημάτων Elie Top, που βρίσκεται στην Ελλάδα για ένα διήμερο trunk show στο αγαπημένο του i-D FINE JEWELLERY, με το οποίο διατηρεί χρόνια μια αποκλειστική, δημιουργική αλληλεπίδραση.
Το ραντεβού μας δίνεται με αφορμή την παρουσίαση της τελευταίας του συλλογής “Liaisons Dangereuses”, η οποία αποκαλύφθηκε πρώτα στο Christie’s Paris, και τώρα καταφθάνει στην Ελλάδα, μιας και το σοφιστικέ πελατολόγιο του σχεδιαστή περιλαμβάνει μια πολύ δυναμική ελληνική παρουσία. «Έρχομαι 20 χρόνια στην Ελλάδα, έχω περάσει πολλά καλοκαίρια εδώ, έχω ανθρώπους που αγαπώ, και λατρεύω να επιστρέφω», μου λέει ενθουσιασμένος πριν ξεκινήσουμε την κουβέντα μας.
Το 2025 σηματοδοτεί 10 χρόνια από τη δημιουργία του brand που φέρει το όνομά του, ένα διεθνές σύμβολο υψηλού κοσμήματος, τόσο εκλεπτυσμένο και ιδιαίτερο, όσο ο ίδιος. Το σύμπαν του Top είναι αριστοτεχνικά σχεδιασμένο, πλούσιο σε ιστορικές αναφορές όπως κειμήλια, θρύλους και ρομαντισμό περασμένων εποχών, και την ίδια στιγμή ελεύθερο και αυθόρμητο.
Από τα πρώτα σας κιόλας βήματα στον χώρο, το βιογραφικό σας περιλαμβάνει ονόματα-θρύλους στον κόσμο της μόδας, όπως ο Yves Saint Laurent και ο Alber Elbaz. Πώς βρεθήκατε κοντά τους;
Η σχέση μου με το κόσμημα ξεκίνησε μέσα από τη μόδα. Σπούδαζα μόδα στην École de la Chambre Syndicale de la Couture Parisienne, και λίγο πριν τα 20 βρέθηκα να δουλεύω με τον Yves Saint Laurent. Λάτρευα να ζωγραφίζω, σχεδίαζα συνέχεια, και ο Yves το εκτιμούσε αυτό. Το σχέδιο έγινε το διαβατήριό μου. Δεν ήξερα τι ακριβώς θα ακολουθούσε, μέχρι που γνώρισα τον Alber Elbaz όταν ξεκίνησε ως creative director στον Yves Saint Laurent. Ήμουν πολύ νέος και χωρίς εξειδίκευση και εκείνος με παρότρυνε να δοκιμάσω τις ικανότητές μου στη δημιουργία κοσμήματος. Άρχισα να μαθαίνω τις τεχνικές και να εξελίσσομαι, και όταν ήρθε η στιγμή να πάει ο Alber στον Lanvin, με πήρε μαζί του. Εκεί, μυήθηκα για τα καλά στην κοσμηματοποιία.
Εντυπωσιακή αρχή! Τι κρατάτε από εκείνη την περίοδο;
Τη δημιουργική ακεραιότητα, τη δομή και τις αρχές που είχαν αυτοί οι άνθρωποι.
Διατηρείτε ακόμη στοιχεία τους στη σχεδιαστική σας γραμμή;
Φυσικά! Επειδή προέρχομαι από το costume jewelry διατηρώ μια ελευθερία που δεν συνάδει πάντα με τις παραδοσιακές γραμμές της δημιουργίας κοσμήματος. Μου αρέσουν οι όγκοι, τα chunky κομμάτια και η ένταση. Δεν ακολουθώ τόσο κανόνες ή συμβατικές πρακτικές.
Το ίδιο ισχύει και για την τελευταία σας συλλογή, “Liaisons Dangereuses”;
Θα έλεγα πως, ναι. Η συλλογή αυτή αντλεί το όνομά της από το ομώνυμο μυθιστόρημα και φυσικά την ταινία «Επικίνδυνες σχέσεις» που κυκλοφόρησε στα τέλη του ’80 – και πρέπει να έχω δει γύρω στις 300 φορές (γέλια). Είναι μια συλλογή που εστιάζει στη μαγεία της ατέλειας, στην καθαρότητα αλλά όχι με την κλασική της μορφή, στο μυστήριο. Έχει διαμάντια παλιάς κοπής, ασήμι και χρυσό, πέτρες-αντίκες που έχουν ξαναχρησιμοποιηθεί σε άλλα κοσμήματα, κουβαλά μια ιστορία με baroque και gothic στοιχεία.
Γιατί αγαπάτε τόσο αυτή την ταινία;
Την ξέρω απ’ έξω. Σχεδιάζω και βάζω το “Liaisons Dangereuses” να παίζει στο background. Είμαι αρκετά εμμονικός άνθρωπος, και όταν μου αρέσει κάτι κολλάω. Για αυτό και η συλλογή φέρει την ατμόσφαιρά της, εικόνες από κρυστάλλινους πολυελαίους, κεριά, στιβαρούς όγκους, γλυκό φως που καθρεφτίζεται σε αντανακλάσεις. Όλη η αίσθηση που αποπνέει είναι απαλή και διακριτικά κολακευτική.
Τα κοσμήματά σας περιλαμβάνουν πολλά σύμβολα…
Σωστά, μου αρέσει να ανακαλύπτω συμβολισμούς σε ό,τι σχεδιάζω. Αυτό με συνδέει με το πνεύμα του ανθρώπου που θα τα φορέσει.
Έχετε μούσες;
Πάρα πολλές! Θα πω πρώτα την αγαπημένη μου Loulou de la Falaise, η οποία σχεδίαζε τα κοσμήματα στον Yves Saint Laurent. Το πνεύμα της, πρόσχαρο, ελεύθερο, αντισυμβατικό, με εμπνέει βαθιά. Πολλοί νομίζουν πως είναι η επιτομή του παριζιάνικου bohemian chic, αλλά δεν γνωρίζουν πως η καταγωγή της είναι μισή βρετανική, μισή γαλλική. Αυτό το ιδιαίτερο μείγμα είναι που την έκανε τόσο ελκυστική. Από τις σύγχρονες γυναίκες, λατρεύω την Eva Green και την ανερχόμενη, πολύ χαρισματική Margaret Qualley.
Αναρωτιέμαι πόσο εύκολο είναι να διατηρηθεί το πνεύμα της υψηλής κοσμηματοποιίας, σε μια εποχή τόσο γρήγορη, γεμάτη πληροφορία και διαρκή ερεθίσματα…
Για εμένα είναι πολύ εύκολο, γιατί δεν έχω μάθει να λειτουργώ αλλιώς. Μπορεί να κάνω και 2 χρόνια να ολοκληρώσω μια κολεξιόν. Ξέρω ό,τι χρειάζομαι χρόνο γιατί δεν δημιουργώ seasonal συλλογές. Αυτός είναι και ο λόγος που ήθελα να περάσω στο high jewelry μετά την εμπειρία μου στους οίκους μόδας. Εκεί τα πράγματα τρέχουν. Εγώ αισθάνομαι σαν να χτίζω ένα σπίτι, όπου κάθε κολεξιόν αποτελεί και μια κολόνα του. Αυτό παίρνει χρόνο, αλλά στο τέλος το αποτέλεσμα σε δικαιώνει.
Η αλήθεια είναι πως η βιομηχανία της μόδας ζητά εξωφρενικά πολλά από τους σχεδιαστές αυτή τη στιγμή.
Μόνο ο Karl Lagerfeld μπορούσε να υπηρετήσει αυτό το σύστημα. Παρουσίαζε διαδοχικές συλλογές και έβγαινε αλώβητος! Αν κάτι δεν πήγαινε καλά, πήγαινε απλά στο επόμενο, είναι απίστευτο!

Πριν σας αφήσω, η πολυτέλεια πού βρίσκεται σήμερα; Πώς την ορίζετε εσείς; Έχει επαναπροσδιοριστεί καθόλου;
Είναι δύσκολοι καιροί, αλλά για εμένα πολυτέλεια παραμένει «το άριστο», το «σπάνιο». Δεν είναι πολυτέλεια το να παράγεις χιλιάδες κομμάτια σε μία σεζόν. Στον δικό μου κόσμο, μέτρα η σχεδιαστική ταυτότητα και η ιδέα της ομορφιάς. Με ενδιαφέρει αυτό που σχεδιάζω να αξίζει να πάρει σάρκα και οστά, δεν χρειάζεται να είναι καινοτόμο, αλλά relevant και όμορφο.
Άρα όταν μια γυναίκα φορά τα κοσμήματά σας νιώθει…
Αυτοπεποίθηση!