όσα-αξίζει-να-κρατήσουμε-από-τα-15-ντεμπ-376732
©Getty Images

Η μόδα, πέρα και πάνω απ’ όλα, είναι μια κοινωνική πρακτική, μια αντανάκλαση των κόσμων και των επιθυμιών μας. Στις ραφές της όλα επιτρέπονται – κι αυτό είναι που μας κάνει να ονειρευόμαστε. Οι οίκοι άνοιξαν τις πόρτες τους και οι οικοδεσπότες ήταν άλλοι. Κάποιοι, λάτρεις του αρχείου και της ιστορίας, άνοιξαν βιβλία και σφραγισμένες κούτες για να μας θυμίσουν ενδυματολογικούς κώδικες που χάνονται. Κάποιοι άλλοι, πιστοί στην προσωπική τους ταυτότητα και αισθητική, τάραξαν τα νερά των οίκων που επισκέφτηκαν με την ελπίδα της ανανέωσης. Οικεία και ανοίκεια πλάσματα έφεραν μερικούς μήνες νωρίτερα τον αέρα του καλοκαιριού και εμείς καταγράψαμε όσα κρατήσαμε από τα 15 ντεμπούτα της σεζόν.

Όσα αξίζει να κρατήσουμε από τα 15 ντεμπούτα του Fashion Month για την Άνοιξη/Καλοκαίρι 2026-1
©Getty Images

1.Rachel Scott για Proenza Schouler – Επαναπροσδιορίζοντας το New York Chic

Rachel Scott

41, Τζαμαϊκανή

Προηγούμενες συνεργασίες: Diotima (εν εξελίξει)

Γνωστή για: τη δημιουργική της ματιά πάνω στην τεχνική του κροσέ

Δεν είναι συχνό φαινόμενο οι ιδρυτές ενός οίκου να εγκαταλείπουν το παιδί τους, προκειμένου να αναλάβουν την καλλιτεχνική διεύθυνση ενός άλλου, αυτό όμως δεν σημαίνει πως δεν συμβαίνει – αφού στη μόδα η αλλαγή είναι θεμιτή. Οι Jack McCollough και Lazaro Hernandez παρέδωσαν την Proenza Schouler στη Rachel Scott, η οποία παρουσίασε μια συλλογή με 29 looks σε μια πρώτη της προσπάθεια να μιλήσει τη γλώσσα του οίκου που όρισε το New York Chic. Και τα κατάφερε.

2.Demna για Gucci – Μια νέα οικογένεια

Demna Gvasalia

44, Γεωργιανός

Προηγούμενες συνεργασίες: Balenciaga, Vetements

Γνωστός για: την ικανότητά του να προκαλεί και να ταράζει τα νερά της μόδας

Τι σημαίνει οικογένεια σήμερα; Για να μην μπλέξουμε με τις φιλοσοφικές διαστάσεις του ερωτήματος, αφήνουμε τον Demna Gvasalia, τον προσφάτως χρησμένο creative director της Gucci, να μας απαντήσει. Για τη σεζόν Άνοιξη/Καλοκαίρι 2026, ο Γεωργιανός σχεδιαστής παρουσίασε μια μικρού μήκους ταινία μέσω της οποίας μας σύστησε τη δική του “La Famiglia”. Οι αναφορές στη σέξι εποχή του Tom Ford ως επικεφαλής του οίκου ήταν παραπάνω από πολλές, το ίδιο και οι προσκεκλημένοι σταρ.

3.Simone Bellotti για Jil Sander – Μια ωδή στον μινιμαλισμό

Simone Bellotti

46, Ιταλός

Προηγούμενες συνεργασίες: Bally, Gucci, Carol Christian Poell

Γνωστός για: την ανεπιτήδευτα cool προσέγγισή του

Ο Jil Sander θα μπορούσε να θεωρηθεί συνώνυμος του πλέον viral μινιμαλισμού των 90s. Αυτήν την “προφανή απλότητα”, θέλησε να τιμήσει με το ντεμπούτο του στον οίκο ο Bellotti, όπως δήλωσε ο ίδιος. Απλές, καθαρές σιλουέτες, γεωμετρικά cut outs και χρώματα που αξίζουν διαχρονικά μια θέση στις ντουλάπες μας. Μια ωδή στον μινιμαλισμό και το power dressing, μας παρέδωσε ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου με τους κώδικες του Jil Sander να χρησιμοποιούνται ως η βάση μιας συλλογής που κοιτάζει δυναμικά στο μέλλον.

4.Dario Vitale για Versace – Μια βαθιά συγγένεια

Dario Vitale

42, Ιταλός

Προηγούμενες συνεργασίες: Miu Miu, Bottega Veneta, Dsquared2

Γνωστός για: τις σέξι δημιουργίες του και τη θητεία του στο πλευρό της Miuccia Prada

Ο Dario Vitale έγραψε ιστορία ως ο πρώτος μη συγγενής καλλιτεχνικός διευθυντής στην ιστορία του οίκου Versace. Μπορεί να μην τον δένουν δεσμοί αίματος με τη χρυσή οικογένεια της μέδουσας, αλλά τα κοινά τους είναι σίγουρα πολλά. Πρώτο και κυριότερο: η αγάπη τους για τη λάμψη και το σεξ. Δερμάτινα αξεσουάρ με χρυσά κεντήματα, τοποθετήθηκαν πάνω σε φλούο και printed σύνολα, με κάθε look να μοιάζει βγαλμένο από ατελείωτες νύχτες σε club. Σαν ένα μάθημα στην αισθητική των 80s και τους πόθους του Gianni Versace, η συλλογή ήταν άκρως ερωτική και ερωτεύσιμη.

Όσα αξίζει να κρατήσουμε από τα 15 ντεμπούτα του Fashion Month για την Άνοιξη/Καλοκαίρι 2026-2
©Getty Images

5.Louise Trotter για Bottega Veneta – Η επιτομή της γυναικείας ματιάς

Louise Trotter

56, Βρετανή

Προηγούμενες συνεργασίες: Carven, Lacoste, Joseph

Γνωστή για: τις ασυνήθιστες, boxy σιλουέτες της

Μόλις η δεύτερη γυναίκα της λίστας και θα βιαστώ να σας πω πως είναι και η τελευταία. Η μόδα παραμένει ένας ανδροκρατούμενος χώρος, έστω κι αν το gay gaze δεν μπορεί να συγκριθεί με το male gaze. Ας μιλήσουμε, όμως, για το female gaze και τη σημασία των γυναικών που ντύνουν τις γυναίκες. Και αυτό γιατί η Trotter είναι σαν να ξέρει ενστικτωδώς τι χρειάζονται. Άγριος και καθόλα δυναμικός ήταν ο άνεμός της, όπως προμήνυε και το soundtrack του σόου, με κάθε της look να εξυπηρετεί πρωτίστως τις πρακτικές ανάγκες της σύγχρονης γυναίκας και δευτερευόντως τα μάτια των άλλων.

Όσα αξίζει να κρατήσουμε από τα 15 ντεμπούτα του Fashion Month για την Άνοιξη/Καλοκαίρι 2026-3

6.Jonathan Anderson για Christian Dior – The New Look

Jonathan Anderson

40, Ιρλανδός

Προηγούμενες συνεργασίες: JW Anderson (εν εξελίξει), Loewe, Versus by Versace

Γνωστός για: τις conceptual  δημιουργίες του και το ευφάνταστο παιχνίδι του με τις πρώτες ύλες

“Ποιος τολμά να εισέλθει στον οίκο του Dior;”, διαβάζουμε στην τριγωνική οθόνη που μας υποδέχεται στο venue για το ντεμπούτο του Jonathan Anderson στον θρυλικό Dior. Από μπροστά μας περνάνε εικόνες από τις συλλογές όλων των καλλιτεχνικών διευθυντών που προηγήθηκαν. Τα φώτα ανάβουν και η νέα μέρα του οίκου ξεπροβάλλει. Όσα αγαπήσαμε στην ανδρική συλλογή που μας παρουσίασε μερικούς μήνες νωρίτερα ήταν εδώ, ανανεωμένα και πειραγμένα. Πολλά μπορούν να γραφτούν για αυτό το ντεμπούτο, το μόνο σίγουρο, όμως, είναι πως πρόκειται πράγματι για ένα – κυριολεκτικό και μεταφορικό – “New Look”.

Όσα αξίζει να κρατήσουμε από τα 15 ντεμπούτα του Fashion Month για την Άνοιξη/Καλοκαίρι 2026-4
©Getty Images

7.Miguel Castro Freitas για Mugler – The new era of showgirls

Miguel Castro Freitas

45, Πορτογάλος

Προηγούμενες συνεργασίες: Sportmax, Dries Van Noten, Dior

Γνωστός για: τη θεατρικότητά του

Αν έπρεπε να συνοψίσουμε αυτό το ντεμπούτο με μια παρομοίωση θα λέγαμε το εξής: ένα ξέφρενο party girl που ωριμάζει. Ο Miguel Castro Freitas μας υποδέχτηκε σε ένα υπόγειο γκαράζ στο 11ο διαμέρισμα του Παρισιού. Εκεί, τα μοντέλα του εγκαινίασαν τη νέα εποχή του οίκου η οποία έφερε τον τίτλο “Aphrodite Stardust”. Και η Αφροδίτη και η αστερόσκονη έκαναν την εμφάνισή τους στο σόου, που όπως δήλωσε ο ίδιος “ήταν μια απόπειρα να διασωθεί ή έστω να αναγεννηθεί η τέχνη, η δεξιοτεχνία και η θεατρικότητα του ίδιου του Mugler”. Το τελευταίο look της συλλογής; Ένα bedazzled naked dress που κρεμόταν από τις ρώγες του μοντέλου. Τελικά τα Showgirls δεν πεθαίνουν ποτέ.

8.Mark Thomas για Carven – Μια ομαλή μετάβαση

Mark Thomas

49, Βρετανός

Προηγούμενες συνεργασίες: Lacoste, Helmut Lang, Joseph

Γνωστός για: μια ήσυχη πολυτέλεια που μεταφράζεται σε διαχρονικότητα

Αυτή είναι η ιστορία ενός χωρισμού: Ο Mark Thomas και η Louise Trotter συνεργάστηκαν πρώτη φορά στον οίκο Joseph, όπου εκείνη τελούσε καλλιτεχνική διευθύντρια. Χωρίστηκαν για δύο χρόνια όταν εκείνος μεταπήδησε στον Helmut Lang και ξανασυναντήθηκαν το 2019 στην Lacoste φεύγοντας από εκεί μαζί για τον οίκο Carven. Η Trotter έκτοτε ανέλαβε τα ηνία της Bottega Veneta και ο Thomas πέρασε επίσημα στην καλλιτεχνική διεύθυνση της Carven. Η μετάβαση ήταν ομαλή – όπως αποδεικνύει και η συλλογή, με μια σειρά από cool ready-to-wear δημιουργίες πιστές στην ταυτότητα του οίκου.

Όσα αξίζει να κρατήσουμε από τα 15 ντεμπούτα του Fashion Month για την Άνοιξη/Καλοκαίρι 2026-5
©Getty Images

9/10.Jack McCollough & Lazaro Hernandez για Loewe – Ένα δυναμικό ξεκίνημα

Jack McCollough & Lazaro Hernandez

47 & 46, Αμερικανοί

Προηγούμενες συνεργασίες: Proenza Schouler

Γνωστοί για: τη Νεοϋορκέζικη κομψότητά τους και την εμμονή τους στις λεπτομέρειες

Λίγες μέρες πριν από το ντεμπούτο τους στον οίκο που στη σύγχρονη συνείδηση έχει ταυτιστεί με τον Jonathan Anderson, οι δύο νέοι καλλιτεχνικοί διευθυντές της Loewe μας έδωσαν ένα sneak peek με μια σειρά αναρτήσεων στο Instagram. Έντονα χρώματα, ιδρωμένα σώματα, λουλούδια και μπόλικο υγρό στοιχείο. Οι αντιδράσεις πέφτανε φωτιά και η συλλογή τους δεν απογοήτευσε. Με αυτοπεποίθηση και ενθουσιασμό, παρουσίασαν 3D δημιουργίες, αξεσουάρ από PVC και γραμμές που δεν θύμιζαν τίποτα από όσα έχουμε δει. “Αυτή είναι η αρχή μιας ιστορίας που θα κρατήσει καιρό” δήλωσαν και εμείς μένουμε να ελπίζουμε μαζί τους.

Όσα αξίζει να κρατήσουμε από τα 15 ντεμπούτα του Fashion Month για την Άνοιξη/Καλοκαίρι 2026-6
©Getty Images

11.Glenn Martens για Maison Margiela – Με το στόμα ανοιχτό

Glenn Martens

42, Βέλγος

Προηγούμενες συνεργασίες: Diesel (εν εξελίξει), Y/Project

Γνωστός για: δημιουργίες που αψηφούν τους νόμους της βαρύτητας

Λίγους μήνες πριν, ο Βέλγος σχεδιαστής είχε αποκαλύψει το όραμά του για τη νέα εποχή του οίκου με μια συλλογή υψηλής ραπτικής που βρέθηκε αυτόματα σε εξώφυλλα και σώματα celebrities. Το ντεμπούτο του, όμως, στη ready-to-wear σειρά του Maison Margiela ήταν ελλειπές. Οι αναφορές υπήρχαν, όπως και η τεχνική. Η ουσία χάθηκε μέσα στην προσπάθεια εντυπωσιασμού και τα ξεκούρδιστα όργανα της παιδικής ορχήστρας που έντυνε ηχητικά το σόου. Σίγουρα κρατάμε τα μεταλλικά πιαστράκια που κρατούσαν τα στόματα των μοντέλων ορθάνοιχτα – παραπέμποντας στη χαρακτηριστική ετικέτα του οίκου με τις τέσσερις διαγώνιες λευκές βελονιές.

Όσα αξίζει να κρατήσουμε από τα 15 ντεμπούτα του Fashion Month για την Άνοιξη/Καλοκαίρι 2026-7
©Getty Images

12.Pierpaolo Piccioli για Balenciaga – Ένας νέος κλασικός

Pierpaolo Piccioli

57, Ιταλός

Προηγούμενες συνεργασίες: Valentino, Fendi

Γνωστός για: την επιλογή χρωμάτων που η Pantone θα αγαπήσει την επόμενη σεζόν

Ένα από τα πιο δύσκολα εγχειρήματα της σεζόν ήταν αυτό που κλήθηκε να φέρει εις πέρας ο Pierpaolo Piccioli με το ντεμπούτο του στην Balenciaga. Ποιο είναι το μέλλον ενός high-end οίκου που κατέληξε να είναι ένας προβοκάτορας με distressed street-wear; Χωρίς να διαγράψει το παρελθόν του Demna και την αισθητική των βρώμικων δρόμων του Παρισιού – επιλογές που απέφεραν πολλά δισεκατομμύρια έσοδα – ο Piccioli, έφερε ξανά στο προσκήνιο τους κώδικες του Cristóbal Balenciaga, συστήνοντάς μας ένα νέο είδος ready-to-wear το οποίο αντλεί από τις διδαχές της υψηλής ραπτικής.

Όσα αξίζει να κρατήσουμε από τα 15 ντεμπούτα του Fashion Month για την Άνοιξη/Καλοκαίρι 2026-8
©Getty Images

13.Michael Rider για Celine – Ένας ήσυχος επαναπροσδιορισμός

Michael Rider

44, Αμερικανός

Προηγούμενες συνεργασίες: Polo Ralph Lauren, Celine, Balenciaga

Γνωστός ως: ένας νέος Αμερικάνος στο Παρίσι

Τον περασμένο Ιούλιο, στο πλαίσιο της ανδρικής εβδομάδας μόδας, ο Michael Rider έκανε τα πρώτα του βήματα στον αγαπημένο γαλλικό οίκο δίνοντάς μας μια γεύση από όσα ετοίμαζε. Τώρα, με το επίσημο ντεμπούτο του στις ready-to-wear womenswear συλλογές, μας έδωσε την πλήρη εικόνα της νέας Celine. Το preppy bourgeois στυλ αποτυπώθηκε σε έντονα αξεσουάρ και ιδιαίτερους χρωματικούς συνδυασμούς, με τον ίδιο να δηλώνει πως ήταν μια άσκηση ισορροπίας ανάμεσα στην επιθυμία του να δείξει το δέρμα των μοντέλων του και την ανάγκη του να το καλύψει. “Οι εποχές αλλάζουν, άνδρες και γυναίκες περπατούν μαζί κι εγώ σκέφτομαι την απαλότητα και την ελαφρότητα του καλοκαιριού”, σημείωσε.

14.Duran Lantink για Jean Paul Gaultier – It feels so good being bad

Duran Lantink

38, Δανός

Προηγούμενες συνεργασίες: Duran Lantink

Γνωστός για: προσθετικά που λειτουργούν ως ρούχα

Δύο “κακά παιδιά της μόδας” συναντήθηκαν. Ο Δανός Duran Lantink έκανε το ντεμπούτο του στον οίκο Jean Paul Gaultier μετά από μια σειρά haute couture συλλογών σχεδιασμένων από ανάδοχους καλλιτεχνικούς διευθυντές. Και ιδού ο διάδοχος. Προκλητικός και συνάμα viral, ο Lantink ανασυστήνει το ανθρώπινο σώμα μέσα από προσθετικά μέλη και ολόσωμες φόρμες που απεικονίζουν τριχωτά γυμνά αντρικά σώματα. Ασχέτως του εάν η συλλογή αγαπήθηκε από κοινό και κριτικούς, ο Jean Paul Gaultier, που βρισκόταν στην πρώτη σειρά, σηκώθηκε να αγκαλιάσει τον διάδοχό του μετά το τέλος του σόου, ψιθυρίζοντάς του “είμαι περήφανος για σένα” – κι αυτό μάλλον αρκεί.

Όσα αξίζει να κρατήσουμε από τα 15 ντεμπούτα του Fashion Month για την Άνοιξη/Καλοκαίρι 2026-9
©Chanel Spring Summer 2026 Fashion Show Vogue Runway

15.Matthieu Blazy για Chanel – Εκτόξευση

Matthieu Blazy

41, Γάλλος-Βέλγος

Προηγούμενες συνεργασίες: Bottega Veneta, Calvin Klein, Raf Simons

Γνωστός για: trompe l’oeil δερμάτινα τζιν και tank tops

Ο Matthieu Blazy, μετά από μια θητεία 4 χρόνων στη Bottega Veneta, βρέθηκε στην πιο ακριβοθώρητη θέση της βιομηχανίας της μόδας: αυτήν του καλλιτεχνικού διευθυντή της Chanel – όντας μάλισταν ο τέταρτος στον ρόλο στην ιστορία 115 χρόνων του οίκου. Για το ντεμπούτο του παρουσίασε ένα νέο σύμπαν – κυριολεκτικά και μεταφορικά. Τα μοντέλα του περπάτησαν ανάμεσα σε πλανήτες και διάττοντα αστέρια, με το χαρακτηριστικό tweed της Chanel να συναντά εδώ την trompe l’oeil τεχνική που ο Blazy χειρίζεται με μαεστρία. Το σόου έκλεισε με έναν χορό. Τα χαμόγελα έδωσαν τη θέση τους σε μια βαθιά συγκίνηση κι αυτή με τη σειρά της σε ένα παρατεταμένο standing ovation. Αυτό θα πει καλή αρχή.

MHT