Francois Durand/Getty Images
Francois Durand/Getty Images
Francois Durand/Getty Images

Vogue Αναδρομή: Η εξέλιξη των γυαλιών ηλίου

Οι πασαρέλες γι’ αυτό το καλοκαίρι ανέδειξαν ένα trend μακράν πιο ενδιαφέρον απ’ όλα: τα statement γυαλιά ηλίου, που από υποστηρικτικά ενός look διεκδικούν πλέον τον πρωταγωνιστικό ρόλο.

O Karl Lagerfeld με τα χαρακτηριστικά του μαύρα, η Jackie Kennedy με τους τεράστιους οβάλ σκελετούς, η Audrey Hepburn με τα κλασικά Manhattan, ο Elton John πάντα με εκκεντρικά σχέδια, ο Tom Hiddleston και η Tilda Swinton με τα διαχρονικά Wayfarers στην ταινία Only Lovers Left Alive  – όλοι φορούν τα γυαλιά ηλίου με τον δικό τους ιδιαίτερο τρόπο.

 


Η Jackie Ωνάση στο αεροδρόμιο Heathrow, 19 Σεπτεμβρίου 1970
©Tom Wargacki/WireImage

Ο Karl Lagerfeld στα παρασκήνια του show Haute Couture SS14 της Chanel
©Bertrand Rindoff Petroff/Getty Images

Το αξεσουάρ που γεννήθηκε στη δεκαετία του 1920 είναι συνώνυμο τόσο της διασημότητας όσο και της προστασίας από τον ήλιο. Αλλά τα τελευταία χρόνια τα γυαλιά ηλίου μπαίνουν σε μια νέα εποχή, αν κρίνουμε από τις διεθνείς πασαρέλες για τη σεζόν S/S ’19 στις οποίες είχαν όχι συμπληρωματικό, αλλά πρωταγωνιστικό ρόλο.

 


Gucci Spring/Summer 2019
©Getty Images

Loewe Spring/Summer 2019
©Peter White/Getty Images

Τα είδαμε σε στυλ μάσκας του σκι στους οίκους Gucci και Loewe, λεπτά αλλά με τολμηρό σκελετό στον Courrèges, σε σχήμα εντόμων στην Prada, παιχνιδιάρικα και υπερμεγέθη στον Balenciaga, με φακούς-καθρέφτες στον Dior, ενώ στην ανανεωμένη Celine σχεδόν κάθε look συνοδευόταν από ένα υποστηρικτικό της τάσης ζευγάρι γυαλιών.

 


Prada Spring/Summer 2019
©Andreas Solaro/AFP/Getty Images

Balenciaga Spring/Summer 2019
©Victor Virgile/Gamma-Rapho via Getty Images

«Ο σχεδιασμός των γυαλιών ηλίου εξελίχθηκε από τα παραδοσιακά μεταλλικά aviator και τους κλασικούς συνθετικούς σκελετούς  σε μια πιο statement προσέγγιση που εκφράζει την προσωπικότητα εκείνου που τα φοράει», εξηγεί ο Gary Bott, διευθυντής του καινοτόμου brand Gentle Monster. Από το λανσάρισμά της το 2011, η κορεατική μάρκα έχει γίνει γνωστή για τους πειραματισμούς της, παρουσιάζοντας μοντέλα όπως το best selling Flatba, οι φακοί του οποίου είναι τοποθετημένοι πάνω και όχι μέσα στον σκελετό, δημιουργώντας μια επίπεδη και καθαρή αισθητική.

«Πειραματιζόμαστε όχι μόνο με το product design αλλά και με τον ορισμό του», λέει ο Bott, αναφερόμενος στην στόχευση της εταιρείας σε μοναδικά concept. Κάτι που εξηγεί ίσως γιατί τα γυαλιά που καλύπτουν σε όλο το εύρος το πρόσωπο είναι τώρα πιο επιτηδευμένα από ποτέ.

 


Celine Fall 2019
©Gorunway

Gucci Fall 2019
©Gorunway

Παρατηρώντας τις συλλογές για τη σεζόν A/W ‘19 βλέπουμε να κυριαρχεί αυτή η τάση: τα γυαλιά ηλίου μεταμορφώνονται σε τεράστια visors στον Gucci ή παραλληλόγραμμα ρετρό στον Louis Vuitton, ενώ η συλλογή του τελευταίου για την cruise collection 2020 διαθέτει φακούς σε τόνους πολύτιμων λίθων και παλαιού τύπου αεροπορικό σχήμα, συχνά προσαρμοσμένα σε καπέλα που θυμίζουν κράνη.

Το καλό, φυσικά, είναι ότι τα γυαλιά ηλίου μεταμορφώνουν εύκολα μια εμφάνισή. Η γοητεία εντοπίζεται στο στυλ, κάτι που μας χτυπά το καμπανάκι εν έτει 2019 που αφιερώνουμε όλο και περισσότερο χρόνο στην εμφάνισή μας, ενώ η ψηφιακή οθόνη και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μοιάζει να αντικαθιστούν αυτό που κάποτε αντιπροσώπευε το Hollywood.

 


Louis Vuitton Fall 2019
©Gorunway

Δεν αποτελεί έκπληξη επομένως ότι στο Net-A-Porter τα γυαλιά ηλίου είναι το τρίτο πιο περιζήτητο αξεσουάρ, με τον Balenciaga να προηγείται και το νέο brand Anna-Karin Karlsson με τα κραυγαλέα σχέδια να πηγαίνει πολύ καλά. Το διαδικτυακό κατάστημα σκοπεύει να κινήσει περισσότερο το ενδιαφέρον μας, περιλαμβάνοντας στις συλλογές του το Insta-friendly brand Kaleos με τις έντονες γωνίες, αλλά και τα μοντέλα Zimmermann, brand γνωστό μέχρι σήμερα για τα μαγιό του.

 


Dior Fall 2019
©Gorunway

Louis Vuitton Cruise 2020
©Nicholas Hunt/Getty Images for Louis Vuitton

Ιστορικά, η καταγωγή των γυαλιών ηλίου μπορεί να ανιχνευθεί στη ρωμαϊκή εποχή, όταν ο αυτοκράτορας Νέρων θρυλείται ότι παρακολουθούσε τους μονομάχους στην αρένα κρατώντας μπροστά στα μάτια του ένα σμαράγδι, για να τα προστατεύει από το φως του ήλιου. Αντίστοιχα, οι ιθαγενείς Inuit της Γροιλανδίας λέγεται ότι κατασκεύαζαν ένα είδος γυαλιών από ξύλο ή οστό με μια σχισμή στο μπροστινό μέρος, για να προστατευτούν από την έντονη αντανάκλαση του φωτός στο χιόνι. Αλλά το πραγματικά πρώτο ζευγάρι γυαλιών ηλίου χρονολογείται στο 1885. Ωστόσο ήταν ο Sam Foster, ιδρυτής της αμερικανικής εταιρείας οπτικών Foster Grant, που ξεκίνησε τη μαζική παραγωγή τους το 1929, ενώ ο 1936 ο Edwin H. Land εισήγαγε τους πολωτικούς φακούς, που κάνουν πιο άνετη την όραση. Έκτοτε, κάθε δεκαετία χαρακτηρίζεται από το δικό της ιδιαίτερο στυλ – από τα cat eye του 1950 έως τα παιχνιδιάρικα πλαστικά του 1980. Ποιο είναι όμως το χαρακτηριστικό της τρέχουσας δεκαετίας; Αναμφίβολα τα γυαλιά ηλίου που με πολλούς τρόπους μιλούν για την εξέλιξη ή μάλλον για την επανάσταση στον τομέα. Τα κολυμβητικά γυαλιά, τα γείσα και οι μάσκες είναι από τα πιο χαρακτηριστικά και πρωτοποριακά, ενώ στο αντίθετο άκρο υπάρχουν τα μικροσκοπικά, τεχνολογικά εξελιγμένα και φουτουριστικά μοντέλα. Το σίγουρο είναι ότι δεν πρόκειται πλέον για ένα πρακτικό αξεσουάρ, αλλά για μια προσωπική δήλωση στυλ.

Scroll to Top