Οι σπάνιες τοπικές ελληνικές φορεσιές συνομιλούν με ρούχα ιστορικών οίκων και δημιουργών, όπως των Mariano Fortuny, Paul Poiret και Christian Dior. Η δημιουργική συζήτηση συνεχίζεται με κομμάτια σύγχρονων Ελλήνων σχεδιαστών, από τον Γιάννη Τσεκλένη και τη Λουκία μέχρι τη Σοφία Κοκοσαλάκη, το Maison Faliakos, τον οίκο Παρθένη, τον Δημήτρη Ντάσιο και την Ιωάννα Κουρμπέλα. Η μεγάλη ενδυματολογική συνάντηση εξελίσσεται στην έκθεση Δίασμα: Το περίτεχνο πλέγμα του Ιδρύματος Βασίλη Παπαντωνίου στο Μουσείο Μπενάκη/Πειραιώς 138, μέχρι τις 12 Ιανουαρίου 2025.
Η έκθεση είναι μια γιορτή. Σε συνδιοργάνωση με το Μουσείο Μπενάκη, είναι ένας όμορφος εορτασμός των 50 ετών του Ιδρύματος Βασίλη Παπαντωνίου – πρώην Πελοποννησιακού Λαογραφικού Ιδρύματος Β. Παπαντωνίου. Και, κυρίως, φόρος τιμής στην ιδρύτριά του, Ιωάννα Παπαντωνίου, τη σκηνογράφο – ενδυματολόγο και ιστορικό του ενδύματος, η οποία έχει αφιερώσει τη ζωή της στην εξερεύνηση της παράδοσης, στο θέατρο, στην ελληνική αλλά και στη διεθνή μόδα.

Στο Μουσείο Μπενάκη Οδού Πειραιώς θα μυηθείτε στην ιστορία του ΙΒΠ, από την ίδρυσή του στο Ναύπλιο της Μεταπολίτευσης το 1974, στη μνήμη του πατέρα της Ιωάννας Παπαντωνίου, Βασιλείου Παπαντωνίου, μέχρι τη δημιουργία του καινοτόμου μουσείου που φιλοξενεί χρόνια τώρα τις συλλογές του. Η έκθεση παρουσιάζει επίσης μηχανήματα καταγραφής εποχής, χειρόγραφα ημερολόγια ερευνητών μαζί με φωτογραφικό υλικό, ρετρό παιχνίδια μαζί με έργα του Σταθμού, του πρώτου ελληνικού μουσείου παιδικής ηλικίας. Σε ενδυματολογικό επίπεδο, το Δίασμα περιλαμβάνει κομμάτια όπως ένα επετειακό τσαντάκι του οίκου Callista, ένα ταρτάν trench της Vivienne Westwood, στρατιωτικές και σχολικές στολές, κοστούμια από ιστορικές θεατρικές παραστάσεις και χειροποίητα υφάσματα. Επίσης μπορείτε να ανακαλύψετε ειδικές συνεργασίες, όπως αυτή με το διεθνές κίνημα Fashion Revolution, το οποίο επιμελήθηκε μια ενότητα γύρω από το θέμα της βιωσιμότητας, σε συνέργεια με το κοινωνικό εργοστάσιο μόδας Soffa και ελληνικά brand όπως η Amalthea Athens.

Την ίδια στιγμή, ένας κορμός από πέντε χιλιάδες ρούχα και αξεσουάρ αποτελεί το βαρύ πυροβολικό της ευρύτερης συλλογής του ιδρύματος, στο οποίο πάνω από 45.000 αντικείμενα συνδέονται με τον σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό. Το χτίσιμό του οφείλεται στη δυναμικότητα και στο όραμα της Παπαντωνίου, η οποία έμαθε να χειρίζεται υπολογιστή, ώστε να μπορεί να αγοράζει κομμάτια σε διαδικτυακές δημοπρασίες – όπως ένα ρούχο του Charles Frederick Worth, του Βρετανού σχεδιαστή που έζησε στο Παρίσι και θεωρείται ο πατέρας της υψηλής ραπτικής. Στο Ναύπλιο, η συλλογή του ιδρύματος ταξιδεύει στον χρόνο: με αφετηρία τμήματα από κοπτικούς χιτώνες του 6ου αιώνα μ.Χ., φτάνει στο σήμερα με γόβες-στιλέτο του Jimmy Choo, περνώντας από το σύνολο των συλλογών του Γιάννη Τσεκλένη, τις οποίες ο ίδιος παραχώρησε στο ΙΒΠ. Το ίδρυμα έχει στην κατοχή του και κομμάτια Ελλήνων της Διασποράς, μεταξύ των οποίων του Αλεξανδρινού μαέστρου του ντραπέ Jean Desses και του Ελληνοαμερικανού James Galanos. Πριν από το Δίασμα, οι ομάδες του ιδρύματος είχαν παρουσιάσει σημαντικότατες εκθέσεις, όπως οι Πτυχώσεις το 2004 και το Ενδύεσθαι το 2010.
Στο μεταξύ, στο αθηναϊκό μουσείο η έκθεση αγγίζει και τις σκέψεις της οραματίστριας Ιωάννας Παπαντωνίου για την ενδεχόμενη, μελλοντική δημιουργία ενός Ινστιτούτου Πολιτισμού του Ενδύματος. Η ιδέα βασίζεται σε μια σύνδεση του ενδύματος με τον πολιτισμό, μέσα από διαφορετικές επιστημονικές προσεγγίσεις. Μέχρι τότε, το Δίασμα μας προσφέρει μια γιορτή δημιουργίας που χτίστηκε μέσα από ένα έργο ζωής.