Chanel
Chanel
Chanel

Άρωμα CHANEL N°5: Μοντέρνο ετών 100

Από το 1921 μέχρι σήμερα, το άρωμα CHANEL N°5 αντιπροσωπεύει όσο κανένα τις γυναίκες που συμβαδίζουν με την εποχή τους. Ο αρωματοποιός του οίκου, OLIVIER POLGE, εξηγεί πώς τα καταφέρνει.

Παρουσιάζω την κολεξιόν μου με φορέματα στις 5 Μαΐου – τον πέμπτο μήνα του έτους. Θα το ονομάσουμε λοιπόν Νο 5». Έτσι απάντησε στους συνεργάτες της η Coco Chanel όταν μύρισε το πέμπτο από τα δέκα δείγματα αρωμάτων που είχε δημιουργήσει γι’ αυτήν ο Ernest Beaux, προκειμένου να επιλέξει εκείνο που θα ήταν και το πρώτο του οίκου της. Γυναίκα με καινοτόμο πνεύμα, ήθελε να κάνει τη διαφορά και στην αρωματοποιία, με μια σύνθεση που θα αντιπροσώπευε τη μοντέρνα γυναίκα της εποχής της. Ούτε η ίδια δεν μπορούσε να φανταστεί τότε ότι το Chanel Νο 5 θα γινόταν το σύμβολο των σύγχρονων γυναικών στη μετέπειτα εποχή.


©Chanel

Για να το καταφέρει επέλεξε τον Ρώσο αρωματοποιό Ernest Beaux, ο οποίος ανέμειξε ευφυώς συνθετικές αλδεΰδες με φυσικά αποστάγματα, επιτυγχάνοντας μια μίνιμαλ σύνθεση που ανέδιδε μια αίσθηση καθαρότητας. Η επιτυχία που θα ερχόταν έγινε αντιληπτή από την πρώτη στιγμή, καθώς η ζήτηση αυξήθηκε ταχύτατα. Έτσι, το 1924 ακολούθησε το Eau de Toilette. Το 1986, ο Jacques Polge δημιούργησε το Νο 5 Eau de Parfum, ενώ το 2008 παρουσίασε την εκδοχή Νο 5 Eau Première. Ο διάδοχος και γιος του, Olivier Polge, παρουσίασε τη δική του επανερμηνεία το 2016: No 5 L’Eau.


Olivier Polge, CHANEL'S IN HOUSE PERFUMEUR
©Chanel

Στο No 5 κυριαρχεί το άρωμα των λουλουδιών, με το γιασεμί της Grasse, το μαγιάτικο τριαντάφυλλο, το ylang-ylang και τη βανίλια να εξισορροπούν το ένα το άλλο. Με αυτά τα χαρακτηριστικά ξεκίνησε το ταξίδι του έξω από τα σύνορα και πέρα από τον χρόνο, κλεισμένο σε ένα απλό μπουκάλι και συσκευασμένο σε ένα κουτί από λευκό κανσόν με το όνομά του γραμμένο με μαύρα γράμματα – η Chanel δεν αγαπούσε τη «φλυαρία» που υπήρχε στα μπουκάλια των αρωμάτων της εποχής.


Olivier Polge, CHANEL'S IN HOUSE PERFUMEUR
©Chanel

Ποιο είναι όμως το μυστικό πίσω από τη σύνθεσή του; «Είναι πολλά τα μυστικά», μου είπε πρόσφατα στη συνομιλία μας μέσω zoom ο Olivier Polge. «Το Νο 5 ήταν το πρώτο άρωμα μιας σχεδιάστριας μόδας, και η Gabrielle Chanel ήθελε να μεταφέρει σε αυτό κάτι από το στιλ της. Στην εποχή της, τα περισσότερα αρώματα βασίζονταν σε ένα συστατικό, εύκολα αναγνωρίσιμο, ενώ εκείνη ήθελε ένα άρωμα σχεδιασμένο όπως τα φορέματά της: από πολλά διαφορετικά υλικά. Γι’ αυτό μιλάμε για ένα “αφηρημένο” άρωμα.


©Chanel

Κάπως έτσι διατηρήθηκε το μυστήριο γύρω του. Δεν είναι εύκολο να το κατανοήσουν και να το προσεγγίσουν όλοι με τον ίδιο τρόπο. Διαθέτει πολλές όψεις». Και πολλά συστατικά, παρατηρώ, αφού είναι γνωστό ότι χρησιμοποιούνται πάνω από 80. Όμως σήμερα, που η τεχνολογία έχει εξελιχθεί, δεν θα μπορούσε κάποιος να αποκωδικοποιήσει τη μυστική συνταγή του; «Οι νέες τεχνολογίες μπορούν να αναλύσουν όλα τα αρώματα. Αλλά δεν αρκεί. Ακόμα και να βρει κάποιος τη συνταγή του No 5, είμαι βέβαιος πως δεν θα καταφέρει να συλλέξει τις σωστές πρώτες ύλες», απαντά. «Πως η διασημότητα αυτού του αρώματος επηρεάζει τη δουλειά σας όταν δημιουργείτε μια νέα ερμηνεία γύρω από το No 5; Σκοπός σας είναι να επανεφεύρετε τα λουλούδια έτσι ώστε να διαφυλάξετε τη θρυλική κληρονομιά της Chanel ή τα αφήνετε να αποκαλύψουν το δικό τους οσφρητικό αποτύπωμα;»


©Chanel

«Όταν δημιουργώ ένα καινούργιο Chanel No 5, κάνω ένα παιχνίδι με τις πρώτες ύλες, αποκαλύπτοντας τις διαφορετικές όψεις, ας το πούμε έτσι, των λουλουδιών, χωρίς να διαταράσσω την ισορροπία που δίνει αυτό το συγκεκριμένο αποτέλεσμα. Είναι μέρος της δουλειάς μου να έχω ανοιχτά τα μάτια και τη μύτη στις νέες δυνατότητες των πρώτων υλών, όπως τα λουλούδια, τα ξύλα και τα μπαχαρικά. Έτσι, πετυχαίνουμε μια μεγαλύτερη ανάπτυξή τους, με την προσθήκη νέων συστατικών, εμπλουτίζοντας την οσφρητική μας παλέτα». Ακολουθούν όλα τα αρώματα του οίκου τη λογική του Νο 5, στη σκιά της τεράστιας επιτυχίας του; Κουνάει το κεφάλι του καταφατικά: «Προφανώς. Το Chanel No 5 καθορίζει την αρωματική ταυτότητα του οίκου. Πάντα μας επηρεάζει, όπως εξάλλου και πολλούς άλλους δημιουργούς».


©Chanel

Τελευταία ερώτηση: πώς καταφέρνει ένα άρωμα 100 ετών να μη θεωρείται vintage, αλλά να είναι πάντα σύγχρονο; «Είναι ένας συνδυασμός πολλών πραγμάτων, από τη συνταγή μέχρι τη φιλοσοφία πίσω του. Πάντα το αντιμετωπίζουμε σαν καινούργιο, δεν συμβιβαζόμαστε ως προς την ποιότητα των πρώτων υλών, ούτε ως προς την εικόνα του μέσω των γυναικών που το εκπροσωπούν. Κρατάμε εμείς οι ίδιοι ζωντανή τη σχέση μαζί του και το κοινό ακολουθεί. Να γιατί το Νο 5 παραμένει μοντέρνο».


©Chanel

Διαβάστε επίσης | Chanel N°5: H Marion Cotillard ταξιδεύει στο φεγγάρι για τη νέα καμπάνια

Scroll to Top