balenciaga-η-επόμενη-μέρα-και-το-τίμημα-της-πρόκ-252412
©Balenciaga

Κατηγορίες για παιδική πορνογραφία, θεωρίες συνωμοσίας και έκλειση του κοινού για cancellation. Ο οίκος Balenciaga βρίσκεται να εμπλέκεται σε μια κρίση, παραδίδοντας ένα σκληρό μάθημα για το πώς το πάθος της μόδας για πρόκληση, μπορεί να πάρει διαστάσεις σκανδάλου, παγιδεύοντας τους πάντες, από τους influencers, μέχρι τους συνεργάτες και τα στελέχη. Στο επίκεντρο, δύο διαφορετικές Balenciaga διαφημιστικές καμπάνιες που κυκλοφόρησαν αυτή την εβδομάδα, οι φωτογραφίες των οποίων κατηγορήθηκαν πως υπαινίσσονται την παιδική κακοποίηση και πορνογραφία.

Στον απόηχο, οι διευθυντές του brand πρέπει να απαντήσουν τό βασικό ερώτημα: ποιος σκέφτηκε και ποιος ενέκρινε αυτές τις καμπάνιες.

Ο ιδιοκτησίας Kering Group οίκος Balenciaga, είναι γνωστό πως επιδιώκει την πρόκληση, έχοντας κερδίσει δημοφιλία με τις edgy, σατιρικές, anti-fashion ακόμα και πολιτικές θέσεις που προβάλλει ο creative director Demna Gvasalia. Μια σειρά από προκλητικές ενέργειες του οίκου, έχουν λάβει ανάμεικτες κριτικές, ακόμα και για το γεγονός πως ωραιοποιούν τον πόνο, όπως συνέβη με το show της σεζόν Φθινόπωρο/Χειμώνας 2022 που παρουσιάστηκε μια εβδομάδα μετά την εισβολή στην Ουκρανία, μια για πολλούς κακόγουστη αναφορά στην προσφυγική κρίση. Ή τα κατεστραμμένα Paris sneakers, για τα οποία πολλοί θεώρησαν πως ήταν μια μορφή φετιχοποίησης της φτώχειας.

Η μόδα έχει μια ιστορία στο να ξεπερνά τα όρια, σε μια προσπάθεια να προκαλέσει. Τα φυλετικά και σεξουαλικά μη ευαισθητοποιημένα προϊόντα, πηγάζουν από την έλλειψη συμπεριληπτικότητας στην αλυσίδα που παίρνει τις αποφάσεις αποφάσεων. Ωστόσο οι καμπάνιες του οίκου Balenciaga ξέφυγαν πολύ περισσότερο, καθώς όλοι γνωρίζουν πως η παιδική σεξουαλική κακοποίηση είναι ένα μεγάλο λάθος και τέλος.

Οι αντιδράσεις ήταν γρήγορες και εξαπλώθηκαν άμεσα. Μέσα από συνεργασίες με mainstream brands όπως The Simpsons, Adidas, Ikea, ο Demna έκανε τον οίκο Balenciaga πιο προσιτό σε σχέση με τα υπόλοιπα luxury brands, ωστόσο άνοιξε και μια πόρτα σε κριτικές από κύκλους που βγαίνουν πλέον εκτός των ορίων της μόδας. Σε δηλώσεις του τη Δευτέρα, ο οίκος Balenciaga είπε πως αναθεωρεί τη δομή και τον τρόπο λειτουργίας του, τη δημιουργική διαδικασία καθώς και πως θα στηρίξει οργανισμούς που εξειδικεύονται στην προστασία των παιδιών όσο οι έρευνες συνεχίζονται.

Το κοινό θέλει να γνωρίζει γιατί συνέβη αυτό”, εξηγεί ο Mike Sitrick, public relations executive στο Λος Άντζελες. Οι μικρές λεπτομέρειες κάνουν τη διαφορά στη διαχείριση των κρίσεων. Δεν μπορείς απλά να δηλώνεις πως λυπάσαι”.

Το χρονικό

Το σκάνδαλο προήλθε από δύο διαφορετικές καμπάνιες. Η πρώτη κυκλοφόρησε στις 16 Νοεμβρίου για την Balenciaga Gift Shop καμπάνια, που εμφανίζει παιδιά δίπλα σε τσάντες σε σχήμα Teddy Bears από την SS23 συλλογή, σε ένα ντεκόρ που για πολλούς θεωρήθηκε πως έχει BDSM αναφορές, με την υπογραφή του Ιταλού φωτογράφου Gabriele Galimberti. Οι αντιδράσεις ξέσπασαν άμεσα και ο Balenciaga απέσυρε τις εικόνες, απολογούμενος για την προσβολή που προκάλεσε η holiday καμπάνια του.

Σε μια δήλωση στο Instagram, o Galimberti δήλωσε: “Δεν είμαι σε θέση να σχολιάσω τις επιλογές του Balenciaga, αλλά πρέπει να τονίσω πως δεν εμπλέκομαι με κανένα τρόπο στην επιλογή των προϊόντων, των μοντέλων και τον συνδυαμσό τους. Ως φωτογράφος μου ζητήθηκε να αποτυπώσω αυτή τη σκηνή σύμφωνα με το signature στυλ μου. Ως συνήθως για μια εμπορική φωτογράφιση, η διεύθυνση της καμπάνιας και οι επιλογές των αντικειμένων δεν βρίσκονται στα χέρια του φωτογράφου.

Στις 21 Νοεμβρίου το brand κυκλοφόρησε την Garde-Robe καμπάνια, που μετά από ενδελεχή εξέταση, εμφανίζει έγγραφα από απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου το 2008 όπου εξετάζεται το κατά πόσον η νομοθεσία για τις εικόνες σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών περιορίζει τα δικαιώματα της ελευθερίας του λόγου. Στο background της καμπάνιας εντοπίζεται ένα βιβλίο με την τέχνη του Michael Borremans, Βέλγος ζωγράφος η δουλειά του οποίου παρουσιάζει έργα πάνω σε γυμνά σώματα βρεφών καλυμμένα με αίματα. Οι κριτικές ξέσπασαν άμεσα και το #CancelBalenciaga κοινοποιήθηκε από χιλιάδες άτομα, υπογραμμίζοντας τη δύναμη των social media στο να χτίζουν αλλά και να γκρεμίζουν ένα brand σε λίγες μέρες.

Λίγες μέρες αργότερα η Kim Kardashian ανακοίνωσε στους 334 εκατομμύρια followers της στο Instagram ότι επανεξετάζει τη σχέση της με τον Balenciaga, τονίζοντας πως η ασφάλεια των παιδιών είναι το πιο σημαντικό και σε καμία περίπτωση δεν γίνεται να παρουσιάζεται η παιδική κακοποίηση ως φυσιολογική.

Στην απολογία του ο οίκος Balenciaga χρησιμοποίησε τον όρο Εμείς, αναλαμβάνοντας την ευθύνη και τονίζοντας πως θα γίνουν τα απαραίτητα βήματα για να αποφευχθεί κάτι αντίστοιχο.

Originally published on Vogue Business

MHT