"Black Is Beautiful": Η Rihanna αποκαλύπτει την έμπνευση πίσω από τη συλλογή της, Fenty

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest

"Black Is Beautiful": Η Rihanna αποκαλύπτει την έμπνευση πίσω από τη συλλογή της, Fenty

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Courtesy of Fenty
Courtesy of Fenty

Τα διάσημα πράσινα μάτια της Rihanna έλαμπαν όταν κατά την παρουσίαση της κολεξιόν της με την LVMH στο Παρίσι ανακοίνωσε ότι «Κάθε συλλογή θα αλλάζει, θα δείτε αυτά που έρχονται». Θα περιμένουμε λοιπόν εκπλήξεις από την κα Robyn Rihanna Fenty (όπως είναι ολόκληρο το όνομά της), διευθύνουσα σύμβουλο και δημιουργική διευθύντρια του brand Fenty, αλλά αυτό που λίγοι γνώριζαν την περασμένη εβδομάδα ήταν ότι είχε έναν ακόμα άσσο στο μακρύ μανίκι του λευκού jacket-dress που φορούσε: την αποκάλυψη του φωτογραφικού άλμπουμ της κολεξιόν της, εμπνευσμένου από τη δουλειά του φωτογράφου Kwame Brathwaite, ήρωα του κινήματος Black Is Beautiful, κάτω από την ομπρέλα του οποίου δρούσαν οι αφροαμερικανικές δημιουργικές δυνάμεις της Νέας Υόρκης στις δεκαετίες του 1950 και του 1960.

«Προετοιμάζοντας το concept άρχισα την αναζήτηση και στάθηκα σε αυτές τις εικόνες, που με έκαναν να νιώσω ότι ήταν σχετικές με αυτό που κάνουμε τώρα», εξηγεί η Rihanna στη Vogue. Μελετώντας το αρχείο του 81χρονου σήμερα Νεοϋορκέζου φωτογράφου, έπεσε στην αντίληψή της ένα ντοκιμαντέρ για τον μαύρο γυναικείο ακτιβισμό στην Αμερική στη δεκαετία του ‘60, εκπροσωπούμενο από μια ομάδα νέων γυναικών, γνωστών ως Grandassa Models, που μετείχαν στο κίνημα Black Is Beautiful. «Ήταν ένας παράξενος και δυναμικός παραλληλισμός», εξηγεί. «Και είναι πολύ σημαντικό για μένα που μου δόθηκε η άδεια να χρησιμοποιήσω αυτές τις εικόνες».


©Courtesy of Fenty

Αποφασισμένες να σταθούν απέναντι στην κυριαρχία της λευκής λαϊκής κουλτούρας στη μόδα και την ομορφιά, οι Grandassa Models διοργάνωναν δημοφιλή σόου με αφρικανικής έμπνευσης ρούχα και αυθεντικές κομμώσεις. Πολλά χρόνια πριν οι mainstream σχεδιαστές στραφούν και εκείνοι προς αυτή την επιλογή, τα μαύρα μοντέλα υποστηρίχτηκαν από τον Brathwaite και τον μεγαλύτερο αδελφό του, τον γραφίστα Elombe Brath. Οι δυο τους και οι Grandassa Models υπήρξαν σημαντικοί εκπρόσωποι του Black Power movement, μαζί με μουσικούς, συγγραφείς και πολιτικούς της εποχής.

Αυτή η ιστορία, σε συνδυασμό με τις καταβολές της Rihanna και τις προσωπικές της εμπειρίες από τον τόπο καταγωγής της, επιβεβαιώνουν την άρρηκτη σχέση μεταξύ του παρελθόντος και του παρόντος. Πόσο μάλλον που εδώ υπάρχει μια μεγάλη σύμπτωση: «Ο Kwame Brathwaite κατάγεται από τα Μπαρμπάντος! Και το επώνυμό του είναι ίδιο με του παππού μου, το οποίο είχε και η μητέρα μου πριν αποκτήσει το Fenty», εξηγεί.


©Courtesy of Fenty

Η Rihanna δείχνει ένα πορτρέτο της Nomsa Brathwaite από το 1964, με τουρμπάν και πολύ μακριά, εντυπωσιακά σκουλαρίκια: «Είναι η νύφη του», εξηγεί (Η Nomsa ήταν παντρεμένη με τον Brath). Σε μια άλλη φωτογραφία, του 1968, η Nomsa χαμογελάει μπροστά σε έναν χάρτη της Αφρικής – ήταν η εποχή που το κίνημα ξεκίνησε να δραστηριοποιείται εκτός Αμερικής, διαδίδοντας το πολιτικό και κοινωνικό του μήνυμα στην Αφρική και την Καραϊβική.

Μια άλλη φωτογραφία, επίσης του 1968, απεικονίζει τις Grandassa Models στην αίθουσα εκδηλώσεων Renaissance Casino, στο Χάρλεμ, στη λεγόμενη Garvey Day (προς τιμήν του Τζαμαϊκανού πολιτικού ακτιβιστή Marcus Mosiah Garvey, ιδρυτή του Universal Negro Improvement Association and African Communities League υπέρ των δικαιωμάτων των Αφροαμερικανών, ο οποίος οραματιζόταν ένα παναφρικανικό κίνημα επιστροφής των μαύρων στην Αφρική, «προφήτη» επίσης του θρησκευτικο-πολιτικού κινήματος Ρασταφάρι που ευαγγελιζόταν την ένωση της ηπείρου υπό έναν αυτοκράτορα-μεσσία). Στο βάθος ένα πανό γράφει «Buy Black». Μόλις την είδε η Rihanna, θέλησε να μάθει περισσότερα, για να ανακαλύψει τελικά μέσω της συγγραφέως και ιστορικού Tanisha C. Ford, ότι οι Grandassa Models σχεδίαζαν και έραβαν οι ίδιες τα ρούχα τους. Εκτός του ότι ήταν υπέροχες, η επαναστατική τους δημιουργικότητα με έμπνευση την Αφρική, με κομψές ρόμπες, τουρμπάν και κοσμήματα, πυροδότησε ένα κύμα γυναικείας επιχειρηματικότητας, οι οποίες άνοιγαν μπουτίκ με τέτοιο προσανατολισμό, αλλά και τη δημιουργία μιας κοινότητας μαύρων σχεδιαστών, στυλιστών, κομμωτών και μακιγιέρ.


©Courtesy of Fenty

Χωρίς να μπορεί να αγνοηθεί το γεγονός ότι η Rihanna λειτουργεί επιτυχημένα σε πολλούς τομείς -μουσικός, τραγουδίστρια, σχεδιάστρια μόδας, πρότυπο ομορφιάς- το ερώτημα που προκύπτει είναι πώς μπορεί και διαχειρίζεται την καριέρα της παράλληλα με το απαιτητικό Fenty Beauty, τη σειρά εσωρούχων Savage X Fenty και τώρα το brand Fenty; «Δουλεύω ασταμάτητα», απαντά γελώντας. «Οραματίστηκα την επωνυμία Fenty ως μια “δεξαμενή” που θα φέρει κοντά δημιουργικούς ανθρώπους. Ταξιδεύουμε μαζί, τρώμε μαζί, δουλεύουμε μαζί και είναι κάτι που θέλω να συνεχιστεί».

Με άλλα λόγια προσωποποιεί την ψηφιακή, υπερ-συνδεδεμένη εποχή, υιοθετώντας το μανιφέστο του 21ου αιώνα περί πειθαρχημένης και συνδυασμένης δράσης, που τεκμηριώνει με τον τρόπο του ο Kwame Brathwaite. Συστήνοντας τις φωτογραφίες του στη λεγεώνα των οπαδών της, επαναπροσδιορίζει αυτή τη σύνδεση και τους δίνει την ευκαιρία να εμπνευστούν από την προοδευτική μαύρη πολιτιστική επανάσταση που συνέβη όχι και πολύ καιρό πριν, όταν η μουσική, η μόδα, η ομορφιά, η τέχνη και η πολιτική συναντιόνταν σε έναν κοινό τόπο και όλοι δούλευαν από κοινού.


©Courtesy of Fenty

«Και εδώ είναι οι άνδρες που ξεκίνησαν το κίνημα Black Is Beautiful», συνεχίζει η Rihanna δείχνοντας μια φωτογραφία του 1961 με έξι κομψούς εκπροσώπους της African Jazz-Art Society & Studios, «Οι οποίοι αντιμετώπιζαν την jazz ως ένα σύγχρονο αφρικάνικο μουσικό ιδίωμα, το οποίο έπρεπε να ελέγχεται από μαύρους καλλιτέχνες», εξηγεί. Όρθιος στο κέντρο κρατώντας την κάμερά του διακρίνεται ο Kwame Brathwaite, ενώ ο Elombe Brath είναι καθιστός.

Τοποθετώντας τις φωτογραφίες του Brathwaite δίπλα σε εικόνες του μοντέλου Debra Shaw και απόψεις του Λονδίνου επιθυμεί να μεταδώσει στους ανθρώπους ένα πολιτικό μήνυμα καθώς αγοράζουν κομμάτια από τη συλλογή Fenty; «Δεν ξέρω αν είναι πολιτικό μήνυμα ή μια υπενθύμιση ότι οι άνθρωποι πρέπει να πιο ευαισθητοποιημένοι», απαντά χαμογελώντας η Rihanna. «Αλλά σίγουρα θέλουμε να επιστήσουμε την προσοχή στο τι συνέβαινε τότε και τι τώρα, με έναν μοντέρνο τρόπο».

Kwame Brathwaite: Black is Beautiful του Kwame Brathwaite, Tanisha C. Ford και Deborah Willis, μια έκδοση της Aperture.

Scroll to Top