cinemode-ο-jean-paul-gaultier-μας-ξεναγεί-στην-έκθεσή-του-για-200303

Η μόδα και ο κινηματογράφος διατηρούσαν πάντα δυνατούς δεσμούς, με τους κορυφαίους couturiers να αντλούν έμπνευση από iconic φιγούρες της μεγάλης οθόνης και τους σκηνοθέτες να χτίζουν ολόκληρους ρόλους γύρω από ένα φόρεμα ή ένα outfit που τους κέντρισε το ενδιαφέρον στα catwalks. Τα φορέματα της Marilyn Monroe, της Audrey Hepburn, της Catherine Deneuve, η masculine αισθητική της Marlene Dietrich, ακόμα και η κόκκινη μπέρτα του Superman, όλα αποτελούν σύμβολα που με κάποιο μαγικό τρόπο ενώνουν το σινεμά με τη μόδα. Αυτή τη σχέση εξερευνά ο Jean Paul Gaultier μέσα από την έκθεση CinéMode που παρουσιάζεται στο Παρίσι, ένα ταξίδι που εστιάζει στην εξέλιξη ανδρών και γυναικών στον κινηματογράφο.

©Falbalas by Jacques Becker, 1944,

Το σινεμά αποτελούσε πάντα βασικό μέρος της δημιουργικής διαδικασίας του Jean Paul Gaultier, άλλωστε και τα σκηνικά των shows του θα μπορούσαν να αποτελέσουν και backgrounds για ταινίες. Η Cinémathèque είναι το ιδανικό πλαίσιο για να αφήσει κάποιος τη φαντασία του ελεύθερη και να περιπλανηθεί σε αυτό τον κόσμο. O Γάλλος couturier αφιερώνει αυτή την έκθεση στην ηθοποιό και σκηνοθέτη Tonie Marshall, που άνοιξε το φιλμ Falbalas του Jacques Becker το 1945, μια ταινία στην οποία ο Jean Paul Gaultier οφείλει την καριέρα του στη μόδα. “Μια αποκάλυψη. Ήμουν 12 με 13 ετών όταν την είδα και ήξερα αμέσως πως ήθελα να κάνω αυτή τη δουλειά. Ξεκινήσα να σχεδιάζω ξανά και ξανά, ονειρευόμουν να γίνω σαν τον Philippe Clarence, αυτό τον απίστευτο couturier που μοιραζόταν το ίδιο πάθος για τη μόδα και τη ζωή”, εξηγεί ο Jean Paul Gaultier για τη στιγμή που ξεκίνησε να διαγράφει την πορεία του. Αυτό αποτελεί και το πρώτο κομμάτι της έκθεσης.

©Backstage φωτογραφία από την ταινία Who Are You Polly Maggoo?

Συνεχίζοντας την περιήγησή μας βρισκόμαστε στο δεύτερο κομμάτι που ανοίγει ένα διάλογο γύρω από την εξέλιξη των γυναικών και των ανδρών στον κινηματογράφο, από τη γυναίκα-φαντασίωση, τη δυναμική και ανεξάρτητη (για τον Jean Paul Gaultier η Brigitte Bardot  είναι το απόλυτο σύμβολο), μέχρι την αρρενωπότητα του John Wayne ή την εύθραυστη γοητεία του Marlon Brando που πάντα είχε μια πιο θηλυκή πλευρά.

Το ενδιαφέρον μας στρέφεται και στο φουτουριστικό κοστούμι του Bruce Willis στην ταινία “Το Πέμπτο Στοιχείο”, ενώ περνάμε και στα Sixties μέσα από σιλουέτες του οίκου Courrèges, τα Mondrian φορέματα του Yves Saint Laurent ή τα signature metallics του Paco Rabanne. Τέλος οδηγούμαστε στο highlight της CinéMode. Στους τοίχους προβάλλονται αφίσες ταινιών και εξώφυλλα περιοδικών, με τους δύο κόσμους να συνδέονται. “Πολλές ηθοποιοί πρώτα ήταν μοντέλα”, εξηγεί ο Gaultier αναφερόμενος στις Lauren Bacall, Laetitia Casta, Milla Jovovich, Brigitte Bardot. Στο κέντρο του χώρου έχει στηθεί ένα πόντιουμ με μοντέλα να φορούν κοστούμια που είδαμε στην ταινία Saint Laurent του Bertrand Bonello, ενώ προβάλλονται σκηνές από τη Roma του Federico Fellini, το Funny Face που προβλήθηκε το 1957 ή το How To Marry a Millionaire με τις Betty Grable, Marilyn Monroe, Lauren Bacall.

Η έκθεση CinéMode πραγματοποιείται στη Cinémathèque του Παρισιού έως τις 16 Ιανουαρόυ 2022. Παράλληλα υπάρχουν προβολές ταινιών, workshops για παιδιά και ένα κατάλογος που κυκλοφορεί από τον οίκο Flammarion σε συνεργασία με τη Cinémathèque.