costume-art-η-πρώτη-έκθεση-στη-νέα-μόνιμη-γκαλερ-380904
©Collage: “Delphos” gown, Fortuny (Italian), Adèle Henriette Elisabeth Nigrin Fortuny and Mariano Fortuny y Madrazo, 1920s. Gift of Frances J. Kiernan, 2005 (2005.328); Terracotta statuette of Nike, the personification of victory, late 5th century BCE. Rogers Fund, 1907 (07.286.23). Artwork by Julie Wolfe. Image courtesy of The Metropolitan Museum of Art

Η μόδα βγαίνει από το υπόγειο του Metropolitan Museum of Art. Σήμερα ανακοινώθηκε ότι η Costume Art, η έκθεση του Costume Institute για την Άνοιξη 2026, σηματοδοτεί τα εγκαίνια της Condé M. Nast Galleries, μιας έκτασης 12.000 τ.μ. δίπλα στη μεγάλη αίθουσα του Μητροπολιτικού Μουσείου. «Είναι μια τεράστια στιγμή για το Ινστιτούτο Κοστουμιών», λέει ο curator in charge Andrew Bolton. «Θα είναι μετασχηματιστικό για εμάς αλλά πιστεύω επίσης ότι θα είναι μετασχηματιστικό για τη μόδα γενικότερα – το γεγονός ότι ένα μουσείο τέχνης όπως το Met δίνει στην πραγματικότητα μια κεντρική θέση στη μόδα».

Για να σηματοδοτήσει τη σημαντική αυτή περίσταση, ο Bolton έχει σχεδιάσει μια έκθεση που ασχολείται με «την κεντρική θέση του ντυμένου σώματος στην τεράστια συλλογή του μουσείου», συνδυάζοντας πίνακες ζωγραφικής, γλυπτά και άλλα αντικείμενα που καλύπτουν τα 5.000 χρόνια τέχνης που εκπροσωπούνται στο Met, μαζί με ιστορικά και σύγχρονα ενδύματα από το Ινστιτούτο Κοστουμιών.

Costume Art: Η πρώτη έκθεση στη νέα μόνιμη γκαλερί του Costume Institute στο The Met-1
©Photo: Anna-Marie Kellen © The Metropolitan Museum of Art

Αυτό που συνδέει κάθε τμήμα και κάθε γκαλερί στο μουσείο είναι η μόδα, ή το ντυμένο σώμα», λέει ο Bolton. «Είναι το κοινό νήμα σε όλο το μουσείο, κάτι που ήταν στην πραγματικότητα η αρχική ιδέα για την έκθεση, αυτή η επιφοίτηση: Ξέρω ότι συχνά μας έχουν θεωρήσει ως το θετό παιδί, αλλά, στην πραγματικότητα, το ντυμένο σώμα είναι στο επίκεντρο κάθε γκαλερί που συναντάτε. «Ακόμα και το γυμνό δεν είναι ποτέ γυμνό», συνεχίζει. «Είναι πάντα χαραγμένο με πολιτισμικές αξίες και ιδέες».

Το χάσμα μεταξύ τέχνης και μόδας επιμένει πεισματικά παρά τις εκθέσεις του Ινστιτούτου Κοστουμιών όπως το «Heavenly Bodies: Fashion and the Catholic Imagination», η οποία ήταν η έκθεση με τις περισσότερες επισκέψεις στην ιστορία του Met με 1,66 εκατομμύρια επισκέπτες. Ο Bolton θεωρεί ότι η ιεραρχία διαρκεί ακριβώς λόγω της σύνδεσης των ρούχων με το σώμα. «Η αποδοχή της μόδας ως μορφή τέχνης έχει πραγματικά συμβεί με τους όρους της τέχνης», εξηγεί.

Costume Art: Η πρώτη έκθεση στη νέα μόνιμη γκαλερί του Costume Institute στο The Met-2
©Photo” Anna-Marie Kellen © The Metropolitan Museum of Art

Έχει οργανώσει την έκθεση γύρω από μια σειρά θεματικών τύπων σώματος, χωρισμένων σε τρεις κατηγορίες. Αυτές περιλαμβάνουν σώματα πανταχού παρόντα στην τέχνη, όπως το κλασικό σώμα και το γυμνό σώμα· άλλα είδη σωμάτων που παραβλέπονται συχνότερα, όπως τα γερασμένα σώματα και τα έγκυα σώματα· και ακόμη περισσότερα που είναι καθολικά, όπως το ανατομικό σώμα. Η έκθεση του Bolton έχει μια πολύ πιο εκτεταμένη άποψη για το υλικό από ό,τι προωθεί συχνά η ίδια η βιομηχανία της μόδας, με τα λεπτά μοντέλα της και τις στενές σειρές μεγεθών. «Η ιδέα ήταν να επαναφέρουμε το σώμα στις συζητήσεις για την τέχνη και τη μόδα και να αγκαλιάσουμε το σώμα, όχι να το αφαιρέσουμε ως τρόπο ανύψωσης της μόδας σε μορφή τέχνης», εξηγεί.

Πράγματι, η έκθεση έχει σχεδιαστεί από τη Miriam Peterson και τον Nathan Rich του Brooklyn firm Peterson Rich Office, για να δώσει προτεραιότητα στη μόδα. Στην ψηλοτάβανη αίθουσα των γκαλερί Condé M. Nast (υπάρχει επίσης μια αίθουσα με χαμηλά ταβάνια), τα ρούχα θα εκτίθενται σε μανεκέν τοποθετημένα σε βάθρα 2,8 μέτρων, στα οποία θα ενσωματωθούν τα έργα τέχνης. «Όταν μπαίνεις μέσα, το μάτι σου σηκώνεται αμέσως, κοιτάς πρώτα τα ρούχα», λέει ο Bolton.

Costume Art: Η πρώτη έκθεση στη νέα μόνιμη γκαλερί του Costume Institute στο The Met-3
©Photo: Anna-Marie Kellen © The Metropolitan Museum of Art

Ακόμα πιο δυναμικά, η καλλιτέχνιδα Samar Hejazi έχει αναλάβει να δημιουργήσει καθρέφτες για τα μανεκέν της έκθεσης. «Πάντα ήθελα να προσπαθήσω να γεφυρώσω το χάσμα μεταξύ του θεατή και του μανεκέν», ξεκινάει ο Bolton. Με ένα «μανεκέν όπου το πρόσωπο είναι ένας καθρέφτης, κοιτάς τον εαυτό σου. Μέρος αυτού είναι να αναλογιστείς την βιωμένη εμπειρία των σωμάτων που κοιτάς, αλλά και να συνδέσεις την δική σου βιωμένη εμπειρία – για να διευκολύνεις την ενσυναίσθηση και τη συμπόνια». Πηγαίνοντας ένα βήμα παραπέρα, το μουσείο θα προσκαλέσει σε casting πραγματικά σώματα για να φορέσουν τα ρούχα. «Καθώς περνάτε από την έκθεση, [η έκθεση] θα αμφισβητήσει τις κανονιστικές συμβάσεις και, με τη σειρά της, θα προσφέρει πιο ποικίλες εικόνες της ομορφιάς».

Costume Art: Η πρώτη έκθεση στη νέα μόνιμη γκαλερί του Costume Institute στο The Met-4
©Photo: Anna-Marie Kellen © The Metropolitan Museum of Art

Η έκθεση «Costume Art» είναι η πρώτη από τις εκθέσεις του Bolton που δεν έχει υπότιτλους. Η απλότητα του ονόματος της έκθεσης ενισχύει τον στόχο της: ότι η μόδα πρέπει σίγουρα να θεωρείται στο ίδιο επίπεδο με την τέχνη. «Το σκέφτηκα πολύ, πολύ προσεκτικά», λέει ο Bolton. Μάλιστα, μόλις πριν από δύο εβδομάδες, η έκθεση είχε μια άνω και κάτω τελεία και έναν υπότιτλο. «Αλλά μετά το αφαιρέσαμε και ήταν σαν να βγάζαμε έναν κορσέ», γελάει. «Σκέφτηκα ότι αυτό ακριβώς θα έπρεπε να είναι. Είναι τολμηρό, είναι δυνατό, είναι μια δήλωση πρόθεσης». Ο στόχος, συνεχίζει, «δεν είναι να δημιουργηθεί μια νέα ιεραρχία». Απλώς πρέπει να διαλύσουμε αυτήν την ιεραρχία και να επικεντρωθούμε στην ισοδυναμία – ισοδυναμία έργων τέχνης και ισοδυναμία σωμάτων.»

Costume Art: Η πρώτη έκθεση στη νέα μόνιμη γκαλερί του Costume Institute στο The Met-5
©Photo: Anna-Marie Kellen © The Metropolitan Museum of Art

To Costume Art, που κατέστη δυνατό χάρη στον Jeff και τη Lauren Μπέζος, με χρηματοδότηση επίσης από τους Saint Laurent και Condé Nast, θα διαρκέσει από τις 10 Μαΐου 2026 έως τις 10 Ιανουαρίου 2027, ακολουθώντας το Met Gala στις 4 Μαΐου 2026, το οποίο παρέχει στο Ινστιτούτο Κοστουμιών την κύρια πηγή χρηματοδότησης για όλες τις δραστηριότητες.

MHT