δέκα-με-τόνο-272642
©Zeus + Δione

Το πρώτο πουκάμισο Zeusione με την ιδιαίτερη ύφανση δεν πέρασε απαρατήρητο. Πάνω στο μετάξι ένα παραδοσιακό μοτίβο, γνωστό στους ειδήμονες της ελληνικής υφαντικής ως «σπαθωτό», απέπνεε διακριτική κομψότητα, δίνοντας στο ρούχο χαρακτήρα. Στην ετικέτα του, ένα λογότυπο με δύο ονόματα γραμμένα με λατινικά στοιχεία έμοιαζε με μικρό «παράθυρο με θέα» σε έναν αλλιώτικο κόσμο: ο Ζευς και η Διώνη, οι κατά τον Όμηρο γονείς της θεάς Αφροδίτης, έρχονταν από το μυθολογικό παρελθόν για να κομίσουν κάτι καινούργιο στο σύγχρονο ενδυματολογικό τοπίο. Δέκα χρόνια μετά, η πρώτη εκείνη συλλογή πουκαμίσων, γνωστή ως Hera, ανανεώνεται χρωματικά κάθε σεζόν, ενώ ο οίκος έχει βρει τη θέση του στην εγχώρια και διεθνή αρένα της μόδας. Ο χρόνος, βέβαια, παραμένει σχετικός.

Δέκα με τόνο-1
©Yiorgos Kaplanidis@This is not another agency

Πόσο αργά ή και γρήγορα πέρασε αυτή η τόσο παραγωγική δεκαετία για εκείνους που δημιούργησαν το brand; «Εξαρτάται από τη στιγμή. Υπάρχουν κάποιες φορές που αισθάνομαι ότι δεν έκανα τίποτε άλλο στη ζωή μου και ότι είχα γεννηθεί μέσα σε αυτό, και άλλες που σκέφτομαι ότι η κόρη μου ήταν τότε 4 ετών και σήμερα 15. Κι εκεί κάπως ταράζομαι για το πώς περνάνε τα χρόνια χωρίς να το καταλάβω. Κατά τη διάρκεια μιας καριέρας κάνεις συχνά ανασκόπηση και αυτοκριτική, αναρωτιέσαι πού είσαι και πού θέλεις να πας. Προσωπικά δεν το έχω κάνει ακόμα, δεν έχω προλάβει, γιατί με οδηγεί από μόνο του όλο αυτό, έχει τη δική του δυναμική», μου λέει η συνιδρύτρια του brand, Δήμητρα Κολοτούρα. Η Ελλάδα εμπνέει. Πολλοί ταλαντούχοι Έλληνες και διεθνείς σχεδιαστές το έχουν αποδείξει μέσα στα χρόνια. Όπως και η Zeusione, που λειτουργεί με μια ολιστική προσέγγιση συνδέοντας το χθες με το σήμερα, τη στιγμή που η οργανική της διαδρομή εξελίσσεται σύμφωνα με τους κανόνες της παγκόσμιας βιομηχανίας – βάσει ολοκληρωμένου σχεδίου.

Δέκα με τόνο-2
©Zeus + Δione

Μια αυθόρμητη απόφαση

Η ιστορία ξεκίνησε μια γλυκιά βραδιά στη Σύρο, όπου δύο φίλες, η Δήμητρα Κολοτούρα και η Μαρέβα Γκραμπόφσκι, περνούσαν την ώρα τους συζητώντας. «Ήταν μια παρορμητική κουβέντα δύο γυναικών που είχαμε ήδη τις δικές μας καριέρες και, εκδηλώνοντας τον ρομαντισμό και την αγάπη μας για την πατρίδα, είπαμε γιατί όχι; Γιατί να μη φτιάξουμε ένα brand που να μεταφράζει την παράδοσή μας με ωραίο τρόπο, να διατηρεί θέσεις εργασίας και να ενισχύει τη χειροτεχνία κάτω από μια ομπρέλα; Ένα “γιατί όχι” που λέμε κατά καιρούς, όταν κάτι γίνεται στη ζωή μας και αλλάζουμε πίστα», θυμάται η Δήμητρα Κολοτούρα. Αυτή η κοινή τους απόφαση ήρθε σε μια δύσκολη περίοδο για την Ελλάδα. «Η χώρα πέρναγε δύσκολα τότε, τα διεθνή μέσα μιλούσαν περί Grexit, μας περιέγραφαν ως εκείνους που καταναλώνουμε και δεν παράγουμε. Κι εμείς αντιδράσαμε. Δεν μείναμε στο “γιατί όχι”», παραδέχεται. Όταν λοιπόν επέστρεψαν στην Αθήνα, εκπόνησαν ένα business plan και ξεκίνησαν μια σειρά από ταξίδια ανά την επικράτεια. Το στοίχημα ήταν να βρουν με ποιους θα μπορούσαν να συνεργαστούν, ώστε η παραγωγή –από τις πρώτες ύλες μέχρι το πιο μικρό κέντημα– να μείνει στην Ελλάδα. Τα υπόλοιπα είναι ιστορία, την οποία συνέχισε να γράφει μόνο η μία από τις συνεταίρους, από τη στιγμή που η Μαρέβα Γκραμπόφσκι αποφάσισε να αποχωρήσει από την εταιρεία, όταν ο σύζυγός της, Κυριάκος Μητσοτάκης, ανέλαβε την πρωθυπουργία της χώρας. «Ήταν μια επώδυνη απόφαση που όμως έπρεπε να πάρουμε και η οποία τελικά ωφέλησε και τις δύο πλευρές, γιατί η πολιτική είναι ένα παιχνίδι που δεν γνωρίζει κανόνες», σημειώνει η Κολοτούρα.

Δέκα με τόνο-3
©Zeus + Δione

Δέκα με τόνο

Φέτος, τη χρονιά των δέκατων γενεθλίων της, η Zeusione πατάει γερά πάνω στα ελληνικά της βιώματα και παρουσιάζει τον πιο σοφιστικέ εαυτό της. Στη συλλογή Resort 23, για παράδειγμα, το φαρδύ παντελόνι Alcyone με τη «σπαθωτή» ρίγα στο πλάι «συνομιλεί» με το ασύμμετρο τοπ Aelo. Παράλληλα, προτείνει αποκλειστικά projects, όπως τη συλλογή γυαλιών ηλίου Emily in Paris σε συνεργασία με το Netflix, αλλά και τη σειρά σανδαλιών Zeusione x Ancient Greek Sandals, αποτέλεσμα της σύμπραξης δύο επιτυχημένων ελληνικών ονομάτων. Πώς θα χαρακτηρίζαμε το DNA της Zeusione; αναρωτιέμαι. «Η ελληνική κουλτούρα, ο πολιτισμός και η κληρονομιά μας. Αυτοί είναι οι πυλώνες μας και μεταφράζονται στους κώδικες του brand. Κάθε τι αυθεντικό, σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής μας, μας εμπνέει», εξηγεί η Δήμητρα Κολοτούρα.

Δέκα με τόνο-4
©Zeus + Δione

Στο ξεκίνημα, τους πυλώνες αυτούς τους εξερεύνησε η νέα και ταλαντούχα σχεδιάστρια Λύδια Βουσβούνη. Σήμερα, καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου είναι ο Ελληνο-αυστριακός Marios Schwab. Με πολυετή εμπειρία στο Λονδίνο, όπου αποφοίτησε από το Central Saint Martins, ο σχεδιαστής ενώνει τα δημιουργικά του πιστεύω με τη φιλοσοφία του brand. Έχει απαλύνει τις πιο αυστηρές, αρχικά, σιλουέτες, ενώ εξερευνά με ζήλο την ελληνική παράδοση και τις πρώτες ύλες, ανταποκρινόμενος στο αίτημα πιο ηθικών πρακτικών στη μόδα. «Είναι ένας καταπληκτικός creative director ο Μάριος, έχει ανακαλύψει διάφορες παραμέτρους και τις αναδεικνύει. Εμφυσά επίσης μια νεανική πνοή – βλέπουμε ντένιμ και πλισέ, στοιχεία με τα οποία δεν είχαμε ασχοληθεί στο παρελθόν, έναν μοντερνισμό που έλειπε, ενώ επίσης έχει υπογραμμίσει τη θηλυκότητα», σημειώνει η Κολοτούρα. Την ίδια στιγμή η Zeusione αναπτύσσεται ως ένα lifestyle και όχι μόνο ενδυματολογικό brand. Σε αυτό το πλαίσιο δημιούργησε πριν από λίγο καιρό μια πρώτη συλλογή για το σπίτι, με την υπογραφή επίσης του Schwab. Η παρουσίασή της έγινε στο Παρίσι, όπου ένα διεθνές κοινό είχε την ευκαιρία να θαυμάσει από κοντά χειροποίητες πήλινες κανάτες με το σπαθωτό μοτίβο και επίχρυσα μπρούντζινα κηροπήγια, μεταξύ άλλων.

Δέκα με τόνο-5
©Zeus + Δione

Τη φετινή γενέθλια χρονιά της, η Zeusione μπορεί να υπερηφανεύεται ότι κέρδισε το στοίχημα που έπεσε στο τραπέζι εκείνο το βράδυ στο κυκλαδίτικο νησί. Στο Σουφλί, για παράδειγμα, έδωσε την ευκαιρία στην ιστορική κοινότητα του ελληνικού μεταξιού να ανοίξει ένα νέο παραγωγικό κεφάλαιο, μέσα από τη συνεργασία με τον Κώστα Μουχταρίδη, στο εργοστάσιο του οποίου παράγεται το Zeusione σπαθωτό. Η ανάπτυξη του brand έδωσε επίσης εργασία σε μονάδες που έκλειναν στην περιφέρεια και στην ακριτική Ελλάδα, ενώ παράλληλα ανέδειξε τη δουλειά εξαιρετικών τεχνιτών, όπως του ελληνοράπτη Άρη Τζονευράκη στο Άργος. «Καταφέραμε να ρίξουμε φως σε κάποια πράγματα που ήταν ξεχασμένα, περιθωριοποιημένα και τα αντιμετωπίζαμε με σνομπισμό, κάτι που σιγά σιγά νομίζω ότι αντιστρέψαμε», παρατηρεί η Κολοτούρα. Απόδειξη αυτού είναι και η υφασμάτινη συνέργεια της Zeusione και του Κώστα Μουχταρίδη που χρησιμοποιήθηκε στη συλλογή Dior Resort ’22 της Maria Grazia Chiuri και παρουσιάστηκε στην Αθήνα το 2021.

Δέκα με τόνο-6
©Zeus + Δione

Πώς, όμως, εισπράττει όλο αυτό το storytelling η διεθνής αγορά; «Από την εμπειρία μου στο εξωτερικό παρατηρώ ότι υπάρχουν δύο είδη καταναλωτών: εκείνοι που βλέπουν κάτι και, ανεξάρτητα από το αν έχει οικολογική συνείδηση, θα το αγοράσουν γιατί τους αρέσει και οι ευαισθητοποιημένοι, που θα ψάξουν για ένα brand με τέτοιες προδιαγραφές. Έχουμε φανατικούς πελάτες στις ΗΠΑ, στη Γαλλία και στη Βρετανία, οι οποίοι περιμένουν με ανυπομονησία κάθε νέα μας κολεξιόν. Αλλά και άλλους που αγοράζουν κάτι δικό μας επειδή τους αρέσει και δεσμεύονται ακόμα περισσότερο όταν μαθαίνουν τη φιλοσοφία μας. Έχουμε εξαπλωθεί σε διάφορα μέρη του κόσμου, από το Τόκιο μέχρι την Καλιφόρνια», προσθέτει. Ανάμεσα στις «οπαδούς» τους περιλαμβάνονται διάσημες γυναίκες, όπως η Maggie Gyllenhaal, η Carla Bruni και οι βασίλισσες της Ιορδανίας και της Ολλανδίας, Ράνια και Μάξιμα. Τι φέρνουν οι επόμενες συλλογές του οίκου που θα ιντριγκάρουν αυτό το εκλεκτικό κοινό; «Στη συλλογή S/S ’23 υπάρχει ένα στοιχείο που εκ πρώτης όψεως θα έλεγα ότι κινείται κόντρα στη δική μου αισθητική, αλλά ανυπομονώ να το φορέσω και να δω να το φορούν και άλλοι. Ο Μάριος έχει χρησιμοποιήσει ένα ύφασμα χρυσό, σαν τσαλακωμένο πλισέ, που έκανε αίσθηση στο Παρίσι όταν το παρουσιάσαμε. Αλλά και όλοι οι πειραματισμοί που κάνουμε με κρατάνε με κομμένη την ανάσα. Αυτή είναι και η πρόκληση», σημειώνει.

Δέκα με τόνο-7
©Zeus + Δione

Ομάδα που κερδίζει

Στο μεταξύ, η πρώτη δεκαετία του brand θα γιορταστεί τον Μάιο με μια μεγάλη εκδήλωση στην Πλάκα, επιφυλάσσοντάς μας και μια έκπληξη, καθώς θα είναι επίσης μια εκδήλωση χαράς για μια ολόκληρη ομάδα – η εταιρεία απασχολεί 30 άτομα, έχει πολλούς συνεργάτες σε όλη τη χώρα, ενώ στο «αρχηγείο» της στου Ψυρρή νέοι επαγγελματίες που αποφοιτούν από σχολές μαθαίνουν δίπλα σε έμπειρα χέρια. «Μόνος του κανείς δεν καταφέρνει τίποτα», τονίζει η Κολοτούρα. «Ομάδα, ομάδα, ομάδα! Σε αυτά τα δέκα χρόνια έχουμε περάσει πολλά, όμως παραμένουμε δεμένοι, αγαπημένοι και όλοι έχουν μερίδιο επιτυχίας, όλοι εκείνοι που βρίσκονται πίσω από τα φώτα». Υπάρχει κάτι που να την εκπλήσσει όλα αυτά τα χρόνια; «Πρώτα απ’ όλα έχω εκπλαγεί από τον εαυτό μου, δεν περίμενα να φτάσουμε σε τέτοιο επίπεδο και, φυσικά, μας λέω “μπράβο!”», απαντά. «Όταν τέθηκε το θέμα να συνεχίσω μόνη μου, ήταν σαν να έπεφτε ένα βουνό στις πλάτες μου. Το έκανα και προχώρησα. Έχω εκπλαγεί επίσης από ανθρώπους που δεν το περίμενα, και όμως έβαλαν πλάτη και προχωρήσαμε μαζί, αλλά και με άλλους οι οποίοι για λόγους μικρούς έκαναν πίσω. Όλα αυτά είναι μέρος της ζωής, δεν μένω ποτέ στα όσα συμβαίνουν, προχωράω μπροστά». Πού συναντιούνται τα σχέδια και τα όνειρά της για το μέλλον του brand; «Και πριν από πέντε χρόνια να με ρωτούσαν, πάλι την ίδια απάντηση θα έδινα: Θα ήθελα η Zeusione να είναι ένα κυρίαρχο brand παγκοσμίως. Να ανοίξουμε τα φτερά μας περισσότερο. Και θα γίνει σιγά σιγά, με βήματα σταθερά», καταλήγει.