Γεννημένος στο Arrasate-Mondragon, στην περιοχή των Βάσκων στη Βόρεια Ισπανία, το 1981, ο Julen Morras Azpiazu στον ελευθερο του χρόνο συλλεγει σπάνιες εκδόσεις περιοδικών, βιβλίων και καταλόγων μόδας. Ο Filep Motwary συναντηθηκε μαζι του για μια αποκλειστικη ξενάγηση στο πολυτιμο αρχείο του.
Πώς ξεκίνησε το ενδιαφέρον σας για τη μόδα, κάτω από ποιες συνθήκες;
Ανέκαθεν με ενδιέφερε η δυναμη της ομορφιας! Αυτη η εμμονη ξεκίνησε μέσα από τις συλλογες περιοδικών της μητέρας και της αδελφής μου αντιστοιχα. Θυμάμαι ποση εντυπωση μου έκαναν οι φωτογραφισεις μοδας στη Vogue, τα ρούχα και τα μοντέλα, κάτι που συμβαίνει μέχρι σήμερα.
Most Read Articles
Στη περίφημη συλλογη σας συγκαταλέγονται πολύ παλιές εκδόσεις της Vogue, του Harper’s Bazaar μαζί με σπάνιους καταλόγους, βιβλια κλπ. Πως ξεκίνησε και πόσο μεγάλο είναι σήμερα το αρχείο σας;
Δεν ήταν αυτοσκοπος το να γινω συλλεκτης, ωστοσο πρέπει να πω ότι η προέλευσή αυτης της κατάληξης έγκειται στη θέλησή μου να μάθω περισσότερα για τρεις εμβληματικές φιγούρες της μόδας: τον couturier Cristóbal Balenciaga, την fashion editor Diana Vreeland και τον φωτογράφο Richard Avedon. Μεγαλώνοντας σε μια εποχή πριν από το διαδίκτυο, η πρόσβαση στο έργο αυτών των τριών μεγάλων μορφών της μόδας ήταν πολύ περιορισμένη, οπότε αποφάσισα να το αναζητήσω απευθείας από την πηγή του. Κάποτε στη Βαρκελώνη μου δόθηκε η ευκαιρία να αγοράσω παλιά τεύχη της Vogue απο μια υπαίθρια αγορά βιβλίων. Σιγά σιγά, το ενδιαφέρον μου για τα περιοδικά όλο και μεγάλωνε και σημερα η συλλογη μου έχει φτάσει περίπου στα 5000 τεύχη. Μου αρέσει επίσης να συλλέγω βιβλία, καταλόγους μόδας καθώς και τέχνης.
Τι σημαίνει για εσας αυτο το αρχειο, τι σας προσφέρει και πως σας συνδέει με άλλο κόσμο που ενδεχομένως μοιράζεται τα ίδια ενδιαφέροντα;
Το πιο σημαντικο στοιχειο που αποκομίζω απο το αρχειο ειναι η πληροφορια. Τα περιοδικά λειτουργούν ως μέσο για να δει κάποιος την δουλειά των μεγάλων σχεδιαστών και πως αυτη μεταφράζεται μέσα απο το εργο των φωτογράφων, των illustrators ή των επιμελητών μόδας μιας συγκεκριμένης περιόδου. Ειναι ενας αμεσος τροπος για να μαθεις πληροφοριες γυρω απο τα καταστήματα στα οποια διατίθενται οι δημιουργιες οι οποιες παρουσιάζονται μέσα στα περιοδικά και μαζι τα υφάσματα, Πράγματι ένα περιοδικο αποτελει μια μοναδικη ευκαιρια να δει κάποιος την εξέλιξη της μόδας ενώ καθοριζει την αισθητική μέσα στο χρόνο, ως ενα πορτραιτο που φτιάχτηκε με απόλυτη ακρίβεια! Μου δίνει μεγάλη χαρά να μοιράζομαι αυτο το αρχειο με αλλους.
Θα σου ήταν εύκολο να μας κάνετε μια μικρή ανάλυση της προσέγγισης της τεκμηρίωσης της μόδας του προηγούμενου αιώνα (δεκαετία 50’60’70 κ.λπ) και να τη συγκρίνεται, ισως, με αυτό που αντιπροσωπεύουν τα περιοδικά σήμερα;
Η μόδα βρισκεται σε μια συνεχη, εξελικτικη τροχια και οι αλλαγές που φέρνει είναι γρήγορες και ριζοσπαστικές, γεγονός που ωθεί τα περιοδικά να ρυθμιζονται ανάλογα ώστε να συμβαδίσουν με την εποχή και τη νέα προσέγγιση που έχουν οι καταναλωτές ως προς τις τάσεις και τα ίδια τα ρούχα. Αρκει να θυμηθουμε οτι κατά τη διάρκεια του 20ου αιώνα τα περιοδικά συνήθιζαν να περιγράφουν τα ρούχα με ακρίβεια, όχι μόνο σε σχέση με υλικά και την κατασκευή τους, αλλά και στον τρόπο που θα έπρεπε να φορεθούν. Σήμερα το κοινό δεν ενδιαφέρεται για αυτές τις πληροφορίες και δυστυχώς το επίκεντρο είναι πλέον οι διασημότητες, η επωνυμία και το πως αυτες οι πληροφορίες θα καταστούν viral! Είναι ένας εντελώς διαφορετικός κόσμος!
Τι είδους συνεργασίες προέκυψαν μέσα από αυτο το τόσο ιδιαίτερο χόμπι και τι σκοπεύετε να κάνετε με το αρχείο σας στο μέλλον;
Έχω εξαιρετες συνεργασίες με μουσεία εδώ στην Ισπανία, στα οποια δανείζω αρχειακό υλικό για εκθέσεις, καθώς και συνεργασίες με βιβλία και άλλες εκδόσεις που εστιάζουν στη μόδα και την ιστορία της. Τα social media μού έδωσαν την ευκαιρία να επικοινωνήσω με μοντέλα, σχεδιαστές και φωτογράφους που είναι αλλωστε οι πρωταγωνιστές της ερευνητικής μου εργασίας. Γνώρισα υπέροχους ανθρώπους με τους οποιους γίναμε φίλοι.