Τις χαιρετιστήριες Covid-19 αγκωνιές συνόδευαν πλατιά χαμόγελα, ενώ δεν έλειψαν και κάποιες αρκετά διστακτικές αγκαλιές. Για όσους και όσες βρεθήκαμεστα “φυσικά” ντεφιλέ της πρόσφατης εβδομάδας μόδας του Λονδίνου, η χαρά της επιστροφής και συνεύρεσης γύρω από την πασαρέλα – ύστερα από την επιβεβλημένη επίδειξη ενός υγειονομικού πιστοποιητικού – ήταν παραπάνω από εμφανής.
«Στο Λονδίνο υπάρχει έναbuzz,χαιρόμαστε που βλέπουμε και πάλι ο ένας τον άλλον και παραμένουμε αισιόδοξοι. Πρέπει να εστιάσουμε στα θετικά», μου ανέφερε οJustin Thornton, δημιουργικό “ήμισυ” του οίκου Preen, στο μινιμαλιστικό ξενοδοχείο Bulgari στο Knightsbridge, λίγες ώρες μετά την άφιξημου στη βρετανική πρωτεύουσα. Βρισκόμασταν σε μιασουίτα και ο απογευματινός ήλιος έπεφτε πάνω σε κάποια από τα κομμάτια της συλλογήςSS22,την οποίαo Thorntonπαρουσίαζε μαζί με τη σύντροφο και παρτενέρ στηνPreen, Thea Bregazzi. «Θυμάστε τα χρωματιστά αλλά και τα ασπρόμαυρα πλάνα που σημείωναν τη λήξη του ημερήσιου προγράμματος της τηλεόρασης τα παλαιότερα χρόνια; Η έμπνευση της συλλογής προέρχεται από εκεί».
Η συλλογή είχε πολλά χαρακτηριστικά Preen στοιχεία, όπως φλοράλ εμπριμέ, όμως τα neoprene “επιστήθια” κομμάτια που τα συνόδευαν ήταν εντελώς φρέσκα. Δεν έλειπε βέβαια και το βιώσιμο στοιχείο, μεvintageκομμάτια υφασμάτων να ενώνονται σε πλεκτά πουλόβερ μέσω upcycling.Από τα πιο όμορφα ρούχα της κολεξιόν ήταν δύο πλισέ φορέματα με παιχνίδια χρωμάτων και κοψίματος.
H παιχνιδιάρικη δημιουργική διάθεση δεν λείπει ποτέ από τοΛονδίνο της μόδας, μια εκ των Big Four πόλεων που ιστορικάφιλοξενούν τις πιο trend-setting επιδείξεις μόδας παγκοσμίως. Εδώ, το ανερχόμενο ταλέντο συναντά τοestablished,για να συνεχίσουνμαζί μια ενδυματολογική ιστορίαπου ισορροπεί ανάμεσα στην παράδοση και την καινοτομία.
Από τις 16 μέχρι και τις 21 Σεπτεμβρίου, το London Fashion Weekεπέστρεψε, σε μορφή “phygital” αυτήν τη φορά –ένα κράμα φυσικώνκαι ψηφιακών παρουσιάσεων. Ντεφιλέ σε διάφορα σημεία της πόλης, διαδικτυακές πρεμιέρες ταινιών μικρού μήκους με συλλογές SS22, ραντεβού για πριβέ παρουσιάσεις και πολλά βραδινά πάρτυ αποτέλεσαν τον κορμό μιας εβδομάδας μόδας η οποία φιλοξένησε 130 δημιουργικά ονόματα μέσα από 79 φυσικές παρουσιάσεις, μεταξύ των οποίων 28 catwalks.
Μια εβδομάδα μόδας σηματοδοτεί μια ευρύτερη ευκαιρία για προβολή και το British Fashion Council, ο επίσημος φορέας πουδιοργανώνει την εβδομάδα, βρέθηκεξανά στις επάλξεις, οργανώνοντας μια σειρά δράσεων που συμπλήρωναν ταshowτου επίσημου ημερολογίου, όπως το ψηφιακό DiscoveryLAB, αλλά και το LONDONshowROOMS για περαιτέρω προβολή σχεδιαστώνκαι brand.Το British Fashion Council & The Clearpay Collective – με την Clearpay να αποτελεί επίσημο παρτενέρ του London Fashion Week –ανέδειξε ειδικές δράσεις με σχεδιαστές όπως ηCharlotte Knowles (KNWLS) καιο Michael Halpern (Halpern),ενώ η διοργάνωση συνεργάστηκε και με τον δήμαρχο του Λονδίνου, Sadiq Khan. Απόντες, για μια ακόμα σεζόν, άνθρωποι της μόδας απόΑσιατικές χώρες. Όμως για την Ιαπωνική αγορά, μια ειδική συνεργασία τουBritish Fashion Councilμε την εφημερίδαAsahi Shimbun για εκτενή κάλυψη της εβδομάδας διαδικτυακά, έδωσε σεΙάπωνες fashion loversπρονομιούχα ψηφιακή πρόσβαση.
Κι αν και μεγάλα ονόματα, όπως οBurberry,δεν έδωσαν αυτήν τη φορά το παρών στην πασαρέλα, σε περιοχές όπως τοMayfair, η Belgraviaκαι το Chelsea, η μόδα βρέθηκε στο προσκήνιο ποικιλοτρόπως. Το εκλεκτικό πολυκατάστημα Browns άνοιξε τις πόρτες του στη νέα διεύθυνση του στο Mayfair, ο οίκοςDiorοργάνωσε παρουσιάσεις τεχνογνωσίας, ενώ η Πρεσβεία της Πορτογαλίας φιλοξένησε ανερχόμενους Πορτογάλους σχεδιαστές κοσμημάτων.
Την ίδια στιγμή, η πόλη διατήρησε την φήμη της ως πόλος έλξης νέου αίματος. Και απόδειξη αυτού ήταν η “ενθρόνιση” του TikTok ως η πιο hotψηφιακή εφαρμογήαυτήν τη στιγμή εκεί έξω, καθώς το μέσο κοινωνικής δικτύωσης (όπουη πλειοψηφία των ακολούθων ανήκειστην προεφηβική και εφηβική ηλικία) συνεργάστηκε με τοBritish Fashion Council για την παρουσίαση των σχεδιαστών του προγράμματοςNext Gen.
Ο χώρος των Next Gen ντεφιλέ ήταν το ειδικά σχεδιασμένο για την περίστασηTikTok Space, έναςεικαστικόςχώροςτου Old Selfridges Hotel. Έξω από το TikTok Space, τοstreet styleέκανε το δικό τουcomeback,με αναγνωρισμένους και επίδοξουςinfluencersνα παίρνουν signatureπόζες μπροστά από τα φωτογραφικά φλας.
Στο TikTokSpace έκανε το catwalk ντεμπούτο της η Ευτυχία Καραμολέγκου, απόφοιτος της σχολής Central Saint Martins.Τησυλλογή Happiness gone wrong, όπου τα χαρακτηριστικά ανδρογενή στοιχεία της Ελληνίδας σχεδιάστριας έμοιαζαν κάποιες στιγμές να χαλαρώνουν, παρακολούθησαν από την πρώτη σειράη Sarah Mower, chief criticτουVogueRunway και πρεσβευτής του British Fashion Council για νέους σχεδιαστές και η Μαρία Λαιμού τουRainbowwave showroom.
«H πίεση ήταν μεγάλη και είμαι η πρώτη και μεγαλύτερη κριτής του εαυτού μου. Σήμερα ήταν σαν να ενηλικιώθηκα. Έκανα παρουσιάσεις και πριν, αλλά το catwalk είναι ένα statement», μου είπε λίγο μετά το show η Eftychia, όπως είναι γνωστή στο χώρο. «Νομίζω ότι μπόρεσα να επικοινωνήσω καλύτερα αυτήν την αλλαγή σαν μια καμπή, η ταυτότητα είναι η ίδια, όμως αλλάζει η προσέγγιση. Το brand είχε πάντα να κάνει με businesswear για ανεξάρτητες, εργαζόμενες γυναίκες. Όμως, η πανδημία κάπως με ελευθέρωσε και τώρα πια δεν σκέφτομαι τον ‘τόπο’, γιατί δεν είναι πια σημαντικό το πως θα ντυθείς στη δουλειά. Και αυτό με απελευθέρωσε και έτσι κατάφερα να βγάλω μπροστά το γούστο μου, όπως η φούστα-παρεό, που είναι κάτι που εγώ φοράω στο σπίτι μαζί με ένα Τ-shirt».
Στο Λονδίνο του Brexit, όπου η έξοδος της Βρετανίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση φέρνει νέα, συχνά δύσκολα, δεδομένα, η Καραμολέγκου μου μίλησε για την πόλη που μέχρι τώρα την έχει στηρίξει. «Με εκφράζει το vibe του Λονδίνου», μου είπε. «Από τότε που αποφοίτησα από το Central Saint Martins, υπάρχει ένα δίκτυο που βοηθάει. Χωρίς το British Fashion Council αυτό το show δεν θα γινόταν».
Ο Σταύρος Καρέλης, ιδρυτής της μπουτίκMachine-AστοSoho,ήταν άλλος έναςfashion insiderπου παρακολούθησε τοshowτης ανερχόμενης Ελληνίδας. Στο δυναμικόSoho,όπου τοMachine-Aπαραμένει έναςforward-lookingχώρος για νέους αλλά καικαινοτόμουςestablishedσχεδιαστές, ο Καρέλης μου μίλησε για την πρόσφατη συμφωνία τουμε το Tomorrow,μια εταιρεία που λειτουργεί ωςbrand accelerator,διανομέας και σύμβουλος ανεξάρτητωνbrand. Μου μίλησε επίσης γιατο Λονδίνο.
«Η πόλη ανοίγει ξανά. Μετά από μια μακρά περίοδο απομόνωσης όπου βιώσαμε τη μόδα εικονικά και remotely, το London Fashion Week κατάφερε να μας ενώσει και πάλι, να μας κάνει να νιώσουμε σωματικά ότι ζούμε ξανά στο παρών» μου ανέφερε. «Ανερχόμενοι σχεδιαστές έσπρωξαν τη δημιουργία με τρόπους οι οποίοι είναι πραγματικά αξιοθαύμαστοι, δείχνοντας καταπληκτικές συλλογές οι οποίες θα κυριαρχήσουν σε επίπεδο τάσεων τους επόμενους μήνες. Από τηNensi Dojaka μέχρι τους Eftychia, Stefan Cooke, Richard Malone, Fashion East, Charles Jeffrey Loverboy, Pronounce και Richard Quinn, αυτοί οι game-changers, οι δημιουργοί που αλλάζουν το παιχνίδι, αποδεικνύουν ότι το Λονδίνο είναι το μέρος για να ανακαλύψεις το καλύτερο ανερχόμενο ταλέντο παγκοσμίως. Και ωςbuying directorτουMachine-A,αυτοί ακριβώς είναι οι σχεδιαστές που θέλω να αναδείξω στο κατάστημα μου και να παρουσιάσω στο κοινό μας».
Η πρόσκληση για την αποκάλυψη της συλλογής SS22 της Nensi Dojaka, νικήτριαςτου LVMH Prize 2021,ήταν μια από τις πιο περιζήτητες της εβδομάδας. Οι λίγοι εκείνοι τυχεροί που την παρακολούθησαν συζητούσανμε ενθουσιασμό για τα ρούχα της Αλβανίδας σχεδιάστριας, των οποίων ταlingerie “θεμέλια” αφήνουν ακάλυπτα διαφορετικά σημεία του σώματος.
Στο London Acquatics Centre, αρχιτεκτονικόέργο της υπέροχης Ζάχα Χαντίντ, η “υγρή” ατμόσφαιρα γύρω από την αθλητική πισίνα αποτέλεσε την ιδανική θερμοκρασία για την παρουσίαση της όμορφηςσυλλογήςτης Rejina Pyo,μια κολεξιόν που έφερνε μια αίσθηση μετά-πανδημιακής ελευθερίας, ξεκινώντας με καταδύσεις αθλητριών από τους Ολυμπιακούς βατήρες. Ο Roland Mouret αποκάλυψε το “Τέρμα”, μια ταινία μικρού μήκος γυρισμένη στην Ελλάδα όπου πρωταγωνίστησαν body-hugging κομμάτια, ενώ η Simone Rochaκάλεσε τους “πιστούς” της σε μια μεσαιωνική εκκλησία για να τους παρουσιάσει μια δυνατή κολεξιόν γεμάτη broderie anglaise, ντραπέ υφασμάτινα τριαντάφυλλα και τούλι.
Από τα ισχυρά νεότερα ταλέντα της πόλης, ο Richard Quinn εστίασε σε υπέρ-έντονους ώμους, φλοράλ μοτίβα και tailored πιέτες.
Στοπεριστύλιο του Βρετανικού Μουσείου, η Anna Wintour και ο Edward Enninful,μεταξύ άλλων, παρακολούθησαν τογενέθλιο showτουErdem Moralioglu,ο οποίος κλείνοντας15 χρόνια στον χώρο παρουσίασε μια κολεξιόν με επιρροή από τον φιλολογικό κύκλο τουBloomsburyκαι τις μούσες της εποχής του, όπως η ποιήτρια Edith Sitwell.
Στη Βρετανική Βιβλιοθήκη, ηPhoebe Englishακολούθησε το δημιουργικό πνεύμα των ημερών, προσφέροντας ένα μάθημα ανατομίας των ρούχων της, με σκοπό να αποκαλύψει πως παλιά κομμάτια μπορούν να μεταμορφωθούν σε καινούργια. Άρτι αφιχθείς από τη Νέα Υόρκη και το Met Gala, στο οποίο είχε παρευρεθεί με την Iman, o Harris Reed παρουσίασε μια μικρή, όπως πάντα, συλλογή, όπου κυριάρχησε το χαρακτηριστικό του fluidity. «Μετά από 18 μήνες lockdown, το Λονδίνο επανέρχεται με έναν πολύχρωμο, πιο ζεστό και πιο εκφραστικό τρόπο. Οι σχεδιαστές αναγκάστηκαν να είναι δημιουργικοί όχι μόνο σε οικονομικό επίπεδο, αλλά και συναισθηματικό, για να τα βγάλουν πέρα με τις επίπονες συνέπειες της πανδημίας», μου τόνισε η Μαρία Καστάνη, η Ελληνίδα fashion entrepreneur με έδρα το Λονδίνο. «Παρουσιάστηκαν βιώσιμα υλικά και μέθοδοι,ενώκάποια από τα μεγάλα ονόματα τα οποία κυριαρχούσαν στη βρετανική σκηνή υιοθέτησαν μια πιο αργή προσέγγιση. Ας ελπίσουμε ότι όλοι πήραμε το μάθημα μας και ότι το μέλλον της μόδας φαντάζει πιο φωτεινό από ποτέ».
Ανάμεσα σε εκείνους που αποφάσισαν να προχωρήσουν μπροστά με πιο αργούς ρυθμούς είναι η Alice Temperley,η οποία πρόσφατα επέστρεψε στο μητρικό της Somerset. Εκεί, η σχεδιάστρια αναζήτησε ντόπιους τεχνίτες για να συνεχίσει να δημιουργεί τις κομψές γραμμές της, υποστηρίζοντας την βρετανική παραγωγική παράδοση.
Στο μεταξύ, η βρετανική πρωτεύουσα φιλοξένησε και ανδρικά show. Λίγες μέρες πριν ο Daniel Craig εμφανιστεί στην πρεμιέρα του “No Time to Die” με bespokeροζ σταυρωτό βελούδινο σακάκι από τους Anderson & Sheppard της Savile Row – τον ανδρικό οίκο στον οποίο έμαθε την τέχνη του tailoring o Alexander Lee McQueen –ο ανερχόμενος Steven Stoke Daley παρουσίασε ένα μικρό θεατρικό happening στο TikTok Space. Επηρεασμένος απότην ενδυματολογική παράδοση των βρετανικών ιδιωτικών σχολείων, ο σχεδιαστής ανέλυσε την ανδρική ψυχολογία μέσα από τη διαφορετικότητα. Το στάιλινγκ ανέλαβε ο Harry Lambert,ενώ τους “ρόλους” της επίδειξης ερμήνευσαν μέλη του National Youth Theater.
Μακριά από τις πασαρέλες, στο μεγάλο εμπορικό κέντρο Westfield στο Shepherd’s Bush του δυτικού Λονδίνου, ηfast fashion αλυσίδα Primark, στην οποία έχει ασκηθεί εντονότατη κριτική για την “ηθική” της παραγωγής της, εξηγούσε στην είσοδο του καταστήματος τις προσπάθειες που καταβάλλει για πιο βιώσιμες πρακτικές. Στις βιτρίνες του Westfield, όπως και άλλα εμπορικά σημεία της πόλης, η λέξη “sustainable” στέκεται σήμερα δίπλα στη λέξη “sexy”.
Στο αγαπημένο μουσείο Victoria & Albert,η πρώτη μέρα τουLondon Design Festival επιφύλασσε αρκετές εκπλήξεις. Ανάμεσα τους , ένα fashion installation μας προσέφερε μια εικόνα από εκείνο που έρχεται. Δίπλα σε ενδύματα του 18ου αιώνα από τη μόνιμη συλλογή του, το μουσείο φιλοξενούσε το πρώτο ρομπότ-καλλιτέχνη. Η Ai-Da φορούσε ένα κομμάτι από τη συλλογή Biomimicry του ανερχόμενου Auroboros, το brand τηςPaula Sello και τηςAlissa Aulbekova όπου η μόδα συναντά την επιστήμη και την τεχνολογία. Ο ρόλος του ρούχου ήταν να αναπτυχθεί κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ, πριν αυτοκαταστραφεί σε ένα παιχνίδι επαυξημένης πραγματικότητας. Το μέλλον είναι εδώ και η πόλη του Λονδίνου οδηγεί, ξανά, τις εξελίξεις.