ο-demna-για-την-επίμαχη-balenciaga-καμπάνια-και-η-νέα-261299
©Photo: Malick Bodian

Το Νοέμβριο της περασμένης χρονιάς, ο Balenciaga κυκλοφόρησε δύο διαφημιστικές καμπάνιες: μια για την γιορτινή περίοδο με τίτλο Gift Shop, και μια που εμφανίστηκε πέντε ημέρες αργότερα, για την προώθηση της Spring 2023 συλλογής που είχε παρουσιαστεί στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης μερικούς μήνες πριν.

Μέρες μετά την δημοσίευση, οι αντιδράσεις στα social media για την Gift Shop καμπάνια ήταν καταιγιστικές. Οι επικριτές καταδίκασαν το brand για το γεγονός ότι έδειχνε μικρά παιδιά να κρατούν τσάντες σχεδιασμένες σαν κατεστραμμένα λούτρινα αρκουδάκια με καρφιά και ιμάντες, ανάμεσα σε μια σειρά από ενήλικα αντικείμενα όπως ένα Balenciaga κρασί για παράδειγμα. Πολλοί ένιωσαν πως οι τσάντες έκρυβαν BDSM αναφορές και η παρουσία τους στην φωτογράφιση ήταν μια αποτρόπαια σεξουαλικοποίηση των παιδιών. (Οι συγκεκριμένες τσάντες είχαν εμφανιστεί τον Οκτώβριο κατά τη διάρκεια της Paris Fashion Week και κρατούνταν από ενήλικες. Ο Balenciaga δήλωσε πως οι αναφορές δεν ήταν BDSM αλλά punk).

Λίγες μέρες αργότερα η Spring 2023 καμπάνια δημοσιεύεται και το internet φλέγεται από την παρουσία τριών props που έφεραν μεγαλύτερη κατακραυγή. Μια εκτύπωση από το Ανώτατο Δικαστήριο με την υπόθεση United States v. Williams που επικύρωνε μέρος ενός ομοσπονδιακού νόμου για την παιδική πορνογραφία, η οποία και διακρίνονταν μισή κάτω από μια τσάντα Balenciaga. Ένα βιβλίο του Βέλγου καλλιτέχνη Michaël Borremans, η δουλειά του οποίου είχε προκαλέσει αντιδράσεις στο παρελθόν, καθώς εμφάνιζε βρέφη σε ανισόρροπες ή βίαιες εικόνες (το βιβλίο της καμπάνιας ωστόσο δεν περιείχε τέτοιες εικόνες. Ένα πλαστό πτυχίο κολεγίου κρεμασμένο στον τοίχο με όνομα που όταν το αναζητούσες στο διαδίκτυο εμφάνιζε αληθινούς ανθρώπους, ανάμεσα τους και έναν καταδικασμένο για παιδική κακοποίηση.

Ο Balenciaga απάντησε με πολλούς τρόπους. Απέσυρε τις δύο καμπάνιες, αρνήθηκε τις κατηγορίες για προώθηση της παιδικής κακοποίησης μέσα από τις εικόνες και στην περίπτωση της καμπάνιας για την Άνοιξη 2023, κατέθεσε μήνυση 25 εκατομμυρίων δολαρίων εναντίον του set design και του γραφείου παραγωγής. Στις 28 Νοεμβρίου ο οίκος απολογήθηκε για μια σειρά από θλιβερά λάθη για τα οποία και ο Balenciaga παίρνει την ευθύνη. “Καταδικάζουμε σθεναρά την παιδική κακοποίηση”, έγραφε η δήλωση. Δεν ήταν στόχος μας να την συμπεριλάβουμε σε αυτή την αφήγηση. Αναλαμβάνουμε την ευθύνη για την έλλειψη επίβλεψης και ελέγχου των εγγράφων στο background, σίγουρα θα είχαμε κάνει τα πράγματα διαφορετικά”.

Λίγες μέρες αργότερα, στις 2 Δεκεμβρίου, ο artistic director Demna (έχει επιλέξει να χρησιμοποιεί μόνο το μικρό όνομά του) δήλωσε: “Θέλω να απολογηθώ προσωπικά για τη λάθος καλλιτεχνική επιλογή του concept για την Gift καμπάνια με τα παιδιά και παίρνω την ευθύνη μου. Ήταν ακατάλληλο να χρησιμοποιήσω παιδιά για να προωθήσουν αντικείμενα που δεν είχαν καμία σχέση με αυτά. Όσο και αν μου αρέσει κάποιες φορές να προκαλώ μια σκέψη μέσα από τη δουλειά μου, δεν θα είχα ποτέ την πρόθεση να το κάνω αυτό μέσα από ένα ζήτημα όπως η παιδική κακοποίηση την οποία καταδικάζω”.

Σε δήλωσή του στη Vogue ο Πρόεδρος και CEO του οίκου Balenciaga, Cédric Charbit, εξήγησε: “Ο artistic director επιβλέπει τον creative. Εγώ παίρνω όλες τις επιχειρηματικές αποφάσεις, έχω τον τελικό λόγο και την ευθύνη. Ενδιάμεσα υπάρχουν πολλά βήματα, όσον αφορά τη δημιουργία και την αξιολόγηση και εμπλέκονται αρκετές ομάδες που συνεργάζονται. Όλο αυτό δεν ήταν σκόπιμο, αλλά όλοι μαζί αποτύχαμε. Είχα λάθος κρίση και παίρνω την ευθύνη. Όλοι μάθαμε από αυτό και έχουμε αναλάβει δράσεις, αλλάξαμε τον τρόπο που εργαζόμαστε, ώστε αυτό να μην ξανασυμβεί ποτέ”. Ο Charbit, επίσης πήρε συγκεκριμένες δράσεις. Ο οίκος υποβάλλεται σε εσωτερική αναδιοργάνωση, εφαρμόζοντας νέους ελέγχους και εκπαιδευτικά προγράμματα και ξεκινώντας ομάδες προάσπισης αποστολή των οποίων είναι η προστασία των παιδιών. Τόνισε επίσης πως οι αγωγές έχουν ολοκληρωθεί. Όταν  αργότερα ρωτήθηκε από τη Vogue γι’ αυτό, ο οίκος Balenciaga απάντησε: “Η έρευνά μας αποκάλυψε ότι δεν υπήρχε στημένη ή κακόβουλη δράση, μέχρι το σημείο που ολοκληρώσαμε τις δράσεις μας”.

Χθες ο Balenciaga και το Kering Foundation ανακοίνωσαν ότι θα συνεργαστούν με το National Children’s Alliance (NCA) για την ενίσχυση του Mental Health Institute που λανσαρίστηκε πρόσφατα για τα επόμενα τρια χρόνια. Οι στόχοι είναι για τον οίκο Balenciaga να βοηθήσει παιδιά να θεραπευτούν από το τραύμα και για το NCA να συνεργαστεί με τον οίκο για την εκπαίδευση γύρω από την παιδική προστασία.

Η Vogue μίλησε με τον Demna για όλα αυτά σε μια μεγάλη συζήτηση που πραγματοποιήθηκε στο Παρίσι πρόσφατα.

Vogue: Οι δύο καμπάνιες που εμφανίστηκαν με απόσταση λίγων ημερών στο τέλος της χρονιάς, Gift Shop και Spring 2023, δημιούργησαν μια κρίση για εσένα και τον οίκο Balenciaga. Ποια ήταν η αρχή πίσω από αυτές τις καμπάνιες; Ποια ήταν η δημιουργική διαδικασία και η πρόθεση; Ποιες συζητήσεις γίνονταν γύρω από αυτές;

Demna: Η καμπάνια για την Άνοιξη 2023 ήταν εμπνευσμένη κατευθείαν από το show που πραγματοποιήθηκε πέρυσι στη Wall Street της Νέας Υόρκης. Ήθελα να φωτογραφίσω σε ένα τυπικό νεουορκέζικο σκηνικό, τονίζοντας την ιδέα του power dressing. Βασικά να φωτογραφίσω ένα CEO-style office. Είδα ένα παράδειγμα για το πώς πρέπει να δείχνουν τα γραφεία, ενέκριναν τα έπιπλα που θα χρησιμοποιούσαν και τις πόζες που θα έκαναν τα μοντέλα. Καθώς δεν παρευρίσκομαι ποτέ στις φωτογραφίσεις, μου παρουσιάστηκαν οι φωτογραφίες για να επιλέξω αυτές που μου άρεσαν περισσότερο από τις επιλογές του φωτογράφου. Η Gift Shop καμπάνια δεν είχε καμία σύνδεση με την Spring 2023, τραβήχτηκαν σε διαφορετικό χρόνο, η μία τον Οκτώβριο και η άλλη τον Ιούλιο. Η καμπάνια πραγματοποιήθηκε για να προωθήσουμε μια σειρά αντικειμένων σε συνδυασμό με τις γιορτινές διακοπές. Υπήρχε μια μεγάλη ποικιλία ασύνδετων προϊόντων, που απαιτούσαν ένα concept ώστε όλα αυτά τα διαφορετικά προϊόντα να φωτογραφηθούν μαζί. Το kidswear ήταν μέρος των επιλογών του Gift shop, όπως και οι teddy bear bags, με αναφορές από την punk και την DIY κουλτούρα, σε καμία περίπτωση BDSM, και φορέθηκαν από ενήλικες στο show τον Οκτώβριο του 2022.

Με βάση αυτά, η image team πρότεινε αυτόν τον φωτογράφο για την καμπάνια, γιατί νωρίτερα μέσα στο χρόνο μου είχαν παρουσιάσει τη δουλειά του και μου άρεσε η σύνθεση των εικόνων, οπότε προστέθηκε στο φάκελο με τα ταλέντα που πιθανά να δουλέψουμε κάποια στιγμή. Καθώς η δουλειά του φωτογράφου πολλές φορές συμπεριλάμβανε παιχνίδια τοποθετημένα σε ένα δωμάτιο με παιδιά στη μέση, σκεφτήκαμε ότι θα μπορούσαμε να συμπεριλάβουμε μια σειρά από items από το Gift Shop, γιατί όπως καταλαβαίνετε δεν μπορούμε να τραβήξουμε 100 διαφορετικές φωτογραφίες για κάθε αντικείμενο που θέλουμε να δείξουμε.

Εκεί είναι το λάθος μου. Αυτό ήταν το μεγάλο μου λάθος. Δεν συνειδητοποίησα πόσο ακατάλληλο ήταν να τοποθετήσω αυτά τα αντικείμενα στην εικόνα και το παιδί στη μέση. Δυστυχώς ήταν λάθος ιδέα και μια κακή απόφαση από εμένα. Δεν θα έπρεπε να συμπεριλάβουμε παιδιά σε εικόνες που περιείχαν αντικείμενα που δεν σχετίζονταν με αυτά και ήταν ακατάλληλα προς αυτά. Κανείς, ούτε εγώ, δεν σκεφτήκαμε πως ήταν ακατάλληλο. Υπήρχαν διαδικασίες ελέγχου, εσωτερικοί και εξωτερικοί συνεργάτες, αλλά δεν προσέξαμε πως ήταν κάτι προβληματικό. Αυτή ήταν μια λάθος κρίση. Το μετανιώνω πραγματικά. Μάθαμε από αυτό πια και θα υπάρξουν πιο στενοί και προσεκτικοί έλεγχοι και εκτιμήσεις πριν κυκλοφορήσει οποιαδήποτε εικόνα. Γι’ αυτό θέλω να πω πως λυπάμαι. Απολογούμαι ειλικρινά για ότι έγινε και για όποιον πληγώθηκε από αυτό.

Η Gift Shop campaign κυκλοφόρησε στο διαδίκτυο και για μια εβδομάδα δεν υπήρξε καμία αντίδραση. Και μετά ήρθαν οι αντιδράσεις στα social media, μια πολύ αρνητική αντίδραση, πολύ επικριτική και άγρια, ειδικά για τις εικόνες με τα παιδιά που κρατούσαν τις τσάντες. Τι σκέφτεστε γι’ αυτή την αντίδραση; 

Συνειδητοποίησα πως πρέπει να βλέπω τα πάντα από μια πολύ αντικειμενική σκοπιά και να φαντάζομαι πως θα φανεί σε ένα διαφορετικό κοινό και να είμαι υπεύθυνος γι’ αυτό. Ήταν μια αντίδραση που ποτέ μα ποτέ δεν ήθελα να προκαλέσω. Συνειδητοποιώ πως η δουλειά μου αντιμετωπίστηκε ως προκλητική, αλλά αυτή η συγκεκριμένη κατάσταση ποτέ δεν θα ήταν μέρος της προκλητικής φύσης μου. Αυτί ήταν το πιο δύσκολο πράγμα για εμένα προσωπικά. Πώς και δεν είδα το πρόβλημα; Γιατί μου είναι τόσο ξεκάθαρο τώρα το πόσο λάθος ήταν.

Μου έχουν πει απαίσια πράγματα, τα οποία δεν αντιπροσωπεύουν εμένα και τον Balenciaga. Αυτό ήταν το πιο δύσκολο μαζί με το γεγονός πως συνδέθηκα με αυτό το ζήτημα (παιδική κακοποίηση). Αυτά είναι τα λάθη που κάναμε και πρέπει να είμαστε υπεύθυνοι γι’ αυτά. Δεν θα έπαιζα ποτέ με ένα θέμα όπως αυτό. Εννοώ, ποιος θα το έκανε; Καταλαβαίνω πως η δουλειά μου στο παρελθόν έχει θεωρηθεί προκλητική κατά καιρούς και σίγουρα έπαιξε ρόλο αυτό, στον τρόπο με τον οποίο ο κόσμος είδε τη δουλειά μου. Αλλά τώρα δεν ήταν αυτή η περίπτωση. Έπρεπε να σκεφτώ τι πήγε λάθος με την κρίση μου.

Η Spring 2023 campaign κυκλοφόρησε λίγο μετά την Gift Shop. Τρία props προκάλεσαν αντιπαράθεση. Κάποιοι, ειδικά στα social media, ισχυρίστηκαν πως βρέθηκαν εκεί στοχευμένα και πως οι δύο καμπάνιες συνδέονταν. Τι απαντάτε σε αυτό;

Σοκαρίστηκα όταν έμαθα για την παρουσία τιυς στο set της Spring 2023 καμπάνιας. Ήταν ένας συνδυασμός από απρόσεκτες και ατυχείς αλλά όχι σκόπιμες συμπτώσεις. Στην αρχή μας είπαν πως επιβεβαιώθηκε πως τα έγγραφα ήταν πλαστά. Η Gift Shop καμπάνια ήταν διαφορετική γιατί η ακατάλληλη απόφαση του να συνδέουμε παιδιά με αντικείμενα ήταν ξεκάθαρα δικό μας λάθος. Όταν ξέσπασε το σκάνδαλο (με τα έγγραφα και τα props), εγώ, η ομάδα μου, όλοι σοκαριστήκαμε. Δεν ξέρω πώς κατέληξαν εκεί. Δεν θα έπρεπε να είναι εκεί. Ήμουν εντελώς σοκαρισμένος. Έχω βιώσει πολύ δράμα στη ζωή μου αλλά ειδικά αυτό ήταν πολύ δύσκολο, ένα λάθος από το οποίο έμαθα. Ήταν οδυνηρό για εμένα γιατί δεν μπορούσα να τα εξηγήσω όλα αυτά, αλλά και για το όνομα του Balenciaga και την κληρονομιά του Cristóbal Balenciaga την οποία λατρεύω και τρέφω τον μεγαλύτερο θαυμασμό. Ο Balenciaga είναι ένας οίκος με ιστορία μεγαλύτερη των εκατό ετών και βασίζεται σε δυνατές και όμορφες δημιουργικές αξίες. Ήμουν απασχολημένος με το να δίνω τα πάντα στην δημιουργία για να δημιουργήσω μια μοντέρνα σύνδεση και ξαφνικά βρεθήκαμε να μας επιτίθενται και να μας κατηγορούν για κάτι που δεν είμαστε. Σίγουρα κάναμε ένα τεράστιο και ηλίθιο λάθος με την gifting καμπάνια και σίγουρα μάθαμε από αυτό. Νιώθω πως όλη η οικογένεια Balenciaga βρέθηκε σε κίνδυνο. Ξέρω πως πολλοί εργαζόμενοι του οίκου υπέφεραν από αυτή την κατάσταση. Ξέρω επίσης πως αυτό το λάθος πλήγωσε κάποιους ανθρώπους που αγαπούν το brand. Αυτή η εμπειρία με ανάγκασε να επανεκτιμήσω πολλά πράγματα στον τρόπο που εγώ, εμείς, εργαζόμαστε, στον τρόπο που δημιουργούμε και επικοινωνούμε εικόνες, στον τρόπο που αλληλεπιδρούμε με το κοινό μας και στον τρόπο που μαθαίνουμε από τα λάθη μας και προχωράμε μπροστά.

Λέτε πως η παρουσία αυτών των τριών αντικειμένων στις φωτογραφίες είναι συμπτωματική. Μπορείτε να επεκταθείτε όσον αφορά αυτή τη σύμπτωση;

Είναι η μόνη ευλογοφανής εξήγηση για εμένα. Ο μόνος τρόπος που μπορώ να το εξηγήσω. Προφανώς αν ενώσεις τις τελείες, μπορείς να συνδέσεις τα πάντα, αλλά δεν έχω κάποια άλλη εξήγηση γι’ αυτό.

Θα υπάρξουν αυτοί που συμφωνούν μαζί σου πως ήταν σύμπτωση και αυτοί που όχι. Τι απαντάς σε αυτούς τους ανθρώπους που πιστεύουν πως ήταν σκόπιμο;

Σκόπιμο από ποιον; Από εμάς; Αυτό που μπορώ να πω με βεβαιότητα είναι πως δεν ήταν σκόπιμο από εμένα ή τον Balenciaga. Αν ήταν σκόπιμο από κάποιον άλλο, δεν το γνωρίζω.

Πώς απαντά ο Balenciaga σε όλα αυτά που έχουν συμβεί; Τι πρωτοβουλίες παίρνετε για να προφυλαχθείτε απέναντι σε φωτογραφίες που θα μπορούσαν να είναι ακατάλληλες; Πώς θα προχωρήσετε;

Ξεκίνα με την αναδιάρθρωση του τμήματος της εικόνας και την καθιέρωση νέων κανόνων ελέγχου και επικύρωσης που θα περνούν μέσα από πολλαπλά κανάλια, εσωτερικά και εξωτερικά, για την κάθε εικόνα μέχρι να ελεγχθεί και να εγκριθεί. Υπάρχει πλέον μια νέα επιτροπή εικόνας, που συμπεριλαμβάνει πολλές διαφορετικές ευαισθησίες. Πριν την κυκλοφορία (η επιτροπή) θα δίνει την άποψή της για την εικόνα. Κατά την προσωπική μου άποψη, ως creative director θα πρέπει να διερωτώμαι πλέον για τα πάντα. Αυτό αλλάζει τον τρόπο που εργάζομαι, που πριν ήταν πιο ενστικτώδης. Από την πλευρά μου το να κάνω κάτι που θα μπορούσε να είναι προκλητικό επειδή σκέφτηκα πως μου φανηκε αστείο. Αυτό είναι μέρος του να μαθαίνω πια. Θα έχω μια πιο ώριμη και σοβαρή προσέγγιση σε ο, τιδήποτε κυκλοφορώ αν ιδέα ή σαν εικόνα. Έχω αποφασίσει να επιστρέψω στις ρίζες μου στη μόδα και τις ρίζες του Balenciaga, δηλαδή στο να φτιάχνω ποιοτικά ρούχα, όχι εικόνες ή θόρυβο.

Το να μαθαίνουμε από το λάθος μας σημαίνει επίσης το να εκπαιδευτούμε πάνω σε αυτό το θέμα, συνεισφέροντας και προς αυτό το σκοπό. Συνεργαζόμαστε με τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό National Children’s Alliance (NCA), για μια πολυετή συνεργασία, που βρίσκω πραγματικά υπέροχη γιατί θα βοηθήσει χιλιάδες παιδιά στην διαδικασία του να ξεπεράσουν ενα τραύμα και να διαχειριστούν την ψυχική υγεία τους. Είναι το μόνο πράγμα που με κάνει χαρούμενο σε αυτή την απαίσια κατάσταση, το να βγει κάτι καλό μέσα από αυτό.

Από δημιουργική άποψη, πώς σκέφτεστε, θέλετε, εύχεστε να προχωρήσει ο Balenciaga;

Πάντα πίστευα πως έχω ωριμάσει και εξελιχθεί μέσα από τις πιο δύσκολες καταστάσεις της ζωής μου και αυτή ήταν η χειρότερη. Αυτό που συνειδητοποίησα από αυτή την κατάσταση, είναι πως το να δημιουργώ ρούχα είναι αυτό που με κάνει ευτυχισμένο. Έκοβα και έραβα υφάσματα με την ομάδα μου όλο τον Δεκέμβριο. Επανασυνδέθηκα με τι σημείο από το οποίο ξεκίνησα, και συνειδητοποίησα την σημασία που έχει για εμένα. Είναι σοβαρή δουλειά, ξέρετε, το να φτιάχνεις ρούχα. Δεν έχει να κάνει με το να δημιουργείς εικόνες ή buzz ή κάτι τέτοιο. Επέστρεψα στο να ράβω jackets. Από εκεί ξεκίνησε αυτός ο οίκος και από εκεί ξεκίνησα και εγώ ως designer. Πολλές από αυτές τις ιδέες θα είναι μέρος του show μας τον Μάρτιο. Έχω αυτή την απερίγραπτη επιθυμία να δημιουργήσω πράγματα. Επέστρεψα στο να κόβω παντελόνια και σακάκια, να πειραματίζομαι με patterns και εφαρμογές. Δεν μπορώ να το εξηγήσω με άλλο τρόπο πέρα από το ότι βρήκα καταφύγιο σε αυτό που αγαπώ: στο να φτιάχνω ρούχα. Σε αυτό θα εστιάσω στον Balenciaga από εδώ και πέρα. Θέλω να δουλεύω περισσότερο με τα χέρια μου από το να επιβλέπω τη διαδικασία. Συνειδητοποίησα πόσο μου έλειψε αυτό και πόσο χαρούμενο με κάνει.

Έχετε χρησιμοποιήσει τον όρο πρόκληση και μια δόση πρόκλησης ήταν πάντα μέρος του οράματός σας στον Balenciaga. Γιατί κάνατε αυτή την επιλογή;

Η προκλητική πλευρά της δουλειάς μου πολλές φορές παρερμηνεύτηκε και δεν έγινε κατανοητή. Δεν νιώθω πια πως θέλω να την εφαρμόζω στα σχέδιά μου. Πάντα χρησιμοποιούσα μια δόση χιούμορ στη δουλειά μου και πολλές φορές αντιμετωπιζόταν ως προκλητική. Για εμένα είχε να κάνει με το να διασκεδάζω και να μην παίρνω τη μόδα τόσο σοβαρά. Παρά τα όσα πιστεύουν πολλοί άνθρωποι, το θέμα με τις καμπάνιες σε καμία περίπτωση δεν ήταν μέρος της προκλητικής σχεδιαστικής γλώσσας μου, πότε μα ποτέ δεν θα είχα την ιδέα να παίξω με ένα απαίσιο πράγμα όπως η παιδική κακοποίηση.

Η καριέρα σας στον Balenciaga συχνά είχε να κάνει με μια ακλόνητη πλευρά της πραγματικότητας του κόσμου -κλιματική καταστροφή για παράδειγμα- αλλά είχε και στιγμές ευχάριστες. Το Simpsons red carpet show ή το “Sunglasses at Night” ’80s pop video. Υπάρχει όμως η αίσθηση πως τον τελευταίο χρόνο τα πράγματα ήταν ξεκάθαρα πιο dark στον Balenciaga, πιο βαριά και θλιβερά. 

Πιστεύω πως αυτό συνέβη. Όταν εργαζόμαστε στους δημιουργικούς κλάδους, δεν μπορούμε να αποκλείσουμε εντελώς την εσωτερική μας κατάσταση. Το πώς νιώθουμε για πράγματα, για τον πόνο συναισθηματικά ή ψυχολογικά και αυτό περνά στη δουλειά μας είτε το θέλουμε είτε όχι. Υπήρχε κάτι σε εμένα που μεταδιδόταν μέσα από τη δουλειά μου και έκανε τους ανθρώπους να το αισθάνονται. Υπήρχε πάντα εκεί, αλλά όπως λέτε, έσπαγε από τα fun στοιχεία των πιο ανάλαφρων θεμάτων. Ας γελάσουμε και ας μην είμαστε τόσο δραματικοί. Όσο για πέρυσι όμως, δεν ξέρω με τι συνδέεται αυτό.

Δεν υπήρχε κάτι που το πυροδότησε;

Ίσως κάτι από το παρελθόν επιστρέφει. Είναι κάτι που δεν μπορώ να εξηγήσω. Αυτός είναι ο λόγος που θέλω να αλλάξω την προσέγγισή μου, στον τρόπο που σχεδιάζω συλλογές και στον τρόπο που τις παρουσιάζω, γιατί είναι πολύ δύσκολο να τα διαχωρίσεις αυτά. Εστιάζω στις συλλογές μου γιατί αυτό έχει σημασία για εμένα στο πως εκφράζομαι, αλλά όταν μιλάτε για ένα βάρος στη δουλειά μου, έχει να κάνει με το set design, το στυλ των shows που έκανα. Και αυτό επίσης θα αλλάξει. Το show θα αφορά περισσότερο την παρουσίαση της συλλογής, παρά το να δημιουργηθεί μια αίσθηση εκείνη τη στιγμή. Συνειδητοποίησα πως αυτί μπορεί να αποσπάσει την προσοχή από την πραγματική δουλειά μου, που είναι το να φτιάχνω ρούχα. Θέλω να βεβαιωθώ ότι οι άνθρωποι θα κοιτάζουν αυτό, γιατί η αξία μου ως creative είναι το να σχεδιάζω το προϊόν και όχι το να είμαι showman.

Στο τέλος της προηγούμενης χρονιάς, στο Instagram του Balenciaga ανέβηκε ένα μοντάζ από παλιές παρουσιάσεις του Cristóbal Balenciaga. Είχαν να κάνουν ξεκάθαρα με έναν designer που έφτιαχνε ρούχα, όχι show. Εκείνες οι παρουσιάσεις του Cristóbal σχετίζονται με τον τωρινό σας τρόπο σκέψης; 

Ναι ακριβώς. Η έμφαση δίνεται στην αγάπη μου για να δημιουργώ ρούχα. Το έχω ήδη αναφέρει αυτό στις couture συλλογές μας, αλλά τώρα θα εφαρμοστεί σε όλα. Αυτός είναι ο λόγος που κάνω αυτό που κάνω. Το ενδιαφέρον μου βρίσκεται στα μανίκια, στις ραφές των ώμων, όχι στο να κάνω εποχιακές καμπάνιες, αν και αυτό είναι επίσης μέρος της δουλειάς μου. Ήταν συνειδητό να τελειώσει με αυτό το video από τις Cristóbal Balenciaga’s collections από τα ’60s, για να υπενθυμίσει στο κοινό τις αξίες αυτού του ιστορικού οίκου και από που προέρχεται. Ήταν ένα πολύ σημαντικό video για εμένα. Η κληρονομιά του Cristóbal Balenciaga, το να την υπερασπίζομαι και να την εξελίσσω, είναι ο βασικός λόγος που βρίσκομαι εδώ. Δεν με ενδιαφέρει η pop κουλτούρα για να είμαι ειλικρινής. Ναι έχουμε γίνει μέρος της, κάπως ασυναίσθητα από την πλευρά μου, και είναι οκ, αλλά δεν μπορώ να πω ότι η δημιουργική μου διαδικασία ή προσέγγιση στο σχέδιο επηρεάζονται από αυτό. Αυτό ήρθε σε εμάς και όχι το αντίστροφο.

Μπορείτε να μας πείτε περισσότερα για τον ρόλο της pop culture στη δουλειά σας; Γιατί προς τα έξω φαίνεται πως ο Balenciaga είχε τοποθετηθεί ως μέρος της pop culture συνειδητά και σκόπιμα. 

Συχνά στη δουλειά μου αντλώ αναφορές από πράγματα πιο πεζά και προσιτά, που είναι εύκολο να γίνουν αντιληπτά και αυτός είναι ο λόγος που με τον καιρό συνδεθήκαμε με την pop culture. Φυσικά υπάρχουν και πολλοί celebrities, αλλά πρέπει να ομολογήσω πως δεν σκέφτηκα ποτέ να ντύσω τους celebrities, ούτε τα σχέδιά μου είχαν στόχο αυτούς. Για την ακρίβεια ήμουν αντίθετος για ένα διάστημα, μέχρι που το brand αναπτύχθηκε με ένα τρόπο που πλέον ήταν αναπόφευκτο να δουλέψω μαζί της. Για εμένα η έννοια της ποπ κουλτούρας είναι πραγματικά το γεγονός πως είναι δημοφιλής. Είναι αρεστή σε πολλούς διαφορετικούς τύπους ανθρώπων. Και το branding κομμάτι της pop culture ήταν ιδιαίτερα ωφέλιμο για την ορατότητα του Balenciaga και την εμπορική επιτυχία. Όσο πιο αρεστός είσαι ή όσο μεγαλύτερη επίδραση έχεις σε ανθρώπους ως brand με τη δική σου γλώσσα και αισθητική, τόσο επηρεάζεται και η επιχείρησή σου.

Ήταν ωφέλιμο να είσαι μέρος της ποπ κουλτούρας κατά τη διάρκεια αυτής της κρίσης; Σίγουρα πιστεύω πως όχι. 

Το να είσαι μέρος της ποπ κουλτούρας δημιουργεί ένα virality σε κάθε ζήτημα, οπότε οι viral πλευρές του συγκεκριμένου ζητήματος μπορούν να έχουν μια τεράστια επίδραση.

Τι γίνεται με τον ρόλο σου στο pop culture πεδίο; Στις μέρες μας αναμένεται συχνά από τους σχεδιαστές να είναι κάτι παραπάνω από creatives. Υπάρχει αυτή η πεποίθηση ότι πρέπει να πετύχουν ένα επίπεδο φήμης ή ορατότητας για να δουλέψει ένα brand. Στη δική σας περίπτωση φαίνεται πως τα πετύχατε και τα δύο. Τώρα είστε απλά ο Demna, δεν μπορούν πολλοί να το καταφέρουν αυτό, ενώ παράλληλα προσπαθείτε να αποσύρετε τον εαυτό σας από όλο αυτό φορώντας μια μάσκα για να καλύψετε την ταυτότητά σας.

Πότε δεν εξήγησα σε κανέναν εκτός Balenciaga, εκτός των στενών μου φίλων, γιατί ήθελα να αλλάξω το όνομά μου επαγγελματικά και να κρατήσω μόνο το Demna. Για εμένα γιατί να ηγείσαι σε έναν οίκο, ειδικά σε ένα heritage house όπως ο Balenciaga, το πιο σημαντικό πράγμα που απαιτείται είναι να έχεις ένα δημιουργικό όραμα. Σίγουρα δεν θεωρώ οως πρέπει να έχεις ένα celebrity πρόσωπο ή έναν celebrity designer σε έναν οίκο. Το γεγονός ότι φοράω μάσκα καθώς δεν θέλω να με βλέπουν και η κατάσταση με το όνομα, όλα δείχνουν πόσο άβολα ένιωθα με κάτι που ήταν μέρος της δουλειάς μου. Εργάζομαι σε ένα global brand για το οποίο έχω όραμα και νομίζω μέρος της δουλειάς μου είναι να συνδεθώ με αυτό το όραμα. Ταυτόχρονα είμαι και άνθρωπος, ένας άνθρωπος με πολλά θέματα σχετικά με το όνομά μου και προσπαθώ να βρω τρόπους να διευκολύνω τον εαυτό μου αυτή τη χρονιά. Οπότε το ότι καλύπτω το πρόσωπό μου σημαίνει ότι δεν θα χρειαζόταν να νοιάζομαι για το πώς δείχνω στις φωτογραφίες ή στο internet ή στο Met. Δεν κρυβόμουν πίσω από τη μάσκα. Ήθελα να το κάνω πιο εύκολο να ασχοληθώ με αυτή την προσοχή, με τα φώτα που συνοδεύουν συνήθως αυτή τη δουλειά που κάνω. Στην περίπτωσή μου πότε δεν αναζήτησα αυτή τη δημοσιότητα. Ήταν κάτι που έπρεπε να συνηθίσω, να μάθω πώς να διαχειρίζομαι τον εαυτό μου. Όταν υπάρχει ένα όραμα για ένα brand, έχει και επίδραση. Το πρόσωπο πίσω από το όραμα βρίσκεται στα φώτα και με τη θέλησή του ή όχι, γίνεται μέρος της celebrity κουλτούρας. Είναι μέρος της δουλειάς μου αλλά δεν νιώθω μέρος αυτού. Είναι κάτι που δεν έχω καταφέρει να επικοινωνήσω σωστά, γιατί όλοι θέλουν να γίνουν διάσημοι αλλά εγώ είμαι ένας εξωστρεφής που θέλει απλά να βρίσκεται στο ατελιέ του.

Το τι επηρέασε την απόφασή μου να χρησιμοποιώ μόνο το μικρό μου όνομα, είναι μια προσωπική και κάπως καλλιτεχνική επιλογή. Απλά θεώρησα πως είναι πιο κατάλληλο για εμένα να χρησιμοποιώ μόνο το μικρό μου όνομα γιατί, όπως και με τη μάσκα, μου το έκανε πιο εύκολο να διαχειριστώ την θέση μου και όσα αντιπροσωπεύει. Σε ποσοστό 60% Το επώνυμό μου γραφόταν ή προφέρονταν λάθος και είχα πρόβλημα με αυτό και ήταν συνδεδεμένο και με το προηγούμενο project μου [Vetements]. Ήθελα να αποσυνδέσω τον εαυτό μου από την παλιά μου καριέρα και να συστηθώ ως Demna.

Πώς η επιστροφή στην τέχνη του να δημιουργείς και να φτιάχνεις ρούχα θα επηρεάσει το τι θα παρουσιάσεις και πώς θα το παρουσιάσεις τον Μάρτιο;

Το σκηνικό του show θα είναι απλό για να μπορώ να εστιάσω στην συλλογή και να δώσω εκεί όλη την προσοχή. Το αφήνω στα βασικά: συλλογή, ήχος, φώτα. Είμαι ενθουσιασμένος γι’ αυτό. Συμβαδίζει περισσότερο με το ποιος είμαι, ποιος γίνομαι και πώς εξελίσσομαι. Και επίσης ανταποκρίνεται καλύτερα με την κληρονομιά αυτού του οίκου. Θα δείξουμε πολλά ρούχα, ρούχα που απαιτούν δουλειά.

Μπορείς να επεκταθείς γύρω από το πώς θα δείχνει η συλλογή;

Είναι μια εξέλιξη. Όταν δουλεύω πάνω στην couture, υπάρχει μια διαφορετική σύνδεση με την κληρονομιά και την δουλειά του Cristóbal, που δεν έχει ακόμα εκφραστεί στο ready to wear. Πιστεύω πως η συλλογή του Μαρτίου θα έχει όλα αυτά τα στοιχεία. Θέλω να σας εκπλήξω με όσα θα δείτε, αλλά θα υπάρχουν τρία μέρη: Ένα μέρος βασισμένο στο tailoring και πολλοί πειραματισμοί με αυτό. Cutting, αποδόμηση και αναδόμηση, που είναι και η βάση μου στο dressmaking. Θα υπάρξει και ένα κομμάτι που η δουλειά θα αφορά τις σιλουέτες, θα είναι περισσότερο orientated, με σχήμα. Και στο τρίτο μέρος, που πιστεύω είναι το πιο συνδεδεμένο με την κληρονομιά του οίκου, όχι με την couture αλλά με τον τρόπο που βλέπω εγώ τη μοντέρνα κομψότητα. Θα υπάρξουν πράγματα που πιστεύω πως σίγουρα δεν κάνουμε στα ready-to-wear shows μας.

Originally published on Vogue.com 

MHT