Το Νοέμβριο της περασμένης χρονιάς, ο Balenciaga κυκλοφόρησε δύο διαφημιστικές καμπάνιες: μια για την γιορτινή περίοδο με τίτλο Gift Shop, και μια που εμφανίστηκε πέντε ημέρες αργότερα, για την προώθηση της Spring 2023 συλλογής που είχε παρουσιαστεί στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης μερικούς μήνες πριν.
Μέρες μετά την δημοσίευση, οι αντιδράσεις στα social media για την Gift Shop καμπάνια ήταν καταιγιστικές. Οι επικριτές καταδίκασαν το brand για το γεγονός ότι έδειχνε μικρά παιδιά να κρατούν τσάντες σχεδιασμένες σαν κατεστραμμένα λούτρινα αρκουδάκια με καρφιά και ιμάντες, ανάμεσα σε μια σειρά από ενήλικα αντικείμενα όπως ένα Balenciaga κρασί για παράδειγμα. Πολλοί ένιωσαν πως οι τσάντες έκρυβαν BDSM αναφορές και η παρουσία τους στην φωτογράφιση ήταν μια αποτρόπαια σεξουαλικοποίηση των παιδιών. (Οι συγκεκριμένες τσάντες είχαν εμφανιστεί τον Οκτώβριο κατά τη διάρκεια της Paris Fashion Week και κρατούνταν από ενήλικες. Ο Balenciaga δήλωσε πως οι αναφορές δεν ήταν BDSM αλλά punk).
Λίγες μέρες αργότερα η Spring 2023 καμπάνια δημοσιεύεται και το internet φλέγεται από την παρουσία τριών props που έφεραν μεγαλύτερη κατακραυγή. Μια εκτύπωση από το Ανώτατο Δικαστήριο με την υπόθεση United States v. Williams που επικύρωνε μέρος ενός ομοσπονδιακού νόμου για την παιδική πορνογραφία, η οποία και διακρίνονταν μισή κάτω από μια τσάντα Balenciaga. Ένα βιβλίο του Βέλγου καλλιτέχνη Michaël Borremans, η δουλειά του οποίου είχε προκαλέσει αντιδράσεις στο παρελθόν, καθώς εμφάνιζε βρέφη σε ανισόρροπες ή βίαιες εικόνες (το βιβλίο της καμπάνιας ωστόσο δεν περιείχε τέτοιες εικόνες. Ένα πλαστό πτυχίο κολεγίου κρεμασμένο στον τοίχο με όνομα που όταν το αναζητούσες στο διαδίκτυο εμφάνιζε αληθινούς ανθρώπους, ανάμεσα τους και έναν καταδικασμένο για παιδική κακοποίηση.
Ο Balenciaga απάντησε με πολλούς τρόπους. Απέσυρε τις δύο καμπάνιες, αρνήθηκε τις κατηγορίες για προώθηση της παιδικής κακοποίησης μέσα από τις εικόνες και στην περίπτωση της καμπάνιας για την Άνοιξη 2023, κατέθεσε μήνυση 25 εκατομμυρίων δολαρίων εναντίον του set design και του γραφείου παραγωγής. Στις 28 Νοεμβρίου ο οίκος απολογήθηκε για μια σειρά από θλιβερά λάθη για τα οποία και ο Balenciaga παίρνει την ευθύνη. “Καταδικάζουμε σθεναρά την παιδική κακοποίηση”, έγραφε η δήλωση. Δεν ήταν στόχος μας να την συμπεριλάβουμε σε αυτή την αφήγηση. Αναλαμβάνουμε την ευθύνη για την έλλειψη επίβλεψης και ελέγχου των εγγράφων στο background, σίγουρα θα είχαμε κάνει τα πράγματα διαφορετικά”.
Λίγες μέρες αργότερα, στις 2 Δεκεμβρίου, ο artistic director Demna (έχει επιλέξει να χρησιμοποιεί μόνο το μικρό όνομά του) δήλωσε: “Θέλω να απολογηθώ προσωπικά για τη λάθος καλλιτεχνική επιλογή του concept για την Gift καμπάνια με τα παιδιά και παίρνω την ευθύνη μου. Ήταν ακατάλληλο να χρησιμοποιήσω παιδιά για να προωθήσουν αντικείμενα που δεν είχαν καμία σχέση με αυτά. Όσο και αν μου αρέσει κάποιες φορές να προκαλώ μια σκέψη μέσα από τη δουλειά μου, δεν θα είχα ποτέ την πρόθεση να το κάνω αυτό μέσα από ένα ζήτημα όπως η παιδική κακοποίηση την οποία καταδικάζω”.
Σε δήλωσή του στη Vogue ο Πρόεδρος και CEO του οίκου Balenciaga, Cédric Charbit, εξήγησε: “Ο artistic director επιβλέπει τον creative. Εγώ παίρνω όλες τις επιχειρηματικές αποφάσεις, έχω τον τελικό λόγο και την ευθύνη. Ενδιάμεσα υπάρχουν πολλά βήματα, όσον αφορά τη δημιουργία και την αξιολόγηση και εμπλέκονται αρκετές ομάδες που συνεργάζονται. Όλο αυτό δεν ήταν σκόπιμο, αλλά όλοι μαζί αποτύχαμε. Είχα λάθος κρίση και παίρνω την ευθύνη. Όλοι μάθαμε από αυτό και έχουμε αναλάβει δράσεις, αλλάξαμε τον τρόπο που εργαζόμαστε, ώστε αυτό να μην ξανασυμβεί ποτέ”. Ο Charbit, επίσης πήρε συγκεκριμένες δράσεις. Ο οίκος υποβάλλεται σε εσωτερική αναδιοργάνωση, εφαρμόζοντας νέους ελέγχους και εκπαιδευτικά προγράμματα και ξεκινώντας ομάδες προάσπισης αποστολή των οποίων είναι η προστασία των παιδιών. Τόνισε επίσης πως οι αγωγές έχουν ολοκληρωθεί. Όταν αργότερα ρωτήθηκε από τη Vogue γι’ αυτό, ο οίκος Balenciaga απάντησε: “Η έρευνά μας αποκάλυψε ότι δεν υπήρχε στημένη ή κακόβουλη δράση, μέχρι το σημείο που ολοκληρώσαμε τις δράσεις μας”.
Χθες ο Balenciaga και το Kering Foundation ανακοίνωσαν ότι θα συνεργαστούν με το National Children’s Alliance (NCA) για την ενίσχυση του Mental Health Institute που λανσαρίστηκε πρόσφατα για τα επόμενα τρια χρόνια. Οι στόχοι είναι για τον οίκο Balenciaga να βοηθήσει παιδιά να θεραπευτούν από το τραύμα και για το NCA να συνεργαστεί με τον οίκο για την εκπαίδευση γύρω από την παιδική προστασία.
Η Vogue μίλησε με τον Demna για όλα αυτά σε μια μεγάλη συζήτηση που πραγματοποιήθηκε στο Παρίσι πρόσφατα.
Vogue: Οι δύο καμπάνιες που εμφανίστηκαν με απόσταση λίγων ημερών στο τέλος της χρονιάς, Gift Shop και Spring 2023, δημιούργησαν μια κρίση για εσένα και τον οίκο Balenciaga. Ποια ήταν η αρχή πίσω από αυτές τις καμπάνιες; Ποια ήταν η δημιουργική διαδικασία και η πρόθεση; Ποιες συζητήσεις γίνονταν γύρω από αυτές;
Demna: Η καμπάνια για την Άνοιξη 2023 ήταν εμπνευσμένη κατευθείαν από το show που πραγματοποιήθηκε πέρυσι στη Wall Street της Νέας Υόρκης. Ήθελα να φωτογραφίσω σε ένα τυπικό νεουορκέζικο σκηνικό, τονίζοντας την ιδέα του power dressing. Βασικά να φωτογραφίσω ένα CEO-style office. Είδα ένα παράδειγμα για το πώς πρέπει να δείχνουν τα γραφεία, ενέκριναν τα έπιπλα που θα χρησιμοποιούσαν και τις πόζες που θα έκαναν τα μοντέλα. Καθώς δεν παρευρίσκομαι ποτέ στις φωτογραφίσεις, μου παρουσιάστηκαν οι φωτογραφίες για να επιλέξω αυτές που μου άρεσαν περισσότερο από τις επιλογές του φωτογράφου. Η Gift Shop καμπάνια δεν είχε καμία σύνδεση με την Spring 2023, τραβήχτηκαν σε διαφορετικό χρόνο, η μία τον Οκτώβριο και η άλλη τον Ιούλιο. Η καμπάνια πραγματοποιήθηκε για να προωθήσουμε μια σειρά αντικειμένων σε συνδυασμό με τις γιορτινές διακοπές. Υπήρχε μια μεγάλη ποικιλία ασύνδετων προϊόντων, που απαιτούσαν ένα concept ώστε όλα αυτά τα διαφορετικά προϊόντα να φωτογραφηθούν μαζί. Το kidswear ήταν μέρος των επιλογών του Gift shop, όπως και οι teddy bear bags, με αναφορές από την punk και την DIY κουλτούρα, σε καμία περίπτωση BDSM, και φορέθηκαν από ενήλικες στο show τον Οκτώβριο του 2022.