Ο Pierpaolo Piccioli θα διαδεχθεί τον Demna στο δημιουργικό τιμόνι του Balenciaga
«Αυτή είναι μια νέα στιγμή για τη μόδα και μπορείς να αλλάξεις τους κανόνες μόνο από μέσα. Νομίζω ότι μπορούμε να προσφέρουμε μια νέα εικόνα της μόδας που να αφορά την αυτοπεποίθηση, τον άνθρωπο και την ευφυΐα, κάτι που δεν παρέχεται πολύ συχνά. Ο Balenciaga υπάρχει ήδη σε μια κοινότητα. Θέλω να αγκαλιάσω αυτή την κοινότητα και το πνεύμα του Balenciaga, να δημιουργήσω το δικό μου κεφάλαιο στην ίδια ιστορία», δήλωσε ο Piccioli στην παγκόσμια διευθύντρια του Vogue Runway και του Vogue Business, Nicole Phelps, νωρίτερα σήμερα.
Η βιομηχανία της μόδας περίμενε με ανυπομονησία την ανακοίνωση, από τότε που ο Demna διορίστηκε δημιουργικός διευθυντής του οίκου Gucci τον Μάρτιο του 2025. Ο διορισμός του Piccioli στον Balenciaga έρχεται ένα χρόνο αφότου ο Ιταλός σχεδιαστής αποχώρησε από τον Valentino. Ο διορισμός του τίθεται σε ισχύ στις 10 Ιουλίου, αμέσως μετά την τελευταία επίδειξη υψηλής ραπτικής του Demna στον οίκο Balenciaga, αλλά είναι κατανοητό ότι θα ξεκινήσει να εργάζεται στην πρώτη του συλλογή νωρίτερα. Η πρώτη συλλογή Balenciaga κάτω από το creative direction του Piccioli, θα αποκαλυφθεί τον Οκτώβριο, σύμφωνα με την ανακοίνωση.
«Είναι ένας από τους πιο ταλαντούχους και διάσημους σχεδιαστές του σήμερα. Η κυριαρχία του στην υψηλή ραπτική, η δημιουργική του φωνή και το πάθος του για την τεχνογνωσία τον έκαναν την ιδανική επιλογή για τον οίκο», δήλωσε η Francesca Bellettini, αναπληρώτρια CEO του ομίλου Kering, σε δήλωση που δημοσίευσε η εταιρεία.
Η αισθητική του Piccioli είναι αρκετά διαφορετική από αυτή του Demna, επομένως, ο διορισμός του θα μπορούσε να θεωρηθεί ως ένδειξη μιας πιθανής αλλαγής στη στρατηγική του οίκου. Ο Piccioli, ωστόσο, εξηγεί: «Θέλω να αγκαλιάσω το παρελθόν, επειδή πιστεύω ότι είναι πολύ σημαντικό να σέβομαι αυτό που έκαναν ο Nicolas [Ghesquière] και ο Demna πριν από εμένα. Η ιστορία του Balenciaga είναι μια ιστορία σχεδιαστών που σέβομαι. Αυτή είναι περισσότερο μια μεταβίβαση της δάδας παρά ένα παιχνίδι με μουσικές καρέκλες, και νιώθω πολύ τυχερός που είμαι μέρος αυτού», είπε στον Phelps.
Ο Piccioli συνέχισε μιλώντας για το πώς ένιωθε μια σύνδεση με τον Cristóbal Balenciaga και το έργο του: «Προέρχομαι από ένα πολύ μικρό μέρος, όπως και ο Cristóbal, και καταλαβαίνω ότι το να κάνεις μια δουλειά που αγαπάς είναι προνόμιο». Πρόσθεσε, «Ο Cristóbal παρείχε τον εαυτό του μέσα από τη δουλειά του. Αν σκεφτείτε τις σιλουέτες του, τα shapes του -δημιουργούσε ως μέρος της κουλτούρας του και ήταν πάντα ανατρεπτικός».
Ο Ιταλός σχεδιαστής μεγάλωσε στην πόλη Nettuno, σπούδασε λογοτεχνία στο Πανεπιστήμιο της Ρώμης, έκανε πρακτική άσκηση στον Brunello Cucinelli και μετά την αποφοίτησή του, εντάχθηκε στην ομάδα του Fendi με τη Maria Grazia Chiuri. Εντάχθηκε στον Valentino το 1999 ως σχεδιαστής αξεσουάρ μαζί με την Chiuri. Το δίδυμο ανέλαβε μαζί τη δημιουργική διεύθυνση το 2008. Το δημιουργικό ζευγάρι σημείωσε ένα σερί νικών. «Οι επιδείξεις υψηλής ραπτικής τους ήταν τόσο εξαιρετικές όσο και τα rock stud παπούτσια τους», έγραψε η Phelps όταν ο οίκος επιβεβαίωσε την αποχώρηση της Chiuri. Το 2016, ο Piccioli ανέλαβε τον ρόλο του μοναδικού δημιουργικού διευθυντή, μετά την αποχώρηση της Chiuri για τον Dior. Η πρώτη του συλλογή τον Οκτώβριο του 2016, «αποκάλυψε τον αχαλίνωτο ρομαντισμό και τη φαντασία του μοναδικού οράματος του Piccioli», έγραψε τότε ο Hamish Bowles.
Στον οίκο Valentino, ο Piccioli εντυπωσίασε επίσης τον κόσμο της μόδας με τις ικανότητές του ως couturier, κάτι που αποτελεί σημαντικό πλεονέκτημα δεδομένου ότι ο Balenciaga επέστρεψε στην υψηλή ραπτική το 2021, καθώς και με την ικανότητά του να εκσυγχρονίζει ένα heritage brand. Μιλώντας με τον Luke Leitch το 2011 για το πώς αυτός και η Chiuri προσέγγισαν την κληρονομιά του Valentino Garavani, ο Piccioli είπε: «Διατηρούμε τη γλώσσα αλλά αλλάζουμε τη στάση». Αυτή είναι μια πολύτιμη δεξιότητα για τον Balenciaga, όπου ο σχεδιαστής θα μπορεί να αξιοποιήσει τα πλούσια και σχετικά ανεκμετάλλευτα αρχεία του ιδρυτή Cristóbal Balenciaga. Τον Σεπτέμβριο του 2024, η έκθεση του Balenciaga στα κεντρικά γραφεία του Kering, με τίτλο «Οι λεπτότητες ενός διαλόγου», σηματοδότησε την πρώτη φορά που οι αρχειακές δημιουργίες του Balenciaga παρουσιάστηκαν παράλληλα με εκείνες του Demna.
Υπάρχει επίσης μια μικρή πλοκή του Kering στο ραντεβού: το 2012, ο Valentino εξαγοράστηκε από το επενδυτικό ταμείο Mayhoola του Κατάρ για 700 εκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με το Reuters. Στη συνέχεια, τον Ιούλιο του 2023, η Kering ανακοίνωσε την εξαγορά του 30% των μετοχών της Valentino έναντι τιμήματος 1,7 δισεκατομμυρίων ευρώ. Η συμφωνία περιλαμβάνει την επιλογή της Kering να αποκτήσει το υπόλοιπο της μάρκας έως το 2028. Την εποχή της εξαγοράς, όταν ο Piccioli ήταν ακόμα στο δημιουργικό τιμόνι, ο Pinault περιέγραψε τον Valentino ως «έναν μοναδικό ιταλικό οίκο που είναι συνώνυμο της ομορφιάς και της κομψότητας». Τα έσοδα της Valentino το 2024 ανήλθαν σε 1,3 δισεκατομμύρια ευρώ, ελαφρώς πίσω από τον Balenciaga.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Morgan Stanley, οι πωλήσεις του Balenciaga έφτασαν τα 1,66 δισεκατομμύρια ευρώ το 2024 (αυξημένες από 360 εκατομμύρια ευρώ το 2015, όταν ο Demna ανέλαβε το δημιουργικό τιμόνι). Η διαμάχη γύρω από δύο διαφημιστικές καμπάνιες που κυκλοφόρησαν στα τέλη του 2022, οι οποίες θεωρήθηκαν ότι υποδηλώνουν σεξουαλική κακοποίηση παιδιών και πορνογραφία, έπληξαν τα έσοδα της μάρκας. Στη συνέχεια ακολούθησε η παγκόσμια ύφεση στον κλάδο των ειδών πολυτελείας. Ωστόσο, φαίνεται να βρίσκεται σε εξέλιξη μια αργή ανάκαμψη: «Ο Balenciaga σημείωσε ισχυρή ανάπτυξη στα δερμάτινα είδη, τροφοδοτούμενη από την επιτυχία των πρόσφατων ειδών, αλλά ο οίκος δεν είναι άτρωτος», δήλωσε η οικονομική διευθύντρια της Kering, Armelle Poulou, κατά τη διάρκεια της ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων του πρώτου τριμήνου του ομίλου. Ο Balenciaga ενίσχυσε πρόσφατα τη διοίκησή του: προήγαγε τη Nathalie Raynaud, η οποία έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην επιτυχία των τσαντών του οίκου, όπως η Rodeo, σε αναπληρώτρια διευθύνουσα σύμβουλο. Ο διευθύνων σύμβουλος Gianfranco Gianangeli ανέλαβε τον ρόλο του τον Ιανουάριο.
Φαίνεται να είναι μια καθησυχαστική επιλογή, η οποία θα μπορούσε να ωφελήσει τον όμιλο, ειδικά μετά την αρχική αντίδραση των επενδυτών για τον Demna στον οίκο Gucci.
Η πρώτη του συλλογή για τον Balenciaga θα παρουσιαστεί κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας Μόδας του Παρισιού για την άνοιξη του 2026.
«Το δημιουργικό του όραμα θα ευδοκιμήσει και θα ερμηνεύσει τέλεια την κληρονομιά του Cristóbal Balenciaga, βασιζόμενος στην τολμηρή δημιουργικότητα, την πλούσια κληρονομιά και την ισχυρή κουλτούρα του οίκου», δήλωσε ο Gianangeli σε ανακοίνωσή του. «Με την εμπειρία των ομάδων μας και τη δυναμική δημιουργική ενέργεια που ιστορικά καθοδηγεί τον Balenciaga, ανυπομονώ για αυτό που θα χτίσουμε μαζί».
«Είμαι έτοιμος. Ξεκουράστηκα αρκετά, οπότε είμαι έτοιμος να ξεκινήσω», δήλωσε ο Piccioli.