Ο Sébastien Meyer και ο Arnaud Vaillant, δημιουργοί του οίκου Coperni, δεν σταματούν να εξελίσσονται. Όπως διηγούνται στον Filep Motwary, αυτό είναι το μυστικό της επιτυχίας τους.
Οι ιδρυτές του γαλλικού brand Coperni, Arnaud Vaillant και Sébastien Meyer, πρωτοεμφανίστηκαν το 2013, αλλά σύντομα αποφάσισαν να βάλουν στην κατάψυξη το εμπορικό τους σήμα, προκειμένου να κάνουν ένα πέρασμα από τον Courrèges ως δημιουργικοί διευθυντές, θέση που διατήρησαν μέχρι το 2017. Ως γνωστόν, η διορατικότητα και το πνεύμα αποτελούν συστατικά απαραίτητα κατά την πράξη της δημιουργίας, ενώ την όλη διαδικασία συμπληρώνει η ελευθερία που αγνοεί τον φόβο και τη λογική – δύο παράγοντες που συνήθως εμποδίζουν την εξέλιξη μιας ιδέας η οποία αποτελεί τον πυρήνα κάθε μεγάλου νέου εγχειρήματος. Οι νέοι σχεδιαστές δεν πτοήθηκαν.
Έπειτα από μακρά «ύπνωση», το 2018 επανεκκίνησαν το brand τους, του οποίου όμως η δυναμική ανεστάλη για άλλη μία φορά λόγω της πανδημίας, παύση που εντέλει ήταν μια καλή ευκαιρία επαναπροσδιορισμού για εκείνους. Το όνομα του οίκου τους, Coperni, είναι εμπνευσμένο από τον αναγεννησιακό μαθηματικό και αστρονόμο Nikolaus Kopernikus, ο οποίος διατύπωσε το ηλιοκεντρικό μοντέλο. Από εκείνους, πάλι, η θέση αυτή δόθηκε στις γυναίκες.
Οι αναζητήσεις τους, η συνέπεια απέναντι στην εποχή που διανύουμε, η ενσυναίσθηση και η πειθαρχία που τους διακρίνουν βρήκαν διέξοδο μέσα από τη νέα τους συλλογή, χάριν της οποίας βρέθηκα στο Παρίσι για να τους συναντήσω. Ο Sébastien είναι απόφοιτος στρατιωτικής σχολής, γεγονός που εξηγεί τις επιλογές χρωμάτων και υφών στις συλλογές τους. «Μικρός ονειρευόμουν πως ήμουν μάγος και μάλιστα είχα μάθει κάποια τρικ που τα παρουσίαζα στις παρέες μου. Αγαπούσα την κωμωδία και μου άρεσε να σχεδιάζω εύχρηστα αντικείμενα. Κατέληξα στη μόδα, γιατί μέσα από αυτήν μπορώ να εκφράσω τα πάντα», μου λέει. Ο Arnaud, από την πλευρά του, μου εξηγεί ότι η αισθητική έπαιζε πάντα μεγάλο ρόλο στη ζωή του. Μικρός έπαιρνε μαθήματα ζωγραφικής και ήταν φαν της Vogue, την οποία αγόραζε από 10 ετών! «Η μόδα ήταν το πεπρωμένο μου, έστω η επιχειρηματική της πλευρά», πιστεύει.
Most Read Articles
Μόλις τον περασμένο Αύγουστο οι δυο τους αντάλλαξαν όρκους αιώνιας αφοσίωσης στη νησίδα Κιβωτό, δίπλα από την Ύδρα, ενώ έχουν από νωρίς διαχωρίσει τους ρόλους τους στην εταιρεία, αν και σπάνια διαφωνούν. «Γνωριστήκαμε σε μια σχολή μόδας στο Παρίσι και σύντομα αρχίσαμε να κάνουμε μαζί τις εργασίες μας. Ο Arnaud ακολούθησε σπουδές διαχείρισης επιχειρήσεων, εγώ ένα πρόγραμμα δημιουργικής εκπαίδευσης», με ενημερώνει ο Sébastien και ο Arnaud συμπληρώνει: «Αισθανθήκαμε άμεσα την ανάγκη να συνδυάσουμε τις δεξιότητές μας. Συμπληρώναμε ο ένας τον άλλο χωρίς προσπάθεια».
Ο κόσμος αγκάλιασε αμέσως τη φιλοσοφία Coperni, ενώ το πρώτο βραβείο στον διαγωνισμό ANDAM και το ότι επελέγησαν για να ηγηθούν του Courrèges επισφράγισαν το υψηλό επίπεδο της δουλειάς τους. «Η θητεία μας στον Courrèges μάς χάρισε την αυτοπεποίθηση που μας έλειπε. Σε πολύ λίγο μάθαμε πολλά. Όμως, ήταν απαραίτητο να συνεχίσουμε αυτό που αναγνωρίζαμε ως πραγματικά δικό μας και το εγκαταλείψαμε νωρίς. Οπότε έπρεπε να επιστρέψουμε και μείναμε έκπληκτοι με το πόσο θετικά ανταποκρίθηκαν τόσο ο Τύπος όσο και το αγοραστικό κοινό. Νιώσαμε σαν να τους είχαμε λείψει».
Ομολογώ ότι με εντυπωσιάζει το πώς εδραιώθηκε τόσο σύντομα η προσωπική τους γραμμή, αλλά και η ευκολία με την οποία άφησαν έναν μεγάλο οίκο για να αφοσιωθούν στο όραμά τους. Λαμβάνοντας υπόψη ότι ανήκουν στην ίδια γενιά με τους Glenn Martens και Olivier Rousteing, σκέφτομαι πως, αν δεν έκαναν το μικρό διάλειμμα από την Coperni, ίσως σήμερα να μιλούσαμε ήδη για άλλο ένα φαινόμενο της μόδας. Τους ρωτώ πόσο διαφορετικό είναι να βιώνεις τη δουλειά σου ως εργαζόμενος και όχι ως εργοδότης, αφού στον Courrèges βρέθηκαν μπροστά με μια μοναδική πηγή πληροφοριών. «Tρέφουμε μεγάλο σεβασμό σε ό,τι μας δόθηκε. Το πρώτο που κάναμε ήταν να μελετήσουμε τα αρχεία του προκειμένου να κατανοήσουμε τον τρόπο σκέψης, τους κώδικες και την ουσία της κληρονομιάς του André Courrèges. Παρότι όμως είχαμε όλο αυτό το υλικό για να εμπνευστούμε, υπήρχαν στιγμές που νιώθαμε βαλτωμένοι», ομολογεί ο Arnaud.
«Είμαστε περήφανοι για όσα έχουμε κατακτήσει και πραγματικά ελεύθεροι να κάνουμε ό,τι και όποτε θέλουμε. Έχουμε αναπτύξει συνεργασίες με άλλες εταιρείες και μαζί τον έλεγχο της επικοινωνίας και της ανάπτυξης όσων φτιάχνουμε. Φυσικά, πάντοτε υπάρχει περιθώριο βελτίωσης, όχι μόνο στην παραγωγή, αλλά και στον σχεδιασμό. Οι συλλογές μας διατίθενται σε 150 καταστήματα σε όλο τον κόσμο, και αυτό ενίοτε μας εκπλήσσει! Με δύο επιδείξεις μόδας ετησίως το ρίσκο είναι μεγάλο, όμως δεν μπορεί να γίνει διαφορετικά, αφού ένα fashion show είναι η μεγαλύτερη προβολή για μας».
Οι δυο τους θεωρούν σημαντικό κάθε σεζόν να δοκιμάζουν διαφορετικά πράγματα. Είναι παθιασμένοι με την καινοτομία, η οποία αποτελεί το μέσο για να προκαλούν τους εαυτούς τους. Στα χρόνια της κοινής τους πορείας ωρίμασαν αρκετά, ώστε να κατανοήσουν την υποκειμενικότητα της βιομηχανίας στην οποία εργάζονται και να έχουν το θάρρος να κάνουν το επόμενο βήμα. «Επομένως, η ηρωίδα μας μπορεί να είναι αυστηρή, πιο σπορ ή πιο σέξι», εξηγεί ο Sébastien. Αυτή η άλλοτε σέξι ηρωίδα της Coperni, με το παριζιάνικο DNA και τη sci-fi σιλουέτα, επανήλθε, μόνο που τώρα ο φουτουρισμός και το σεξαπίλ μεταλλάχθηκαν σε διακριτικό αισθησιασμό, ώστε να κολακεύει κάθε σωματότυπο. «Η εξέλιξη εξαρτάται από όσα συμβαίνουν στον κόσμο και από το πώς πιστεύουμε ότι θα νιώθει πιο άνετα μια γυναίκα τη συγκεκριμένη στιγμή. Αυτή η σκέψη μάς κρατάει σε εγρήγορση και μας επιτρέπει να έχουμε μια ευρύτερη παρουσία στην αγορά που δεν καλύπτει μόνο ένα στιλ. Η σημερινή βιομηχανία δεν προστατεύει τους σχεδιαστές, με αποτέλεσμα να παρατηρούνται επαναλήψεις.
Από την πλευρά μας δεν θα σταματήσουμε να πειραματιζόμαστε. Εκεί οφείλεται η επιτυχία μας, υποθέτω. Σκοπός μας είναι οι γυναίκες να αισθάνονται άνετα και σίγουρες φορώντας τα ρούχα μας, ενώ, όπως λέει και ο Arnaud, για κάθε πρόβλημα υπάρχει λύση», τονίζει ο Sébastien. «Δουλεύοντας γίναμε πιο λογικοί. Ο Sébastien είναι πολύ απαιτητικός, αλλά αυτός δεν είναι ο ρόλος του δημιουργικού διευθυντή;» παρεμβαίνει ο Arnaud. Υπάρχουν, θεωρώ, και άλλοι σημαντικοί λόγοι που δικαιολογούν την επιτυχία τους. Ποιος δεν θυμάται, ας πούμε, την παρουσίαση μιας προηγούμενης σύλλογής τους στο κατάστημα της Apple στα Ηλύσια Πεδία ή τις βιτρίνες του πολυκαταστήματος Bergdorf Goodman στην 5η Λεωφόρο της Νέας Υόρκης, γεμάτες με δημιουργίες τους;
Στην επίδειξη γι’ αυτή τη σεζόν, το καστ, πέρα από τις σταρ-μοντέλα Gigi Hadid και Kiki Willems, περιλάμβανε και την Eve Jobs, κόρη του Steve Jobs, που εκείνη τη μέρα έκανε το ντεμπούτο της. «Η καλοκαιρινή μας συλλογή έχει τίτλο S/S ’33. Θέλαμε να εκφράσουμε το μέλλον, χωρίς να ακολουθήσουμε απαραίτητα μια σχεδιαστική κατεύθυνση με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας. Σε αντίθεση με την Ωδή στο νυχτερινό Παρίσι του χειμώνα, για το καλοκαίρι προτείνουμε μια συλλογή-μπαλάντα για τον ήλιο. Κατά τη διάρκεια του σχεδιασμού φανταζόμασταν ένα κορίτσι που περνά όλη τη μέρα στην παραλία και φεύγοντας αργά το απόγευμα φοράει ένα καλοραμμένο μπουφάν και πηγαίνει σε πάρτι. Επικεντρωθήκαμε γύρω από την ανάγκη για φρεσκάδα και ελευθερία, έννοιες που μεταφράζονται μέσα από χαμηλόμεσα παντελόνια και cropped top, σαφείς αναφορές στην αισθητική του 2000, κομμάτια που φορέθηκαν τόσο πολύ από τους νέους, ώστε κατέληξαν να είναι σχεδόν ένα είδος στολής», τονίζει ο Arnaud.
Θεωρούν πως το καλοκαίρι είναι η τέλεια δικαιολογία για να δραπετεύσει κανείς από έναν δύσκολο χειμώνα. Οι επιλογές των υφασμάτων, όπως το bonded σατέν ή το spandex, αντανακλούν αυτή την ανάγκη για χαλαρότητα στην αγκαλιά της φύσης. Ο Sébastien μού μιλάει για τη σκηνογραφία της επίδειξης: «Θέλαμε ο θεατής να νιώσει πως βρίσκεται σε ένα ονειρικό νησί, όπου αντί για την κλασική πανίδα δημιουργήσαμε ένα λιβάδι με δενδρύλλια κάνναβης».
Αν και το αποτέλεσμα ήταν εκπληκτικό, παραδέχεται πως ήταν δύσκολο, αφού έπρεπε να προσλάβουν 17 αγρότες για να φυτέψουν 75.000 φυτά. «Συνεργαστήκαμε με τη φάρμα 91.530 Le Marais λίγο έξω από το Παρίσι και αυτή τη στιγμή βρίσκονται στη διαδικασία ανακύκλωσης των ριζών που χρησιμοποιήσαμε, σε υφάσματα και άλλα χρήσιμα είδη. Το σόου ήταν φόρος τιμής στη δύναμη της φύσης. Μας έλειπε η ανθρώπινη επαφή και η εμπειρία που προκύπτει όταν δύο ή περισσότεροι άνθρωποι συναντιούνται στον δρόμο, στο θέατρο, σε κάποια παραλία. Ακόμα κι αν είμαστε παθιασμένοι με την ψηφιακή και τεχνολογική διάσταση της δουλειάς μας, μια επίδειξη μόδας παραμένει ο μοναδικός τρόπος για να διατηρήσουμε την ανθρώπινη πλευρά, όχι μόνο του δικού μας brand, αλλά και ολόκληρης της βιομηχανίας της μόδας».
Η βιωσιμότητα τους απασχολεί πολύ. «Είναι μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις και προσπαθούμε να δουλεύουμε με σεβασμό στο περιβάλλον», μου λέει. «Πρόσφατα δημιουργήσαμε μια τσάντα από φλούδα μήλου σε συνεργασία με την ηθοποιό Maisie Williams, ενώ σε χώρες όπως η Ιταλία και η Πορτογαλία προωθούμε μόνο όσα είδη μας πωλούνται πολύ, ώστε να γνωρίζουμε ότι θα φορεθούν και δεν θα μείνουν». Για το ρομαντικό ντουέτο η άνοδος του vintage και η ζήτηση ρούχων από δεύτερο χέρι είναι επίσης μια συναρπαστική εξέλιξη, ωστόσο θεωρούν πως πάντα θα υπάρχει η ανάγκη για νέα κομμάτια.
Ήρθα για πρώτη φορά σε επαφή με τους Vaillant και Meyer σχεδόν μία δεκαετία πριν, όταν συνεργαζόμουν με τους κινέζικους κολοσσούς Joyce και Lane Crawford, που αντιπροσωπεύουν στο Χονγκ Κονγκ και στις γύρω περιοχές σχεδιαστές από την Ευρώπη και τη Νέα Υόρκη. Ως βετεράνος παρατηρητής των συλλογών Coperni, λοιπόν, μπορώ να διακρίνω τις αλλαγές που έκαναν μέσα στα χρόνια. Οι σιλουέτες είναι πλέον πιο απαλές, λιγότερο φουτουριστικές, ενώ στέκονται με ειλικρίνεια απέναντι στην εποχή μας, που απαιτεί… ειλικρίνεια. Τους ρωτώ για τους λόγους που τους ώθησαν σε μια πιο ώριμη αντιμετώπιση του γυναίκειου σώματος. «Μας αρέσει να ντύνουμε τις γυναίκες σύμφωνα με τις επιθυμίες τους σε μια συγκεκριμένη εποχή», λέει ο Sébastien. «Περάσαμε από μίνιμαλ σε πιο φουτουριστικές σιλουέτες. Στη συνέχεια, η πανδημία μάς ώθησε να πάμε σε ένα πιο απαλό περίγραμμα, που επιτρέπει ευκολία κίνησης. Μόλις άρθηκαν οι απαγορεύσεις, θελήσαμε να τις απελευθερώσουμε μέσα από μια πιο σέξι και δυναμική σιλουέτα. Πρόκειται για μια εξελικτική διαδικασία που εφαρμόστηκε βήμα βήμα. Η επόμενη αλλαγή θα είναι έκπληξη». (γέλια)
«Στην πραγματικότητα δεν νιώσαμε παρεξηγημένοι όλα αυτά τα χρόνια», συμπληρώνει ο Arnaud. «Ευτυχώς, δεν είχαμε κακές κριτικές ούτε μπερδέψαμε το κοινό μας. Υπάρχει ένα νήμα που ενώνει το πριν με το μετά, ενώ την ίδια στιγμή στοχεύουμε στην καινοτομία. Δεν είναι πάντα εύκολο, αλλά αυτή είναι η μαγεία της μόδας, το να δίνεις στα πράγματα νέα μορφή κρατώντας την ίδια βάση και παίζοντας, πέρα από τα ρούχα, με τα αξεσουάρ, τα μαλλιά και το μακιγιάζ. Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να εξελιχθείς».
Η μόδα στον 21ο αιώνα οφείλει να περιλαμβάνει έννοιες όπως συμπερίληψη και βιωσιμότητα, λειτουργώντας ως δίαυλος προς την ψηφιακή αναγέννηση. Σύμφωνα με τους Coperni, αυτές είναι οι νέες προκλήσεις. Η μόδα χρησιμεύει στο να κάνει τους ανθρώπους να ονειρεύονται, να νιώθουν ζεστοί, σίγουροι, άνετοι, σέξι και τόσα άλλα. Αυτό που μένει είναι «να εκπαιδευτούν για όλα όσα τους προσφέρονται», καταλήγουν με μια φωνή.