πώς-η-rihanna-άλλαξε-το-στυλ-της-εγκυμοσύνης-222484
©Getty Images

To 1991, το Vanity Fair αναθέτει στην Annie Leibovitz να φωτογραφίσει την εγκυμονούσα Demi Moore με ένα εφαρμοστό φόρεμα, για το εξώφυλλό του. Μέχρι τότε, οι διάσημες έγκυοι φωτογραφίζονταν αποκλειστικά από το στήθος και πάνω, ώστε να μη φαίνεται η φουσκωμένη κοιλιά τους. Όμως η editor-in-chief του περιοδικού, Tina Brown, είχε μόλις αποκτήσει το δεύτερο παιδί της και ήθελε να προβάλει μια πιο επαναστατική απεικόνιση των γυναικείων σωμάτων κατά την εγκυμοσύνη. Η Leibovitz τράβηξε τις φωτογραφίες, καθώς και μια αναμνηστική για ιδιωτική χρήση, με την ηθοποιό να ποζάρει ολόγυμνη κρατώντας την κοιλιά της. Όταν την έδειξε στην Brown, ήξεραν και οι δύο ότι αντίκριζαν το επαναστατικό cover story που αναζητούσαν. Το ζευγάρι Demi Moore και Bruce Willis συμφώνησαν να δημοσιευτεί η γυμνή φωτογραφία στο εξώφυλλο και εν μια νυκτί άλλαξαν τα δεδομένα στον διεθνή Τύπο. Αρκετές δημοφιλείς αλυσίδες καταστημάτων αρνήθηκαν τότε να προμηθεύσουν στους πελάτες τους το περιοδικό, χαρακτηρίζοντάς το εξώφυλλο «απρεπές» και «προσβλητικό». Παρ’ όλα αυτά, το εν λόγω τεύχος έσπασε κάθε ρεκόρ πωλήσεων στην ιστορία του.

Βαδίζοντας με ανανεωμένη τόλμη στον δρόμο που άνοιξε η Demi Moore, αρκετές διάσημες εγκυμονούσες φωτογραφήθηκαν έκτοτε «au naturel» σε εξώφυλλα περιοδικών – η Cindy Crawford το 1999, η Monica Bellucci το 2004 και το 2010, η Britney Spears το 2006, η Eva Herzigova το 2007, η Claudia Schiffer το 2010, η Serena Williams το 2017, πάλι από την Annie Leibovitz, σε ένα εξώφυλλο-φόρο τιμής σε εκείνο της Demi Moore, 26 χρόνια πριν.

©Getty Images

Η προβολή μιας γυμνής γυναίκας σε προχωρημένη εγκυμοσύνη, που διατηρούσε το δικαίωμα να νιώθει αισθησιακή και επιθυμητή, στο εξώφυλλο ενός περιοδικού μεγάλης κυκλοφορίας δεν ήταν μια μικρή νίκη. Από τα έντυπα που έκοβαν στη μέση ένα «φουσκωμένο» γυναικείο σώμα, που αναδείκνυαν ως οσία μητέρα μια εγκυμονούσα καλυμμένη με φαρδιά, ασουλούπωτα, «καθωσπρέπει» ρούχα μητρότητας, με τα χέρια ευλαβικά στην κοιλιά της, και πλήρωναν μυθικά ποσά για σκηνοθετημένες φωτογραφίες διάσημων ζευγαριών που πόζαραν στις επαύλεις τους στον έβδομο ουρανό σε κάθε νέα ανακοίνωση εγκυμοσύνης, περάσαμε σε μια εποχή κατά την οποία μια έγκυος μπορούσε να ποζάρει γυμνή ως αυτόνομη ύπαρξη, χωρίς να υποχρεούται να χάσει την επαφή με το σώμα της και ένα κομμάτι της ταυτότητάς της. Έμενε, ωστόσο, να καλυφθεί η απόσταση ανάμεσα σε αυτά τα δύο άκρα.

Το 2017, με τη δύναμη που είχαν ήδη αποκτήσει τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ανέλαβε η Beyoncé τον έλεγχο, «σπάζοντας» το Ιnternet με την ανακοίνωση της δεύτερης εγκυμοσύνης της: ανέβασε στον λογαριασμό της στο Instagram μια φωτογραφία της σαν πρωταγωνίστρια παραλλαγής του πασίγνωστου πίνακα Άνοιξη του αναγεννησιακού ζωγράφου Sandro Botticelli. Πόζαρε με διάφανα μεταξωτά εσώρουχα, ένα παστέλ τούλινο βέλο και τα δύο της χέρια ακουμπισμένα στη φουσκωμένη κοιλιά της, περιτριγυρισμένη από πολύχρωμα λουλούδια. Το post της «βασίλισσας» Bey συγκέντρωσε περίπου 11 εκατομμύρια likes και ανακηρύχθηκε το πιο δημοφιλές της χρονιάς.

Το ότι η σταρ επέλεξε να ποζάρει με αισθησιακά εσώρουχα αντί να καταφύγει στο απόλυτο γυμνό, ήταν ένα τεράστιο άλμα προόδου για τη γυναικεία εικόνα σημειολογικά – στη δυτική κουλτούρα το γυμνό μπορεί να παραπέμπει στον κήπο της Εδέμ και στην αγνότητα πριν από το προπατορικό αμάρτημα, ενώ στην κλασική τέχνη και στην Αναγέννηση φέρει μια μυθική ή ηρωική αύρα, ενσαρκώνει το ιδεατό κάλλος και τις ύψιστες αρετές. Η Beyoncé δεν υποδύθηκε, λοιπόν, μια βιβλική ή εξιδανικευμένη γυμνή μητρική φιγούρα, αλλά, αποκαλύπτοντας τα αισθησιακά εσώρουχα που φορούσε κάτω από τα ρούχα της εγκυμοσύνης της, απομακρύνθηκε από την εικόνα της οσίας. Το 2011, η ίδια είχε εμφανιστεί στα Video Music Awards του MTV με αστραφτερό μοβ σακάκι, λευκό πουκάμισο και μαύρο ψηλόμεσο παντελόνι. Κατά τη διάρκεια της performance της ξεκούμπωσε το σακάκι, για να αποκαλύψει την πρώτη εγκυμοσύνη της και να προκαλέσει έκσταση στο κοινό και στον Τύπο.

©Getty Images

Παρόμοια τακτική ακολούθησε το 2021 για να ανακοινώσει τη δεύτερη εγκυμοσύνη της και η τραγουδίστρια Cardi B, όταν εμφανίστηκε ως guest πάνω στη σκηνή με μια ολόσωμη διαφανή φόρμα καλυμμένη με κρύσταλλα στα επίμαχα σημεία, κατά τη διάρκεια συναυλίας των Migos, μέλος των οποίων είναι ο άνδρας της, o ράπερ Offset. Για την πρώτη εγκυμοσύνη της, το 2018, η ρηξικέλευθη Cardi B είχε εμφανιστεί στο Met Gala, τον «ναό» της avant-garde μόδας, περπατώντας στο κόκκινο χαλί με μια custom, σχεδόν βασιλική αλλά και αποκαλυπτική δημιουργία Moschino, στο πλευρό του καλλιτεχνικού διευθυντή του οίκου, Jeremy Scott.

©Getty Images

H Kim Kardashian εμφανίστηκε επίσης έγκυος στο Met Gala το 2013, καλύπτοντας την προχωρημένη εγκυμοσύνη της στο πρώτο της παιδί με μια φλοράλ δημιουργία του οίκου Givenchy, από τον Riccardo Tisci. Οι εμφανίσεις της ως εγκυμονούσας στο κόκκινο χαλί παρουσίασαν μια στροφή προς πιο τολμηρές επιλογές αργότερα, καθώς το 2015, ούσα έγκυος στο δεύτερο παιδί της, εμφανίστηκε με μια see-through δημιουργία Givenchy με δαντέλα στη φουσκωμένη κοιλιά της και διαφάνεια μέχρι τον αστράγαλο, ενώ από μέσα διακρίνονταν τα εσώρουχά της και τον λαιμό της κοσμούσε ένα ροζάριο. Το κοινό και ο διεθνής Τύπος σοκαρίστηκαν τότε, με τον ίδιο τρόπο που είχε συμβεί όταν η Charlotte Gainsbourg εμφανίστηκε στο Φεστιβάλ των Καννών το 2011, στην πρεμιέρα της ταινίας Melancholia, φορώντας ένα φόρεμα με διαφάνεια στο στήθος και στην κοιλιά και βαθύ ντεκολτέ που αποκάλυπτε το δαντελένιο εσώρουχό της.

«Πείτε μας τις σκέψεις σας γι’ αυτό το σοκαριστικό look», έγραφαν τα περισσότερα άρθρα στο Ιnternet, καθώς πρόβαλλαν φωτογραφίες της αγέρωχης και με ασυμβίβαστο στιλ Gainsbourg, συγκρίνοντάς τη με την εμφάνιση της συμπρωταγωνίστριάς της στην ταινία, Kirsten Dunst, η οποία φόρεσε στην πρεμιέρα μια ρομαντική δημιουργία Rodarte. H Dunst επέλεξε τον ίδιο οίκο για να ανακοινώσει τις δικές της εγκυμοσύνες – την πρώτη φορά, το 2018, ποζάροντας έγκυος για το lookbook του και τη δεύτερη, φωτογραφιζόμενη από τη Sofia Coppola με ένα custom Rodarte φόρεμα σαν νυφικό, για το cover story του περιοδικού W.

Από το εξώφυλλο της Demi Moore μέχρι το Instagram post της Beyoncé μεσολάβησαν μερικές δεκαετίες που οι διάσημες εγκυμονούσες μπορούσαν να τραβήξουν την προσοχή του κόσμου, να μη νιώθουν ότι χάνουν πολλά από τον αισθησιασμό και τη σεξουαλικότητά τους, να διεκδικούν τον χώρο, τον χρόνο και τον λόγο που είχαν στη δημόσια σφαίρα πριν από την εγκυμοσύνη, κυρίως μέσα από εντυπωσιακές φωτογραφίσεις, είτε γυμνές είτε με αξιοθαύμαστες custom couture δημιουργίες – και σχεδόν πάντα ακουμπώντας τρυφερά τα χέρια τους στην κοιλιά τους.

Το ενδιαφέρον του διεθνούς Τύπου για το ντύσιμό τους περιοριζόταν σε εμφανίσεις στο κόκκινο χαλί ή σε εκδηλώσεις, όπου το στιλ τους περιλάμβανε κυρίως αμπιγέ συντηρητικά φορέματα σε φαρδιά ή πιο εφαρμοστή γραμμή –όπως στις περιπτώσεις των μοντέλων Eva Herzigova, Claudia Schiffer και Cindy Crawford–, ή κάποιο διασκεδαστικό Τ-shirt με φούστα – όπως η Britney Spears, η οποία εμφανίστηκε το 2005 στην πρεμιέρα της ταινίας Ο Τσάρλι και το εργοστάσιο της σοκολάτας με ένα tank top που έγραφε «έχω το χρυσό εισιτήριο» και ένα βέλος που έδειχνε τη φουσκωμένη από την εγκυμοσύνη κοιλιά της. Μοναδικές εξαιρέσεις ήταν η Charlotte Gainsbourg που αναφέραμε, αλλά και το μοντέλο Ashley Graham, η οποία το 2019 εμφανίστηκε σε εκδήλωση μόδας σε προχωρημένη εγκυμοσύνη, φορώντας ένα εφαρμοστό κόκκινο λάτεξ φόρεμα, ενώ σε μια άλλη περίσταση «τόλμησε να φορέσει» –όπως ανέφεραν τα μέσα ενημέρωσης– ένα μαύρο μεταξωτό κορμάκι και μια έξωμη διαφάνεια από πάνω για φόρεμα.

Η απόσταση, λοιπόν, ανάμεσα στις καθαγιασμένες πόζες των ευτυχισμένων ζευγαριών που ανακοίνωναν μια εγκυμοσύνη και τις διάσημες εγκυμονούσες που πόζαραν είτε γυμνές είτε με κάποια αξιοθαύμαστη δημιουργία για να αναδείξουν την εγκυμοσύνη και το σώμα τους, δεν είχε ακόμη καλυφθεί. Οι εγκυμονούσες που δεν θυσίαζαν απόλυτα το μέχρι τότε χαρακτηριστικό στιλ τους ή δεν υπήρχαν ή δεν απαθανατίζονταν να κυκλοφορούν ανάμεσά μας. Μέχρι που έμεινε έγκυος η Rihanna. Η ιέρεια του προσωπικού στιλ χρησιμοποιούσε ανέκαθεν τη μόδα ως μοχλό έκφρασης –αλλά και πίεσης–, τόσο για να ορίζει η ίδια την εικόνα της όσο και για να αλλάζει τη βιομηχανία της μόδας και της showbusiness.

Αρκεί να θυμηθούμε πώς άρχισε να χρησιμοποιεί την υψηλή μόδα για να αντιστρέψει την αφήγηση του θύματος που κυριαρχούσε για την ίδια στον Τύπο μετά την κακοποίησή της από τον σύντροφό της Chris Brown ή να αναφέρουμε το Fenty effect, τον αντίκτυπο που είχε στη βιομηχανία της ομορφιάς το λανσάρισμα της σειράς καλλυντικών της, Fenty, με περισσότερες από 40 αποχρώσεις make up, προκαλώντας την αλλαγή του status quo σε κολοσσούς της ομορφιάς και επιβάλλοντας με τον τρόπο της τη συμπερίληψη. Στο λανσάρισμα της σειράς εσωρούχων της Savage x Fenty, πάλι, συμπεριέλαβε μοντέλα που δεν είχαμε ξαναδεί ποτέ στην ιστορία της μόδας. «Δεν με νοιάζει το χρώμα, η ηλικία, το ύψος, το μέγεθος. Αγκαλιάζω όλες τις γυναίκες», έχει δηλώσει η τραγουδίστρια και επιτυχημένη επιχειρηματίας σχετικά με την αποφασιστικότητά της να διευρύνει τις αντιλήψεις μας για την ομορφιά, τη στιλιστική έκφραση, τη μόδα και τη σχέση με τον εαυτό μας και το σώμα μας.

©Getty Images

Η Rihanna ανακοίνωσε την πρώτη εγκυμοσύνη της με μια street φωτογράφιση από τον αγαπημένο παπαράτσι της μόδας, Diggzy, σε μια γειτονιά του Χάρλεμ, στο πλάι του συντρόφου της, ASAP Rocky. Σε αυτήν δεν ποζάρει με το χέρι στην κοιλιά της, αλλά χωμένο στην τσέπη του σκισμένου τζιν της. Φοράει ένα vintage Channel puffer jacket με χρυσά κουμπιά από τη συλλογή Fall 1996, κουμπωμένο μόνο στο στήθος, και αποκαλύπτει τη φουσκωμένη κοιλιά της, διακοσμημένη με ένα μακρύ vintage Chanel κολιέ με πέρλες και ένα vintage Lacroix περιδέραιο με σταυρό και πέτρες. Το ντύσιμό της παραπέμπει στο πρώτο επαναστατικό εξώφυλλο της αμερικανικής Vogue από την editor-in-chief Anna Wintour, η οποία επέλεξε ένα μοντέλο που φορούσε Guess τζιν και κοντό μαύρο Lacroix πουλόβερ, διακοσμημένο με πέτρες σε σχήμα σταυρού. Μας έφερε όμως στον νου και το εξώφυλλο για το άλμπουμ Like A Prayer της ιέρειας της ποπ, Madonna, στο οποίο φαίνονται μόνο η κοιλιά της, ένα μακρύ κολιέ με πέτρες και το χαμηλοκάβαλο τζιν της. Να θυμίσουμε ότι η Madonna είχε προκαλέσει σάλο με το «αιρετικό» βιντεοκλίπ για το ομώνυμο τραγούδι και πρώτο κομμάτι του άλμπουμ, στο οποίο εμφανιζόταν ως Μαρία Μαγδαληνή, ενώ δεύτερο ήταν το Express Yourself.

Σε κάθε εμφάνισή της, λοιπόν, η έγκυος Rihanna προκαλεί αντίστοιχο σάλο, σχόλια, συζητήσεις και μια εκτενή αρθρογραφία – από το σέξι custom ασημί Coperni crop-top με ασημί γκλίτερ μάξι φούστα και το μεταλλικό, χρωματιστό, με αλυσίδες The Attico σετ με halter εξώπλατο τοπ και παντελόνα, μέχρι το δαντελένιο see-through Dior νεγκλιζέ, συνδυασμένο με αισθησιακά Savage x Fenty εσώρουχα και βινύλ ψηλοτάκουνες μπότες. Ιδιαίτερα αυτή η τελευταία εμφάνισή της προκάλεσε πλήθος αντιδράσεων, τόσο για τον τρόπο που εμφανίζεται ως μητέρα όσο και για την αισθητική της. Η Rihanna, όμως, δεν άλλαξε το στιλ της. Συνέχισε να είναι ο χαρακτηριστικός εαυτός της, απλώς γίνεται όλο και περισσότερο έγκυος. Πάντα εμφανιζόταν σαν να έχει μουσική υπόκρουση το Express Yourself της Madonna, μιας ακόμη γυναίκας που αρνήθηκε να μπει στο καλούπι της «Παναγίας» και χάραξε τη δική της πορεία στη showbusiness και τη μόδα. «Η εγκυμοσύνη διαρκεί εννέα μήνες, πρέπει να το διασκεδάσεις. Είναι ένα από τα πιο αγαπημένα μου πράγματα, οπότε αψηφώ τους κατεστημένους ορισμούς για την εγκυμοσύνη και τη μητρότητα», δήλωσε η ίδια πρόσφατα στο Entertainment Tonight.

Δεν έχει σημασία αν μας αρέσει ή όχι το στιλ της Rihanna. Δεν έχει σημασία, αυτή τη στιγμή, αν οι περισσότερες γυναίκες δεν έχουν τις διαθέσιμες επιλογές που έχει εκείνη για τις custom ανατρεπτικές εμφανίσεις της. Το στιλ της κατά την περίοδο της εγκυμοσύνης της είναι σημαντικό για δύο λόγους: Πρώτα απ’ όλα, επειδή μας δείχνει έμπρακτα και με συνέπεια αυτό που ισχυρίζονταν ανέκαθεν όσοι ζουν και αναπνέουν μέσα στη μόδα: ότι η μόδα είναι προσωπική υπόθεση και το στιλ είναι η αυτοπεποίθηση που πηγάζει από το να νιώθεις και να εκφράζεις τον εαυτό σου με κάθε σπιθαμή του είναι σου, πέρα από τις τάσεις και τις σεζόν. Και αυτό είναι απελευθερωτικό και δημοκρατικό. Δεύτερον, οι εμφανίσεις της εγκυμονούσας Rihanna έχουν τη δύναμη να αλλάξουν ακόμη μία φορά τη βιομηχανία και τον τρόπο που μπορούμε να ντυθούμε όταν αλλάζει το σώμα μας – είτε λόγω εγκυμοσύνης, είτε λόγω βάρους, είτε λόγω ηλικίας. Η Rihanna δεν επέτρεψε σε κανέναν να τη φιμώσει στιλιστικά όταν άλλαξε το σώμα της λόγω των επιπλέον κιλών τα τελευταία χρόνια και συνέχισε να ντύνεται όπως νιώθει, κόντρα στις επιταγές της showbusiness και της μόδας για τον επιτρεπτό σωματότυπο που οφείλουν να διατηρούν οι διάσημες. Παράλληλα, μερικά από τα μεγαλύτερα brands για ρούχα εγκυμοσύνης προσαρμόζουν πλέον τις συλλογές τους, ώστε να συμπεριλάβουν looks που διευκολύνουν μια εγκυμονούσα να συνεχίσει να υποστηρίζει το προηγούμενο στιλ της και να μην πνίγεται μέσα σε άμορφα παστέλ, φλοράλ ή «καθωσπρέπει» ρούχα που δεν τις εκφράζουν.

Το σώμα μιας εγκύου δεν παύει να είναι το σώμα μιας γυναίκας που θέλει να απολαμβάνει τη μόδα χωρίς περιορισμούς. Το σώμα μιας εγκύου μπορεί να αναδειχθεί και να θαυμαστεί πέρα από κονσεπτικές φωτογραφίσεις και γυμνά εξώφυλλα. Το σώμα μιας εγκύου μπορεί να φωτογραφηθεί και στον δρόμο και να θεωρηθεί αξιοπρόσεκτο και αξιοθαύμαστο, όχι μόνο επειδή κουβαλάει μέσα του το θαύμα της ζωής, αλλά και επειδή είναι ακόμα ένα σώμα που κυκλοφορεί με στιλ και άποψη. Μετά το Fenty Effect, έχουμε το Rihanna Effect, καθώς δημοφιλή brands με ρούχα εγκυμοσύνης και μητρότητας, όπως το Hatch, λανσάρουν crop tops και εφαρμοστές μίντι φούστες, προτείνουν denim jackets φορεμένα κατάστηθα και μισοκουμπωμένα –όπως έκανε η Rihanna με το Chanel puffer jacket της–, ενώ εξετάζουν το ενδεχόμενο να λανσάρουν διχτυωτά ρούχα, κοντά σορτς και διαφάνειες. Το διάσημο μοντέλο Maggie Mauer, που περπάτησε πρόσφατα στο σόου της σχεδιάστριας Nensi Dojaka με ένα see-through μάξι φόρεμα στο χρώμα του δέρματος, στολισμένο με παγέτες, ενώ είναι μερικών μηνών έγκυος, δήλωσε πως θα αντιγράψει το maternity style της Rihanna, αγοράζοντας φαρδιά χαμηλοκάβαλα τζιν σε μεγαλύτερο νούμερο, τα οποία μπορεί να μεταποιήσει μετά την εγκυμοσύνη, χωρίς να χρειαστεί να συμβιβαστεί στο στιλ της ενδιάμεσα.

Η Rihanna, με κάθε στιλιστικό power move της, μας δείχνει πως η μόδα είναι τόσο διασκέδαση όσο και πεδίο επαναδιαπραγμάτευσης του κατεστημένου. Για εκείνη, ένα από τα μεγαλύτερα fashion icons που ανέκαθεν δήλωνε πως ήθελε να αποκτήσει παιδιά, δεν είναι η μητρότητα που είναι ιερή ούτε η μόδα. Ιερό είναι το δικαίωμα να παραμένεις ο εαυτός σου ως γυναίκα.

Διαβάστε επίσης | Το νέο office look περιλαμβάνει dress pants και σανδάλια