superfine-tailoring-black-style-είναι-η-έκθεση-του-costume-institute-για-την-334705

Το σύγχρονο black dandyism ζωντανεύει στο κόκκινο χαλί του Met Gala εδώ και χρόνια. Σκεφτείτε τον Billy Porter στο look του Sun God από τους The Blonds για την έκθεση “Camp” το 2019, τον A$AP Rocky με ένα patchworked memory quilt από την ERL πάνω από το μεταξωτό taffeta tuxedo του το 2021 με θέμα “In America: A Lexicon of Fashion” , ή τον Lil Nas X με κρύσταλλα Luar στο “Sleeping Beauties” πέρυσι.

Ανακοινώθηκε σήμερα η επερχόμενη έκθεση του Costume Institute στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης Νέας Υόρκης «Superfine: Tailoring Black Style», η οποία θα έχει ως θέμα τον μαύρο δανδισμό, εξετάζοντας τη σημασία της ένδυσης και του στυλ στη διαμόρφωση των μαύρων ταυτοτήτων στην Ατλαντική διασπορά.

Είναι η πρώτη έκθεση του Ινστιτούτου Κοστουμιών μετά το «Men in Skirts» του 2003 που επικεντρώνεται αποκλειστικά στην ανδρική μόδα, καθώς και η πρώτη από τότε που ο Andrew Bolton έγινε Curator in Charge και περιλαμβάνει προσκεκλημένη curator. Η Monica Miller, Καθηγήτρια και Πρόεδρος στις Αφρικανικές σπουδές στο Barnard College του Πανεπιστημίου Κολούμπια, θα εξετάσει τη φιγούρα του Black dandy από τις πρώτες απεικονίσεις στην τέχνη του 18ου αιώνα έως τις σύγχρονες αναπαραστάσεις από τις πασαρέλες και τον κινηματογράφο. Η έκθεση εμπνέεται από το βιβλίο της “Slaves to Fashion: Black Dandyism and the Styling of Black Diasporic Identity” το 2009, στο οποίο καθορίζει τον Black dandy τόσο ως αισθητικό όσο και ως πολιτικό κατασκεύασμα.

“Superfine: Tailoring Black Style” είναι η έκθεση του Costume Institute για την άνοιξη 2025-1
©Livery, American, Courtesy Maryland Center for History and Culture, gift of Miss Constance Petre, 1946.3.3a-c. Photo © The Metropolitan Museum of Art

Ο δανδισμός, για όσους δεν γνωρίζουν, είναι μια εξαιρετικά προσεγμένη προσοχή στην εμφάνιση. Πριν από τη σημερινή ανακοίνωση, η Miller δήλωσε ότι ένας άλλος ορισμός είναι «να ντύνεσαι έξυπνα και καλά». Περιέγραψε τον μαύρο δανδισμό ως «μια στρατηγική και ένα εργαλείο για να επαναπροσδιορίσει κανείς την ταυτότητα του, να φανταστεί τον εαυτό του σε ένα διαφορετικό πλαίσιο. Για να πιέσει πραγματικά τα όρια- ειδικά κατά τη περίοδο της σκλαβιάς, να ανακαλύψει το ποιος και τι θεωρείται άνθρωπος». Η ιστορία του μαύρου δανδισμού που παρουσιάζει η έκθεση «θα απεικονίσει πώς οι μαύροι από τις κοινωνικές δυσκολίες μεταμορφώθηκαν σε αυτόνομες προσωπικότητες που διαμορφώνουν τη μόδα παγκοσμίως». Εάν, όπως έχει υποστηρίξει η Miller, ο Black dandy προέρχεται από το χώρο μεταξύ της υπερ-ορατότητας (στο κόκκινο χαλί, ας πούμε) και της αορατότητας (σε ιδρύματα όπως το The Met), αυτή η έκθεση είναι έτοιμη να το αντιμετωπίσει.

Στον απόηχο του κινήματος Black Lives Matter, το Ινστιτούτο Κοστουμιών άρχισε να αναγνωρίζει τις πραγματικότητες που οι αφηγήσεις της αμερικανικής μόδας είχαν παραβλέψει στο παρελθόν. Από το 2020, έχουν αποκτηθεί περίπου 150 κομμάτια σχεδιαστών BIPOC, μερικά από τα οποία περιλαμβάνονται στην έκθεση “Superfine”. «Νιώθω ότι η έκθεση αυτή σηματοδοτεί ένα πολύ σημαντικό βήμα στη δέσμευσή μας να διαφοροποιήσουμε τις εκθέσεις και τις συλλογές μας, καθώς και να διορθώσουμε κάποιες από τις ιστορικές προκαταλήψεις στην επιμελητική μας πρακτική», είπε ο Bolton. «Είναι πολύ σημαντικό να κάνουμε τη μόδα στο The Met περισσότερο μια πύλη πρόσβασης και συμπερίλιψης».

Μέσω της έρευνάς του για την έκθεση «In America: A Lexicon of Fashion» το 2021 ο Μπόλτον γνώρισε τη δουλειά της Miller. «Το ενδιαφέρον για τον μαύρο δανδισμό είναι ότι δεν πρόκειται απλώς για μια ταυτότητα», είπε «Προφανώς, υπάρχουν άνθρωποι όπως ο Iké Udé, ο φωτογράφος και καλλιτέχνης που αυτοπροσδιορίζεται ως dandy [ο Udé υπηρετεί ως Ειδικός Σύμβουλος στην έκθεση], αλλά είναι και μια ιδέα», είπε ο Bolton. «Πιστεύω ότι πολλοί μαύροι σχεδιαστές σήμερα εξερευνούν τους διαφορετικούς τρόπους που αντιπροσωπεύει ο black dandy – πράγματα όπως η ελευθερία, η δυσαρμονία, η θεατρικότητα».

“Superfine: Tailoring Black Style” είναι η έκθεση του Costume Institute για την άνοιξη 2025-2
©Zoot suit, American, 1940s; Alfred Z. Solomon-Janet A. Sloane Endowment Fund, 2024 (2024.2a, b). Photo © The Metropolitan Museum of Art
“Superfine: Tailoring Black Style” είναι η έκθεση του Costume Institute για την άνοιξη 2025-3
©Suit, American, 1939; Courtesy Benny Reese, Reese’s Vintage Pieces. Photo © The Metropolitan Museum of Art
“Superfine: Tailoring Black Style” είναι η έκθεση του Costume Institute για την άνοιξη 2025-4
©Ensemble, Virgil Abloh (American, 1980–2021) for Louis Vuitton (French, founded 1854), fall/winter 2021 menswear; Courtesy Collection Louis Vuitton. Photo © The Metropolitan Museum of Art
“Superfine: Tailoring Black Style” είναι η έκθεση του Costume Institute για την άνοιξη 2025-5
©“Maya Angelou Passport” ensemble, Foday Dumbuya (Sierra Leonean) for Labrum London (British, founded 2014), fall/winter 2023; Courtesy Labrum London. Photo © The Metropolitan Museum of Art

Η έκθεση θα οργανωθεί γύρω από 12 χαρακτηριστικά του μαύρου δανδισμού, μια οργανωτική αρχή που ενημερώθηκε από ένα δοκίμιο της Zora Neale Hurston του 1934, «The Characteristics of Negro Expression». Οι ενότητες θα αφηγηθούν την ιστορία της εξέλιξης του Black dandy μέσα από ρούχα και αξεσουάρ, καθώς και μιας σειράς μέσων που περιλαμβάνει σχέδια, πίνακες ζωγραφικής, φωτογραφίες και αποσπάσματα ταινιών. Η πρώτη ενότητα—Η ιδιοκτησία— παρουσιάζει τη ζωηράδα ενός σκλάβου από το Μέριλαντ του 19ου αιώνα. Η ενότητα Jook, η οποία ήταν μια από τις αρχικές κατηγορίες του Hurston και αφορούσε τη μουσική, τον χορό και την ευχαρίστηση, περιλαμβάνει ένα ζευγάρι κοστούμια Zoot από τη δεκαετία του 1940, ενώ η ενότητα Cosmopolitanism περιλαμβάνει κομμάτια σχεδιασμένα τόσο από τον Pharrell Williams όσο και από τον αείμνηστο Virgil Abloh για την ανδρική μόδα του Louis Vuitton.

«Οι σύγχρονοι σχεδιαστές που συμμετέχουν στην έκθεση είναι εκεί γιατί πολλοί από αυτούς μιλούν και χρησιμοποιούν την ιστορία που αφηγούμαστε ως μέρος των σχεδιαστικών τους φιλοσοφιών», επεσήμανε η Miller. Σε ορισμένες περιπτώσεις έχουν επίσης κληρονομιά στη Δυτική Αφρική ή την Καραϊβική. «Είναι πραγματικά ενδιαφέρον να δούμε τις σημειώσεις του show των Virgil Abloh και Grace Wales Bonner—ήταν πάντα ενημερωμένοι για τα θέματα που περιλαμβάνει η έκθεση, [θέματα] που σχετίζονται με τη φυλή και την εξουσία, τη μετανάστευση, τη σκλαβιά, τις αποικίες και την αποικιοκρατία, την ενδυνάμωση, τη χαρά, την αισθητική».

Ο Bolton, από την πλευρά του, πιστεύει ότι η ανδρική μόδα βρίσκεται στη μέση μιας αναγέννησης. «Αυτό οφείλεται όχι μόνο στους μαύρους σχεδιαστές αλλά και σε άντρες με στυλ, όπως οι άντρες co-chairs του Met Gala μας». Φέτος co-chairs είναι ο Pharrell Williams, ο ηθοποιός Colman Domingo, ο οδηγός της Formula 1 Lewis Hamilton, ο μουσικός A$AP Rocky και η Anna Wintour, με το αστέρι του μπάσκετ Lebron James να ενεργεί ως επίτιμος co-chair. «Είναι όλοι άντρες που δεν φοβούνται να ρισκάρουν με την αυτοπαρουσίασή τους. Εκμεταλλεύονται τις κλασικές μορφές, αλλά τις αναμειγνύουν και τις αποδομούν με πραγματικά νέους τρόπους», είπε ο Bolton. «Πιστεύω ότι οι μαύροι άντρες και οι μαύροι σχεδιαστές βρίσκονται στην πρώτη γραμμή αυτής της νέας αναγέννησης στην ανδρική μόδα».

Όπως και τα προηγούμενα χρόνια, η έκθεση θα συγκεντρώσει μια ομάδα σημαντικών collaborators, καθένας από τους οποίους παρέχει ξεχωριστά στοιχεία: Η διεπιστημονική καλλιτέχνιδα Torkwase Dyson θα είναι υπεύθυνη για τον εννοιολογικό σχεδιασμό της έκθεσης. Η Tanda Francis, η οποία δημιουργεί μνημειακά αφρικανικά κεφάλια και μάσκες που εμφανίζονται τόσο σε δημόσιους όσο και ιδιωτικούς χώρους, δημιουργεί κατά παραγγελία κεφάλια μανεκέν που θα κατασκευαστούν για την έκθεση. Ο καλλιτέχνης Tyler Mitchell θα φωτογραφίσει τον κατάλογο.

Η έκθεση “Superfine: Tailoring Black Style” πραγματοποιείται με τη βοήθεια του οίκου Louis Vuitton, και χρηματοδότησεις από το Instagram, το ίδρυμα Hobson/Lucas Family, την Dr. Precious Moloi-Motsepe και την Africa Fashion International, τον Tyler Perry και την Condé Nast. Θα διαρκέσει από τις 10 Μαΐου έως τις 26 Οκτωβρίου 2025, μετά το Met Gala στις 5 Μαΐου, το οποίο παρέχει στο Ινστιτούτο Κοστουμιών την κύρια πηγή χρηματοδότησης για όλες τις δραστηριότητες.

“Superfine: Tailoring Black Style” είναι η έκθεση του Costume Institute για την άνοιξη 2025-6

“Superfine: Tailoring Black Style” είναι η έκθεση του Costume Institute για την άνοιξη 2025-7
©“L’E Goldwill” bullion, Dynasty and Soull Ogun (American, born 1984) for L’Enchanteur(American, founded 2017), 2023; CourtesyL’Enchanteur.Photo © The Metropolitan Museum of Art
“Superfine: Tailoring Black Style” είναι η έκθεση του Costume Institute για την άνοιξη 2025-8
©“Kalinago Royal Coin #8” pendant, Dynastyand Soull Ogun (American, born 1984) forL’Enchanteur (American, founded 2017),2023; Courtesy L’Enchanteur.Photo © The Metropolitan Museum of Art
MHT