rebel-chic-289343
©Getty Images

H ελληνικής καταγωγής διάσημη ενδυματολόγος Patricia Field, μια επαναστάτρια της μόδας που προτάθηκε για Oscar, έπεισε όλες τις γυναίκες ότι μπορούν να έχουν εκατοντάδες ζευγάρια γόβες Manolo Blahnik στο διαμέρισμά τους και να τρέχουν στα πεζοδρόμια φορώντας τες, συνδυασμένες με μακριές τούλινες φούστες – όπως η Carrie Bradshaw στο Sex and the City. Φέτος, αφού έγραψε τα συναρπαστικά απομνημονεύματά της, Pat in the City: My Life of Fashion, Style, and Breaking All the Rules, είδε την πολύχρωμη ζωή της να γίνεται και ντοκιμαντέρ – το Ηappy Clothes, που προβλήθηκε πρώτη φορά στο Tribeca Film Festival. Ο σκηνοθέτης του Michael Selditch πέρασε πάνω από έναν χρόνο μαζί της, παρατηρώντας τη να εργάζεται, ενώ περιλαμβάνονται επίσης συνεντεύξεις με θρύλους της μόδας και ηθοποιούς με τους οποίους έχει συνεργαστεί, συμπεριλαμβανομένων των πρωταγωνιστριών του Sex and the City, Sarah Jessica Parker και Kim Cattrall, αλλά και της Lily Collins του Emily in Paris.

Μιλάμε μέσω zoom και την οθόνη φωτίζουν τα κατακόκκινα μαλλιά της. Βρίσκεται στη Νέα Υόρκη, την πόλη της, με την οποία έχει ιδιαίτερη σχέση – την έζησε στην ακμή της, την ενέπνευσε και την απογείωσε. Εκεί μπόρεσε να ξεδιπλώσει τα ταλέντα της και να χαρίσει χρώμα και αισιοδοξία στη μόδα. Παράλληλα με τις δουλειές της στις σειρές και στις ταινίες, η Patricia διατηρεί από το 1966 και την μπουτίκ House of Field, ένα hotspot μόδας και δημιουργικότητας, ό,τι πιο trendy και ταλαντούχο έχει δει η Νέα Υόρκη από τις αρχές της δεκαετίας του ’70 έως τα τέλη της δεκαετίας του ’90. Η Britney Spears, ο Ronnie Spector, η Paris Hilton, η Madonna, o Mat Dillon, η Debbie Harry, η Cardi B και ο Lenny Kravitz ήταν κάποιοι μόνο από τους τακτικούς πελάτες της, ενώ εκεί πουλούσε τα μπλουζάκια του ο Keith Haring, φτιάχνοντας παράλληλα τις βιτρίνες της. Ο Jean-Michel Basquiat, πάλι, σχεδίαζε στο πάτωμα φόρμες με μαρκαδόρο, έργα που πωλούνταν 25 δολάρια. Έκανε και πρόβες με το συγκρότημά του, Grey, στο διαμέρισμά της πάνω από το μαγαζί, όπου είχε πιάνο με ουρά. Συζητώντας μαζί της, συμμετέχεις στο παζλ των αναμνήσεών της – από το Studio 54, τα θρυλικά party years, την κρίση του Aids, τα Xtravaganza balls παρέα με τον André Leon Talley και τόσα άλλα που φαντάζουν κινηματογραφικά. Αυτή ήταν η δική της καθημερινότητα! Στα 81 της σήμερα, η Patricia έχει την ενέργεια 20άρας, θέλεις να την πάρεις από το χέρι και να πάτε μαζί για clubbing!

Rebel chic-1
©Yaniv Edry

Patricia, πώς παραμένεις τόσο σύγχρονη και visionary;

(Γελάει και σηκώνει τα χέρια της ψηλά, πιάνοντας τα μαλλιά της) Mου το λένε συχνά αυτό. Ίσως γιατί πάντα περιτριγυριζόμουν από νέους. Ή επειδή ακολουθώ το ένστικτό μου και ζω τη ζωή μου όπως ακριβώς θέλω. Όταν βλέπω άλλους στην ηλικία μου, όντως μου φαίνονται διαφορετικοί. Στο μαγαζί μου πάντα προσλάμβανα ανθρώπους καλλιτεχνικούς, που ήξεραν πώς να ντυθούν. Αν έχεις ένστικτο στη μόδα, ξέρεις πώς να «πουλήσεις» τον εαυτό σου. Και αυτό είναι το πρώτο βήμα για να συμβουλεύσεις κάποιον άλλο όσον αφορά το στιλ του.

Περιμένω με ανυπομονησία να δω το ντοκιμαντέρ Ηappy Clothes. Πώς σε κατάφεραν να το κάνεις;

Πραγματικά δεν ήξερα πού θα έμπλεκα! Πολλές τοποθεσίες για τα γυρίσματα, πολλές μέρες κινηματογράφησης, συνολικά κράτησε έναν χρόνο! Ακόμα δεν έχει βγει, το στείλαμε σε κάποια φεστιβάλ και τώρα ασχολούμαστε με την πώλησή του. Θα προβληθεί σίγουρα όμως στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.

Φυσικά, ξέρεις ότι σε λατρεύουμε στην Ελλάδα, σε θεωρούμε δικιά μας. Έχεις συνεργαστεί επίσης με Έλληνες, όπως η Άννα Βίσση, ενώ στηρίζεις και τους Έλληνες σχεδιαστές με όποιον τρόπο μπορείς.

Ξέρεις, είμαι πολύ χαρούμενη γι’ αυτή τη συνέντευξη, ακριβώς επειδή πρόκειται για την ελληνική Vogue. Λατρεύω τον τόπο καταγωγής της οικογένειάς μου. Όταν μεγάλωνα, περνούσα πολύ χρόνο με τη γιαγιά μου, που ήταν από τη Λέσβο. Ο παππούς μου είχε έρθει στην Αμερική στα τέλη του 19ου αιώνα, όταν οι ΗΠΑ πολεμούσαν με το Μεξικό. Είχε καταταγεί στον αμερικανικό στρατό, και έτσι πήρε την υπηκοότητα και μπόρεσε να φέρει όλη την οικογένεια από το νησί. Στην Ελλάδα έχω πολλούς καλούς φίλους. Τελευταία φορά ήρθα πριν από έναν χρόνο και ελπίζω ότι θα ξαναέρθω σύντομα. Όταν μου δίνεται η ευκαιρία, δε, προωθώ Έλληνες σχεδιαστές.

Μεγαλώνοντας μέσα στα ρούχα (σ.σ. ο πατέρας της ήταν ράφτης), ποιος σε ενέπνευσε να ακολουθήσεις τον δρόμο της μόδας;

Νομίζω ότι η μεγαλύτερή μου έμπνευση ήταν οι μικρότερες αδελφές της μαμάς μου – η γιαγιά και ο παππούς μου είχαν δέκα παιδιά, εκ των οποίων πέντε κορίτσια. Λάτρευα να πηγαίνω για ψώνια μαζί με τις θείες μου, ήταν μοδάτες για την εποχή τους. Η μητέρα μου ήταν πιο συντηρητική, μου αγόραζε όμως ωραία πράγματα, όπως κασμιρένιες μπλούζες.

Ποιος απ’ όσους έχεις συνεργαστεί υπήρξε έμπνευση για τη δουλειά σου;

Εξαρχής με είχε εμπνεύσει η Sarah Jessica Parker. Καταλαβαίνει πολύ καλά τη μόδα. Είχε καταπληκτικές ιδέες που ταίριαζαν με τις δικές μου, και αυτός είναι ο λόγος που κάναμε επιτυχία. Είχα συνεργαστεί μαζί της και πριν από το Sex and the City σε άλλα projects και ήξερα το γούστο της. Επίσης, με ενέπνευσε η Kim Cattrall. Συναντηθήκαμε πρώτη φορά στο Sex and the City, αναπτύξαμε μια στενή σχέση που ακόμα κρατάμε και μου ζήτησε να την ντύσω και στο Glamorous. Δεν ήμουν η ενδυματολόγος για όλη τη σειρά, μόνο για εκείνη. Τους υπόλοιπους τους έντυνε μια καταπληκτική σχεδιάστρια, η Νancy Gould, και το αποτέλεσμα ήταν πολύ καλό. Η Kim υποδυόταν ένα πρώην μοντέλο που μπαίνει σε επιχείρηση καλλυντικών. Το απόλαυσα!

Την Kim Cattrall την έντυσες και πρόσφατα στην έκτακτη -και επεισοδιακή- συμμετοχή της στο Just like that. Εκείνη κατ’ εξαίρεση, γιατί τις υπόλοιπες πρωταγωνίστριες τις έντυσε η συνεργάτιδά σου, Molly Rogers, επειδή εσύ δεν προλάβαινες, απ’ ό,τι έμαθα.

Ναι, έγραψαν για την Kim μια σκηνή στην οποία βρισκόταν στο Λονδίνο, στο πίσω κάθισμα ενός ταξί. Για μένα ήταν σημαντικό να διατηρήσει ο χαρακτήρας την έλξη που ασκούσε η Samantha στο κοινό – ήταν τρομερά επιτυχημένη περσόνα. Tώρα, στα όσα ειπώθηκαν για το ότι δεν ήθελε να συμμετάσχει στη σειρά, αυτό είναι κάτι που δεν με αφορά. Θέλω επίσης να τονίσω πόσο σημαντικό ήταν για μένα να την ντύσω στο Glamorous με Έλληνες σχεδιαστές και να τους συστήσω στο κοινό μου, όπως τον Βασίλη Ζούλια και τη Σίλια Κριθαριώτη, ρούχα των οποίων χρησιμοποίησα και στην Emily in Paris. Λατρεύω να δουλεύω μαζί τους και χαίρομαι που βρέθηκα σε μια θέση από την οποία μπορούσα να τους βοηθήσω.

Rebel chic-2

Οι εμφανίσεις στο Sex and the City ήταν ό,τι καλύτερο έχω δει σε σειρά στη ζωή μου. Ζήλευα κάθε look και πάσχιζα να πετύχω αυτή την τελειότητα, που ήταν σίγουρα η μισή επιτυχία των χαρακτήρων που ερωτευτήκαμε.

Το Sex and the City ήταν μια καταπληκτική συγκυρία. Με ενέπνευσαν όλες οι πρωταγωνίστριες, ενώ με τον δημιουργό του, τον Darren Star, συνεργαστήκαμε άψογα. Έχουμε μια καταπληκτική σχέση, φέτος γιορτάσαμε και τα γενέθλιά του μαζί. Το καταπληκτικό με εκείνον είναι ο τρόπος που γράφει για τις γυναίκες. Τις ξέρει πολύ καλά. Τον γνώρισα όταν ξεκινούσε το Sex and the City κι ενώ βρισκόμουν μαζί με τη Sarah στο Μαϊάμι, στα γυρίσματα μιας ταινίας ενός γνωστού μας σκηνοθέτη. Και… just like that, έτσι άρχισαν όλα!

Όμως στα ’90s όλα ήταν αλλιώς. Κι εμείς πιο νέες. Προσωπικά τώρα πια, όταν βλέπω ότι έχω πάρει βάρος, καταφεύγω στην ασφάλεια της κατάμαυρης φόρμας μου. Μπορούμε, άραγε, οι μεγαλύτερες γυναίκες να ντυνόμαστε ακόμα σαν τη Sarah στο Sex and the City και την Kim στο Glamorous;

Κατά τη γνώμη μου, αυτό είναι προσωπική υπόθεση. Ακόμη κι αν δεν έχεις τέλειο σώμα, πρέπει να αντιμετωπίζεις με αισιοδοξία το ντύσιμο. Το σημαντικό είναι να προβάλεις positivity με τις επιλογές σου, ανεξάρτητα από τον σωματότυπό σου. Kαι να είσαι ανοιχτός. Όταν σκεφτόμουν να γράψω το βιβλίο μου, είχα συνεργαστεί με μια συγγραφέα, η οποία μου ζήτησε να της δώσω ενδυματολογικές συμβουλές. Όταν όμως της πρότεινα κάτι, μου απάντησε ότι δεν θα μπορούσε να το φορέσει και τότε της είπα πως, τελικά, δεν ήθελε να την ντύσω. Πρέπει να είναι κάποιος ανοιχτός. Στη δουλειά μου δεν είμαι αυταρχική, αλλά θέλω οι άνθρωποι που ντύνω να νιώθουν άνετα και να μένουν ικανοποιημένοι και χαρούμενοι.

Πώς μπορούμε οι γυναίκες να φοράμε happy clothes και να είμαστε κοκέτες όταν όλοι και όλες κυκλοφορούν πλέον παντού με φόρμες και αθλητικά;

Χαίρομαι που το επισημαίνεις. Όταν πήγα στο Παρίσι στην αρχή των γυρισμάτων της σειράς Emily in Paris, μίλησα με τον Darren στο τηλέφωνο και του είπα ότι θα έβγαινα μια βόλτα έξω για να τσεκάρω το «Paris Chic». Το έκανα, πράγματι, αλλά με τρόμο είδα τους πάντες να φορούν αθλητικά ρούχα και παπούτσια. «Ω Θεέ μου, τι απέγινε το Παρίσι; Ντύνονται όλοι πια σαν Αμερικάνοι», σκέφτηκα απογοητευμένη, γιατί θεωρώ αυτό το ντύσιμο καταθλιπτικό. Στη δουλειά μου είναι πολύ σημαντικό να με ενθουσιάζει κάτι.

Πώς ήταν η συνεργασία σου με τη Lily Collins; Ήσουν σύμβουλος στη σειρά.

Εξαιρετική. Επαγγελματίας και πανέξυπνη! Είχε σταματήσει στην μπουτίκ μου πηγαίνοντας από το Λος Άντζελες στο Παρίσι και είχε ψωνίσει κάποια πράγματα, και αυτό ήταν μια καλή αρχή για τη συνεργασία μας. Εκτίμησα ιδιαίτερα την προσωπικότητά της.

Ποιος είναι ο αγαπημένος σου σχεδιαστής;

Ανέκαθεν θαύμαζα τον Thierry Mugler. Επίσης, τρελαινόμουν να ψωνίζω ρούχα στο Τόκιο για την μπουτίκ μου, μου άρεσε τρομερά η ιαπωνική μόδα που ξεδιπλωνόταν μπροστά μου μέσα από τις γνωριμίες που έκανα τότε.

Πιστεύεις ότι είναι επιτυχημένες οι σειρές και οι ταινίες που γίνονται με θέμα προηγούμενες δεκαετίες;

Θεωρώ ότι η μόδα της εποχής του Studio 54 ή της δεκαετίας του ’80 είναι σίγουρα καλύτερη από τη σημερινή με τα athleisure. Κι εγώ φοράω τέτοια στο σπίτι, αλλά δεν βγαίνω έξω με αυτά! Δεν τα χρησιμοποιώ στη δουλειά μου επίσης. Μου αρέσει να ανακατεύω πράγματα, αλλά πρέπει να έχουν κάτι κοινό. Για παράδειγμα, αν έχω ένα εμπριμέ και ένα ριγέ ρούχο, πρέπει να ταιριάζουν χρωματικά για να αποτελέσουν ένα σύνολο. Η Sara Jessica Parker το καταλάβαινε, και αυτό με ενθουσίαζε σε αυτήν. Τα ρούχα που φορούσε ήταν σαν να είχαν ραφτεί πάνω της. Το ίδιο και η Kim. Η γκαρνταρόμπα της Samantha βασίστηκε στον χαρακτήρα της. Όταν άρχισε μάλιστα να λαμβάνει θετικά σχόλια για το ντύσιμό της, άρχισε να με εμπιστεύεται περισσότερο.

Μίλησέ μου για τη συνεργασία σου με τη Meryl Streep στην ταινία Ο διάβολος φοράει Prada, για την οποία θεωρώ ότι ήταν μεγάλη επιτυχία τα λευκά μαλλιά και το ιδιαίτερο χτένισμά της.

Μου ζήτησε να την ντύσω ο σκηνοθέτης της ταινίας, David Frankel, τον οποίo γνώριζα. Και ομολογώ ότι πάντα ήθελα να ντύσω με λάμψη τη Meryl Streep. Σαν σπουδαία ηθοποιός που είναι, μπορεί να παίξει οτιδήποτε. Όταν μάλιστα η groomer της μου είπε ότι ήθελαν να έχει κάτασπρα μαλλιά για τον ρόλο, το θεώρησα τέλεια ιδέα, ενθουσιάστηκα. Οι άντρες της παραγωγής δεν κατάλαβαν αρχικά πόσο μοδάτο ήταν αυτό, ταύτιζαν τα λευκά μαλλιά με μια ηλικιωμένη γυναίκα. Το ξεπεράσαμε όμως και δημιουργήσαμε αυτό το signature look, κάτι σημαντικό εντέλει για τις γυναίκες μπροστά και πίσω από την οθόνη.

Κι εσύ έχεις το δικό σου signature look, το κόκκινο χρώμα στα μαλλιά σου. Γιατί κόκκινα;

Μου αρέσουν γιατί ταιριάζουν με την επιδερμίδα μου. Είμαι μελαχρινή και, όταν άρχισα να γκριζάρω, δοκίμασα διάφορα χρώματα, που δεν μου άρεσαν καθόλου. Λόγω της επιδερμίδας μου, θεώρησα ότι χρειαζόμουν έναν «θερμό» τόνο. Τα διατηρώ έτσι από τα 40 μου.

Patricia, σε ευχαριστώ πολύ και να σου πω ότι είσαι οne of a kind έμπνευση και όχι μόνο στιλιστική!

Patricia Field διαθέτει μια art fashion gallery στη Νέα Υόρκη για την οποία είναι πολύ υπερήφανη και ένα online shop, το patriciafield.com/, με συγκλονιστικά ρούχα και αξεσουάρ -μεταξύ των οποίων και την tutu της Carrie Bradshawπου διατίθενται σε όλο τον κόσμο, φυσικά και στην Ελλάδα.