thank-you-suzy-218819
©Getty Images

Την πρώτη μου μέρα ως βοηθός της Suzy Menkes μίλησα στο τηλέφωνο με τον Αμερικανό σχεδιαστή Bill Blass. Ήταν μια μικρή εισαγωγή στο τι θα ακολουθούσε τα επόμενα τέσσερα χρόνια, όχι μόνο σε τηλεφωνικό επίπεδο –το αποκορύφωμα θα ήταν μια συνομιλία-αστραπή με τον Yves Saint Laurent–, αλλά και στην ευρύτερη εμπειρία μου στον πάντα ιδιαίτερο χώρο της μόδας. Ύστερα από έναν έντονα ειδησεογραφικό χρόνο στην αίθουσα σύνταξης της International Herald Tribune στο Παρίσι, στα μέσα της δεκαετίας του ’90, η πρόταση για τη θέση βοηθού της fashion editor της εφημερίδας είχε έρθει ως τεράστιο δώρο, προκαλώντας, βέβαια, και το αντίστοιχο άγχος.

Ως δημοσιογράφος και κριτικός μόδας, η Suzy ήταν ήδη θρύλος στον χώρο. Την πρώτη εκείνη μέρα που ανέλαβα καθήκοντα, βρισκόταν ακόμα σε άδεια. Κάποια στιγμή μιλήσαμε στο τηλέφωνο. Της είπα για τον Blass, καθώς επίσης ότι είχε έρθει στο γραφείο ένα τεράστιο πακέτο από έναν γνωστό γαλλικό οίκο. Μου ζήτησε να το ανοίξω. Ήταν ένα όμορφο σακάκι με χειροποίητες λεπτομέρειες. Μου εξήγησε ότι δεν το είχε παραγγείλει και ότι δεν μπορούσε να δεχτεί ένα τέτοιο δώρο. Μου ζήτησε να το επιστρέψω.

Λίγες μέρες αργότερα γύρισε στο γραφείο και γνωριστήκαμε από κοντά. Για την πρώτη αυτή συνάντηση είχα επιστρατεύσει λευκό Τ-shirt και λευκό τζιν, καθώς και μερικά αγαπημένα αξεσουάρ – ένα ζευγάρι Chanel σκουλαρίκια και ένα μικρό φουλάρι Moschino. Όχι κάτι πολύ ψαγμένο, αλλά μια ελάχιστη προσπάθεια να δείξω ότι είχα κι εγώ μια μικρή σχέση με το «αντικείμενο». Κάποια στιγμή η Suzy έφυγε για το Λονδίνο, την οικογενειακή της βάση. Λίγο αργότερα μου ζήτησε να πάω στο διαμέρισμά της και με τη βοήθεια της θυρωρού να ψάξω στην ντουλάπα της για ένα βελούδινο φόρεμα που χρειαζόταν να της στείλω για κάποια εκδήλωση. Χάρηκα, έχοντας την αίσθηση ότι είχα κερδίσει την εμπιστοσύνη της.

Thank you, Suzy!-1
©Getty Images

Οι πρώτες μέρες είχαν κυλήσει καλά. Εκείνη ήταν πολύ ευγενική, αλλά και to the point. Είχα αρχίσει να αποκτώ μια εικόνα γύρω από τη ζωή της. Παράλληλα με τη διεθνώς αναγνωρισμένη επαγγελματία, έβλεπα μια τρυφερή και παρούσα μητέρα, που μεγάλωνε τρία αγόρια με τον αγαπημένο της σύζυγο, David Spanier.

Στο μεταξύ, στο γραφείο οι επαφές, οι προσκλήσεις, η απλή καθημερινότητα ήταν άκρως συναρπαστικά. Πολύ γρήγορα μου είπε το εξής: «Έλις, μην εντυπωσιάζεσαι απ’ όλα αυτά. Είναι μέρος του παιχνιδιού. Σήμερα όλοι με έχουν στα όπα όπα, όμως τη μέρα που δεν θα έχω πλέον αυτή τη θέση, που θα πάψω να είμαι αυτή που είμαι τώρα, τα πράγματα θα είναι πολύ διαφορετικά». Αυτή η φράση έμεινε στο μυαλό μου. Τη σκεφτόμουν, για παράδειγμα, όταν ξεκίνησε η πρώτη μου «σεζόν μόδας» ως βοηθός της. Όταν στο πρώτο πρωινό ντεφιλέ της κάθε ημέρας όλο το front row διάβαζε την κριτική της για τα σόου της προηγούμενης. Αλλά και όταν ο Karl Lagerfeld και ο Valentino υπέγραφαν χειρόγραφα μηνύματα σε ολοσέλιδες καταχωρίσεις στην εφημερίδα, ως απάντηση σε κάποιο σχόλιο της Suzy. Δίπλα σ’ εκείνη ή, καλύτερα, στη δεύτερη σειρά, ακριβώς πίσω της –καθόταν συνήθως στην πρώτη σειρά στο κέντρο–, άρχισα να αποβάλλω ένα από τα θεμελιώδη απωθημένα που είχα εκείνη την εποχή: την έλλειψη μεταπτυχιακού δημοσιογραφίας. Ακολουθώντας τη Suzy, αποφοίτησα από μια ακόμα μεγαλύτερη σχολή, με προνομιακή «διδακτέα ύλη».

Thank you, Suzy!-2

Παρακολουθώντας την, άρχισα να καταλαβαίνω την έννοια της εξαιρετικής επαγγελματία. Μιας γυναίκας που δεν αφήνει τίποτα στην τύχη, που κάτω από αφόρητη πίεση χρόνου δακτυλογραφεί το κείμενο μέχρι την τελευταία συλλαβή, που υποστηρίζει τη δουλειά και τη γνώμη της απέναντι σε πραγματικούς κολοσσούς. Μιας γυναίκας που έχει το χάρισμα να περιγράφει το ύφασμα με λέξεις, δίνοντας στον αναγνώστη την αίσθηση ότι το αγγίζει, αλλά και την παιδεία να τοποθετεί το ρούχο στην ιστορική, κοινωνική και οικονομική του διάσταση. Καθήμενη πίσω από τη Suzy, άρχισα να συνειδητοποιώ ότι η μόδα είναι μια γιγαντιαία βιομηχανία που αφορά όλους μας και ότι αυτό που βλέπουμε σε ένα πρώτο επίπεδο δεν είναι παρά η φωταγωγημένη της βιτρίνα. Καθήμενη πίσω από τη Suzy, κατάλαβα ότι δεν έχει και τόση σημασία αν κάτι αρέσει σ’ εμένα, αλλά τι μήνυμα θέλει να μεταφέρει ο/η δημιουργός. Και ότι, ναι, πρέπει να δίνουμε προσοχή στους μεγάλους σταρ της κάθε εποχής, αλλά και στους μικρότερους δημιουργούς που ήδη σχεδιάζουν το αύριο. Πάνω απ’ όλα, όμως, σ’ εκείνη τη δεύτερη σειρά έμαθα ότι πίσω από έναν εξαιρετικό επαγγελματία πρέπει να υπάρχει ένας εξαιρετικός άνθρωπος.

Μακριά από έπαρση, από το «ξέρεις ποιος/ποια είμαι εγώ», ένας άνθρωπος δίκαιος, συνεπής, με πάθος γι’ αυτό που κάνει, που μπορεί να ξεχωρίσει την προσωπική από την επαγγελματική του ύπαρξη. Γενναιόδωρη όταν έπρεπε και tough όταν κυνηγούσε μια αποκλειστικότητα, η Suzy μού μετέφερε την αγάπη για μια δουλειά που σήμερα αλλάζει ραγδαία. Και να σημειώσω ότι η ίδια βρισκόταν πάντα στην πρώτη γραμμή των εξελίξεων, ήταν για παράδειγμα η πρώτη fashion editor που χρησιμοποίησε ψηφιακή εικόνα σε άρθρο της, σε συνεργασία με τον στενότατο συνεργάτη της, τον φωτογράφο Chris Moore.

Thank you, Suzy!-3
©Getty Images

Καιρό τώρα, κάποιοι πολύ δικοί μου άνθρωποι αναρωτιούνται γιατί, αν και εργάζομαι πλέον αρκετά χρόνια, συνεχίζω να συμπεριλαμβάνω τη Suzy σε κάθε μικρό ή μεγαλύτερο βιογραφικό σημείωμα. Δεν κουράζομαι ποτέ να τους εξηγώ ότι, όσα χρόνια κι αν περάσουν, η Suzy παραμένει «my claim to fame». Και ότι υπάρχουν ακόμα στιγμές που νομίζω ότι ακούω τη φωνή του Bill Blass, όπως ακριβώς εκείνη την πρώτη μέρα. Συγχρόνως, δεν παύω να είμαι μια προνομιούχος παρατηρήτρια ενός κόσμου που παραμένει εντυπωσιακός όσο και δύσκολος, ουσιαστικός όσο και υπερφίαλος, με το μέγεθος του «εγώ» πολλών παικτών του να μη δικαιολογείται πάντα. Λένε ότι το να είσαι στο σωστό σημείο τη σωστή στιγμή, είναι το παν. Και πίσω από τον σωστό άνθρωπο, επιτρέψτε μου να συμπληρώσω. Thank you, Suzy!

MHT