Manfred Thierry Mugler
Manfred Thierry Mugler
Manfred Thierry Mugler

Thierry Mugler: «Η ομορφιά δεν είναι πολύ της μόδας τελευταία»

Ο εμβληματικός σχεδιαστής αποκαλύπτει το φωτογραφικό του αρχείο και μιλά στη Vogue για τη διαχρονική σχέση του με την ομορφιά.

Πάνω από 3 δεκαετίες επικεφαλής του brand που φέρει το όνομά του, ο Thierry Mugler γυρίζει τον κόσμο προβάλλοντας τα σχέδιά του στις χιλιάδες ομορφιές του πλανήτη. «Είμαι ένας αιώνιος φωτογράφος», ξεκαθαρίζει ο σχεδιαστής. «Είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι του εαυτού μου και της αναζήτησής μου για την ομορφιά». Μάλιστα, πρόσφατα έδωσε το πράσινο φως για τη δημοσίευση του βιβλίου Manfred Thierry Mugler Photographer (Abrams Books, διαθέσιμο από τις 14 Απριλίου). Το βιβλίο συγκεντρώνει 150 φωτογραφίες, μαζί με σημειώσεις του ίδιου και πλάνα behind the scenes. Το αποτέλεσμα; Ένα πλούσιο οπτικό ταξίδι.

 


Anna Bayle and Tom Lust in Greenland, with creations Paillettes Polaires de Mugler (1987)
©Manfred Thierry Mugler

Οι φωτογραφίες του Mugler είναι τόσο φιλόδοξες όσο τα σόου του. Από σελίδα σε σελίδα, ο σχεδιαστής μας ταξιδεύει από το Παρίσι στη Νέα Υόρκη για να δούμε μοντέλα να ποζάρουν μπροστά από ιστορικά αξιοθέατα όπως η Opéra Garnier και το Chrysler Building και από τη Μόσχα στο Μάλι για να θαυμάσουμε την αρχιτεκτονική δεξιοτεχνία της ανθρωπότητας.

Μπορεί τελικά να πούλησε την εταιρία του το 2001, αλλά δεν σταμάτησε στιγμή να δουλεύει – το 2009 έγινε ο δημιουργικός σύμβουλος της Beyoncé για το  I Am… World Tour – και συνεπώς να αναζητά διαρκώς την ομορφιά.

 


Katoucha Niane with Croco Style model by Mugler, in New York (1988)
©Manfred Thierry Mugler

Πότε κάνατε τα πρώτα σας βήματα στη φωτογραφία;

«Στην ηλικία των 8 ετών, έφτιαξα την πρώτη μου ταινία μικρού μήκους – ο πατέρας μου ήταν οπερατέρ – αλλά η πρώτη φωτογραφία μόδας ήρθε στα 14. Εκείνη τη στιγμή, παρόλο που ήμουν επαγγελματίας χορευτής μπαλέτου, πήρα την απόφαση να οργανώσω ένα σόου μόδας μόνος μου. Ανέλαβα την παραγωγή, το styling, την τοποθεσία, τη φωτογραφία, όλα. Ήταν τόσο δύσκολο να τα διαχωρίσω όλα αυτά. Πρώτα από όλα, θεωρούσα τον εαυτό μου σκηνοθέτη, καθώς πάντα αναλογιζόμουν τη συνολική ιδέα. Έτσι, πάντα δημιουργούσα ιστορίες, πάνω στις οποίες έφτιαχνα τα σόου. Η ενασχόλησή μου με τη φωτογραφία έγινε πιο επαγγελματική όταν φωτογράφισα τη δική μου συλλογή  ready-to-wear και καμπάνιες αρωμάτων».

Σε ποιο βαθμό θεωρείτε ότι η εμπειρία σας ως χορευτής επηρέασε την μετέπειτα καριέρα σας ως σχεδιαστής, φωτογράφος ή σκηνοθέτης;

«Με έμαθε πόσο σημαντική είναι η τεχνική. Δεν υπάρχει ομορφιά, αυθεντικότητα, avant-garde στη μόδα, το μπαλέτο, τη φωτογραφία, αν δεν περάσεις από κάποια συγκεκριμένα βήματα πριν. Στην περίπτωσή μου, ήταν πολύ δύσκολο να το καταλάβω αυτό, γιατί ήμουν πολύ αντιδραστικό παιδί. Το μπαλέτο με έμαθε τη διαφορά ανάμεσα στον θετικό και τον αρνητικό πόνο».

 


Evelyne Gaud-Peretti, in the Guilin Valley, China, with model Beaux Fruits de l'Été de Mugler (1985)
©Manfred Thierry Mugler

Τι χρειάζεται μία φωτογραφία για να είναι καλή; 

«Εγώ ονειρεύομαι εικόνες και μετά κάνω τις εικόνες πραγματικότητα με τα καλύτερα συστατικά. Φυσικά, αυτά βρίσκονται στη φύση, χωρίς επεξεργασία και Photoshop. Έπειτα πρέπει να βρεις και την καλύτερη ποιότητα: την πιο όμορφη θέα, είτε είναι τα παγόβουνα στη Γροιλανδία, οι αμμόλοφοι στη Σαχάρα ή οι ναοί στο Μάλι. Ανακάλυψε τη γοητεία της περιπέτειας».

Οι φωτογραφίες από τη Γροιλανδία μοιάζουν ακατόρθωτες, πώς τις τραβήξατε;

«Πολλές από αυτές τις φωτογραφίες τραβήχτηκαν από το έδαφος, αλλά αν τις κοιτάξει κανείς καλύτερα, φαίνεται ότι τα χρώματα είναι πιο «σκονισμένα» και οι γωνίες δεν είναι τόσο ακριβείς. Αυτό που κάναμε – το μοντέλο, Anna Bayle, ο στιλίστας και εγώ – ήταν να επιβιβαστούμε 20 ναυτικά μίλια μακριά από την ακτή. Η Anna, μία γενναία γυναίκα, ανέβηκε στο παγόβουνο και ακούμπησε τα πόδια της σε μικρότερα κομμάτια του, όπου υπήρχαν ισοθερμικές κουβέρτες που δεν φαίνονταν. Μου πήρε 2 δευτερόλεπτα να τραβήξω τη φωτογραφία. Κάποιες φορές χρειάστηκε να περιμένουμε αρκετές μέρες για να πετύχουμε το σωστό φως».

 


Carol Miles, with Mugler's Africa Pop styling , in Mali (1987)
©Manfred Thierry Mugler

Λίγο πριν τα παγωμένα τοπία, βλέπουμε τη ζέστη του Αφρικανικού ήλιου, εικόνες από το Iman στη Σαχάρα της Αλγερίας, την Katoucha Niane στις όχθες του Νίγηρα και στο Grand Mosque of Djenné. Τι σας οδήγησε να επιλέξετε αυτά τα μέρη;

«Το Μάλι είναι μία φανταστική χώρα και το Djenné Mosque είναι ένα από τα σημαντικότερα έργα της αφρικανικής αρχιτεκτονικής. Κατασκευάστηκε από ένα υλικό με βάση τη λάσπη, τον άργιλο και το άχυρο. Πέρασα πολλές ώρες με τους ανθρώπους εκεί, πίνοντας τσάι, για να μπορέσω να το φωτογραφίσω. Όλα ήταν αρμονικά, η δομή και το ύφος στο πρόσωπο του Carol, τα αρχιτεκτονικά στοιχεία και ο σχεδόν κίτρινος ουρανός. Το να φωτογραφίζεις είναι σαν να κάνεις μία συμφωνία με τον Θεό: περιμένεις και τον εμπιστεύεσαι ότι θα σου δώσει το σωστό φως τη σωστή στιγμή. Όταν συμβαίνει αυτό, όλα τα άλλα είναι έτοιμα».

 


Daphine de Jerphanion with LBD Flintstone de Mugler, in the Cabazon Dinosaurs of California (1991).
©Manfred Thierry Mugler

Η έκθεσή σας, Thierry Mugler: Couturissime exhibition, στο Montreal Museum of Fine Arts το 2019, προσέλκυσε περίπου 300.000 επισκέπτες. Σήμερα, προσωπικότητες όπως η Kim Kardashian West και η Cardi B εξερευνούν τα αρχειακά σας σχέδια. Τι πιστεύετε ότι είναι αυτό που συνδέει τη δουλειά σας με τους ανθρώπους;

«Αυτό συμβαίνει γιατί η δουλειά μου αποτίει φόρο τιμής στις γυναίκες και την προσωπικότητά τους. Τους φτιάχνω μία πανοπλία. Γι’ αυτό και τα σόου μου ήταν πάντα τόσο περίπλοκα, δούλευα με το κάθε μοντέλο ξεχωριστά για το μακιγιάζ, τα μαλλιά, το στιλ. Τους ανέθετα έναν ρόλο και τις σκηνοθετούσα στη σκηνή. Η δουλειά μου είναι διαχρονική γιατί βασίζεται στην ομορφιά του ανθρώπινου σώματος και στον συναρπαστικό κόσμο που ζούμε».

Γιατί είστε τόσο παθιασμένος με την ομορφιά;

«Η ομορφιά είναι αναγκαία για τον κόσμο. Είναι γενναιοδωρία, ειλικρίνεια, καλοσύνη, συναίσθημα, είναι μέρος της καθημερινότητας. Και είναι ο καλύτερος τρόπος να περάσεις ένα μήνυμα. Η ομορφιά δεν είναι πολύ της μόδας αυτές τις μέρες. Δείτε για παράδειγμα τον κινηματογράφο: ξοδεύουν άπειρα χρήματα στη βία. Η αλήθεια είναι ότι είμαι ένας ακτιβιστής που παλεύει για περισσότερη ομορφιά σε αυτόν τον κόσμο». 

 


Katoucha Niane with a Croco Style creation by Mugler, on the Niger River (Mali, 1987).
©Manfred Thierry Mugler

Γιατί πιστεύετε ότι έχουμε απομακρυνθεί από την ομορφιά;

«Επειδή οι άνθρωπο νιώθουν χαμένοι. Στη Δύση, έχουμε περιπλέξει τον πολιτισμό μας και ξεχνάμε ότι υπάρχουν άνθρωποι που ζουν διαφορετικά. Είμαστε εγκλωβισμένοι στον υλικό μας κόσμο και δεν τολμάμε να κοιτάξουμε παρακάτω, δεν βρίσκουμε το κουράγιο. Πρέπει να ταρακουνηθούμε για να είμαστε χαρούμενοι, πρέπει να είμαστε γενναίοι».

Scroll to Top