Παρόλο που τα προστατευτικά μέτρα για τον τρόπο που ταξιδεύουμε, δουλεύουμε και κοινωνικοποιούμαστε είναι προσωρινά, η “καραντίνα της κατανάλωσης” (μία φράση που συνέλαβε η Δανή trend forecaster Li Edelkoort) που προκλήθηκε από την πανδημία είναι πιθανό να διαρκέσει περισσότερο. Η μεγάλη συνειδητοποίηση; Χρειαζόμαστε λιγότερα, πολύ λιγότερα από όσο νομίζαμε, και χρειάζεται να σκεφτούμε περισσότερο τι καταναλώνουμε – συμπεριλαμβανομένου και του τι φοράμε.
Επομένως, μπορεί το κοινωνικά υπεύθυνο ντύσιμο με ενσωματωμένη προστασία για το πρόσωπο να γίνει η νόρμα; Το casualwear στυλ που μας σύστησε το TikTok ήρθε για να μείνει; Ή θα αποδειχθεί ότι είμαστε απελπισμένοι για να ντυθούμε πάλι “με τα καλά μας” όταν έρθει η ώρα να ξαναβρούμε την κοινωνική ζωή που γνωρίζαμε;
Εδώ οι προβλέψεις μας για τη μόδα της επόμενης χρονιάς.
Το νέο πλαίσιο της μόδας: κοινωνικά υπεύθυνο ντύσιμο
Most Read Articles
Κατά τη διάρκεια του Vogue’s Global Conversations που πραγματοποιήθηκε τον Απρίλιο, ο Virgil Abloh χρησιμοποίησε τον όρο “service industry” για να περιγράψει την εξέλιξη του τρόπου λειτουργίας της μόδας εν μέσω (και μετά τη λήξη) της πανδημίας. Η φράση χτύπησε μία ευαίσθητη χορδή. Σε ένα βαθμό, το ντύσιμό μας (το οποίο περιλαμβάνει πλέον και την κάλυψη του προσώπου) είναι πιο ζωτικής σημασίας από ποτέ, με τους τιτάνες της βιομηχανίας (Louis Vuitton, Prada, Gucci) και τα ανεξάρτητα labels (όπως η Collina Strada στη Νέα Υόρκη και το Emergency Designer Network στο Λονδίνο) αγωνίζονται για να κατασκευάσουν PPE (Personal Protective Equipment).
Η στροφή σε μία μόδα του απαραίτητου, η οποία αξιοποιεί την προσαρμοστικότητα και ευελιξία της βιομηχανίας, μπορεί να επεκταθεί και πέρα από τις designer προστατευτικές μάσκες. Μπορεί η έμφαση άμεσα να δίνεται στο ντύσιμο με προστατευτικά χαρακτηριστικά και υφάσματα που είναι εύκολο να καθαριστούν, αλλά είναι πιθανό να δούμε και επιστροφή σε πιο πολυτελή καθημερινά κομμάτια για την γκαρνταρόμπα μας. Αναμένουμε, λοιπόν, ready-to-wear σχέδια για την κάλυψη προσώπου, παρόμοια με αυτά που ήδη κυκλοφορούν από τα brands Marine Serre και Yeezy, τα οποία θα δείξουν τον προοδευτικό δρόμο για μία νέα εποχή στο κοινωνικά ευσυνείδητο ντύσιμο.
Το νέο πλαίσιο της μόδας: η επιμέλεια της γκαρνταρόμπας αντικαθιστά τα trends
Δεν έχουμε φτάσει ακόμα καλά καλά στη μέση του 2020, αλλά η νέα δεκαετία φαίνεται ήδη να απαιτεί μία ριζική επαναδιαπραγμάτευση της κατασκευής και κατανάλωσης προϊόντων μόδας. Οι φιλόδοξες προσπάθειες εναντίον του περιττού και υπέρ του περιβάλλοντος – από την ενοικίαση ρούχων μέχρι την αγορά μόνο από βιώσιμα labels – ήδη χάραζαν τον δρόμο προς την αλλαγή και πριν την πανδημία, αλλά ίσως (ελπίζουμε) αυτό να ήταν το οικολογικό καμπανάκι που περιμέναμε. Τι σημαίνει, όμως, αυτό σε σχέση με την εικόνα που θα έχει αυτή η μόδα;
Αρκετά labels έχουν ήδη αγκαλιάσει το κόνσεπτ των συλλογών που δεν περιορίζονται σε σεζόν, ενώ η γενιά του Depop δίνει προτεραιότητα στα secondhand ρούχα σε σύγκριση με τα χαμηλού κόστους καινούργια ρούχα, αφήνοντας το “ρολόι της μόδας” ξεκούρδιστο. Όλες αυτές οι διαφορετικές εκδοχές στο θέμα vintage που βλέπουμε στα social media – από τα 80s μαντήλια φορεμένα σαν tops, τα χειροποίητα πλεκτά cardigans και την επιστροφή εκείνων των jeans με καμπάνα που έχουμε φυλάξει στις ντουλάπες μας (όπως είδαμε και στο μοντέλο Mona Tougaard) – δείχνουν ότι τα trends στη μόδα γίνονται όλο και πιο αφηρημένα. Στην πραγματικότητα, είναι ένα μείγμα χειροποίητων ρούχων που έχουν κάποια σημασία, μαζί με οικογενειακά κειμήλια και ευσυνείδητες αγορές – ένα μείγμα που φανερώνει ένα μέλλον όπου η ατομική επιμέλεια έχει μεγαλύτερη βαρύτητα από τα must-wear trends.
Το νέο πλαίσιο της μόδας: το casualwear ήρθε για να μείνει
Όλοι μας παρατηρήσαμε το χαλαρό dress code κατά τη διάρκεια της καραντίνας σε παγκόσμιο επίπεδο, αλλά για πολλούς νέους κάτω των 25 ετών, που μπορεί να μην έχουν την εργασιακή εμπειρία ενός γραφείου, το 2020 ενίσχυσε περισσότερο την έννοια της δουλειάς εξ αποστάσεως που ήταν ήδη δεύτερη φύση τους και ανανέωσε την αντίστοιχη στυλιστική διάθεση.
Ας δούμε, για παράδειγμα, το ενδεδειγμένο στυλ που έφερε το TikTok και θα ανακαλύψουμε κυρίως μία genderless “στολή” με leisure χαρακτήρα. Άψογα ραμμένες και εντυπωσιακές φόρμες και body-con tops, ένα λουκ κατευθείαν βγαλμένο από την αισθητική 90s-00s, συνδυασμένα με αθλητικά και δέρμα περιποιημένο στην εντέλεια – η επόμενη γενιά των φανατικών του casualwear δε θα αποχωριστεί εύκολα την “πάνω απ’όλα η άνεση” γκαρνταρόμπα της μετά τη λήξη της καραντίνας, αλλά θα συνεχίσει να αναζητά εκείνα τα κομμάτια που προκαλούν το hype στο ίντερνετ και γίνονται ανάρπαστα εν μία νυκτί, χαρίζοντάς τους έξτρα πόντους στο Instagram (όπως τα Yeezy slides και τα Palace/Evisu φούτερ).
Το νέο πλαίσιο της μόδας: το ευσυνείδητο ντύσιμο είναι το glamour που μας λείπει
Μπορεί η λέξη “glamour” να μην είναι η πρώτη που μας έρχεται στο μυαλό όταν φανταζόμαστε τον κόσμο μετά την πανδημία, αλλά η λέξη “δημιουργικότητα” είναι. Η ελευθερία να απολαμβάνουμε ουσιαστικά τις δυνατότητες μεταμόρφωσης που μας προσφέρει η μόδα αποτέλεσαν μία μορφή απόδρασης κατά τη διάρκεια της πανδημίας (χαρακτηριστικό παράδειγμα: η νοσταλγία των celebrities για το Met Gala που κατέκλυσε τις οθόνες μας). Επομένως, υπάρχει πια θέση για το “φοράω τα καλά μου;”
Με τα νέα μέτρα για social distancing να παραμένουν για το άμεσο μέλλον, τα ρούχα προσφέρουν μία μοναδική ευκαιρία ως επικοινωνιακό εργαλείο στον έξω κόσμο – ένας τρόπος να επικοινωνούμε τις ιδέες μας, τις απόψεις μας για κοινωνικά ζητήματα, αλλά και η χαρά που μπορεί να προσφέρει ένα όμορφο ρούχο. Πολλά έχουν ειπωθεί για το γεγονός ότι υπάρχουν πλέον ελάχιστες περιπτώσεις για να ντυθούμε πιο καλά (λίγο δύσκολο να φοράμε τις ψηλοτάκουνες γόβες μας στο σούπερ μάρκετ). Αν, όμως, αντιμετωπίσουμε το 2020 ως τη χρονιά που θα εφαρμόσουμε την ευσυνείδητη μόδα και βρούμε τη χαρά στην καθημερινή ρουτίνα του απλού ντυσίματος;
Η δημιουργικότητα της μόδας είναι εδώ για να την απολαμβάνουμε – το μόνο που χρειάζεται είναι να ξεκαθαρίσουμε για ποιον, τελικά, ντυνόμαστε τόσο καιρό.