Αν η δεκαετία του 2010 ήταν η εποχή των sneakers, η δεκαετία του 2020 είδε ακόμα περισσότερο την κυριαρχία τους να εδραιώνεται, σε σημείο που να κυριαρχούν πλήρως στη σκηνή της μόδας. Το 2023, ήταν σχεδόν αδύνατο να βρεις ένα ζευγάρι sneakers Samba στο μέγεθός σου σε ένα κατάστημα Adidas. Η συνεργασία του brand με την Grace Wales Bonner εξαντλήθηκε αμέσως, με τις τιμές μεταπώλησης να ξεπερνούν τα 700 ευρώ. Τα Onitsuka Tigers και τα Puma Speedcats φορέθηκαν με τζιν Khaite και παλτό The Row. Από τα Bode μέχρι τα Jacquemus, οι μάρκες κυκλοφόρησαν συνεργασίες με τη Nike που εξαφανίστηκαν σε λίγα λεπτά. Στη συνέχεια ήρθε η κυριαρχία των καφέ σουέντ sneakers, από τα κορυφαία μοντέλα του Dries Van Noten μέχρι τη συνεργασία Miu Miu x New Balance.
Αυτός ο Fashion Month σηματοδότησε ένα σημείο καμπής, όχι στις πασαρέλες, αλλά στα πόδια των καλεσμένων. Παρατηρήθηκαν πολύ λίγες εμφανίσεις με αθλητικά παπούτσια, ενώ editors και buyers (συνήθως γνωστοί για την επιλογή εξαιρετικά άνετων παπουτσιών για να τρέχουν από τη μία επίδειξη στην άλλη) αντάλλαξαν τα αθλητικά τους παπούτσια με άλλες επιλογές: μπαλαρίνες, μοκασίνια ή μπότες.

Μήπως η φήμη των αθλητικών παπουτσιών βρίσκεται σε παρακμή;
Είναι σημάδι των καιρών. Παρόλο που τα shows για την Άνοιξη/Καλοκαίρι 2026 παρουσίασαν μερικά εξαιρετικά αθλητικά παπούτσια (η Nike παρουσίασε παπούτσια για τις Diotima, Kallmeyer και Lii, και ο Julian Klausner παρουσίασε ένα εξαιρετικά αναγνωρισμένο νέο αθλητικό παπούτσι Dries), εκτός πασαρέλας, βιώνουμε μια διαφορετική ιστορία. Στο newsletter, 5 Things You Should Buy, η δημοσιογράφος Becky Malinsky παρατήρησε ότι όλο και λιγότεροι έφηβοι στη γειτονιά της φορούσαν αθλητικά παπούτσια: ένα «σαφές σημάδι» δυσαρέσκειας, σύμφωνα με την ίδια.
Τα στατιστικά επιβεβαιώνουν αυτή την τάση. Τα sneakers Samba, η επιτομή της μόδας των sneakers, κορυφώθηκαν τον Απρίλιο του 2024 με 7,3 εκατομμύρια μηνιαίες αναζητήσεις, σύμφωνα με το Style Analytics. Σήμερα, αριθμούν πέντε εκατομμύρια, μείωση κατά 32%. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Αυστραλία και τον Καναδά, οι αναζητήσεις στο Pinterest για «sneaker outfit» έχουν παραμείνει στάσιμες για δύο χρόνια. Και αυτή η κόπωση από τα sneakers πράγματι καθοδηγείται από νέους, σημειώνει η Molly Rooyakkers, ιδρύτρια του Style Analytics: οι αναζητήσεις για «sneaker outfit» προέρχονται πλέον περισσότερο από άτομα ηλικίας 25-34 ετών παρά από άτομα ηλικίας 18-24 ετών. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, το 50% των αναζητήσεων γίνεται από άτομα ηλικίας 25-34 ετών, σε σύγκριση με το 30% από άτομα ηλικίας 18-24 ετών. Η Molly Rooyakkers παρατηρεί το ίδιο μοτίβο με τις αναζητήσεις για «Sambas» ή «Samba outfit», οι οποίες επίσης καθοδηγούνται όλο και περισσότερο από ένα μεγαλύτερο σε ηλικία κοινό.
Η Molly Rooyakkers είχε προβλέψει εδώ και καιρό αυτή τη μετατόπιση. «Δημοσίευσα ένα βίντεο το 2023 προβλέποντας ότι τα sneakers δεν θα ήταν trending το 2024, και ο κόσμος ήταν έξαλλος», λέει. Η συλλογιστική της ήταν απλή: υπήρχαν πιο ενδιαφέρουσες (και μοντέρνες) επιλογές εκτός από τα sneakers, όπως μπαλαρίνες, μπότες, μοκασίνια ή Mary Janes. Αλλά μια αναζωπύρωση της δημοσιότητας σημειώθηκε την επόμενη χρονιά, με τα σουέντ μοντέλα του Dries Van Noten, τα Miu Miu x New Balance 530 SL (για να μην αναφέρουμε τα Sambas, που εξακολουθούν να βρίσκονται στην κορυφή), αλλά φαίνεται ότι η πρόβλεψή της επαληθεύεται το 2025.

Σήμερα, υπάρχουν ακόμη περισσότερες εναλλακτικές λύσεις στα αθλητικά παπούτσια από ό,τι πριν από ένα ή δύο χρόνια. Τα υποδήματα γίνονται πιο πειραματικά, με τους καταναλωτές να αναζητούν άνετες αλλά πιο συναρπαστικές επιλογές από τα κλασικά στυλ. Η Molly Rooyakkers αναφέρει τάσεις όπως οι σαγιονάρες, τα σανδάλια Tabi, τα Vibram FiveFingers και οι μπαλαρίνες, τα οποία και αμφισβητούν τη μακροχρόνια υπεροχή των sneakers. Τα υβριδικά αθλητικά παπούτσια αναδύονται επίσης ως εναλλακτικές λύσεις, καθώς οι άνθρωποι ντύνονται περισσότερο, μια ήπια απάντηση στο κύμα αθλητικών δραστηριοτήτων μετά την πανδημία.
Αυτό θέτει ένα δίλημμα για τα brands και για τους καταναλωτές που διστάζουν να επενδύσουν σε πιο κομψά ρούχα ή παπούτσια. Για χρόνια, μοντέλα όπως το Ace της Gucci, το Triple S της Balenciaga ή το wedge sneaker της Isabel Marant κυριαρχούσαν στους εμπορικούς δρόμους και στους διαδρόμους των σχολείων.
Φυσικά, τα sneakers θα έχουν πάντα τη θέση τους στις γκαρνταρόμπες μας. (Ο Matthieu Blazy χαιρέτησε το κοινό στο ντεμπούτο του στην Chanel με τη Nike.) Αλλά καθώς η Gen Z στο TikTok δηλώνει ότι τα sneakers είναι ξεπερασμένα και οι άνθρωποι επιλέγουν πιο δημιουργικές εναλλακτικές λύσεις, θα πρέπει τα brands να επανεξετάσουν την προσέγγισή τους;
Περισσότερη καινοτομία, λιγότερος ενθουσιασμός
Το πρόβλημα πηγάζει εν μέρει από την έλλειψη καινοτομίας. «Δεν υπάρχουν πολλές πραγματικά ενδιαφέρουσες επιλογές από mainstream sneakers αυτή τη στιγμή», λέει η Molly Rooyakkers, σημειώνοντας ότι τα λεπτά σουέντ μοντέλα (από Sambas μέχρι Dries και Miu Miu) αρχίζουν να φαίνονται ξεπερασμένα. Πιστεύει επίσης ότι θα περάσει «πολύς καιρός» πριν τα πιο ογκώδη sneakers κάνουν την εμφάνισή τους.
Η τιμή είναι ένας άλλος παράγοντας: το κόστος αυξάνεται ενώ η ποιότητα και η καινοτομία μειώνονται. Οι μάρκες πρέπει επομένως να διπλασιάσουν τις προσπάθειές τους για να πείσουν τους καταναλωτές ότι τα προϊόντα τους αξίζουν την επένδυση. «Οι αυξανόμενες τιμές πολυτελείας και η χαμηλή αντίληψη της προστιθέμενης αξίας είναι προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπίσει η βιομηχανία, ειδικά για μια καθημερινή αγορά όπως ένα ζευγάρι sneakers», εξηγεί η Emily Gordon-Smith, διευθύντρια περιεχομένου στην Stylus. «Τι τα διακρίνει πραγματικά ως προϊόντα πολυτελείας; Πού είναι η δεξιοτεχνία;»
Οι καταναλωτές θέλουν μοντέλα που φαίνονται καινούργια. Εκεί που κάποτε τα sneakers δημιουργούσαν όλη την επιθυμία, ο κύκλος της διαφημιστικής εκστρατείας φαίνεται να έχει ολοκληρωθεί. «Βρισκόμαστε σαφώς στην εποχή μετά την διαφημιστική εκστρατεία και, αν κατανοήσετε τη δυναμική της επιρροής, ξεκινά πάντα από τις εξειδικευμένες αγορές και κινείται προς το mainstream», εξηγεί η Omone Ugbome, στρατηγικός σύμβουλος στην Pacer.

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο περισσότερα εξειδικευμένα μοντέλα αντιτίθενται στην τάση. Οι αναζητήσεις στο Pinterest για το “Nike Shox” έχουν αυξηθεί κατά 431% στις ΗΠΑ, 86% στο Ηνωμένο Βασίλειο και 166% στον Καναδά, σύμφωνα με την Style Analytics. Η Molly Rooyakkers επισημαίνει ότι αυτά τα μοντέλα απέχουν ακόμη πολύ από τη δημοτικότητα των Sambas: 1,2 εκατομμύρια μηνιαίες αναζητήσεις παγκοσμίως σε σύγκριση με πέντε εκατομμύρια για τα Sambas. Αλλά αυτό πιθανώς εξηγεί την ανάπτυξή τους – δεν έχουν ακόμη φτάσει στον κορεσμό της αγοράς. Και αυτή η τάση καθοδηγείται από τη νεότερη γενιά: οι ηλικίες 18-24 ετών αντιπροσωπεύουν το 55% των αναζητήσεων.
Για αυτόν τον λόγο, οι μάρκες δεν μπορούν πλέον να βασίζονται αποκλειστικά σε συνεργασίες και νέους χρωματικούς συνδυασμούς, προειδοποιεί η Omone Ugbome. Ωστόσο, οι συνεργασίες μπορούν να σημειώσουν τεράστια επιτυχία, όπως αποδεικνύεται από τη συνεργασία adidas x Wales Bonner, η οποία παραμένει sold out. Η μέση τιμή μεταπώλησης για αυτήν τη συνεργασία έφτασε τα 314 δολάρια το 2024, αντιπροσωπεύοντας μια αύξηση 74%. Το 2025, η μέση τιμή είναι χαμηλότερη (260 δολάρια, μια αύξηση 27%), αλλά παραμένει μια από τις πιο σημαντικές συνεργασίες της adidas, σημειώνει ο Brendan Dunne, Διευθυντής Κοινότητας και Δέσμευσης στην StockX.
Βαδίζουμε προς τις μπαλαρίνες;
Το πρακτορείο Stylus αποδίδει αυτή την έλλειψη καινοτομίας εν μέρει στην διαφοροποίηση των υποδημάτων που εμπνέονται από αθλητικά ρούχα, παρά στην παρακμή των ίδιων των αθλητικών παπουτσιών, εξηγεί η Emily Gordon-Smith.
Τα «snoafers» ήταν μια πρώιμη εκδήλωση αυτής της εξέλιξης, αλλά τα μοντέρνα μοντέλα τώρα κλίνουν περισσότερο προς τα μπαλαρίνα. «Οι sneakerinas είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα», εξηγεί η Omone Ugbome, επικαλούμενη μοντέλα από Puma, New Balance και Adidas. «Αυτός ακριβώς είναι ο λόγος που βλέπουμε τόσα πολλά υβριδικά αθλητικά παπούτσια: τα νέα Ganni x New Balance, τις μπαλαρίνες Onitsuka…» Οι αφίξεις αυτών των «sneakerinas» στα καταστήματα έχουν αυξηθεί κατά 111% τους τελευταίους τρεις μήνες, σύμφωνα με το EDITED. Η Krista Corrigan, αναλύτρια στο EDITED, σημειώνει ότι οι μάρκες πολυτελείας πρωτοστατούν, αλλά ότι οι μάρκες αθλητικών ειδών και μαζικής αγοράς εκδημοκρατίζουν την τάση.
Για την Omone Ugbome, η άνοδος των υβριδικών αθλητικών παπουτσιών αντανακλά το πνεύμα της εποχής. «Τα αθλητικά παπούτσια Mary Jane και όλες αυτές οι σιλουέτες που θολώνουν τα φύλα δείχνουν ότι οι άνθρωποι θέλουν την άνεση των αθλητικών παπουτσιών χωρίς το χάος της κουλτούρας των sneakers», εξηγεί. «Τα υβριδικά αφορούν τη θόλωση των κατηγοριών, επειδή οι άκαμπτοι ορισμοί δεν αντικατοπτρίζουν πλέον τον τρόπο που ντύνονται ή ζουν οι άνθρωποι». Είναι η ίδια λογική πίσω από τον πολλαπλασιασμό των σανδαλιών Tabi κάθε είδους.
Αυτά τα στυλ αντικατοπτρίζουν επίσης καλύτερα τις επιθυμίες της μόδας το 2025. «Η μόδα φαίνεται λίγο πιο προσεγμένη εν μέρει λόγω της επιστροφής των ρούχων γραφείου μετά την πανδημία», εξηγεί η Molly Rooyakkers. Οι επαγγελματίες το επιβεβαιώνουν: «Μερικές φορές φοράω τα MM6 x Salomon Mary Janes μου για δουλειά ή σε επιδείξεις», λέει η Lucy Maguire, συντάκτρια στη Vogue. «Αλλά δεν θα φορούσα απαραίτητα ένα κλασικό sneaker».
Στον κόσμο των sneakers, οι ειδικοί πιστεύουν ότι εδώ βρίσκεται το πραγματικό δυναμικό για καινοτομία: να ξεπεράσουμε τις παραδοσιακές σιλουέτες. Οι καταναλωτές θέλουν εναλλακτικές λύσεις (φλατ, μπότες) αλλά και αθλητικά παπούτσια που δεν είναι μόνο για αθλήματα. Αυτή η υβριδοποίηση δείχνει την κατεύθυνση που παίρνει η κουλτούρα των sneakers, καταλήγει η Omone Ugbome: «Μια ολόκληρη γενιά θέλει sneakers που να αντικατοπτρίζουν την πραγματική τους ζωή, αντί για έναν τεχνητό κύκλο διαφημιστικής εκστρατείας με τον οποίο δεν ταυτίζονται».




