υψηλή-ωρολογοποιία-από-την-bulgari-369582

O Fabrizio Buonamassa Stigliani θυμάται το πρόσφατο – και πρώτο – ταξίδι του στην Αθήνα. Μιλάει για τις (δύο) επισκέψεις του στην Ακρόπολη και τη συγκίνηση του όταν βρέθηκε στο Ερεχθείο, αντικρύζοντας από κοντά τις Καρυάτιδες του Φειδία. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της υψηλής ωρολογοποιίας του οίκου Bulgari φοίτησε σε καλλιτεχνικό σχολείο, σε ένα περιβάλλον όπου το στοιχείο του ελληνικού πολιτισμού ήταν έντονο. «Νομίζω ότι υπάρχει πάντα ένα νήμα, μια σύνδεση ανάμεσα στην αρχαιότητα και το παρόν, υπάρχει πάντα η Ελλάδα, υπάρχει η Ρώμη, μια συνεχής γραμμή», παρατηρεί.

Το ελληνικό στοιχείο δεν λείπει ούτε από τον ιταλικό οίκο τον οποίο ίδρυσε ο Ηπειρώτης Σωτήριος Βούλγαρης στη Ρώμη το 1884. Πρόσφατα, ο Bulgari αποκάλυψε τη νέα συλλογή υψηλής κοσμηματοποιίας και της υψηλής ωρολογοποιίας, Polychroma – ακόμη ένα ελληνικό κλείσιμο του ματιού. Η νέα και ιδιαίτερα εντυπωσιακή συλλογή που παρουσιάστηκε στο Palazzo San Domenico Four Seasons στην Ταορμίνα της Σικελίας, γιορτάζει τη Ρώμη και την ιστορία της, με βάση τους σήμα-κατατεθέν εξαιρετικούς συνδυασμούς χρωματιστών πολύτιμων λίθων αλλά και την αδιάκοπη αναγέννηση των κωδικών του οίκου, όπως το Serpenti. Στο τμήμα της υψηλής ωρολογοποιίας, η πολυμορφία της Polychroma ενώνει τη γεμολογία με τη δεξιοτεχνία. Τα ρολόγια της συλλογής – εκτός του Serpenti Aeterna – διαθέτουν τον μικρομηχανισμό Piccolissimo: με μόλις 12 χιλιοστά διάμετρο, 2,5 χιλιοστά πάχος και βάρος 1,3 γραμμάρια, είναι ένας από τους μικρότερους παγκοσμίως.

Υψηλή ωρολογοποιία από την Bulgari-1

«Η υψηλή κοσμηματοποιία συνεχίζει να επαναπροσδιορίζει τα όρια της ωρολογοποιίας. Κάθε πρόοδος βασίζεται στην προηγούμενη. Ο μικρομηχανισμός Piccolissimo μας επιτρέπει να εξερευνήσουμε νέες παλέτες χρωμάτων και να επανασχεδιάσουμε τα πιο εμβληματικά μας ρολόγια», σημειώνει ο Buonamassa Stigliani.

Τα ρολόγια-κοσμήματα της Polychroma μπλέκουν μοτίβα λουλουδιών, κολιμπρί και πυγολαμπίδων με το σχεδιαστικό DNA του heritage brand, όπως το Tubogas, που παραπέμπει σε σωλήνες μεταφοράς αερίου. Πέντε είναι οι μεγάλοι πρωταγωνιστές της νέας συλλογής: το ρολόι-κολιέ Nuvole Preziose εμπνευσμένο από τους θόλους της Βασιλικής του Μαξεντίου στη Ρώμη, έχει ένα ζαφείρι 6,88 καρατίων και αποσπώμενα σύννεφα-σκουλαρίκια, ενώ χρειάστηκε 1.560 ώρες δουλειάς. Το Notte Stellata Diva εμπνέεται από τη ρωμαϊκής νύχτα με διαμάντια και ζαφείρια που δίνουν την αίσθηση της κίνησης. Το Serpenti Aeterna ερμηνεύει το ιστορικό μοτίβο φιδιού του οίκου με ζαφείρια ή σμαράγδια, ενώ το Gioco di Forme e Colori είναι ένα «μυστικό» ρολόι με αποσπώμενο μπροστινό στοιχείο σε σχήμα καρφίτσας το οποίο περιλαμβάνει έναν τανζανίτη 12,34 καρατίων. Τέλος, το Tubogas e Colori ξεκινάει από το Tubogas για να συναντήσει έναν απολαυστικό συνδυασμό χρωματιστών λίθων.

Υψηλή ωρολογοποιία από την Bulgari-2

Τον ρωτάω αν η νέα συλλογή περιέχει και νέα υλικά. «Δουλεύουμε με χρυσό, πολύτιμα μέταλλα και πέτρες, υλικά που χρησιμοποιούμε συνήθως. Για μένα είναι πιο ενδιαφέρον να χρησιμοποιείς τα γνωστά υλικά με έναν μη συνηθισμένο τρόπο παρά να φτιάξεις ένα αντικείμενο με μεταλλικό κράμα που προήλθε από τη Σελήνη — κάτι που στο τέλος δεν ενδιαφέρει κανέναν. Καλύτερα να χρησιμοποιείς χρυσό με τρόπο που να λες: “Πώς το έκαναν; Δεν το είχα ξαναδεί έτσι!” Να λες: “Δεν το είχα ξαναδεί έτσι!”, λέει.

Υψηλή ωρολογοποιία από την Bulgari-3

Η Polychroma δίνει επίσης την ευκαιρία για γεωμετρικά παιχνίδια με πολύτιμες πέτρες, μέσα από κοπές λίθων που καταλήγουν σε πληθώρα χρωματικών τόνων. Ο Buonamassa Stigliani μου εξηγεί ότι σε αντίθεση με το τμήμα της υψηλής κοσμηματοποιίας όπου όλα ξεκινούν από την αγορά των λίθων για να ακολουθήσει ο σχεδιασμός με βάση την πολύτιμη “σοδειά”, οι συλλογές των ρολογιών-κοσμημάτων ξεκινούν με μία συζήτηση και ένα moodboard – η ομάδα του βρίσκεται ήδη στην ανάπτυξη της συλλογής του 2027. «Στη δική μας περίπτωση, προσπαθούμε να βρούμε μια ισορροπία ανάμεσα στο ρολόι και στο κόσμημα. Προσπαθούμε να βρούμε ισορροπία ανάμεσα στην αξία της πέτρας και της ίδιας της δημιουργίας. Διότι δεν θα είχε νόημα να έχουμε μια πέτρα αξίας 2–3–9 εκατομμυρίων σε ένα αντικείμενο που μετά πρέπει να ανοιγοκλείνεις — δεν είναι ο τρόπος να αναδείξεις εκείνη την πέτρα κατά τη γνώμη μου», παρατηρεί. «Το κόσμημα είναι εξ ολοκλήρου χειροποίητο, στο ρολόι υπάρχει και μια βιομηχανική διαδικασία».

Υψηλή ωρολογοποιία από την Bulgari-4

H παραγωγή του πρώτου ρολογιού – ένα ρολόι-κόσμημα – με την υπογραφή Bulgari έγινε πριν πάνω από 100 χρόνια. Στη συνέχεια η παραγωγή ρολογιών ήταν περιστασιακή, με κομμάτια πιο συνδεδεμένα με μια γαλλική αισθητική – μικρά, σαν βραχιόλια, ρολόγια. Η ωρολογιακή ταυτότητα του Bulgari άρχισε να αναπτύσσεται μέσα από τη χρήση του εμβληματικού σχεδίου Serpenti πριν από 70 χρόνια. Σήμερα, τα “μυστικά” ρολόγια Serpenti παράγονται στην Ιταλία, με εξαίρεση τον μίνι μηχανισμό τους, ο οποίος προέρχεται από την Ελβετία. Και όλα αυτά σε μια εποχή όπου τα connected watches, τα έξυπνα ρολόγια μοιάζουν να κερδίζουν όλο και περισσότερο έδαφος.

Υψηλή ωρολογοποιία από την Bulgari-5

«Τα μηχανικά ρολόγια και τα connected ρολόγια είναι δύο εντελώς διαφορετικά πράγματα. Ήμασταν αρκετά τρομαγμένοι όταν εμφανίστηκαν στην αγορά τα έξυπνα ρολόγια, αλλά τελικά σήμερα δεν θεωρούνται πλέον ρολόγια — λένε πόσες θερμίδες έχασες σε μια μέρα, πόσα βήματα έκανες — είναι περισσότερο εργαλεία για fitness και για το διαδίκτυο παρά πραγματικά ρολόγια. Έτσι πολύ συχνά βλέπουμε σε εκδηλώσεις ανθρώπους που φορούν ένα connected watch και ένα tourbillon ρολόι για να δείξουν ότι αγαπούν τα ρολόγια. Στην αρχή ήταν λίγο θολό, τώρα υπάρχει χώρος για όλους στην αγορά. Οι άνθρωποι έχουν καταλάβει ότι μια ηλεκτρονική συσκευή δεν μπορεί ποτέ να γίνει ένα αντικείμενο πολυτελείας, ακόμα κι αν το φτιάξεις από χρυσό. Διότι γερνάει μετά από έξι μήνες, ένα χρόνο, με όλα τα λειτουργικά του συστήματα. Δεν είναι κάτι που θα δώσεις στο παιδί σου ή στο εγγόνι σου. Σίγουρα μετά από λίγα χρόνια δεν θα λειτουργεί πια. Ενώ ένα μηχανικό ρολόι είναι κάτι που το αφήνεις στις επόμενες γενιές, μια οικογενειακή κληρονομιά», σημειώνει.

Υψηλή ωρολογοποιία από την Bulgari-6

Και ο χρόνος; Αυτός που παραμένει ίδιος για όλους, αλλά ταυτόχρονα και τόσο διαφορετικός για τον κάθε ένα από μας; «Ο χρόνος είναι σαν τον άνεμο. Μπορεί να έχεις τη μεγαλύτερη βάρκα του κόσμου αλλά αν δεν υπάρχει άνεμος δεν κινείσαι. Και μπορεί να έχεις όλα τα χρήματα του κόσμου, να αγοράσεις όλα τα ρολόγια που θέλεις, αλλά είναι μόνο ένας τρόπος για να προσπαθήσεις να διαχειριστείς τον χρόνο. Είναι το πιο πολύτιμο πράγμα, γιατί είναι το μόνο πράγμα που δεν μπορείς να αγοράσεις», καταλήγει.

Υψηλή ωρολογοποιία από την Bulgari-7

MHT