Μέσα στον πολύχρωμο θόρυβο της τέχνης και του design στη φετινή Art Athina, στάθηκα μπροστά σε ένα περίπτερο που έμοιαζε με νησί ησυχίας. Η Stefanidou Tsoukala Gallery παρουσίαζε την έκθεση «Η Καρέκλα Klismos: Ένα Κάθισμα μέσα στον Χρόνο» κι εκεί ξεκινούσε ένα ταξίδι που ένωνε αιώνες αισθητικής, τεχνικής και νοήματος.
Η Klismos δεν είναι απλώς μια καρέκλα. Είναι αποτύπωμα πολιτισμού, με ρίζες στην Αθήνα του 5ου αιώνα π.Χ., που εξακολουθεί να εμπνέει σχεδιαστές και καλλιτέχνες μέχρι σήμερα.
Η διαδρομή άνοιγε με την εμβληματική εκδοχή του 20ού αιώνα, σχεδιασμένη από τον T.H. Robsjohn-Gibbings σε συνεργασία με τους Σούζαν και Ελευθέριο Σαρίδη, μια μορφή που ανέπνεε το αρχαιοελληνικό ιδεώδες της αρμονίας και του μέτρου. Ακολουθούσε μια σπάνια εκδοχή του 1985, ανασχεδιασμένη από τον David Hicks, μέντορα της Βέτας Στεφανίδου Τσουκαλά, όπου η κλασική φόρμα συναντούσε τη λιτότητα και την κομψότητα του μοντερνισμού.
Κι έπειτα, το βλέμμα έπεφτε στη σύγχρονη εκδοχή: την Klismos της Blue Cycle, φτιαγμένη από θαλάσσια πλαστικά και ανακυκλωμένα υλικά. Εδώ, το αρχαίο σχέδιο μεταμορφωνόταν σε σύμβολο περιβαλλοντικής αφύπνισης. Η ιστορία συνέχιζε, όχι μόνο αισθητικά αλλά και οικολογικά.
Δίπλα τους, το ασπρόμαυρο φωτογραφικό τρίπτυχο του Νικόλαου Ντε Γκρες με τον Ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο συμπλήρωνε τη σκηνή με σιωπηλή δύναμη. Ένα βλέμμα προς το παρελθόν, που θύμιζε πως το design είναι κι αυτό μνήμη: πολιτιστική, αρχιτεκτονική, υπαρξιακή.

«Η Klismos δεν είναι απλώς ένα αντικείμενο design», λέει η Λώρα Τσουκαλά, ιδιοκτήτρια και διευθύντρια της γκαλερί. «Είναι ένα σύμβολο διαχρονικότητας και πολιτιστικής συνέχειας. Θέλαμε να τιμήσουμε την ελληνική κληρονομιά, να αναδείξουμε τους δημιουργούς που την επανερμήνευσαν και να φέρουμε στο προσκήνιο τη βιωσιμότητα ως βασικό κεφάλαιο του design του μέλλοντος».
Αξίζει να σταθεί κανείς σ’ αυτό το περίπτερο της Art Athina. Είναι μια αφορμή να σκεφτείς όχι μόνο τον χρόνο που περνά, αλλά και το ωραίο που μένει.