οδυσσέας-παπασπηλιόπουλος-δεν-αντι-331491
©Maria Magdalinou @D-Tales

Ανέκαθεν μου άρεσε ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος. Από τους 4 του Παπακαλιάτη και τον Καζαντζάκη του Σμαραγδή μέχρι τον Φάρο του Μαρκουλάκη και τον Άμλετ της Ευαγγελάτου, τον έχω παρακολουθήσει με θαυμασμό και σεβασμό μέσα στα χρόνια, θεωρώντας ότι είναι ένας ηθοποιός με περίσσιο ταλέντο και ταυτόχρονα ένας άνθρωπος ευφυής και απερίσπαστος στην τέχνη του. Και όμως, δεν είχε τύχει να τον συναντήσω. Το έκανα πρόσφατα με αφορμή τις τρεις θεατρικές παραστάσεις που σκηνοθετεί τη σεζόν η οποία μόλις ξεκινά, επιλέγοντας συνειδητά να απέχει από το θέατρο ως ηθοποιός, «για να επιθυμήσω ξανά να ανέβω στη σκηνή, να διψάσω λίγο», όπως μου είπε. Αυτή ήταν και η αφετηρία της κουβέντας μας, μ’ εμένα να του επισημαίνω -για να τον τσιγκλήσω- ότι τη συγκεκριμένη συνέντευξη τη δίνει ως σκηνοθέτης και όχι ως ηθοποιός. Και από την απάντησή του καταλαβαίνω ότι όντως τον τσίγκλησα: «Δεν αντιλαμβάνομαι τον εαυτό μου ως επαγγελματία σκηνοθέτη. Εννοώ ότι σκηνοθετώ επειδή κάτι με ταράζει και αισθάνομαι την ανάγκη να πω την ιστορία του. Θα μου πεις, και γιατί αυτό να σημαίνει ότι δεν είσαι επαγγελματίας; Επειδή είμαι ηθοποιός εδώ και 30 χρόνια, ενώ η σκηνοθεσία είναι πολύ πρόσφατη ιστορία. Μέχρι η επάρκειά μου να είναι τέτοια ώστε να νιώθω ότι μπορώ να την επικαλεστώ σαν τίτλο, δεν αντιλαμβάνομαι τον εαυτό μου ως επαγγελματία σκηνοθέτη. Είναι όλο υπό έρευνα. Μια έρευνα που κάνω και για τον εαυτό μου. Προσπαθώ να με καταλάβω. Να καταλάβω πώς να ζήσω και ποιος είμαι. Δεν ξέρω ακόμη».

Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος: “Δεν αντιλαμβάνομαι τον εαυτό μου ως επαγγελματία σκηνοθέτη”-1
©Maria Magdalinou @D-Tales

Η θεατρική διασκευή της δανέζικης ταινίας Festen του Thomas Vinterberg είναι η πρώτη σκηνοθετική δουλειά του για φέτος και νομίζω ότι δεν θα θυμίζει τίποτα που έχουμε δει έως τώρα. Πρόκειται για μια παράσταση συμμετοχική, που δεν ανεβαίνει μόνο στη σκηνή του θεάτρου Άλμα αλλά σε ολόκληρο το κτίριο, με τους χώρους του ενοποιημένους, ώστε να αποτελέσουν μια σάλα δεξιώσεων και τους θεατές να είναι «καλεσμένοι» στη γιορτή. Ως εκ τούτου, ανάλογα με τη διάθεσή τους, καλούνται να συνομιλήσουν με τους ηθοποιούς-οικοδεσπότες, να χορέψουν, να τραγουδήσουν για τα γενέθλια του μπαμπά (Γιώργος Ζιόβας) και να διασκεδάσουν μέχρι η πραγματικότητα να έρθει και να τους ταράξει. Τι τον παρακίνησε να καταπιαστεί με ένα τόσο ιδιαίτερο concept; αναρωτιέμαι. «Αυτή η ταινία καταδεικνύει πόσο έχουμε ανάγκη την ύπαρξη μαρτύρων προκειμένου να μιλήσουμε για πράγματα που μας πληγώνουν βαθιά. Κι εκεί υπάρχει κάτι που με συγκινεί έντονα ως καλλιτέχνη, γιατί κι εγώ χρειάζομαι μάρτυρες για να έρθω σε επαφή με τον εαυτό μου και να ομολογήσω αυτά που με πονάνε – γι’ αυτό έγινα ηθοποιός, γι’ αυτό πολλές φορές είμαι πιο αληθινός στη σκηνή απ’ ό,τι στη ζωή. Αυτό όμως δεν είναι ανάγκη μόνο των ηθοποιών, αλλά όλων των ανθρώπων. Λες στους φίλους σου μια ιστορία για να την ξορκίσεις, κάθεσαι απέναντι σε έναν επαγγελματία θεραπευτή για να σε ακούσει. Όλα είναι εκφάνσεις της ανάγκης μας να μοιραστούμε κάτι που μας πληγώνει, που μπορεί να μην το βλέπουμε καν μέχρι να το μοιραστούμε με κάποιον άλλον. Αυτή είναι και η ανάγκη του Κρίστιαν (Προμηθέας Αλειφερόπουλος): να μοιραστεί με τους καλεσμένους στο πάρτι το τραύμα του».

Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος: “Δεν αντιλαμβάνομαι τον εαυτό μου ως επαγγελματία σκηνοθέτη”-2
©Maria Magdalinou @D-Tales

Ακούγοντάς τον να μιλάει, αντιλαμβάνομαι το πάθος και την έντασή του γι’ αυτό που δημιουργεί και τον ρωτάω αν συμβαίνει μόνο στη δουλειά του. «Αν κάτι δεν με ταλαιπωρεί, δεν καταπιάνομαι μαζί του. Στη ζωή και στην τέχνη. Δεν επιθυμώ να σχετίζομαι με τρόπο που δεν με αποκαλύπτει, δεν με κάνει να προχωράω. Μια σχέση που διαρκώς με χαϊδεύει και δεν μου επιτρέπει να αντιμετωπίσω τον εαυτό μου δεν είναι μια χρήσιμη σχέση, θα την αφήσω πίσω μου και θα φύγω». Με την απόλαυση, την ξεκούραση, την ασφάλεια, πώς τα πηγαίνει; «Πάμε μία προς μία τις λέξεις: Η απόλαυση δεν σχετίζεται με την ξεκούραση. Μπορείς να απολαύσεις μια μέρα στον ήλιο, και αυτό είναι ξεκούραστο. Μπορείς να απολαύσεις μια περιπετειώδη διαδρομή στο βουνό, και αυτό δεν είναι καθόλου ξεκούραστo. Όσο για την ασφάλεια, δεν πιστεύω ότι έρχεται από έξω. Ασφάλεια μπορώ να προσφέρω εγώ σ’ εμένα και κανένας άλλος. Οι μόνοι που πρέπει να σε κάνουν να νιώσεις ασφαλής είναι οι γονείς σου όταν είσαι παιδί. Αν αυτό δεν επιτευχθεί, έχεις μπροστά σου έναν μακρύ δρόμο ενηλικίωσης κατά τον οποίο πρέπει να πάρεις τον εαυτό σου αγκαλίτσα, να γίνεις γονιός σου και να σου προσφέρεις την ασφάλεια που σου χρειάζεται». Αλήθεια, από τον ρόλο του πατέρα τι σκέψεις κάνει; «Σκέφτομαι ότι το να πληγώσεις τα παιδιά σου είναι αναπόφευκτο, αλλά δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να προσπαθείς για το καλύτερο. Όπως στις αρχαίες τραγωδίες, όπου βλέπεις ότι είναι πάνω από τις δυνάμεις των ανθρώπων να ελέγξουν ακριβώς τη ζωή τους, όμως ταυτόχρονα θεωρείται ύβρις να μην προσπαθήσουν. Για μένα, αυθεντικός πρέπει να είσαι με τα παιδιά και όχι προστατευτικός με μια έννοια ψεύτικη. Ό,τι πιο λυτρωτικό για κάποιον είναι να ξέρει ποιος είναι ο γονιός του και να έχει μια αληθινή σχέση μαζί του. Αν εγώ για να σε προστατέψω, διαρκώς κρύβομαι, τότε μάλλον σε τραυματίζω χειρότερα γιατί σου στερώ την επαφή με την πραγματικότητα».

Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος: “Δεν αντιλαμβάνομαι τον εαυτό μου ως επαγγελματία σκηνοθέτη”-3
©Maria Magdalinou @D-Tales

Η δεύτερη σκηνοθεσία του Οδυσσέα αυτή τη σεζόν θα είναι στο θέατρο Ιλίσια. Πρόκειται για ένα σύγχρονο αμερικανικό έργο με πρωτότυπο τίτλο The Other Place. «Εδώ, αυτό που με συγκινεί σχετίζεται με την απώλεια της συνείδησης εξαιτίας του Αλτσχάιμερ», μου εξηγεί. «Είναι ένα έργο φωτεινό, κατά τα άλλα, που ερευνά πώς είναι να ξαναπερπατάει κανείς, ενώ είναι απολύτως διαλυμένο το μονοπάτι που ήξερε. Επειδή από τα 22 μου περίπου είχα τον τρόμο της απώλειας συνείδησης, ανέκαθεν με λύτρωνε η πίστη πως, ό,τι και να γίνει, ο άνθρωπος μπορεί να ξαναβρεί τη δύναμη να ζήσει με σύμμαχο έναν ακόμα άνθρωπο. Μεταφράζοντας το εν λόγω έργο, δεν μπορούσα να σταματήσω να κλαίω από χαρά και ανακούφιση. Αυτή η γυναίκα (Μαρία Ναυπλιώτου) βρίσκει τη δύναμη να ξαναπερπατήσει με τη στήριξη του συντρόφου της (Δημήτρης Αλεξανδρής)».

Τον Φεβρουάριο, τέλος, θα σκηνοθετήσει έναν μονόλογο που συγγράφει παρέα με τη Στεφανία Γουλιώτη, η οποία και θα τον ερμηνεύσει. Ο Εκλεκτός καταπιάνεται με την ευθύνη – κάτι που επίσης τον βασανίζει. «Ανέκαθεν, το μεγαλύτερο πρόβλημα των κοινωνιών σχετιζόταν με την ανάληψη της ευθύνης. Δυσκολευόμαστε πολύ να αναλάβουμε την ευθύνη της ζωής μας και να μη ζούμε με δικαιολογίες, χρεώνοντας σε άλλους τα δεινά μας. Αυτή η δυσκολία είναι που τροφοδοτεί τον λαϊκισμό, που νομίζω ότι είναι η αρχή του κακού. Λαϊκισμός είναι όταν κάποιος συνειδητά χρησιμοποιεί την ανάγκη αυτών που τον ακούν να μην αναλάβουν καμία ευθύνη και να κατηγορήσουν κάποιον άλλον “εχθρό”», πιστεύει.

Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος: “Δεν αντιλαμβάνομαι τον εαυτό μου ως επαγγελματία σκηνοθέτη”-4
©Maria Magdalinou @D-Tales

Πριν τον αποχαιρετήσω, τον ρωτάω αν αισθάνεται τυχερός. «Αισθάνομαι ευγνώμων», τονίζει. «Όλα μου τα προβλήματα είναι διαχειρίσιμα – πολλά εξ αυτών είναι πολυτελείας. Βιοπορίζομαι καλά κάνοντας αυτό που αγαπώ. Μεγαλώνοντας έχω τη δυνατότητα να είμαι σε επαφή με τον εαυτό μου και να μη ζω μέσα στον τρόμο και το χάος. Υπήρξε μέχρι εδώ πολύ καλή η ζωή μαζί μου και της το επιστρέφω. Δεν το θεωρώ καθόλου αυτονόητο».

* Η παράσταση Festen θα ανέβει στο Θέατρο ΑΛΜΑ από τις 30/10, σε διασκευή των Bo Hansen και Mogens Rukov και σε δραματουργική επεξεργασία-σκηνοθεσία του Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου.

MHT