Στις αρχές του 2019 ο οίκος Gucci απέσυρε ένα πουλόβερ που παρέπεµπε ευθέως στις παλιές καρικατούρες της µαύρης φυλής, µετά από διαµαρτυρίες χρηστών στα social media. Λίγες µέρες νωρίτερα, η Prada είχε υποπέσει στο ίδιο ατόπηµα, µε µια σειρά από διακοσµητικά κουκλάκια να οδηγείται εσπευσµένα στην ανακύκλωση. Ανάλογη τύχη είχε το H&M µπλουζάκι «Coolest monkey in the jungle», όταν η εταιρεία επέλεξε ένα µαύρο αγοράκι να το φορέσει για το lookbook της. Λίγες µέρες αργότερα, η D&G µποϊκοτάρεται εξαιτίας καµπάνιας µε πρωταγωνίστρια µια Κινέζα η οποία προσπαθεί ανεπιτυχώς να φάει µακαρόνια και πίτσα µε chopsticks. Και µια και τίποτα ανησυχητικό δεν ελλοχεύει ήδη στη βιοµηχανία της µόδας (#not), η Burberry εµφανίζει στο catwalk της ένα hoodie µε κορδόνια που σχηµατίζουν στον λαιµό του µοντέλου κρεµάλα.
Αφέλεια, άγνοια, αδιαφορία, κυνισµός; Όποια και αν ήταν η πηγή του κακού πίσω από αυτές τις ιδέες, εκείνο που κέντρισε τα αντανακλαστικά της κοινής γνώµης ήταν η απόπειρα των εταιρειών να κερδοφορήσουν πατώντας πάνω σε ευαίσθητα κοινωνικά ζητήµατα. Η ετυµηγορία µέσω των social media ήταν «ρατσισµός» και οδήγησε σε σύντοµο µποϊκοτάζ τους. Τα brands ανέλαβαν την ευθύνη, απολογήθηκαν µε τη δικαιολογία «δεν το σκεφτήκαµε», απέσυραν τα σχετικά προϊόντα και δεσµεύτηκαν να µην επαναληφθούν τέτοια ασεβή περιστατικά. Πέραν του ηθικού πλήγµατος στο προφίλ τους, κάθε ένα κόστισε, σύµφωνα µε έρευνες, κατά µέσο όρο 4 δισεκατοµµύρια δολάρια και 7% πτώση στις µετοχές τους. Μέτοχοι και πελάτες υπήρξαν εξίσου δυσαρεστηµένοι, καθώς κάτι άσχηµο άρχισε να διαφαίνεται: η µόδα είχε χάσει κάθε επαφή µε την πραγµατικότητα.
Και όµως, η µόδα ήταν ανέκαθεν σκληρή, υπεροπτική και απορριπτική µε οποιονδήποτε δεν πληρούσε τα δικά της κριτήρια κανονικότητας – χρώµα, φύλο, µέγεθος, σεξουαλικότητα, οικονοµικό και κοινωνικό στάτους. Η ίδια η βιοµηχανία δεν άλλαξε, γι’ αυτό τώρα έχει βρεθεί µε την πλάτη στον τοίχο. Αυτό που έχει αλλάξει είναι οι καταναλωτές, η σχέση που αναπτύσσουν µε τα brands µέσω των social media και το ότι καθένας τους έχει πια δηµόσιο βήµα. Που µπορεί να το χρησιµοποιήσει για να κάψει κυριολεκτικά ένα προϊόν µπροστά σε µια κάµερα κινητού και να καλέσει σε µποϊκοτάζ της παραγωγού εταιρείας – όπως συνέβη µε τον Gucci.