στο-μυαλό-του-γιάννη-τσεκλένη-125214

«Tseklenis puts Greece on the map», «Tseklenis-Greeks’ word in fashion», «It’s all Greek and all chic», έγραφε ο διεθνής Τύπος. Ο Γιάννης Τσεκλένης ή Yannis Tseklenis of Athens όπως πρωτοσυστήθηκε, ταξίδεψε την Ελλάδα στον κόσμο, σε έναν κόσμο χωρίς likes και stories, live αναμεταδόσεις και τρισδιάστατες εκτυπώσεις. Aφηγήθηκε εμπριμέ ιστορίες, πάντα θεματικές, μπροστά από την εποχή τους, μόδα που φορέθηκε χωρίς μετάφραση, σαν ιστορικό, κι όμως, διαχρονικό ντοκουμέντο.

Στο μυαλό του Γιάννη Τσεκλένη-1
©Γιάννης Τσεκλένης | 1966
1/10
Native Share

Ο τελευταίος «μεγάλος» των Ελλήνων δημιουργών, μετά τον Jean Desses, που τόσο θαύμαζε και αγαπούσε, ο «δικός μας» Ralph Lauren, που τόσο εκτιμούσε, έφυγε από τη ζωή, στα 82 του χρόνια. Πεισματάρης, ανήσυχος, επαναστάτης με αιτία, εκρηκτικός, γενναιόδωρος, τζέντλεμαν, designer (και όχι μόδιστρος όπως τόνιζε), οραματιστής, μέντορας, showman, art director της ζωής, αντικομφορμιστής, αισθητικός ευπρεπιστής. Ο ίδιος έλεγε πως δεν ξέρει πως κόβεται ένα ρούχο, ούτε να ντραπάρει: «Ξέρω πως θέλω να δω μια γυναίκα. Κάνω μια εικόνα. Όταν σκιτσάρω, σκιτσάρω την Έφη (Μελά) του τότε». «Υannis Tseklenis: Α name to remember», έγραφε η Eugenia Sheppard το 1969 στους Los Angeles Times. Like. Love. Share.

Στο μυαλό του Γιάννη Τσεκλένη-2
©www.euran.com | yannistseklenis
2/10
Native Share

Για τον καρκίνο και την επιστροφή στη ζωή. «Έπαθα καρκίνο το 1974 στο peak της δουλειάς μου, έπρεπε να πεθάνω αλλά γλίτωσα. Νοσταλγώ από την Ελλάδα του τότε, στα μέσα της δεκαετίας του 70, την ελπίδα. Και εσκεμμένα δεν πηγαίνω πιο πίσω, γιατί είχαμε χούντα, αλλά ούτε μπροστά, γιατί είχα τη συνάντηση με τoν καρκίνο. Νοσταλγώ την εποχή που αισθανόμασταν ότι θα μεγαλουργήσουμε, πιστεύαμε ότι θα γίνουν σπουδαία πράγματα στην χώρα. Και τώρα, συμπίπτει να ξαναβγαίνουμε από τεράστια κρίση, νομίζω ότι αρχίζουμε να αισθανόμαστε την ελπίδα, να βγαίνουμε από την κατήφεια της σκοτεινιάς, οι πιο αισιόδοξοι να βλέπουμε φως. Η ιστορία επαναλαμβάνεται χρόνια μετά».

Στο μυαλό του Γιάννη Τσεκλένη-3
©www.euran.com | yannistseklenis
3/10
Native Share

Για την ελληνική μόδα. «Ταλέντο υπήρχε πάντα στην Ελλάδα, χαραγμένη στρατηγική δεν υπάρχει. Εγώ είχα την τύχη να έχω άλλες γνώσεις τότε και μια επιθετικότητα με την οποία μπορούσες πολύ εύκολα να οργώσεις την υφήλιο. Τότε υπήρχαν λίγοι. Εγώ μπήκα μέσα από καμινάδες. Καλλιεργείς μια εθνική υπερηφάνεια στον καταναλωτή. Εγώ την καλλιέργησα με το να αγοράζει Τσεκλένη από το Harrods και να μην το ξέρει».

Στο μυαλό του Γιάννη Τσεκλένη-4
©www.euran.com | yannistseklenis
4/10
Native Share

Για το επώνυμο προϊόν. «Στη μόδα αυτό συμβαίνει. Έχουμε καθιερωμένα ονόματα, μυθικά, που έχουν καθιερωθεί λόγω κοινωνικού status. Αυτή την ψευδαίσθηση η μόδα την ασκεί συνέχεια, κυρίως δε στα είδη πολυτελείας. Νομίζει κανείς ότι θα μοιάσει σε έναν σταρ, αν έχει το ίδιο αυτοκίνητο ή την ίδια ζώνη».

Στο μυαλό του Γιάννη Τσεκλένη-5
©www.euran.com | yannistseklenis
5/10
Native Share

Για την αναγνωρισιμότητα. «Όταν γύριζε ο Marcello Mastroianni τον «Μελισσοκόμο» στη Βόρεια Ελλάδα, είχε δηλώσει: «Εγώ δεν είμαι σταρ, στην Ιταλία σταρ είναι οι σχεδιαστές μόδας». Τα λάθη που κάνουν οι συνάδελφοι μου, τα οποία, βλέπω τώρα με την ασφάλεια της απόστασης, είναι ότι δεν βλέπουν αύριο, είναι Ζορμπάδες, δεν συνειδητοποιούν ότι δεν ανήκουν πουθενά. Βρίσκονται σε μια συνοικία, τους ξέρει μόνο η γειτονιά τους και δεν έχουν αγορά, ούτε μέλλον, θα αφανιστούν τελείως. Οι ξένοι συνάδελφοι, όσοι δεν δένονται σε μεγάλα άρματα, επιβιώνουν σαν αρτίστες, βεβαίως άξιοι να τους χειροκροτήσει κανείς αλλά η μόδα είναι σαν την σκηνοθεσία. Αν δεν πας στο ευρύ κοινό, δεν καθιερώνεσαι, άρα δεν καταλαβαίνεις αν η δουλειά σου έχει απήχηση».

Στο μυαλό του Γιάννη Τσεκλένη-6
©www.euran.com | yannistseklenis
6/10
Native Share

Για την χρυσή εποχή της Ελλάδας. «Επιλέγω από Έλληνες που μας έκαναν διεθνώς υπερήφανους τότε, τον Μίκη Θεοδωράκη και τον Μάνο Χατζιδάκι, τον Κώστα Γαβρά, τον Γιώργο Σεφέρη και τον Οδυσσέα Ελύτη, τον Γεώργιο Κοτζιά και τον Γεώργιο Παπανικολάου, τον Αριστοτέλη Ωνάση και τον Σταύρο Νιάρχο, τον Μεταξά, τη Μελίνα, την Ειρήνη Παππά. Έκλεβα από την αίγλη τους τότε, όταν κολλούσα κι εγώ σαν όνομα από την Ελλάδα. Τότε, προσφέροντας λίγο ούζο και ελληνική μουσική, ακουμπώντας πάνω στην αίγλη της Μελίνας ή του Χατζιδάκι και του Θεοδωράκη ή του Ωνάση, αποκτούσαμε εύκολα διαβατήρια για να γίνουμε αντικείμενο μιας τηλεοπτικής συνέντευξης και να προσέξουν την πραμάτεια μας. Σήμερα, έχει τελειώσει αυτό το παιχνίδι. Δεν υπάρχει ανησυχία να βρούμε μια exciting χώρα να εισάγουμε από εκεί. Όλοι δουλεύουν με κεφάλαια. Τώρα πρέπει να πας να ταρακουνήσεις τα ύδατα μέσα στο παλάτι της μόδας. Πρέπει να αγοράσεις ώρα για να δείξεις στο Λούβρο. Δεν μπορεί να πάει ο καθένας για να μην γεμίσει σαβούρα. Το να σε αγνοήσουν δε είναι χειρότερο από την κακή κριτική».

Στο μυαλό του Γιάννη Τσεκλένη-7
©www.euran.com | yannistseklenis
7/10
Native Share

To φολκλόρ. «Δεν εννοούμε ελληνική μόδα όταν λέμε ότι θα λανσάρουμε και καμία ελληνική γραμμή, που θα έχει φουστανέλες και Καραγκούνες. Τα trends είναι διεθνή και οι διαφοροποιήσεις στο originality μικρές. Η κάθε αγορά έχει βεβαίως ιδιαιτερότητες».

Στο μυαλό του Γιάννη Τσεκλένη-8
©www.euran.com | yannistseklenis
8/10
Native Share

Τη διαχρονικότητα. «Παρατηρώ με χαρά τον τελευταίο καιρό, αν και ασχολούμαι πλέον με σπίτια και οικιστικά σύνολα, τι γίνεται στη μόδα και διαπιστώνω πως η θεματική μου προσέγγιση στις συλλογές υφασμάτων και μόδας είναι σήμερα πάλι επίκαιρη, δοσμένη με διαφορετικό τρόπο, κυρίως προερχόμενη από το κέφι διάσημων σχεδιαστών που αγγίζουν θέματα που είχα σχεδιάσει στο παρελθόν. Ποντάροντας λοιπόν στη νοσταλγία των γυναικών που έχω ντύσει, ξαναβρέθηκα στο Σουφλί, για να κάνω μια επανάληψη της θεματολογίας με remake αγαπημένων στιγμιότυπων συλλογών σε φουλάρια».

Στο μυαλό του Γιάννη Τσεκλένη-9
©www.euran.com | yannistseklenis
9/10
Native Share

Την εξωστρέφεια. «Το στοίχημα παραμένει το ίδιο, ειδικά για τους νέους, και είναι να διαθέτουν εξωστρέφεια, αρκεί να αξίζει τον κόπο, δηλαδή να ωφελείται η χώρα τους, από την προστιθέμενη αξία. Να κάνουν παραγωγή σε χώρες χαμηλού κόστους, αλλά να εξάγουν από την Ελλάδα. Επειδή η χώρα έχει σήμερα πολύ μεγάλη απήχηση σε τουρισμό, θα είναι καλό να λανσάρουν συλλογές resort και διακοπών all year round. Η Ελλάδα είναι μέρος διακοπών. Τα ρούχα πρέπει να απηχούν την εποχή της Ελλάδας. Η ελληνική μόδα θα μπορούσε να έχει μια πολύ ισχυρή παρουσία στον τομέα των ρούχων διακοπών, σε αυτό που λέμε resort collection. Θα μπορούσε να είναι ένα αέναο καλοκαίρι, οι Έλληνες δημιουργοί να κάνουν μόνο καλοκαιρινά ρούχα. Και να ονομάζεται, αν θέλετε, και μόδα του Αιγαίου».

Στο μυαλό του Γιάννη Τσεκλένη-10
©www.euran.com | yannistseklenis
10/10
Native Share