«Εχετε πέσει ποτέ θύματα του “βλέμματος της Gen Z” (GenZ stare);», αναρωτιέται στην εφημερίδα Γκάρντιαν η αρθρογράφος Εμα Μπέντινγκτον και δίνει το σχετικό ορισμό. Οσοι είναι σήμερα 13-28 ετών, συχνά εργαζόμενοι στον τομέα της εστίασης και της παροχής υπηρεσιών, σε κοιτούν με ένα ύφος «κενό, ανέκφραστο, σχεδόν ανατριχιαστικό». Το βλέμμα αυτό υποτίθεται ότι υποδηλώνει μια γκάμα συναισθημάτων, «από ανία, αδιαφορία κι ανωτερότητα, μέχρι επίκριση ή καθαρή χαζομάρα».
Την ίδια στιγμή οι κωμικοί ειρωνεύονται την εκφορά λόγου της Gen Z: το βαριεστημένο τράβηγμα των φωνηέντων, το έρρινο νιαούρισμα, τη νωχελική βραδύτητα, όπως την ενσαρκώνει ιδανικά η Σίντνεϊ Σούινι στην αμφιλεγόμενη διαφήμιση της American Eagles, στην οποία διαφημίζει τα γονίδια της.
Το Ρόιτερς αναδημοσιεύει έρευνα της Bank of America, σύμφωνα με την οποία οι έφηβοι κι οι εικοσάρηδες γίνονται όλο πιο σφιχτοί στη διάρκεια των ραντεβού τους και δε δαπανούν παρά ελάχιστα χρήματα στο dating, εξαιτίας του αυξανόμενου κόστους ζωής. Πάνω από το 50% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι δεν ξοδεύουν μια όταν βγαίνουν έξω με το έτερον ήμιση. Για την ακρίβεια το 25% των νέων ανδρών, ηλικίας 18-28 ετών και το 30% των συνομήλικων γυναικών δίνουν λιγότερο από 100 δολάρια το μήνα στα ραντεβού τους.
Τέλος, στο χώρο εργασίας, η GenZ είναι cry baby, υπερευαίσθητη γαρ. Δεν αντέχει πολλές παρατηρήσεις, χρειάζεται να της παρέχει κανείς διαρκώς κίνητρα για να εργαστεί και φροντίζει την ψυχική της υγεία ως κόρη οφθαλμού. Θέλει να έχει λόγο στις αποφάσεις, να συζητάει και να μην καλείται απλώς να υλοποιήσει αυταρχικά φιρμάνια. Αλλοι θεωρούν ότι κομίζει μια νέα εργασιακή κουλτούρα, άλλοι την αποκηρύσσουν ως «χιονονιφάδα».
Εχουμε και λέμε λοιπόν: η GenZ έχει κουτό, περιφρονητικό βλέμμα (GenZ stare), βαριεστημένη εκφορά λόγου, είναι τσιγκούνα και καλό είναι να μην τη προσλαμβάνεται γιατί είναι «χιονονιφάδα» και χρειάζεται διαρκή κινητοποίηση. Ποιος τα λέει όλα αυτά; Εκπρόσωποι των προηγούμενων γενιών με σπινθηροβόλο βλέμμα και γλώσσα οπλοπολυβόλο, που στα νιάτα τους έστιβαν την πέτρα και τώρα έχουν στρογγυλοκαθίσει στις θέσεις ευθύνης.
Είναι οι ίδιοι που γράφουν αυτά τα άρθρα-γεμάτα κλισέ γιατί φυσικά έχουν στερέψει από ιδέες μέσα στον Αύγουστο. Ισως δεν έχουν πλέον χρήματα για διακοπές, γιατί τα έφαγαν όλα στις εξόδους.