Έχετε αναρωτηθεί ποτέ πώς θα φαινόταν ένα chemise à la reine προσαρμοσμένο σε ένα μοντέρνο καλοκαιρινό φόρεμα – ή τέλος πάντων όσο μοντέρνο μπορεί να είναι ένα φόρεμα που βασίζεται στο σχέδιο του σκανδαλώδους για την εποχή ενδύματος της Μαρίας Αντουανέτας; Αν ναι ή ακόμη κι αν δεν γνωρίζετε καν τι είναι το chemise à la reine, το φυσικό επόμενο είναι να το ψάξετε στο διαδίκτυο. Σε αυτό το σημείο έρχεται η Bernadette Banner: μία νεαρή κοπέλα με ένα βικτωριανό χτένισμα και ρούχα μιας άλλης εποχής που καταφέρνει μέσα από το κανάλι της στο YouTube να «κάνει ταξίδι στον χρόνο, σε μία εποχή που δεν μας επιτρέπεται να ταξιδεύουμε», όπως λέει και η ίδια. Έχοντας συγκεντρώσει πάνω από ένα εκατομμύριο συνδρομητές, η Bernadette παράγει κάποιο από το πιο καλοδουλεμένο και επιμελημένο online περιεχόμενο σχετικά με το ιστορικό ένδυμα (historical dress).
Από βίντεο στα οποία ράβει on camera τα projects της συζητώντας τις τεχνικές δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίζει και κριτικές των κοστουμιών ιστορικών ταινιών και σειρών, μέχρι ερευνητικά vlogs στα οποία ψάχνει πρωτογενείς πηγές για να εξακριβώσει το πώς ήταν στην πραγματικότητα τα ενδύματα που σκοπεύει να φτιάξει και feature ντοκιμαντέρ για την τελευταία επιζήσασα βιοτεχνία τεχνητών υφασμάτινων λουλουδιών στη Νέα Υόρκη, η Bernadette προσφέρει απλόχερα τις γνώσεις της πάνω στην ιστορία του ενδύματος σε όποιον θεατή ενδιαφέρεται. Ή ακόμα και σε όποιον θεατή δεν έχει συνειδητοποιήσει ακόμα ότι ενδιαφέρεται.
Μιλώντας μου από το διαμέρισμά της στο Λονδίνο, στο οποίο κατάφερε να μετακομίσει εν μέσω της πανδημίας, έχοντας τα μαλλιά της πιασμένα σε αυτό το χαρακτηριστικό και γνώριμο πια από τα βίντεό της βικτωριανό χτένισμα, με έκανε να καταλάβω από πρώτο χέρι πόσο πάθος έχει πραγματικά για αυτό που κάνει. Παρ’ ότι ένας online δημιουργός δείχνει μια πολύ προσεκτικά συγκροτημένη εκδοχή της προσωπικότητάς του στα βίντεό του, όπως μου είπε και η ίδια, η Bernadette είναι ακριβώς όπως θα περίμενε ένας θεατής της: ευγενική, ευφυής και πνευματώδης.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Περί ενδυματολογικής ιστορίας (dress history)
Ξεκινώντας τη συζήτησή μας θέλησα να μάθω πώς προέκυψε το ενδιαφέρον της για τα ρούχα και τη μόδα. Εκείνη με ρώτησε διερευνητικά αν εννοούσα γενικά τη μόδα ή την ενδυματολογική ιστορία. Όταν την πληροφόρησα ότι αυτή θα ήταν η επόμενη ερώτησή μου, μου απάντησε καλοπροαίρετα:
«Δεν πιστεύω ότι μπορώ να πω ότι είχα ποτέ ενδιαφέρον για τη μόδα, διότι το ενδιαφέρον μου αφορούσε περισσότερο στα κοστούμια (costume). Όταν άρχισα να ντύνομαι εκκεντρικά δεν ήταν ποτέ για να είμαι μοδάτη, αλλά ήθελα να είμαι steampunk ή κάτι ασυνήθιστο. Επομένως, με ενδιέφεραν περισσότερο τα κοστούμια και γι’ αυτό κατέληξα να ακολουθήσω μία καριέρα στον σχεδιασμό κοστουμιών για την σκηνή. Αυτό το έκανα κατευθείαν μετά το λύκειο· ήμουν στα παρασκήνια στην σχολική παραγωγή του λυκείου μου για την οποία είχα κάνει τα κοστούμια και τότε έλαβα το email που με πληροφορούσε ότι με είχαν ζητήσει για μία συνέντευξη, για να δουλέψω σε μία παράσταση στο Broadway.
»Δούλευα ήδη αρκετά χρόνια στον κόσμο των κοστουμιών στο θέατρο, όταν συνειδητοποίησα ότι μπορούσα να πάρω τα πατρόν της Janet Arnold, τα πρωτότυπα πατρόν πραγματικών σωζόμενων φορεμάτων. Έβλεπα [τέτοια πράγματα] στα μουσεία και σκεφτόμουν πόσο κρίμα ήταν ότι υπήρχαν αυτά τα αυθεντικά ρούχα, που ήταν τόσο όμορφα και τόσο καλά κατασκευασμένα και ότι υπήρχαν τόσα πράγματα που μπορούσε να μάθει και να εκτιμήσει κανείς από αυτά, ενώ εμείς [στο θέατρο] έπρεπε να βάζουμε snap tape σε όλα τα ρούχα για να μπορούν να αλλάζουν [εύκολα οι ηθοποιοί]. Σίγουρα, κι αυτό είχε μία θαυμάσια πλευρά σχεδιασμού και τέχνης, αλλά ένα κομμάτι του εαυτού μου σκεφτόταν “Γιατί δεν δουλεύουμε με το πρωτότυπο πράγμα, αυτό είναι ωραίο, γιατί δεν έχουμε την ευκαιρία να το δούμε περισσότερο, να παίξουμε μαζί του περισσότερο;”.
Έτσι, κατέληξα να πάω να σπουδάσω για λίγο διότι δεν είχα πτυχίο πανεπιστημίου και θεωρούσα ότι μάλλον ήταν σημαντικό να πάρω ένα πτυχίο. Επέλεξα costume design, γιατί σκέφτηκα ότι ήταν κάτι που μπορούσα να κάνω γρήγορα, ήταν ένας κλάδος στον οποίο ήδη δούλευα, μπορούσα να μπω κατευθείαν και να εξελιχθώ πολύ γρήγορα παρακολουθώντας το πρόγραμμα σπουδών. Ωστόσο, όσο βρισκόμουν εκεί συνειδητοποίησα ότι στην πραγματικότητα ήθελα να ακολουθήσω τον κλάδο της ενδυματολογικής ιστορίας, οπότε επέλεξα πολλά περισσότερα ακαδημαϊκά μαθήματα και άρχισα να επιδιώκω την πιο ακαδημαϊκή μελέτη του ενδύματος. Μετά αποφοίτησα και προφανώς άρχισα να δουλεύω στον κλάδο της ενδυματολογικής ιστορίας».
Αναφερόμενη περαιτέρω στις σπουδές της στο Tisch School of the Arts στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης, εξηγεί ότι το μικρό μέγεθος του προγράμματος στο οποίο συμμετείχε, της επέτρεψε να συνεργάζεται πιο στενά με τους καθηγητές της. Με τη σειρά τους, εκείνοι φρόντιζαν να την παραπέμπουν και σε άλλους καθηγητές, δίνοντάς της τη δυνατότητα να παρακολουθεί και πρόσθετα μαθήματα και αργότερα να σπουδάσει και να δουλέψει στο School of Historical Dress του Λονδίνου.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Η μετακίνηση στο YouTube
Η καριέρα της Bernadette στο YouTube ξεκίνησε με τον τρόπο με τον οποίο ξεκινάει και η καριέρα πολλών άλλων online δημιουργών: φαινομενικά τυχαία, και χωρίς κάποια προσδοκία για ένα μεγάλο κοινό. Για πολλούς δημιουργούς στα αρχικά στάδια της καριέρας τους, το κανάλι τους είναι ένα πάρεργο, ένα passion project στο οποίο αφιερώνονται μετά την πρωινή δουλειά τους. Για κάποιους άλλους, είναι αυτό που τους κρατάει όταν βρίσκονται ανάμεσα σε δουλειές μερικής απασχόλησης. Στην Bernadette συνέβη κάτι μεταξύ των δύο:
«Το όλο πράγμα με το YouTube ξεκίνησε από σπόντα. Μόλις είχα τελειώσει μία δουλειά και έκανα κάποιες freelance δουλειές γιατί μόλις είχα τελειώσει με τις σπουδές μου. Ήξερα ότι ήθελα ασχοληθώ με την ενδυματολογική ιστορία, αυτό ήταν το πάθος μου, αλλά [ήξερα] ότι είχα έναν μακρύ δρόμο μπροστά μου με θέσεις entry-level όπου δεν θα πληρωνόμουν πολύ καλά. Οπότε, προσπαθούσα να βρω μία δουλειά με έναν αξιοπρεπή μισθό, διότι ζούσα στη Νέα Υόρκη [και σκεφτόμουν] “πώς θα βρω μία δουλειά με έναν αξιοπρεπή μισθό και που θα μου επιτρέπει να κάνω αυτό που αγαπώ;”, διότι κοιτούσα δουλειές που δεν σχετίζονταν απαραίτητα με την ενδυματολογική ιστορία, αλλά [σκεφτόμουν ότι] θα ήταν τόσο βαρετές και θα έκανα πάρα πολύ καιρό μέχρι να βρω κάτι σχετικό με την ενδυματολογική ιστορία. Επομένως, είχα μία εσωτερική διαμάχη σχετικά με το τι θα έκανα».
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Έχοντας ολοκληρώσει ένα σύντομο πέρασμα από το School of Historical Dress κάνοντας μία δουλειά που αγαπούσε, η Bernadette προβληματιζόταν με το ότι δεν ήταν μία θέση πλήρους απασχόλησης. Τότε της ήρθε η ιδέα να «ανεβάσει “τα πράγματά της” στο YouTube». «Όμως» μου ξεκαθαρίζει, «δεν το είχα στο μυαλό μου ως μία δουλειά πλήρους απασχόλησης, γιατί [σκεφτόμουν] “Κανένας δεν ενδιαφέρεται για την ενδυματολογική ιστορία”. Γνώριζα ότι υπήρχαν μεγάλοι YouTubers που έβγαζαν πολλά χρήματα αλλά σκεφτόμουν “αυτό δεν είναι το niche που θα γίνει δημοφιλές”», μου είπε γελώντας.
Αποφασισμένη να μην εναποθέσει κατευθείαν όλες τις ελπίδες της στο νεοσύστατο κανάλι της, η Bernadette δεν αποχωρίστηκε ακόμα τις παραδοσιακές διόδους εισοδήματος. «Συνέχισα να κάνω δουλειές freelance, σε ένα σημείο έκανα έρευνα για μία εταιρία που χρειαζόταν στοιχεία ενδυματολογικής ιστορίας διότι έφτιαχνε εκείνα τα αγαλματίδια ιστορικών προσωπικοτήτων, που είναι πολύ ενδιαφέρον, αλλά για άλλη μία φορά, αυτές οι δουλειές δεν ήταν πλήρους απασχόλησης και βιώσιμες. Επίσης έκανα εικονογραφήσεις, κάθε είδους συμβουλευτικής έρευνας – ήταν απλώς αγχωτικό, διότι δεν ήταν σταθερή δουλειά.
» Οπότε είπα στον εαυτό μου ότι αν στο τέλος της χρονιάς κατάφερνα να βρω μία δουλειά σχετική με την ενδυματολογική ιστορία, αυτό θα ήταν τέλειο, αλλά χρειαζόμουν μία δουλειά πλήρους απασχόλησης γιατί δεν μπορούσα να συνεχίσω άλλο έτσι.
» Τον Οκτώβριο εκείνης της χρονιάς [2018] “εκτοξεύθηκε” ένα βίντεό μου για πρώτη φορά και τότε συνειδητοποίησα ότι είχα ένα κοινό, το οποίο αν αξιοποιούσα με έναν στρατηγικό τρόπο, θα μπορούσα να αρχίσω να έχω έσοδα από αυτό και να συνεχίσω να κάνω τις freelance δουλειές, χωρίς να πεθάνω», λέει γελώντας.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Εκείνο τον Οκτώβριο το κανάλι της Bernadette πληρούσε πλέον τις προϋποθέσεις του YouTube για να μπορεί να είναι monetized, να έχει δηλαδή έσοδα από τις διάφορες διαφημίσεις που παίζουν πριν, κατά τη διάρκεια, ή μετά το βίντεο, μέσω του προγράμματος AdSense της Google. Όσο μου περιέγραφε την πορεία του καναλιού της, μπορούσα να δω την επιφυλακτικότητα που ένιωθε εκείνη την εποχή, όταν υπολόγιζε τα έσοδά της κάθε μήνα και όταν κατάφερνε να εξασφαλίσει τα έξοδα του επόμενου μήνα με τα χρήματα από το YouTube. Αυτό ήταν κάτι το οποίο διαπραγματευόταν με τον εαυτό της: εφόσον είχε εξασφαλίσει τα έσοδα του επόμενου μήνα, μπορούσε να αναβάλει την εύρεση εργασίας μέχρι τότε.
Τον Φεβρουάριο του 2018 έκλεισε την πρώτη της συνεργασία επί πληρωμή με ένα brand και τον Απρίλιο ένα βίντεό της έγινε viral και συμπλήρωσε 100.000 συνδρομητές. Σε αυτό το σημείο, όπως μου είπε έκπληκτη, μπορούσε να συντηρήσει το κανάλι της και να έχει και χρήματα για αποταμίευση. Σπεύδει όμως να μου εξηγήσει, σκεπτόμενη ίσως από τώρα τις τυχόν αντιδράσεις ή παρερμηνείες: «Δεν θέλω να ακούγομαι δραματική – δεν ήμουν στα πρόθυρα της καταστροφής. Είχα κάποιες οικονομίες αλλά είχα ένα κατώτατο όριο που ήξερα ότι αν πήγαινα κάτω από αυτό θα έπρεπε να βρω δουλειά».
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Περί τύχης vs μελετημένης επιτυχίας
Όμως, η επιτυχία ενός καναλιού, όπως κάθε success story, δεν έρχεται εν μία νυκτί και δεν βασίζεται εξ ολοκλήρου στην τύχη. «Αναγνωρίζω ότι έπαιξε ρόλο και η τύχη σε αυτό. Έτυχε να είμαι μεταξύ δουλειών και μπορούσα να επικεντρωθώ σε αυτό το κανάλι πέρα από τις άλλες μου δουλειές. Τις περισσότερες φορές χρειάζεται πολύς χρόνος και πολλή προσπάθεια για να φτιάξεις και να ανεβάσεις περιεχόμενο. Οπότε σε κάποιο σημείο πρέπει να υπάρξει ένα “άλμα πίστης”, να μπορείς να πεις “Εντάξει, πρέπει να βρω χρόνο, πρέπει να αφήσω τη δουλειά μου και να αφιερώσω όλο μου τον χρόνο σε αυτό [το κανάλι] αν είναι να πάει κάπου όλο αυτό”. Σε αυτό παίζει ρόλο η τύχη και είτε πολύς προσχεδιασμός είτε privilege».
Η σημασία του σκοπού και η έμπνευση του κοινού