«Έχουμε τόση θάλασσα μπροστά μας»: Το resort wear είναι το success story της ελληνικής μόδας

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest

«Έχουμε τόση θάλασσα μπροστά μας»: Το resort wear είναι το success story της ελληνικής μόδας

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Nikos Papadopoulos
Nikos Papadopoulos

Στη χώρα όπου ένα ζευγάρι σανδάλια, ένα καφτάνι και ένα μαγιό είναι αρκετά για το καλοκαίρι, το resort wear αποτελεί το αδιαμφισβήτητο success story της μόδας.

Αρκεί μια φευγαλέα ματιά στον χάρτη της ελληνικής μόδας για να συμπεράνει κανείς ότι οι σχεδιαστές που καταπιάνονται με αυτό που ονομάζουμε resort wear αποτελούν το success story της χώρας. Δεν ξέρω αν είναι θέμα marketing, αν δηλαδή το εξαγώγιμο αφήγημα του ελληνικού καλοκαιριού, με τον ήλιο, τη θάλασσα και τις μαγικές παραλίες, δίνει προβάδισμα σ’ εκείνους οι οποίοι σχεδιάζουν μαγιό, καφτάνια, σανδάλια, πετσέτες κ.τ.λ. ή αν, μοιραία, άνθρωποι οι οποίοι έχουν περάσει όλα τα καλοκαίρια τους σε μια παραλία μπορούν να σχεδιάσουν καλύτερα καλοκαιρινά είδη μόδας από τον Γάλλο, τον Άγγλο ή τον Αμερικανό. Ωστόσο, δεν έχει μεγάλη σημασία η αφετηρία, αλλά το ότι η μόδα μας διαθέτει ένα πεδίο στο οποίο διακρίνεται διεθνώς.


Σανδάλια, Ancient Greek Sandals
©Haris Farsarakis

Το πρώτο κιόλας καλοκαίρι που κυκλοφόρησαν τα Ancient Greek Sandals, τα φόρεσε η Michelle Williams. Ακολούθησαν η Beyoncé, η Rihanna, η Anne Hathaway, η Gisele, η Michelle Obama. Πέρυσι, τα δερμάτινα σανδάλια που φωνάζουν την καταγωγή τους πούλησαν 130.000 ζευγάρια, με τις εξαγωγές να αγγίζουν το 95%. Η Χριστίνα Μαρτίνη, συνιδρύτρια και creative director του brand, ερμηνεύει με τον δικό της τρόπο το μυστικό της επιτυχίας: «Σκεφτήκαμε ότι μπορούσαμε να είμαστε ένα εξαγώγιμο brand, γιατί βλέπαμε ότι έλειπαν από τη διεθνή αγορά τα διαχρονικά, χειροποίητα σανδάλια σε προσιτή τιμή». Όσο για τον παράγοντα «ελληνικότητα», τονίζει: «Όλος ο κόσμος, ακόμα κι αν δεν έχει επισκεφτεί την Ελλάδα, γνωρίζει κάποια πράγματα γι’ αυτήν, όπως τον Παρθενώνα, τα άσπρα σπίτια με τα μπλε παράθυρα στα κυκλαδίτικα νησιά, τη μυθολογία. Όλοι έχουν μια εικόνα της χώρας μας που τους κάνει να ονειρεύονται. Είτε επειδή θέλουν να έρθουν για διακοπές είτε επειδή, όταν ήταν παιδιά, ταυτίζονταν με κάποιον από τους θεούς του Ολύμπου. Οπότε δεν είναι δύσκολο να αγαπήσουν και τα προϊόντα μας».


Καφτάνι, Ancient Kallos
©Ancient Kallos

Τα αρχαιοπρεπή καφτάνια Ancient Kallos, πάλι, με τα εμπνευσμένα από την ηπειρωτική Ελλάδα κεντήματα, αλλά και από τα νησιά του Αιγαίου και του Ιονίου, πωλούνται στο Le Bon Marché στο Παρίσι, στο Bloomingdales στη Μέση Ανατολή, σε boutiques στο Κάπρι, στο Σεν Τροπέ και στο Μεξικό. Η συνιδρύτρια του brand, Λαμπρινή Σταύρου, θεωρεί ότι η επιτυχία τους «είναι θέμα γεωγραφίας. Ως Ελληνίδες δημιουργούμε τις resort wear συλλογές μας με έμπνευση τις φυσικές ομορφιές του τόπου μας και παρουσιάζουμε τη δουλειά μας με φόντο χαρακτηριστικές τοποθεσίες. Ξεκινήσαμε προσβλέποντας στο διεθνές κοινό που αγαπά το λευκό των Κυκλάδων, το κίτρινο του ήλιου και το φούξια της ανθισμένης βουκαμβίλιας. Αυτό το κοινό περιμένει από τους Έλληνες σχεδιαστές να του προσφέρουν μέσα από τις δημιουργίες τους την εμπειρία της χαλάρωσης των διακοπών και την επαφή με την ελληνική ομορφιά – εξ ου και η ονομασία Ancient Kallos».


Σύνολο, Themis Z
©themisz.com

Την άποψη συμμερίζεται και η Themis Z, της οποίας η τελευταία resort και home συλλογή διατίθεται στο matchesfashion.com. «Αισθάνομαι ότι οι Βρετανοί υποστηρικτές του brand αγαπούν, εκτιμούν και σέβονται την ελληνική κουλτούρα. Έχουν καλλιεργήσει, επίσης, σε μεγάλο βαθμό την έννοια του slow fashion και των τοπικών προϊόντων, κάτι που ισχύει και για τις Ηνωμένες Πολιτείες», λέει.

Την ελληνική κληρονομιά με τη σύγχρονη τέχνη παντρεύει η Ελβίρα Παναγιωτοπούλου του Di Gaia. Τα σανδάλια της, που ξεχωρίζουν για τις γεωμετρικές, μίνιμαλ γραμμές, φιγουράρουν δίπλα σε μεγάλους οίκους στο Barneys της Νέας Υόρκης, στο Moda Operandi και στο Level Shoe District του Ντουμπάι. «Το διεθνές κοινό που επιλέγει ρούχα και αξεσουάρ Ελλήνων σχεδιαστών το κάνει γιατί θέλει να φοράει ένα κομμάτι από την ελληνική κουλτούρα, τα ελληνικά χρώματα, το φως του ουρανού, της θάλασσας και της γης. Γι’ αυτό επιλέξαμε το όνομα Di Gaia, που σημαίνει από τη γη, και δη την ελληνική», εξηγεί.


Μπικίνι Semeli, Sophie Deloudi
©Nikos Papadopoulos

Ο Αλέξης Μαντάς, ιδρυτής του brand Kyma, θεωρεί ότι «είναι κατάκτηση για μας τα σανδάλια μας, με τις ονομασίες ελληνικών νησιών, να φοριούνται από την Αμερική μέχρι την Ιαπωνία. Είναι κατάκτηση ένα τόσο ελληνικό προϊόν να έχει απήχηση σε τέτοιο ευρύ κοινό».

Όσο για τη Μαρία-Όλγα Βλάχου, creative director του Post Folk, η οποία σχεδιάζει φολκλορικά σύμβολα με τη μορφή dots και τα τυπώνει σε μια ευρεία γκάμα αξεσουάρ μόδας και χρηστικά αντικείμενα, όταν τη ρώτησα γιατί κατά τη γνώμη της το resort wear είναι το success story της ελληνικής μόδας, απάντησε με στίχους της Κικής Δημουλά: «Έχουμε τόση θάλασσα μπροστά μας. Εκεί που τελειώνουμε εμείς αρχίζει η θάλασσα». «Η φυσική ομορφιά, οι αδιανόητες θάλασσες, τα γραφικά νησιά, η μεσογειακή διατροφή, η φιλοξενία, ο πολιτισμός, αυτό το joie de vivre, όταν συνδέεται με τη μόδα, οδηγεί σε success story», πιστεύει.


Πετσέτες από τη συλλογή Μary Μare της Μαίρης Κατράντζου, σε συνεργασία με το brand Sun of a Beach
©Mary Katrantzou x Sun of a Beach

Μαζί με το ελληνικό design και concept, έρχεται και ο ελληνικός τίτλος. Το 2014, όταν άκουσα την ονομασία AtoZ Greek, ενθουσιάστηκα πριν καν δω τις δημιουργίες του. Ο Κωνσταντίνος Βαρβιτσιώτης, δημιουργός του εν λόγω brand, το εμπνεύστηκε ενώ ζούσε στη Νέα Υόρκη. Ένιωθε την ανάγκη να διαφημίσει τη χώρα μας, που τότε διήνυε μια δύσκολη περίοδο. Έτσι συνδύασε όσα αγαπάει περισσότερο –το design, τη μόδα και το ελληνικό καλοκαίρι– και γεννήθηκε το AtoZ Greek. Για τις δημιουργίες του χρησιμοποιεί καραβόπανο από μια υφαντουργία στο Ναύπλιο, δέρματα από τη Βέροια και την Έδεσσα, ενώ η παραγωγή γίνεται σε μικρές οικογενειακές βιοτεχνίες στην Αττική. Τα beach accessories φέρουν ελληνικά σύμβολα, όπως οι γαλανόλευκες ρίγες της ελληνικής σημαίας, το μάτι, το καρπούζι, ο γάιδαρος. Το αποτέλεσμα διαθέτει ποπ στοιχεία, αισθητική σουβενίρ και σαφώς fashion χαρακτήρα. Τα AtoZGreek διατίθενται σε luxury resorts της Ελλάδας, καθώς και σε άλλες δέκα χώρες, όπως τα Αραβικά Εμιράτα, η Νέα Υόρκη, η Τουρκία, η Γερμανία, το Μεξικό κ.ά. Τι τον κάνει περισσότερο περήφανο; «Η tote bag που σχεδίασα σε συνεργασία με το περιοδικό Cabana για ένα pop up στο Bergdorf της Νέας Υόρκης και οι συλλεκτικές συσκευασίες Kielh’s X AtoZGreek για τα δέκα χρόνια παρουσίας της εταιρείας στην Ελλάδα», λέει.


Μαγιό, Mitos
©Mitos Swimwear

Το Sun of a Beach είναι ακόμη ένα ελληνικό brand που πόνταρε στο καλοκαίρι και κέρδισε. Η Μελίνα Πίσπα και η Έλλη Ρούντου διαπίστωσαν κάποια χρόνια πριν ότι το πιο χρηστικό αξεσουάρ της παραλίας, η πετσέτα, δεν είχε τη θέση που της άρμοζε και αποφάσισαν να την αναγάγουν σε fashion item. «Προσπαθούμε να μεταδώσουμε όλα τα ωραία συναισθήματα που πηγάζουν από το ελληνικό καλοκαίρι, όπως η ελευθερία, η ανεμελιά, η δημιουργικότητα, η ευφορία. Αντλούμε έμπνευση από τις Κυκλάδες και τους περιστερώνες, από τη Σύμη και την Κάρπαθο, από τον ήλιο μας, από το μπλε της καθαρής μας θάλασσας, από τον πλούσιο υποθαλάσσιο κόσμο, από παλιές αφίσες του ΕΟΤ… Συνδυάζουμε πολύ καλής ποιότητας πετσέτα με εμπριμέ υφάσματα τα οποία σχεδιάζουμε μόνες μας», εξηγούν. Μάλιστα, φέτος «τρέχει» και η συνεργασία τους με τη Mary Katrantzou. «Η χαρά μας είναι απεριόριστη. Είναι μία από τις σημαντικότερες σχεδιάστριες διεθνώς και είναι Ελληνίδα. Το να μας εμπιστευτεί για την καινούργια της σειρά, Μary Μare, είναι πάρα πολύ σημαντικό. Πρόκειται για μια συλλογή από πετσέτες με τα υπέροχα μοτίβα της Μαίρης, σε συνδυασμό με την ποιότητα και την αισθητική Sun of a Beach».

Δεν μπορούμε όμως να μιλάμε για resort wear ούτε για success story της ελληνικής μόδας, χωρίς να κάνουμε ειδική μνεία στα ελληνικά μαγιό, κεφάλαιο γραμμένο με χρυσά γράμματα από άποψη design και διεθνούς επιτυχίας. H σειρά Gold Series της Mitos, με τα κομψά και glamorous μαγιό, ραμμένα με μεταλλικές κλωστές στις αποχρώσεις του χρυσού, σχεδιάστηκε αποκλειστικά για το Le Bon Marché Rive Gauche στο Παρίσι. Η έμπνευση προέρχεται από τον μίτο που χρησιμοποίησε η Αριάδνη για να σώσει τον Θησέα από τον Μινώταυρο, μύθος εξαιρετικά δημοφιλής τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, οι λεπτομέρειες του οποίου μεταφέρθηκαν με πολύχρωμα νήματα πάνω σε μαγιό που κατακτούν τον κόσμο.


Μαγιό, Stefania Frangista
©Haris Farsarakis

Η Stefania Frangista, του ομώνυμου beachwear brand, νιώθει περήφανη για τη ραφή και τα υλικά των μαγιό της, συγκρινόμενα με αντίστοιχα του εξωτερικού: «Τα υφάσματά μας είναι τα ποιοτικότερα και τα διαλέγω ένα ένα από την Ιταλία, την Ισπανία και τη Βραζιλία. Η δε ραφή γίνεται αποκλειστικά στην Ελλάδα με υψηλή τεχνογνωσία, προσοχή στη λεπτομέρεια και μεράκι. Εξυπακούεται πως το κόστος θα ήταν ασύγκριτα χαμηλότερο αν τα ράβαμε στα Βαλκάνια ή στην Ασία, όμως επιμένω στη Made in Greece φιλοσοφία του brand», εξηγεί. Οι συλλογές της πωλούνται στα Aman Resorts, στο Bloomingdales του Ντουμπάι, στην Boutique1 σε Λονδίνο, Ντουμπάι και Λίβανο και στα Vakko στην Τουρκία. Επιπλέον, έχουν περιληφθεί σε δύο trunk shows του κορυφαίου luxury site Moda Operandi στη Νέα Υόρκη. Και, φυσικά, διατίθενται σε πολλά ελληνικά νησιά. «Κάθε χρόνο επιλέγουν τη χώρα μας χιλιάδες τουρίστες που αναζητούν αυθεντικά ελληνικά προϊόντα, ώστε να πάρουν κάτι από την Ελλάδα πίσω στην πατρίδα τους», λέει.

Η Sophie Deloudi άρχισε να σχεδιάζει μαγιό με στόχο το brand της να μπορεί κάποια στιγμή να σταθεί δίπλα στα διεθνή. Και δείχνει να τα έχει καταφέρει. Όμως, όπως λέει, «δεν θεωρώ ότι η επιτυχία της ελληνικής μόδας αφορά μόνο το resort wear και τα μαγιό. Έχουμε πολλά brands που τα πάνε περίφημα. Τσάντες, παπούτσια, κοσμήματα, ρούχα, όλα εμφανίζουν πολύ καλή πορεία στην εγχώρια και στη διεθνή αγορά. Απλώς, λόγω κλίματος και ασφαλώς τουρισμού, τα καλοκαιρινά είδη –μαγιό, καπέλα, πετσέτες, σανδάλια– αναπτύσσονται πολύ περισσότερο στην ελληνική αγορά. Πάντως, μιλάμε για έναν τομέα που έχει μεγάλη ανάπτυξη και διεθνώς τα τελευταία χρόνια».


Μπικίνι, Maan
©Maan Swimwear

Τα Maan της Μαριλένας Ανδρεάδη αποτελούν επίσης ένα διεθνές καύχημα της ελληνικής μόδας. Διατίθενται σε διάφορα σημεία πώλησης στην Ευρώπη και στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, αν και τα αγαπούν κυρίως οι Γαλλίδες. Όπως εξηγεί η σχεδιάστρια, «η σκέψη μου, αλλά και η ανάγκη μου όταν ξεκίνησα ήταν να δώσω ένα μαγιό στην Ελληνίδα με αυθεντικό design και υψηλή ποιότητα κατασκευής και υλικών. Στα μάτια μου κάτι από τα δύο πάντα έλειπε. Για μένα είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει μια γερή βάση στην Ελλάδα. Η εξέλιξη, όμως, ενός brand πρέπει πάντα να οδηγεί το προϊόν στην παγκόσμια αγορά».

Δημοσιεύθηκε στο τεύχος Ιουλίου/Αυγούστου της Vogue Greece.

Διαβάστε επίσης | Κορίτσια στον ήλιο

Scroll to Top