Στα τέλη Μαρτίου κι ενώ το παγκόσμιο lockdown είχε ήδη αρχίσει να δείχνει το σκληρό του πρόσωπο (και) στη βιομηχανία της μόδας, με τις επιχειρήσεις να δηλώνουν αναστολή λειτουργίας, η Anna Wintour πήρε μια σπουδαία απόφαση, ανακοινώνοντας τη συμβολή του CFDA/Vogue Fashion Fund στη μάχη κατά του κορωνοϊού.
Σε συνεργασία με το Council of Fashion Designers of America, ξεκίνησε μία σειρά βίντεο με τίτλο A Common Thread. Πρωταγωνιστές, ποιοι άλλοι, οι Αμερικανοί σχεδιαστές μόδας και οι υπάλληλοί τους, οι οποίοι διηγούνται πώς αντιμετωπίζουν την κατάσταση και πώς επηρεάζονται οι επιχειρήσεις τους, ενώ παράλληλα το κοινό μπορεί να κάνει δωρεά χρημάτων, ώστε να τους ενισχύσει.
«Πρωτοβουλίες σχεδιαστών που προσφέρουν μάσκες και ιατρικό εξοπλισμό με γεμίζουν αισιοδοξία, αλλά υπάρχουν και αυτοί που φοβούνται πως δεν θα μπορέσουν να πληρώσουν όσους δουλεύουν για αυτούς ή βλέπουν τις παραγγελίες τους να ακυρώνονται και τα μαγαζιά τους να κλείνουν» τόνισε, μεταξύ άλλων, στην ανακοίνωσή της η Anna Wintour, μεταφέροντας μια πραγματικότητα που δεν ισχύει μόνο για την Αμερική, αλλά για ολόκληρο τον πλανήτη.
Τι γίνεται, όμως, στην Ελλάδα; Τα ελληνικά brands βιώνουν κι αυτά με τη σειρά τους το κλείσιμο των φυσικών καταστημάτων τους, ακυρώσεις μεγάλων παραγγελιών, έλλειψη πρώτων υλών για την παραγωγή, προσπαθώντας παράλληλα να σκεφτούν τρόπους διαχείρισης της κρίσης που θα φέρει το ενδεχόμενο μιας νεκρής τουριστικής περιόδου το προσεχές καλοκαίρι.
Οι Έλληνες σχεδιαστές μόδας στέκουν ανυπεράσπιστοι και συγκαταλέγονται στις πλέον ευάλωτες επιχειρήσεις, αν σκεφτεί κανείς την έλλειψη ενός σωματείου που θα μπορούσε ως νομικό πρόσωπο να διεκδικήσει από την κυβέρνηση ειδικές επιχορηγήσεις για την αντιμετώπιση των δυσκολιών που έχουν ήδη αρχίσει να τους χτυπούν την πόρτα.
Αναγκαστική στροφή στις online αγορές και στις μικρότερες συλλογές, μια νίκη για τη βιώσιμη μόδα και μια πληγή για το fast fashion, επιτακτική ανάγκη για συσπείρωση των Ελλήνων δημιουργών ώστε να προωθούνται πιο αποτελεσματικά τα δικαιώματά τους, ένα δύσκολο καλοκαίρι κι ένας δυσκολότερος χειμώνας είναι τα βασικά αποτελέσματα της κρίσης του κορωνοϊού που επισημαίνουν ο Στέλιος Κουδουνάρης, η Δήμητρα Κολοτούρα (Zeus + Dione), o Γιώργος Ελευθεριάδης και η Σίλια Κωνσταντινίδου (Callista Crafts). Τέσσερις δυναμικοί παίκτες της ελληνικής μόδας, μιλούν στη Vogue Greece για τη νέα πραγματικότητα που καλούνται να αντιμετωπίσουν και απαντούν στο καίριο ερώτημα: Που οδεύει η ελληνική μόδα μέσα σ’ αυτή την κρίση;
Στέλιος Κουδουνάρης
«Θα ξεκινήσω λέγοντας ότι είμαι αισιόδοξος ή τουλάχιστον θέλω να σκέφτομαι θετικά. Αυτό δε σημαίνει ότι δεν βλέπω τα πολύ σοβαρά προβλήματα που έχουμε να αντιμετωπίσουμε. Η βαθιά μου ανησυχία είναι ότι όλο αυτό θα τραβήξει και τον επόμενο χειμώνα, επομένως εκεί μιλάμε για ριζική αλλαγή του τρόπου λειτουργίας μας. Νιώθω ότι ο κόσμος στην Ελλάδα δεν προσέχει όσο θα έπρεπε, ενώ η κυβέρνηση έδειξε μεγάλη αποφασιστικότητα.
Μαθαίνω για κρυφά πάρτι σε σπίτια με πολλά άτομα, και επίσης παρατηρώ και εγώ ο ίδιος με απογοήτευση κόσμο να περιπλανιέται άσκοπα σε μεγάλες παρέες, χωρίς προσοχή και ειλικρινά θέλω να πω σε όλους ότι αυτή τη στιγμή πρέπει να δείξουμε σεβασμό και να σκεφτούμε την υγεία τη δική μας και των γύρω μας.