h-julie-pelipas-ίδρυσε-ένα-fashion-brand-αφιερωμένο-σε-όλες-τι-334880

Δεν περίμενα ότι θα άκουγα τη φράση «εμείς δείχνουμε πώς φτιάχνεται το λουκάνικο» σε μια συνέντευξη με κάποια προσωπικότητα από τον χώρο της μόδας. Από την άλλη, επέλεξα να μιλήσω με την Julie Pelipas ακριβώς επειδή ήξερα ότι θα συζητούσαμε ανοιχτά, με χιούμορ, θίγοντας και άβολες αλήθειες που σπάνια ακούγονται σε αυτό το πλαίσιο. Η Julie έχει στην γκαρνταρόμπα της πολλά «κοστούμια» για κάθε έναν από τους διαφορετικούς ρόλους της, χωρίς να αλλάζει η ουσία της – μάνα, ρέιβερ, περήφανη Ουκρανή με ελληνικές ρίζες, πρώην fashion director της Vogue Ukraine, ιδρύτρια του Bettter, του καινοτόμα βιώσιμου fashion brand που πάει κόντρα στις επιβεβλημένες τάσεις, αλλά και ενδιαφέρουσα συνομιλήτρια, ειδικά όταν τη ρωτάω τι είναι αυτό που θέλουν οι γυναίκες. «Αγαπώ να μαθαίνω από την αληθινή ζωή. Από εκεί καταλαβαίνεις ότι δεν χρειαζόμαστε τόσα party dresses, αλλά τα ιδανικά looks για τις πιο “νηφάλιες” ώρες της καθημερινότητάς μας – το αντίθετο, δηλαδή, από τη ζωή που προβάλλεται στο Instagram», μου απαντά.

Τα χαρακτηριστικά του προσώπου της είναι έντονα, αλλά οι κινήσεις της έχουν μια ηρεμία και μια ροή που μου αποκαλύπτει ότι βρίσκεται ακόμα στην Ύδρα, νησί που επιλέγει σταθερά κάθε χρόνο για τις διακοπές της. Τη ρωτάω, λοιπόν, τι έχει να πει για τις Ελληνίδες και το στιλ τους. «Αγαπώ πολύ την υπερηφάνεια των Ελληνίδων και είναι ένα θέμα που συζητάω συχνά με την κόρη μου, την Penelope, καθώς και η ίδια έχει πολλά ελληνικά χαρακτηριστικά. Αυτή η ομορφιά που πηγάζει από μέσα σας σάς κάνει να φαίνεστε προσγειωμένες και γεμάτες αυτοπεποίθηση. Με έχουν κουράσει τα στάνταρ ομορφιάς που θέλουν τις γυναίκες να είναι πάντα γλυκές και συγκαταβατικές. Η ελληνική ομορφιά θα έπρεπε να είναι η μόνη τάση, καθώς πιστεύω ότι διανύουμε την εποχή που πρέπει να είμαστε αναπολογητικές ως γυναίκες και να αναζητούμε την ομορφιά στην ουσία μας. Να παραμείνετε διαφορετικές και να μην προσαρμοστείτε σε τάσεις μόδας που μας εξαφανίζουν μέσα σε ένα ομοιογενές πλήθος. Στην Ουκρανία υπάρχουν φορές που οι γυναίκες ντρέπονται για την ταυτότητά τους και προσπαθούν να υιοθετήσουν ένα πιο ευρωπαϊκό στιλ. Δεν θέλω να μοιάζω με Παριζιάνα, θέλω να είμαι μια Ουκρανή. Κι εσείς, αντίστοιχα, έχετε τόσους πολιτιστικούς κώδικες από τους οποίους μπορείτε συνεχώς να αντλείτε έμπνευση για το στιλ σας», πιστεύει.

H Julie Pelipas ίδρυσε ένα fashion brand αφιερωμένο σε όλες τις γυναίκες που ανταποκρίνονται καθημερινά σε πολλούς ρόλους-1

Το φετινό της καλοκαίρι στην Ελλάδα τη βοήθησε να βγάλει περαιτέρω συμπεράσματα για τις ενδυματολογικές ανάγκες των γυναικών, βάσει των οποίων σχεδιάζεται ήδη το επόμενο καλοκαιρινό drop του Bettter. «Το φετινό ελληνικό καλοκαίρι μού δίδαξε ότι είναι απαραίτητο ένα καλό πουκάμισο, λευκό ή ριγέ, που συνδυάζεται άψογα με ένα όμορφο παρεό – ιδανικό look για οποιαδήποτε στιγμή. Δεν ζω σε μια φούσκα, κυκλοφορώ έξω, δίπλα σε γυναίκες οι οποίες ισορροπούν ανάμεσα σε πολλαπλούς ρόλους καθημερινά και μιλάω μαζί τους, σε όποια χώρα κι αν βρίσκομαι. Τις βλέπω να πηγαίνουν στη δουλειά τους με το ποδήλατο ή να τρέχουν σπίτι μετά το γυμναστήριο, για να αλλάξουν πριν από τη δουλειά, οπότε χρειάζονται ρούχα εργασίας που δεν θα είναι αποσπασμένα από το lifestyle τους. Ως εργαζόμενη, ξέρω πως αν ψάξεις για γυναικεία κοστούμια, θα βρεις αρκετά με κλασικό κόψιμο, αλλά δύσκολα κάποιο που να αντανακλά την προσωπικότητα ή τα χαρίσματά σου. Η περσόνα είναι στο DNA του Bettter – τα γυναικεία κοστούμια μας διαθέτουν τις προσωπικές πινελιές που θα κάνουν κάποια να ξεχωρίζει από το πλήθος, αλλά είναι και τόσο πρακτικά ώστε να μπορούν να φορεθούν απευθείας μετά το γυμναστήριο, χωρίς να νιώθεις ότι έχεις μπει σε ιδιαίτερη διαδικασία να ετοιμαστείς», εξηγεί. Αναρωτιέμαι πόσο τη δυσκόλεψε η απόφαση να εγκαταλείψει τον τίτλο της fashion director στη Vogue Ukraine για να ξεκινήσει ένα fashion brand αποκλειστικά με upcycled ρούχα. «Δεν με ενδιέφεραν ποτέ οι τίτλοι», μου λέει.

H Julie Pelipas ίδρυσε ένα fashion brand αφιερωμένο σε όλες τις γυναίκες που ανταποκρίνονται καθημερινά σε πολλούς ρόλους-2

«Ήθελα μόνο να φέρνω στα έντυπα εικόνες με τη δική μου “γλώσσα”, γνωρίζοντας ότι αυτή έχει τη δύναμη να επηρεάσει τον τρόπο σκέψης των γυναικών και να τις απελευθερώσει από τα κοινωνικά στερεότυπα. Ήθελα να αναδείξω μια πιο ρεαλιστική διάσταση στο γυναικείο ντύσιμο, να μιλήσω για το power dressing, αλλά με απασχολούσε και το ζήτημα της βιωσιμότητας. Το Bettter υπήρχε χρόνια στο μυαλό μου, ένιωθα πως ήταν κάτι αναγκαίο για το μέλλον της βιομηχανίας. Για να μη μετανιώσω ποτέ που δεν τόλμησα, παραιτήθηκα από τη θέση μου και ξεκίνησα το brand με ένα μικρό budget, αφιερώνοντας χρόνο σε έρευνα και δοκιμές. Στην καρδιά του Bettter είναι το upscycling – μετατρέπουμε menswear κομμάτια σε μοντέρνες, πρακτικές womenswear δημιουργίες με έμφαση στο tailoring και στην κομψότητα. Από τα πρώτα drops είχαμε τεράστια απήχηση – κάποιες έβαζαν ξυπνητήρι για να τα προλάβουν πριν γίνουν sold out. Δουλεύω έχοντας πάντα στο μυαλό μου μια γυναίκα δυναμική, που δεν ακολουθεί τυφλά τις τάσεις και δεν υπάρχει για να εντυπωσιάζει τους άλλους, αλλά για να νιώθει η ίδια ικανοποίηση και σιγουριά. Μπορεί το officecore να έγινε πρόσφατα τάση, αλλά εμείς το υπηρετούμε εδώ και έξι χρόνια. H upcycled διάσταση του Bettter σημαίνει ότι συνεργαζόμαστε με άλλα brands απορροφώντας deadstock κομμάτια από τις συλλογές τους για να παραχθούν οι δικές μας, οπότε κάθε συνεργασία φέρνει και νέο αέρα στο Bettter. Η συνεργασία με τη FILA, για παράδειγμα, έδωσε στο brand μας μια πιο σπορ αισθητική, με τον οίκο Zegna οδηγηθήκαμε σε μια περισσότερο πολυτελή και ladylike capsule συλλογή, ενώ οι δημιουργίες σε συνεργασία με το ιστορικό brand Gieves & Hawkes, διάσημο για τα ανδρικά χειροποίητα κοστούμια, είναι πιο βραδινές και θα μπορούσαν να φορεθούν ακόμη και στο κόκκινο χαλί», με ενημερώνει.

H Julie Pelipas ίδρυσε ένα fashion brand αφιερωμένο σε όλες τις γυναίκες που ανταποκρίνονται καθημερινά σε πολλούς ρόλους-3

Είμαστε, όντως, έτοιμοι για μια τόσο ριζική αλλαγή νοοτροπίας; «Όταν το Bettter κέρδισε το βραβείο Karl Lagerfeld το 2023, στο πλαίσιο του LVMH Prize, υπήρχαν σχόλια ενθουσιασμού από τον κόσμο, καθώς πολλοί δεν φαντάζονταν ότι τα upcycled ρούχα μπορούν να είναι και όμορφα, οπότε βλέπουμε ότι οι προκαταλήψεις μπορούν να σπάσουν. Για τα brands καταλαβαίνω ότι είναι ένα άβολο θέμα, καθώς κανείς δεν θέλει να παραδεχτεί ότι έχει μείνει με μεγάλα αποθέματα στις αποθήκες του, για παράδειγμα. Ζούμε όμως σε μια νέα πραγματικότητα, στην οποία η διαφάνεια πρέπει να είναι προϋπόθεση για κάθε εταιρεία και ο πελάτης πρέπει να γνωρίζει τα πάντα για τη διαδικασία παραγωγής αυτών που αγοράζει. Ξέρεις τη φράση ότι κανείς δεν χρειάζεται να γνωρίζει πώς φτιάχνεται το λουκάνικο; Εμείς, λοιπόν, δείχνουμε πώς φτιάχνουμε το δικό μας λουκάνικο και είμαστε περήφανοι γι’ αυτό. Δεν υπάρχει άλλος χρόνος για απερίσκεπτη σπατάλη πόρων και ανεξέλεγκτη παραγωγή. Στο packaging του Bettter υπάρχει η επιγραφή «πώς σε κάνει να νιώθεις;», γιατί πιστεύω ότι μια σωστή και ηθική επιλογή σε κάνει να νιώθεις καλύτερα. Υπάρχουν τόσοι λόγοι για να είμαστε απαισιόδοξοι, αλλά αν μείνουμε σε αυτό, θα μείνουμε αδρανείς. Στόχος του Bettter είναι να προσφέρει πληροφορία, τεχνογνωσία και αισιοδοξία και, αποδεικνύοντας ότι είμαστε ένα επιτυχημένο case study, να γίνει ο δικός μας τρόπος το νέο σύστημα», απαντά αποστομωτικά.

Πέρα από το να συνεισφέρει σε ένα πιο βιώσιμο μέλλον, η Julie έχει συνεισφέρει και στην προβολή της Ουκρανίας, καθώς και στην τόνωση της οικονομίας της πατρίδας της, που το έχει ανάγκη τη δεδομένη χρονική στιγμή. «Πριν από τον πόλεμο είχαμε τις εγκαταστάσεις μας στο Κίεβο, με τμήμα Research & Development, δική μας μονάδα παραγωγής, αποθήκες, βιβλιοθήκη και τριάντα γυναίκες προσωπικό. Όταν ξέσπασε ο πόλεμος, χάσαμε τη βάση μας μέσα σε μία μέρα και στόχος ήταν μόνο η επιβίωση. Τελικά, καταφέραμε να μεταφερθούν όλοι με ασφάλεια στην Πορτογαλία, όπου και οι τριάντα γυναίκες που ήταν στην ομάδα μας από την πρώτη μέρα του Bettter, μού δήλωσαν ότι ήθελαν να συνεχίσουμε το έργο μας, επειδή πιστεύουν στην αποστολή μας. Τώρα το τμήμα R&D εδρεύει στην Πορτογαλία, αλλά το 60% της παραγωγής μας κατασκευάζεται ξανά στην Ουκρανία, κάτι που με χαροποιεί ιδιαίτερα, γιατί μπορώ να βοηθάω την οικονομία και την προβολή της χώρας μου», τονίζει με περηφάνια.

Έχοντας απέναντί μου μια γυναίκα που στα 40 της είναι σε επαφή με τον εαυτό της, το σώμα και τις ανάγκες της, δράττομαι της ευκαιρίας να τη ρωτήσω ποια κομμάτια θεωρεί πως έχουν απαραίτητα θέση στη ζωή των σύγχρονων γυναικών. «Αν είναι εργαζόμενη, θα έλεγα τρία κοστούμια, ένα για eveningwear, ένα για το γραφείο και ένα για σημαντικά επαγγελματικά ραντεβού – εγώ έχω πάντα στο γραφείο μου ένα πιο ιδιαίτερο Bettter κοστούμι, ιδανικό όταν θέλω ένας υποψήφιος συνεργάτης να καταλάβει ακριβώς ποια είμαι με το που με δει. Για τα basics, προτείνω μερικά Τ-shirts από καλό ύφασμα, ένα διαχρονικό πουλόβερ και τζιν με σωστή εφαρμογή. Λατρεύω τα παλτό και τα τζάκετ – μια γαλλική καμπαρντίνα είναι από μόνη της το τέλειο στιλ. Δεν χρειάζονται πολλά φορέματα, αρκεί ένα εμβληματικά απλό που θα σε κάνει να νιώθεις θεά. Εγώ έχω ένα The Row και το φοράω κάθε καλοκαίρι εδώ και πολλά χρόνια, γιατί είναι καλής ποιότητας, ανθεκτικό και διαχρονικό. Καλύτερα να επενδύσεις σε ένα πιο ακριβό ρούχο, απ’ ό,τι να αγοράσεις πέντε φθηνά που θα κρατήσουν μερικούς μήνες». Στην αρχή της συζήτησής μας η Julie μού είχε πει ότι νιώθει ζωντανή όταν χορεύει, ειδικά όταν ξεδίνει σε ρέιβ πάρτι. Έχει κάποιο καλοραμμένο κοστούμι και γι’ αυτή την περσόνα της; «Όχι, στα ρέιβ πάρτι φοράω ένα καλό τζιν και κάποιο αγαπημένο μου vintage Τ-shirt», απαντάι γελώντας.

MHT