η-mary-katrantzou-μιλά-στη-vogue-greece-για-την-συνεργασία-της-314300
©Matteo Carassale

Η σχέση της Μαίρης Κατράντζου με τον οίκο Bulgari θυμίζει το ιστορικό μοτίβο του Serpenti: ελίσσεται και εξελίσσεται μέσα από μια οργανική ανάπτυξη. Τώρα, αυτή η ήδη ζεστή σχέση αποκτά νέα δυναμική, καθώς πρόσφατα ανακοινώθηκε πως η διεθνής Ελληνίδα αναλαμβάνει τη θέση της Creative Director για τα δερμάτινα είδη και τα αξεσουάρ Bulgari – νεοσύστατος ρόλος στον ιστορικό οίκο, που σήμερα ανήκει στον γίγαντα LVMH. Μια πρώτη δημιουργική συνάντηση μεταξύ των δύο έγινε στον Ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο, το 2019, όταν η Κατράντζου παρουσίασε την πρώτη της συλλογή υψηλής ραπτικής –με πληθώρα οικουμενικών φιλοσοφικών εννοιών της αρχαίας Ελλάδας–, σε μια φιλανθρωπική εκδήλωση για τον εορτασμό των 30 χρόνων της ΕΛΠΙΔΑΣ-Σύλλογος Φίλων Παιδιών με Καρκίνο. Τo ντεφιλέ είχε τότε τους απόλυτους συμμάχους: ένα υπέροχο φθινοπωρινό φεγγάρι, τους ήχους του Βαγγέλη Παπαθανασίου και high jewelry κοσμήματα Bulgari, τα οποία ταξίδεψαν από την Ιταλία για να συνοδεύσουν τα βραδινά ρούχα της σχεδιάστριας. Κι αν εκείνη η πρώτη συμβίωση έμοιαζε με ευτυχή συγκυρία, τα σημερινά δεδομένα δίνουν την αίσθηση ενός κύκλου που ολοκληρώνεται – από τον Ηπειρώτη Σωτήριο Βούλγαρη, ο οποίος τον 19ο αιώνα άφησε πίσω την πατρίδα του για να χτίσει μια νέα ζωή στη Ρώμη, εκεί όπου ο ίδιος και αργότερα τα παιδιά του έχτισαν την οικογενειακή αυτοκρατορία, για να κλείσει με την Ελληνίδα δημιουργό, που βρίσκει σήμερα τη δική της θέση στον οίκο.

Η Mary Katrantzou μιλά στη Vogue Greece για την συνεργασία της με τον οίκο Bulgari-1
©German Larkin

«Στο Σούνιο ήταν που άρχισα να συνειδητοποιώ ότι υπήρχε κάτι περισσότερο σ’ εκείνο το αφήγημα – και στη σχέση μας. Και μέσα μου μπορούσα να ορίσω γιατί με έλκυε τόσο πολύ ο Bulgari. Δεν είναι κάτι που μπορείς να εξηγήσεις», εξομολογείται στη Vogue Greece η σχεδιάστρια. «Υπάρχει κάτι στον συγχρονισμό του Bulgari, μια αίσθηση συμμετρίας και αρμονίας, μια μαεστρία και μια ευαισθησία σε σχέση με τα χρώματα. Ως Ελληνίδα, μεγάλωσα περιτριγυρισμένη από όλες αυτές τις ιδέες. Βέβαια, ποτέ δεν “διαβάζεις” την έμπνευσή σου έτσι, ποτέ δεν εμβαθύνεις με αυτόν τον τρόπο. Οπότε, πιστεύω ότι υπάρχει η έννοια ενός κύκλου. Και είναι πολύ ιδιαίτερο να μπορούμε να υπενθυμίζουμε στον εαυτό μας ότι ο Bulgari έχει διπλές ρίζες. Μιλάμε για τη Μεσόγειο, ενώ υπάρχει και η σύνδεση μεταξύ Ελλάδας και Ρώμης – είναι νομίζω ένα μεγάλο μέρος του DNA του brand».

Η Mary Katrantzou μιλά στη Vogue Greece για την συνεργασία της με τον οίκο Bulgari-2
©Jason Lloyd Evans

Με αφορμή το project στο Σούνιο, η Κατράντζου γνώρισε τη Mireia Montoya, διευθύντρια του τμήματος δερμάτινων ειδών και αξεσουάρ του οίκου. Αργότερα, εκείνη προσκάλεσε την Ελληνίδα δημιουργό να επανεξετάσει την τσάντα Serpenti Forever μέσα από την προσωπική της ματιά. Χάρη σε αυτή τη συνεργασία γεννήθηκε η capsule συλλογή Serpenti Through the Eyes of Mary Katrantzou, με δερμάτινες τσάντες με διακοσμητικά στοιχεία εμπνευσμένα από το μοτίβο Serpenti.

Αγαπητό όνομα

Το όνομα Bulgari παραμένει αγαπητό στην Ελλάδα, λόγω γενεαλογικού δέντρου αλλά και design. Η Κατράντζου, για παράδειγμα, θυμάται ένα αγαπημένο δαχτυλίδι Bulgari της μητέρας της, αλλά κι ένα ρολόι που η ίδια έλαβε ως δώρο αποφοίτησης από τον πατέρα της. «Ο οίκος ήταν κομμάτι της διαμόρφωσής μου ως σχεδιάστριας, αλλά ήταν και της ζωής μου σε προσωπικό επίπεδο», εξηγεί. «“Mιλάει” στην αισθητική μας, έχει να κάνει με την έμφυτη εκφραστικότητα που διαθέτουν οι Ιταλοί αλλά και οι Ελληνίδες. Το ελεύθερο πνεύμα, η τόλμη είναι κάτι που μοιραζόμαστε. Όταν μιλάμε για ένα μοτίβο σαν το Serpenti, ας πούμε, για μένα έχει να κάνει με μηχανική (engineering) ακριβείας. Ο τρόπος με τον οποίο αγκαλιάζει τον γυναικείο καρπό ή τον λαιμό είναι τόσο πολύ θηλυκός! Η επιτομή της τελειότητας και της μηχανικής συγχρόνως. Αυτό αντιπροσωπεύει για μένα ο Bulgari. Την πολιτιστική και καλλιτεχνική αλχημεία που υπάρχει ανάμεσα σε κάτι που είναι τόσο έξυπνα δομημένο και συγχρόνως τόσο όμορφο και αρμονικό – κάτι που συνδέει όλα τα Bulgari κοσμήματα».

Η Mary Katrantzou μιλά στη Vogue Greece για την συνεργασία της με τον οίκο Bulgari-3

Η υψηλή τεχνογνωσία του ιταλικού οίκου είναι ένα στοιχείο που μοιράζεται με την Κατράντζου. Παιδί της ψηφιακής εποχής, όπως λέει, φοίτησε στο Central Saint Martins στο Λονδίνο. Στη βρετανική πρωτεύουσα πέρναγε αμέτρητες ώρες εξερευνώντας τον μαγικό κόσμο των pixels, τα οποία θα γίνονταν η ψηφιακή βάση για τα prints που της χάρισαν αναγνωρισιμότητα. Η Κατράντζου μιλάει τη δική της γλώσσα, έχει μια στιλιστική οπτική που γρήγορα ξεπέρασε το φάσμα του ρούχου για να περάσει σε πολλά άλλα πράγματα, με αποτέλεσμα στο βιογραφικό της σήμερα να περιλαμβάνονται ιδιαίτερες συνεργασίες με διεθνείς οίκους για συλλογές ρούχων, αξεσουάρ, χαλιών και άλλων αντικειμένων. Και κάπου ανάμεσα σε όλα αυτά μπαίνει και το κόσμημα, ξεκινώντας από τη συλλογή αποφοίτησής της από το Central Saint Martin, που ήταν βασισμένη σε trompe l’oeil oversize κοσμήματα-στάμπες. Πώς είναι όμως να έχεις τη δυνατότητα να εξερευνάς τα αρχεία ενός ιστορικού, heritage οίκου; «Για μένα αυτή είναι η πραγματική πολυτέλεια», τονίζει η δημιουργός. «Πρόκειται για 140 χρόνια ιστορίας που έχουν εμπνεύσει τον κόσμο του design. Αν υπήρχε μόνο ένα βιβλίο για την ιστορία του design, ο Bulgari θα είχε ένα σημαντικό κεφάλαιο σε αυτό. Κατά τη γνώμη μου, όταν μιλάμε για πολυτέλεια, αναφερόμαστε στην κομψότητα που έχει περάσει το τεστ του χρόνου. Για έναν οίκο όπου οι κώδικες παραμένουν διαχρονικοί. Στην περίπτωση των τσαντών, για παράδειγμα, δεν πρόκειται για κάποια ανανέωση ενός vintage κομματιού με μοντέρνο αέρα. Όχι. Κάθε στοιχείο μιας τσάντας Bulgari στηρίζεται στο αρχείο, σε αυτή την καταπληκτική κληρονομιά για την οποία συζητάμε, όπου το κάθε σύμβολο εμπνέει όχι μόνο τα hardware στοιχεία, αλλά και την αρχιτεκτονική, τις αναλογίες, την ανθεκτικότητά της και τα αξεσουάρ που τη συνοδεύουν». Με συχνά ταξίδια μεταξύ Αθήνας και Λονδίνου, η Κατράντζου προσθέτει έναν ακόμη νέο προορισμό στην ατζέντα της, τη Φλωρεντία, την έδρα των ατελιέ Bulgari. Παράλληλα, διατηρεί τις συλλογές ρούχων της, ενώ αναλαμβάνει και ειδικά projects, όπως ο σχεδιασμός των ενδυμασιών για τις τελετές αφής και παράδοσης της Ολυμπιακής Φλόγας στους Ολυμπιακούς Αγώνες Παρίσι 2024. «Είναι διαφορετικό να συνεργάζεσαι με ένα brand φιλτράροντάς το μέσα από τη δική σου αισθητική και άλλο να σου δίνεται η ευκαιρία να εμβαθύνεις πραγματικά σε αυτό το brand, να κατανοήσεις τα σύμβολα και τους κώδικές του», εκτιμά. Από τη νέα της θέση, ήδη εξετάζει πότε μια τσάντα γίνεται κόσμημα και πότε ένα κόσμημα γίνεται πρακτικό αξεσουάρ, ενώ έχει σχεδιάσει και τα πρώτα της γυαλιά. «Υπάρχει ένας χώρος ανάμεσα στον στολισμό και στη λειτουργικότητα τον οποίο βρίσκω πολύ ενδιαφέροντα», συμπληρώνει. «Πέρα από οίκος της Ρώμης, ο Bulgari είναι ένα σύμβολο του ιταλικού τρόπου ζωής, περιλαμβάνει μέχρι και ξενοδοχεία. Οπότε, ο νέος μου ρόλος καλύπτει μεγάλο φάσμα με τεράστιες δυνατότητες».

MHT