Chanel
Chanel
Chanel

Η Sofia Coppola απαθανατίζει τα παρασκήνια ενός Chanel show σε ένα νέο ντοκιμαντέρ

O κόσμος της Virginie Viard αποκαλύπτεται ποιητικά μέσα από ένα νέο ντοκιμαντέρ της Sofia Coppola που κατέγραψε τη διαδικασία παραγωγής του Métiers d’Art show τον Δεκέμβριο.

Υπάρχουν πολλοί μύθοι για τη μόδα που δημιουργούν οι οίκοι με μεγάλη παράδοση και κληρονομιά. Η δημιουργία συλλογών κατά την εικόνα και το ύφος των αινιγματικών ιδρυτών αυτών των οίκων είναι μεγάλη υπόθεση – αυτά τα πρόσωπα που παρουσιάζονται ως ριζοσπαστικά, κεντρίζουν το ενδιαφέρον και θεωρούνται καινοτόμα. Στην περίπτωση του οίκου Chanel, μπορούν να γραφτούν άπειρα βιβλία που θα μιλούν με πάθος για τη ζωή, το δράμα και την παρακμή της Coco Chanel, αλλά και για τη σχεδόν 40ετή συνεισφορά του Karl Lagerfeld. Η Virginie Viard, τωρινή καλλιτεχνική διευθύντρια του brand, και για χρόνια το δεξί χέρι του Lagerfeld, έχει κρατήσει ένα σχετικά χαμηλό προφίλ στον τύπο, περιορίζοντας την έκθεσή της στα media από σεβασμό προς τους διάσημους προκατόχους της θέσης της.

Αλλά σήμερα, ο κόσμος της Viard αποκαλύπτεται ποιητικά μέσα από ένα νέο ντοκιμαντέρ της Sofia Coppola που κατέγραψε τη διαδικασία παραγωγής του Métiers d’Art show τον Δεκέμβριο.

Η Coppola, φυσικά, δεν ασχολείται πρώτη φορά με τη μυθοπλασία – η ίδια προέρχεται από μία από τις πιο διάσημες οικογένειες στον χώρο του κινηματογράφου, έχει χτίσει το δικό της σινεματικό σύμπαν και έχει λειτουργήσει ως πρότυπο για το προσωπικό fashion 90s στυλ. Επομένως, όταν η Coppola λέει για την Viard “αγαπώ το στυλ της,” ξέρουμε ότι πρόκειται για το μέγιστο εγκώμιο. Εδώ, η διάσημη σκηνοθέτης συζητάει τι είδε, όταν τράβηξε την κουρτίνα και μπήκε στα παρασκήνια, στον κόσμο της Viard και στο σύγχρονο όραμά της για τον οίκο Chanel.

Πώς γεννήθηκε η ιδέα της συνεργασίας σας με τη Virginie για να απαθανατιστεί η διαδικασία και η ατμόσφαιρα αυτού του show;

H Virginie ξέρει πόσο μεγάλη φαν του οίκου Chanel είμαι. Και η έμφαση στη συλλογή Métiers d’Art έχει να κάνει με όλους τους κλασικούς κώδικες Chanel που αγαπάμε και αναζητούμε σε κάθε σχέδιο. Αυτό ήταν στην καρδιά του show. Με ρώτησε αν θα ήθελα να συμμετέχω και να συνεργαστώ μαζί της για τα σκηνικά και την ατμόσφαιρά του. Συζητήσαμε για όλα όσα αγαπάμε στον οίκο Chanel και θα θέλαμε να μοιραστούμε και κατάφερα να επισκεφθώ και το αρχείο μαζί της.

Ήταν σαν ένα όνειρο. Ήταν μία ονειρεμένη φαντασίωση για μένα. Και μετά, απλά το να βρίσκομαι στο ατελιέ, όπου η Virginie συνέθετε τα looks κι εγώ δούλευα με την ομάδα για τα σκηνικά. Τα shows και τα σκηνικά είναι πάντα απίθανα, όλα όσα καταφέρνουν να χτίσουν στο Grand Palais, επομένως ήταν συναρπαστικό να δουλεύω μαζί τους. Ανέκαθεν αγαπούσα αυτές τις εικόνες με τις σκάλες, εκείνες τις παλιές εποχές στη Rue Cambon που η Coco στεκόταν στη σκάλα και παρακολουθούσε από ψηλά και οι γυναίκες κάτω στο κοινό κάθονταν σε περίτεχνες μικρές καρέκλες και έβλεπαν από πολύ κοντά τα μοντέλα που έδειχναν τα ρούχα. Είχε μία αίσθηση οικειότητας ο τρόπος που παρουσίαζαν τότε τα ρούχα και θέλαμε να επαναφέρουμε αυτό το πνεύμα. Χτίσαμε εκείνη τη σκάλα της Coco στο Grand Palais και προσπαθήσαμε να κρατήσουμε το κοινό σε κοντινή απόσταση με τα μοντέλα, για να έχουν την αίσθηση ότι τα ρούχα περνάνε όντως ξυστά από δίπλα τους.

Θέλαμε επίσης να αναπαράγουμε το διαμέρισμα της Coco, γιατί η Virginie είχε παρατηρήσει όλες εκείνες τις μικρές λεπτομέρειες στο σπίτι της, στοιχεία που είχε δανειστεί και ο Karl όλα τα χρόνια, όλα τα σύμβολα με λιοντάρια και το χρυσό διάκοσμο. Έχεις επισκεφθεί ποτέ το διαμέρισμά της;

Όχι, ποτέ, μακάρι να είχα την τύχη.

Είναι απίστευτο. Νιώθω τόσο τυχερή και μου φαινόταν ότι ταξίδεψα τόσο μακριά, ενώ ήμουν απλώς στο Παρίσι. Οπότε ναι, ήταν αλήθεια ένα όνειρο για μένα. Και η επίσκεψη στο διαμέρισμα της Coco και η ευκαιρία να δω από κοντά όλα αυτά τα σύμβολα – στις τσάντες υπάρχει ως σχέδιο ένα μικρό κλουβί πουλιού, το οποίο προέρχεται από ένα φυλαχτό που είχε σε ένα κουτί με μπιμπελό στο σπίτι της. Πολλές τέτοιες μικρές λεπτομέρειες στη συλλογή προέρχονται από το σπίτι και τα πράγματα που της άρεσε να φυλάει. Ήταν αρκετά προληπτική και είχε πολλά φυλαχτά για γούρι και οι πολυέλαιοι στο show είναι αντίγραφα εκείνων που είχε στο διαμέρισμά της, οι οποίοι έχουν πάνω τους τον αριθμό 5 σε διάφορα σημεία, αν παρατηρήσεις. Άρα, στόχος ήταν να ενσωματωθούν όλα αυτά τα στοιχεία στα σκηνικά, ώστε το κοινό να πάρει μία αίσθηση από όλο αυτό.

Για να πετύχουμε την ατμόσφαιρα, συζητήσαμε να γίνει το show βράδυ, για να υπάρχει αυτή η αίσθηση ότι ντύνεσαι λίγο πριν πας σε ένα πάρτυ, αντί για ένα show που θα γινόταν στις 10 το πρωί. Το Métiers d’Art είναι λίγο πιο ιδιαίτερο show και διαφορετικό από τις άλλες συλλογές, νομίζω.

Και η απόδοση αυτού του περιβάλλοντος είναι στενά συνδεδεμένη με την ιστορία των Métiers d’Art shows, επίσης.

Ναι, ισχύει, γιατί στο παρελθόν πάντα το έκαναν σε ενδιαφέροντα μέρη.

Ξέρω ότι έκανες την πρακτική σου στον οίκο Chanel όταν ήσουν πιο νέα, αλλά αυτό φαίνεται σαν μία ευκαιρία για να μπεις ουσιαστικά μέσα στη διαδικασία της συλλογής. Σου φανέρωσε πράγματα για το σχέδιο στη μόδα ή για το έργο στον οίκο Chanel που δε γνώριζες μέχρι τώρα;

Για μένα, το να είμαι πίσω στο ατελιέ που πέρασα αρκετό χρόνο πιο μικρή ήταν πολύ ξεχωριστό. Να ανεβαίνω τις σκάλες και, πλέον ως ενήλικας, να βρίσκομαι εκεί και να συμμετέχω σε αυτό ήταν συναρπαστικό. Και παρατήρησα ότι υπάρχουν τόσα ίχνη που έχει αφήσει ο Karl από την εποχή εκείνη. Θυμάμαι τα κολάζ του στους τοίχους, τα οποία βρίσκονται ακόμα εκεί.

Σίγουρα απέκτησα μια καλύτερη οπτική για το πώς δημιουργούνται τα ρούχα τέτοιων συλλογών. Μου φαίνεται, επίσης, ασύλληπτο το πόσο γρήγορα γίνονται, παρόλο που είναι τόσο περίτεχνα. Είχα τη δυνατότητα να δω όλα τα κεντήματα από κοντά και να βρεθώ στα ατελιέ μέσα στον οίκο όπου ράβονται όλα. Μερικά από τα δείγματα από υφασμάτινες καμέλιες και κεντήματα ήταν συγκινητικά όμορφα από τόσο κοντά.

Ζηλεύω πολύ που επισκέφθηκες το αρχείο. Πρέπει αν ήταν απίστευτη εμπειρία.

Ναι, δε θα το ξεχάσω ποτέ. Ήταν πραγματικά όνειρο. Θυμάμαι τη Virginie να κατεβαίνει από μία μηχανή, να βγάζει το κράνος της και τα μαλλιά της να ανεμίζουν στον αέρα – είναι η καλύτερη. Μία γυναίκα, η Odile, που φροντίζει το αρχείο και γνωρίζει κάθε λεπτομέρεια της ιστορίας του οίκου μας έδειξε τα πάντα. Ήταν ενθουσιασμένη, καθώς μόλις είχαν παραλάβει κάποια κοστούμια από τα 60s, στα οποία η Coco είχε βάψει με τη μέθοδο tie dye τη φόδρα.

Δεν τα είχαν ξαναδεί ποτέ πριν. Και ήταν τόσο κουλ να φαντάζομαι ότι η Chanel έβαψε η ίδια με τέτοιο τρόπο τη φόδρα. Και στη συνέχεια, η Virginie συμπεριέλαβε το tie dye στη συλλογή. Υπάρχει ένα tie dye t-shirt – όλα έχουν τις ρίζες τους στην ιστορία που επαναλαμβάνει η Virginie με έναν κουλ τρόπο. Μετά, έτσι για πλάκα, η Virginie μου έδειξε τα συρτάρια με τα πρώτα μικροσκοπικά μπουκάλια με το άρωμα Chanel No. 5 και τα μικρά travel kits. Είναι μαγεία που υπάρχουν όλα αυτά στο αρχείο.

Είναι ευλογία που τα έχουν διατηρήσει και που η Virginie μπορεί να τα επισκεφτεί και να αντλήσει από εκεί τις αναφορές της. Σίγουρα, κάθε οίκος θεωρεί πολύτιμη την κληρονομιά του και την φροντίζει. Δοκίμασα και ένα τζάκετ της Coco Chanel. Ήταν αλήθεια ένα δικό της τζάκετ. Ήταν σουρεάλ εμπειρία. Δε θέλω να το κάνω μεγάλο θέμα, αλλά ήταν συναρπαστικό.

Πώς ήταν η συνεργασία με τη Virginie και η προσφορά της δικής σου οπτικής σε ένα fashion brand, δεδομένου ότι προέρχεσαι από τον κόσμο του σινεμά;

Ένιωσα ότι έγινε πολύ φυσικά, καθώς έχω μια μακρόχρονη σύνδεση και γνώση και αγάπη για τον οίκο Chanel, επομένως νιώθω ότι είναι κομμάτι του εαυτού μου. Είμαι μεγάλη fan. Επομένως, σκέφτηκα “τι θα γινόταν αν έβαζες κι εσύ λίγο το χέρι σου και το αποτέλεσμα ήταν μέρος αυτού του show;”. Ένιωθα ενθουσιασμό. Και η Virginie ήταν πολύ ανοιχτή σε όλα όσα αγαπώ στον οίκο Chanel και πολύ ανοιχτή για συζήτηση.

Ο βασικός ρόλος μου ήταν στη δημιουργία της ατμόσφαιρας. Δούλεψα στη μουσική, στον φωτισμό και στα σκηνικά, άρα ήταν πολύ φυσική διαδικασία, καθώς αυτό κάνω και στις ταινίες μου. Εκείνη δημιούργησε τα looks και την εικόνα των κοριτσιών. Αλλά, όταν δουλεύω σε μία ταινία, τα σκηνικά πρέπει να έχουν σχέση με όσα φοράνε οι ηθοποιοί – όλα πρέπει να δένουν. Άρα, ήταν διασκεδαστικό να ακούω όλα όσα έκανε εκείνη και μετά να τα ενσωματώνω στην ατμόσφαιρα και στα σκηνικά, ώστε να εμπλουτίζουν τα σχέδιά της.

Ως άνθρωπος που έχει τέτοια σύνδεση με τον οίκο Chanel, τι απολαμβάνεις περισσότερο σε όσα έχει δημιουργήσει η Virginie υπό τον ρόλο της καλλιτεχνικής διευθύντριας του brand;

Μου αρέσει που ενσωματώνει στοιχεία από την ιστορία και τους κωδικούς του οίκου που αγαπώ και το αποτέλεσμα είναι ρούχα που είναι κουλ, μοντέρνα και που μπορώ να τα φορέσω. Νιώθω πως η Coco Chanel ήθελε οι γυναίκες να νιώθουν άνετες και με αυτοπεποίθηση και αυτό έλεγε πολλά και για τη δική της ιστορία. Νομίζω πως η Virginie κάνει το ίδιο. Λατρεύω το στυλ της και πιστεύω πως δίνει στα ρούχα κάτι από τον τρόπο με τον οποίο ντύνεται και η ίδια και όλο αυτό έχει μία χαλαρότητα και άνεση, δε μοιάζει ποτέ πομπώδες ή ανιαρό – όλα είναι τόσο όμορφα φτιαγμένα, αλλά μπορείς να τα φορέσεις με μεγάλη ευκολία.

Παρακολουθείς τις digital εβδομάδες μόδας που πραγματοποιούνται διαδικτυακά;

Ξέρεις, είδα λίγο από τη Chanel Couture γιατί είχα περιέργεια. Υπάρχει ένα μακρύ, navy φόρεμα που ήταν πανέμορφο. Δεν έχω κοιτάξει κάτι άλλο. Έχει κάνει κάποιος runway show;

Νομίζω θα πραγματοποιηθούν κάποια shows στο Παρίσι και το Μιλάνο την επόμενη εβδομάδα.

Νιώθω πως είμαστε όλοι…Νιώθω τόσο χαρούμενη που βλέπω όμορφα ρούχα, γιατί πιστεύω πως έχουμε κουραστεί να είμαστε όλη την ώρα με loungewear.

Originally published on Vogue.com

Διαβάστε επίσης | Υψηλή Ραπτική: Oι αριθμοί που αφηγούνται την ιστορία της

Scroll to Top