karl-lagerfeld-a-celebration-269625
©PHOTOGRAPHED BY ANNIE LEIBOVITZ STYLED BY ALEX HARRINGTON

Pierpaolo Piccioli, Valentino

Ο Karl και εγώ γνωριστήκαμε στις αρχές της δεκαετίας του ’90 στον Fendi — ήταν σαν ένα αστέρι να έρχεται στο γραφείο. Κατά κάποιον τρόπο, έφερε τα νέα από τον κόσμο—μιλώντας μας για πράγματα όπως το πώς η νέα ομορφιά είναι η ασχήμια. Αυτά τα manifesto ήταν απολύτως αιχμηρά και παραδόθηκαν χωρίς καμία αμφιβολία. Έμαθα επίσης από τον Karl να μην θεωρώ τίποτα δεδομένο. Μπορείτε να δουλέψετε με τα πάντα. Μπορείτε να δημιουργήσετε με τα πάντα. Πάντα μου έκανε μεγάλη εντύπωση η έρευνα του Karl στον μοντερνισμό. Είχε εμμονή με τον μοντερνισμό—αυτή την ιδέα να απεικονίζει ό,τι ήταν σύγχρονο. Δεν ήταν ποτέ νοσταλγός. Το look που δημιούργησα αποτυπώνει τα λόγια του, τον μοντερνισμό και την οξύτητα του look του.—P.P

Karl Lagerfeld: A celebration-1
©Worn by Anok Yai. Special thanks to the Réunion des musées nationaux–Grand Palais. The restoration of the Grand Palais has been made possible by the generous support of Chanel.

Thom Browne

Ο Karl λάτρευε την Colette [την εμβληματική μπουτίκ του Παρισιού] και το label μου πουλήθηκε εκεί. Αγόρασε ένα γκρι κοστούμι, κρυστάλλινο χαρτοφύλακα, κουβέρτα, πουκάμισο και γραβάτα, και έβγαλε μια φωτογραφία του μέσα σε αυτά και μου την έστειλε. Το έχω στο γραφείο μου – είναι πολύ σημαντικό για μένα. Με τα χρόνια ο Karl έγινε προσωπικότητα, αλλά αυτό οφείλεται στη δουλειά που έκανε, στις δεκαετίες δημιουργίας. Η δουλειά του ήταν ο τέλειος συνδυασμός όμορφου σχεδιασμού και όμορφης δεξιοτεχνίας. Η ποιότητα ταίριαζε με τις εννοιολογικές ιδέες. Η ιδιοφυΐα του προήλθε επειδή ήξερε για ποιον σχεδίαζε. Μου άρεσε η χρήση του shape: molded shoulders και αναλογίες που ήταν μοναδικές, ίσως πρωτοποριακές για πολλούς ανθρώπους—έτσι ήθελα να παίξω με αυτή την ιδέα και με τις κατασκευές του οίκου Chanel.—T.B.

Karl Lagerfeld: A celebration-2
©Browne’s homage to Lagerfeld.
Karl Lagerfeld: A celebration-3
©Worn by Shalom Harlow on the grand staircase of the Grand Palais.

Donatella Versace

Ο Karl ήταν πολύ καλός φίλος του Gianni—συμπαθούσαν πολύ ο ένας τον άλλον και σέβονταν ο ένας τον άλλον. Ο Gianni δεν ήταν το είδος του ανθρώπου με πολλούς φίλους, και ο Karl όχι τόσο πολύ, αλλά συνδέθηκαν. Έλεγα συνέχεια στον Gianni, «Σε παρακαλώ—θέλω να τον συναντήσω». Με πήγε λοιπόν στο σπίτι του Karl ένα βράδυ και έμεινα γοητευμένη. Σημαίνει πολλά για τους σχεδιαστές σήμερα—ειδικά για εμένα. Μας αρέσει το επαναστατικό πνεύμα του. Συνδύαζε πράγματα που πραγματικά δεν είχαν νόημα, απλώς για να σου δείξει ότι μπορούσαν να έχουν νόημα. Δεν έπαιρνε τον εαυτό του τόσο σοβαρά, αλλά οι ιδιοφυΐες δεν το κάνουν ποτέ. Ήταν σαν κάθε show που έκανε να ήταν το πρώτο του. Του άρεσε επίσης να έχει γυναίκες γύρω του, να του δίνουν δύναμη. Η παρουσία τους ήταν πολύ σημαντική—ήθελε να μάθει τι σκέφτονταν οι γυναίκες για αυτό που έκανε.—D.V.

Karl Lagerfeld: A celebration-4
©Worn by Kendall Jenner.

Jun Takahashi, Undercover

Είναι υπέροχο πώς ο Karl κατάφερε να πετύχει τόσα πολλά για τόσο καιρό. Όταν άρχισε να ξαναδουλεύει στη Chanel, αλλάζοντας λίγο-λίγο την εμφάνιση με τα χρόνια, ήταν πραγματικά κάτι φρέσκο—αιχμαλώτιζε την ατμόσφαιρα κάθε εποχής που περνούσε και την έπλεξε στα σχέδια της Chanel, κάνοντάς τα να εξελίσσονται. Προσπάθησα να ερμηνεύσω εκ νέου αυτό που έκανε ο Karl την εποχή που ανέλαβε τη Chanel—αναρωτιόμουν τι θα συνέβαινε αν επιχειρούσα αυτό που έκαναν τόσο ο Karl όσο και η Coco. Είναι ένα βασικό κοστούμι Chanel, αλλά υπάρχει κάτι στο οποίο δεν μπορείς να το αγγίξεις – σκοτεινές ποπ και πανκ accents, με τις ραφές εκτεθειμένες ή κομμένες σε tatters.—J.T.

Karl Lagerfeld: A celebration-5
©Worn by Liu Wen. Philip Treacy hat; philiptreacy.co.uk. Sergio Rossi shoes; farfetch.com. Gucci pearl necklace.

Christopher John Rogers

Έριξα μια ματιά στη δουλειά του για τον Fendi, η οποία, αν και πολύ εκτεταμένη, αφορούσε πάντα την τεχνική — και σκέφτηκα όλες τις behind-the-scenes κατασκευές που εντάχθηκαν στα couture κομμάτια του οίκου. Αυτό είναι στην πρώτη γραμμή αυτού που σχεδίασα εδώ. Ήταν labor-intensive: Υπάρχουν πάνω από 250 κομμάτια οργάντζα, υπάρχει μεταξωτή φούστα, υπάρχει underskirt, ένας boned κορσές. Μία από τις αγαπημένες συλλογές του Karl’s είναι η υψηλή ραπτική της Chanel το φθινόπωρο του 2006. Υπήρχαν τζιν και μπότες μέχρι τους μηρούς, και νομίζω ότι εκείνη την εποχή πολλοί άνθρωποι αναρωτιόντουσαν, Τι είναι αυτό;! Καθώς μεγάλωσα, εκτιμούσα τη δουλειά του με τον τρόπο που αισθάνομαι ότι, ακόμα κι αν δεν είναι για όλους, είναι πάντα για τον πελάτη και για εκείνον. Αντιπροσωπεύει τη μακροζωία, την αυθεντικότητα, την τέχνη – και την αίσθηση του χιούμορ στη μόδα, ανεξάρτητα από ό,τι άλλο συμβαίνει στον κόσμο. Έφτιαξε πραγματικά τη δική του γλώσσα.—C.J.R.

Karl Lagerfeld: A celebration-6
©Worn by Adut Akech.

John Galliano, Maison Margiela

[Το πρώτο μου] show της Chanel ήταν συντριπτικό—η περιπέτεια, η αταξία, η εγκυκλοπαιδική γνώση για τη μόδα οποιασδήποτε περιόδου, κάθε αιώνα. Ο Karl ήταν σαν μια βελανιδιά και εννοώ ότι υπήρχε τεράστια σοφία. Και μου άρεσε ο τρόπος που τελείωνε κάθε stamen με ένα «όχι;»—ως ερωτηματικό, για να μας απασχολήσει, για να δουμε ποια είναι η άποψή μας. Έπρεπε να είσαι έτοιμος για αυτό το «μη;»! Επικεντρώθηκα στην εμμονή του με τη γραμμή κατά τη θητεία του στον Patou. Τα πουά είναι cutouts,elipses—τα προβάλαμε στο λουκ και κατέληξαν [cutout] όπου η προβολή χτυπούσε στην επιφάνεια του φορέματος. Οι πούλιες ήταν ένας νέος τρόπος κεντήματος: να τις κόβουν, μετά να τις βουτάνε σε ζεστό νερό για να γίνουν εύκαμπτες και μετά σε παγωμένο νερό για να κρατήσουν το σχήμα τους. Είναι πραγματικά διασκεδαστικό, αλλά—ελπίζω με— όλες τις αυστηρότητες της couture.—J.G.

Karl Lagerfeld: A celebration-7
©Worn by Natalia Vodianova.

Olivier Rousteing, Balmain

Συνάντησα για πρώτη φορά τον Karl το 2011. «Είσαι το νέο αγόρι του Balmain;» με ρώτησε. Είπα ναι. «Ήμουν το αγόρι του Balmain — καλώς ήρθες στη μόδα». Κάποιους μήνες αργότερα, καθίσαμε μαζί σε ένα δείπνο και κουβεντιάσαμε. Δεν ήθελα να μιλήσω μαζί του για τη δουλειά του, οπότε ρώτησα: «Πώς είναι η ζωή έξω από τη δουλειά,Karl– ξέρεις, έξω από τη Chanel;» Και είπε: «Δεν κάνουμε αυτή την ερώτηση, γιατί η δουλειά είναι η ζωή μου, η δουλειά είναι η αγάπη μου». Ήταν πάντα η μεγαλύτερη έμπνευσή μου στη ζωή. Δεν ακολούθησε τη μόδα – δημιούργησε τη μόδα και συνέδεσε τη μόδα με την ποπ κουλτούρα. Ο Karl ήταν ο πρωτοπόρος – ο βασιλιάς – όλων όσων προσπαθούμε να κάνουμε σήμερα. Και δεν έπαψε ποτέ να είναι περίεργος για τη ζωή. Η εμφάνιση που δημιούργησα είναι ένας φόρος τιμής σε αυτόν—κοίταξα τι έκανε στον Balmain: τονίζοντας μια μικροσκοπική μέση, μεγαλύτερους ώμους, παίζοντας με τα κουμπιά.—O.R.

Karl Lagerfeld: A celebration-8
©Worn by Naomi Campbell, who carries Lagerfeld’s beloved Choupette. Makeup for Naomi Campbell, Angloma.

 Chitose Abe, Sacai

Ο Karl συνήθιζε να λέει: «Η μόδα δεν είναι τέχνη – είναι δουλειά». Πάντα το σκεφτόμουν αυτό καθώς έτρεχα τον Sacai. Αυτές τις μέρες η δουλειά ενός σχεδιαστή δεν είναι μόνο να σχεδιάζει ρούχα και αυτό είναι κάτι που ο Karl έβλεπε πολύ παλιά. Ήταν εξαιρετικός σχεδιαστής από την αρχή, αλλά ήταν επίσης καλός στο να διαμορφώνει τη δική του εικόνα. Όταν σκέφτεστε τον Karl, είναι το λευκό πουκάμισο, μια γραβάτα μερικές φορές και μερικά κοσμήματα με σκληρές άκρες. Προσπάθησα να το αποτυπώσω—όχι για να το αναπαράγω, αλλά για να το υβριδοποιήσω στο στυλ Sacai και να το μετατρέψω σε ένα κομψό φόρεμα.—C.A.

Karl Lagerfeld: A celebration-9
©Worn by Amber Valletta. Junya Watanabe boots; shop.doverstreet​market.com.

Gucci

«Το πρώτο μου show της Chanel ήταν το γυναικείο show», λέει η Gigi Hadid, που εμφανίζεται εδώ με το τουίντ μπουφάν του Gucci κεντημένο με πέρλες, jet και κρύσταλλα, και έναν άσπρο γιακά και μαύρα γάντια πολύ Karl. «Οι δρόμοι του Παρισιού είχαν χτιστεί στο Grand Palais, και είχα γεμίσει με τα μάτια ορθάνοιχτα το θέαμα, το μέγεθος της παραγωγής – δεν είχα ξαναδεί κάτι τέτοιο στη ζωή μου. Αργότερα, λάτρεψα το rocket ship show και το show του Τιτανικού – το κοινό είδε τον διάδρομο και την πρόσοψη του σκάφους, αλλά όχι ότι ολόκληρο το εσωτερικό του σκάφους ήταν στημένο για πάρτι. Ο Karl με ενέπνευσε από την αφήγηση του – την ικανότητά του να επικοινωνεί κόσμους και να τους ζωντανεύει. Ήταν ένα icon γιατί είχε αυτή την πολύ έξυπνη εστίαση σε ό,τι ήταν σημαντικό για εκείνον και σε αυτό που τον ενδιέφερε, και η στολή του ήταν μέρος αυτής της πρόθεσης. Ήταν η πανοπλία του, ο τρόπος του να γίνει Karl Lagerfeld. Ακόμη και 10 πόδια μακριά, έμοιαζε με το πώς έπρεπε να μοιάζει ο Karl Lagerfeld. Ήταν φοβερός.”

Karl Lagerfeld: A celebration-10
©Worn by Gigi Hadid.

Simone Rocha

Ήταν ο πρώτος σχεδιαστής που έκανε μια συνεργασία H&M. Για μένα, ως έφηβη εκείνη την εποχή, ήταν τόσο εμβληματικό. Για κάποιον από την luxury βιομηχανία να εργάζεται με την high street—αυτό ήταν ταμπού. Αλλά ο Karl ήταν πάντα ασυγχώρητος, και αυτό είναι αρκετά σπάνιο. Στεκόταν πίσω από κάθε απόφαση που έπαιρνε. δεν υπήρχε καμία αμφιβολία για το αν είχε δίκιο ή άδικο. Η αφετηρία μου ήταν να κοιτάξω την εποχή της Chloé, η οποία με ενδιέφερε πολύ, γιατί είναι ένας οίκος πολύ female-forward. Ένα συγκεκριμένο κομμάτι μου τράβηξε την προσοχή: Ένα washed μεταξωτό φόρεμα, πολύ fluid, με δαντέλα. Σκεφτόμουν, πώς μπορώ να φέρω τη δαντέλα στον κόσμο μου; Οπότε πρόσθεσα λίγη σκληρότητα για να δημιουργήσω αντιθέσεις, γιατί αυτό διατρέχει το έργο του Karl γενικά. Η ζώνη είναι λίγο twisted, αλλά φέρνει αυτό που έκανε στο σήμερα.—S.R

Karl Lagerfeld: A celebration-11
©Worn by Devon Aoki. Maison Margiela pearl necklace.

Photographed by Annie Leibovitz, Vogue , May 2023.