life-itself-η-επιστολή-της-anna-wintour-στον-karl-lagerfeld-269536

Ο Karl Lagerfeld ήταν πολλά πράγματα: φίλος, τέλειος καλλιτέχνης, ένα παράδοξο. Ήταν ένας σχεδιαστής που ευδοκιμούσε στην προσοχή αλλά έκανε και μια έντονη ιδιωτική ζωή. Ήταν ένας διαβασμένος διανοούμενος που λάτρευε τα φώτα της λαϊκής κουλτούρας. Το γραφείο του ήταν γεμάτο βιβλία και χαρτί, αλλά είχε πάντα την τελευταία λέξη της τεχνολογίας στα χέρια του. Και, φυσικά, δήλωσε ότι η μόδα δεν ανήκει σε ένα μουσείο – πρέπει να κοιτάζει μπροστά, όχι να παραδίδεται στην ιστορία. Αλλά αυτό αποδεικνύεται και με μια αναδρομική έκθεση προς τιμήν του στο The Metropolitan Museum of Art’s Costume Institute.

Είμαι ήσυχη με τον μικρό ρόλο που έπαιξα σε αυτήν την τελευταία αντίφαση, γιατί ξέρω ότι θα του άρεσε να τον αναγνωρίσουν – και απλά δεν υπάρχει κανείς που να το άξιζε περισσότερο. Όλα τα εύσημα ανήκουν στον Andrew Bolton, τον λαμπρό επιμελητή του Ινστιτούτου Κοστουμιών, ο οποίος έχει τον τίτλο της νέας έκθεσης «Karl Lagerfeld: A Line of Beauty», ένας υπαινιγμός στον ζωγράφο William Hogarth, ο οποίος πίστευε ότι μια διαρκώς μεταβαλλόμενη γραμμή αποτυπώνει περισσότερα ενέργεια και ζωή από μια ευθεία. Δεν μπορώ να φανταστώ καλύτερη μεταφορά για την επαναστατική επίδραση που είχε ο Karl στη μόδα.

Μια ζωή όπως ζούσε ο Karl — ένδοξα, ανήσυχα, πάντα δημόσια και γεμάτη συναρπαστικές ανατροπές, στροφές και μεταμορφώσεις— δικαιολογεί μια γιορτή, και αυτό είναι που έχουμε οργανώσει εδώ. Η Vogue ανατρέχει στην ιστορία του Karl, στη δουλειά του για τους οίκους Chanel, Chloé, Fendi και τη δική του εταιρεία. Ο Rafael Pavarotti τράβηξε τις εκπληκτικές φωτογραφίες αυτών των σχεδίων, με τη φίλη, μούσα και συνεργάτιδα του Karl, Amanda Harlech, στο πλευρό του ως fashion editor. Για να τo συνοδεύσει, η Amanda έγραψε μια μαγική ανάμνηση του Karl που μου τον επιστρέφει με ζωηρές λεπτομέρειες – μια πράξη μνήμης για την οποία δεν θα μπορούσα να είμαι πιο ευγνώμων.

Πίσω και μπροστά ταυτόχρονα: Αυτός ήταν ο ανήσυχος τρόπος του Καρλ. Και έτσι ένα δεύτερο εορταστικό χαρτοφυλάκιο ρίχνει την κληρονομιά του στο μέλλον. Αυτό ήταν ένα αρκετά έργο, ένα με πολυπλοκότητα και φιλοδοξία που ο Karl θα είχε εγκρίνει. Ζητήσαμε από 10 σχεδιαστές να δημιουργήσουν εμφανίσεις εμπνευσμένες από αυτόν και στη συνέχεια φέραμε τις απίστευτες δημιουργίες τους στο Grand Palais στο Παρίσι – έναν ιστότοπο όπου ο Karl έδειξε τις συλλογές του από τη Chanel ξανά και ξανά, αλλά μια που τυγχάνει να ανακαινίζεται σημαντικά. Παρόλα αυτά, η Annie Leibovitz, μαζί με τον fashion editor Alex Harrington, και μοντέλα όπως οι Shalom Harlow, Naomi Campbell, Kendall Jenner και άλλοι συγκεντρώθηκαν και θα περιβάλλονται από scaffolding και λάμψη Beaux Arts. Στις εικόνες που προέκυψαν η Annie απαθανάτισε κάτι που είναι τόσο Karl: αξέχαστη μόδα, drama και μια αίσθηση του παρελθόντος και του μέλλοντος που συγκρούονται. Οι εικόνες της έχουν κινηματογραφική κλίμακα αλλά και μια οικειότητα που δεν μπορεί να μην με συγκινήσει. Γι’ αυτό, εκεί θα βρίσκονται μοντέλα και σχεδιαστές (και ένας πολύ διάσημος γάτος) που γνώριζαν τον Karl και που ήταν τυχεροί να τους τιμά με τη φιλία του, την καθοδήγησή του, τη χαρά και την περιέργειά του και το ανυπόμονο ενδιαφέρον του για τον κόσμο γύρω του. Ένας φόρος τιμής στον Karl μοιάζει με φόρο τιμής στην ίδια τη ζωή, μια γιορτή στην πιο αγνή της μορφή. Λείπει σε όλους μας πάρα πολύ.